Coordonator: Av. Marius-Cătălin Preduţ

Codul muncii comentat 2019 Avocat Marius-Catalin Predut
Prima pagină » Articole juridice » Drept Comercial » Mierea si suplimentele alimentare care contin polen rezultat dintr-un OMG sunt produse alimentare provenind din OMG-uri care nu pot fi comercializate fara autorizare prealabila

Mierea si suplimentele alimentare care contin polen rezultat dintr-un OMG sunt produse alimentare provenind din OMG-uri care nu pot fi comercializate fara autorizare prealabila

  Publicat: 06 Sep 2011       3197 citiri        Secţiunea: Drept Comercial  


Codul muncii comentat Marius-Catalin Predut
Latura a capacitatii juridice, care consta in aptitudinea persoanei de a-si exercita singura drepturile
Acest polen nu mai constituie in sine un OMG atunci cand si-a pierdut capacitatea de reproducere si se dovedeste lipsit de orice capacitate de transferare a materialului genetic

Ansamblu de conditii si elemente naturale qle Terrei: aerul, apa, solul si subsolul, toate straturile atmosferice, toate materiile organice si anorganice, precum si fiintele vii, sistemele naturale în interactiune cuprinzand elementele enumerate anterior, inclusiv valorile materiale si spirituale.
Definirea pietei relevante este un instrument in vederea identificarii si a definirii perimetrului in interiorul caruia se desfasoara concurenta dintre firme.
Document eliberat de catre o autoritate prin care se atesta legalitatea efectuarii unei activitati
Proces, pricina, cauza, conflict, neintelegere intre doua sau mai multe persoane,
Este persoana fizica sau juridica titulara in exclusivitate sau in indiviziune a dreptului real asupra corpului de proprietate supus inscrierii.
Activitate desfasurata de organele de urmarire penala
Proces, pricina, cauza, conflict, neintelegere intre doua sau mai multe persoane,
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Termen folosit pentru a desemna activitatea instantelor judecatoresti.
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Definirea pietei relevante este un instrument in vederea identificarii si a definirii perimetrului in interiorul caruia se desfasoara concurenta dintre firme.
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
Latura a capacitatii juridice, care consta in aptitudinea persoanei de a-si exercita singura drepturile
Ansamblul atributiilor stabilite de lege, care confera autoritatilor si institutiilor administratiei publice drepturi si obligatii de a desfasura,
Latura a capacitatii juridice, care consta in aptitudinea persoanei de a-si exercita singura drepturile
Proces, pricina, cauza, conflict, neintelegere intre doua sau mai multe persoane,
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
Definirea pietei relevante este un instrument in vederea identificarii si a definirii perimetrului in interiorul caruia se desfasoara concurenta dintre firme.
Contracte incheiate la bursa bazate pe activele suport (subiacente), precum cele referitoare la valori mobiliare, valute selective, marfuri negociabile la bursa etc.
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
In dreptul comunitar, directiva este un instrument legislativ obligatoriu pentru statele membre carora li se adreseaza in ceea ce priveste rezultatul care trebuie atins, dar lasa la latitudinea lor forma si metodele de obtinere a acestuia.
Ansamblu de conditii si elemente naturale qle Terrei: aerul, apa, solul si subsolul, toate straturile atmosferice, toate materiile organice si anorganice, precum si fiintele vii, sistemele naturale în interactiune cuprinzand elementele enumerate anterior, inclusiv valorile materiale si spirituale.
Reprezinta anularea, suprimarea unei legi sau a unei dispozitii legale si care are ca rezultat scoaterea din vigoare, in total sau in parte, a unui act normativ printr-un alt act normativ de aceeasi valoare juridica sau de o valoare juridica superioara.

Directiva privind organismele modificate genetic (OMG)1 prevede ca acestea pot fi diseminate in mod deliberat in mediu sau introduse pe piata numai dupa autorizare.
Pe de alta parte, in Regulamentul privind produsele alimentare modificate genetic2 se arata ca OMG-urilor destinate utilizarii ca produse alimentare, produsele alimentare care contin sau constau din astfel de organisme, precum si produsele alimentare produse din sau care contin ingrediente produse din OMG-uri trebuie sa faca obiectul unei autorizari prealabile introducerii lor pe piata .
In anul 1998, intreprinderea Monsanto a obtinut o autorizatie de introducere pe piata a porumbului modificat genetic de tipul MON 810. Acesta contine gena unei bacterii care produce toxine ce distrug larvele unui fluture parazit, a caror prezenta, in caz de infestare, constituie un pericol pentru dezvoltarea plantei.
In litigiu se afla domnul Bablok, apicultor amator, si Freistaat Bayern (Landul Bavaria, Germania), proprietarul mai multor terenuri pe care s-a cultivat in ultimii ani porumb MON 810 in scopuri de cercetare. In apropierea acestor terenuri, domnul Bablok produce miere destinata vanzarii si consumului propriu. Pana in anul 2005, producea inclusiv polen destinat vanzarii ca produs alimentar, sub forma de suplimente alimentare. In anul 2005, a fost constatata prezenta ADN-ului de porumb MON 810 si a unor proteine modificate genetic in polenul de porumb colectat de domnul Bablok in stupi situati la 500 de metri de terenurile apartinand Freistaat Bayern. Pe de alta parte, prezenta unor cantitati foarte reduse de ADN de porumb MON 810 a fost detectata intr-o serie de esantioane de miere apartinand domnului Bablok.
Considerand ca prezenta unor reziduuri de porumb modificat genetic facea produsele sale apicole improprii pentru comercializare si pentru consum, domnul Bablok a initiat proceduri judiciare impotriva Freistaat Bayern in fata instantelor germane, proceduri la care s-au alaturat alti patru apicultori amatori.
Bayerischer Verwaltungsgerichtshof (Curtea Administrativa a Landului Bavaria, Germania) a aratat ca, in momentul in care este incorporat in miere sau in suplimente alimentare pe baza de polen, polenul in litigiu isi pierde capacitatea de fecundare. Instanta a dorit sa se precizeze care sunt consecintele acestei pierderi. Instanta de trimitere a solicitat in principal Curtii de Justitie sa stabileasca daca simpla prezenta in produsele apicole in cauza a polenului de porumb modificat genetic care si-a pierdut capacitatea de reproducere are drept consecinta obligatia de autorizare a
produselor respective la introducerea lor pe piata .
In hotararea pronuntata astazi, Curtea arata mai intai ca polenul in discutie nu poate fi calificat drept OMG decat in cazul in care constituie un ``organism`` in sensul directivei si al regulamentului, mai precis daca constituie o ``entitate biologica capabila`` fie ``de reproducere``, fie ``de transferare de material genetic``. In aceasta privinta, Curtea constata ca, intrucat este necontestat faptul ca polenul in discutie a pierdut orice capacitate concreta si individuala de reproducere, este de competenta instantei de trimitere sa verifice daca acest polen este capabil, pe de alta parte, ``de transferare de material genetic``, tinand seama in mod corespunzator datele stiintifice disponibile si luand in considerare orice forma de transferare de material genetic atestata din punct de vedere stiintific.



Curtea concluzioneaza ca o substanta precum polenul derivat dintr-un soi de porumb modificat genetic, care si-a pierdut capacitatea de reproducere si este lipsita de orice capacitate de transferare a materialului genetic pe care il contine, nu mai intra sub incidenta acestei notiuni.
In continuare, Curtea declara ca, totusi, produse precum mierea si suplimentele alimentare care contin un astfel de polen constituie produse alimentare care contin ingrediente produse din OMG-uri in sensul regulamentului. In aceasta privinta, Curtea constata ca polenul
in litigiu este ``produs din OMG-uri`` si constituie un ``ingredient`` al mierii si al suplimentelor alimentare pe baza de polen. In ceea ce priveste mierea, se subliniaza ca polenul nu este un corp strain sau o impuritate a mierii, ci o componenta normala a acestui produs, astfel incat trebuie sa fie calificat in mod efectiv drept ``ingredient``. In consecinta, polenul in cauza intra sub incidenta regulamentului si trebuie sa fie supus regimului de autorizare prevazut de acesta inainte de introducerea sa pe piata .
Potrivit Curtii, caracterul intentionat sau fortuit al incorporarii acestui polen in miere nu sustrage produsul alimentar care contine ingrediente derivate din OMG-uri de la aplicarea acestui regim de autorizare.
In sfarsit, in opinia Curtii, obligatia de autorizare exista indiferent care este proportia de material modificat genetic continuta in produsul in cauza.


1 Directiva 2001/18/CE a Parlamentului European si a Consiliului din 12 martie 2001 privind diseminarea deliberata in mediu a organismelor modificate genetic si de abrogare a Directivei 90/220/CEE a Consiliului (JO L 106, p. 1, Editie speciala, 15/vol. 7, p. 75), astfel cum a fost modificata prin Regulamentul nr. 1829/2003 si prin Regulamentul (CE) nr. 1830/2003 al Parlamentului European si al Consiliului din 22 septembrie 2003 (JO L 268, p. 24, Editie speciala, 13/vol. 41, p. 26)
2 Regulamentul nr. 1829/2003 al Parlamentului European si al Consiliului din 22 septembrie 2003 privind produsele alimentare si furajele modificate genetic (JO L 268, p. 1, Editie speciala, 13/vol. 41, p. 3)




Citeşte mai multe despre:    Curtea de Justitie a Uniunii Europene    Miere    OMG    Organisme modificate genetic



Comentează: Mierea si suplimentele alimentare care contin polen rezultat dintr-un OMG sunt produse alimentare provenind din OMG-uri care nu pot fi comercializate fara autorizare prealabila
Alte Titluri

Formalitatile necesare transferului salariatilor de la un angajator (cedent) la altul (cesionar)
Sursa: Av. Iulian Gales

Codul Fiscal: Stabilirea de catre Presedintele A.N.A.F. a criteriilor pentru evaluarea riscului fiscal – o incalcare a principiului separatiei puterilor in stat?
Sursa: Irina Maria Diculescu

Publicitatea in avocatura. Marketing juridic. Limitari si posibilitati practice
Sursa: Irina Maria Diculescu

Initiativa cetateneasca europeana. Situatia regiunilor cu minoritate nationala
Sursa: EuroAvocatura.ro

Codul de procedura civila aplicabil din 2019, conform modificarilor aduse prin Legea 310/2018
Sursa: MCP Cabinet avocati

Conditiile acordarii indemnizatiei de merit pentru recompensarea activitatilor din domeniul culturii, stiintei si sportului
Sursa: Av. Andrei-Gheorghe Gherasim

Hotararea CJUE - Timpul de deplasare al salariatilor fara loc de munca fix de la domiciliu la primul client si de la ultimul client la domiciliu constituie timp de lucru
Sursa: Euroavocatura.ro



Jurisprudenţă

Decizia ICCJ nr. 9/2019 - RIL: activitatea desfasurata in cadrul unitatilor de prospectiuni geologice sau de exploatari in subteran nu poate fi considerata activitate desfasurata in "unitate miniera"
Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie

Decizia C.C.R. nr. 141/2019
Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei

Decizia Curtii Constitutionale nr. 738/2018 referitoare la admiterea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 167 alin. (4) din Legea nr. 98/2016 privind achizitiile publice
Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei

Invitatia la conciliere directa nu echivaleaza si nu poate substitui negocierea. Cota de participare la profit. Fond de premiere
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Oradea Sectia I Civila, Decizia civila nr. 217/A/2017, in sedinta publica din 27 martie 2017

Decizia CCR nr. 387/2018 privind neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 53 alin. (1) teza intai din Codul muncii (varsta de pensionare a femeilor)
Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala