din anul 2007, atuul tau de DREPT!
2498 de useri online



Prima pagină » Articole juridice » CEDO. Justitie Europeana » CJUE respinge recursul introdus de Franta impotriva hotararii potrivit careia PMOI trebuia sa fie radiata de pe lista europeana a organizatiilor teroriste

CJUE respinge recursul introdus de Franta impotriva hotararii potrivit careia PMOI trebuia sa fie radiata de pe lista europeana a organizatiilor teroriste

  Publicat: 21 Dec 2011       3855 citiri       Sursa: EuroAvocatura.ro        Secţiunea: CEDO. Justitie Europeana  


Este instanta judecatoreasca ce judeca in prima instanta procesele si cererile date prin lege in competenta sa.
Principiu de baza al procesului penal, prevazut in cap. I, t. I, C. porc. pen., partea generala, consta in prerogativele
In mod intemeiat Tribunalul a decis ca, intrucat nu comunicase motivele includerii PMOI pe lista anterior adoptarii deciziei sale, Consiliul incalcase dreptul la aparare al acesteia

Este instanta judecatoreasca ce judeca in prima instanta procesele si cererile date prin lege in competenta sa.
Una din hotararile judecatoresti, prevazuta in cap. I, t, II, C. proc. pen. partea speciala.
Totalitatea bunurilor si creantelor (drepturi de incasare) apartinand subiectului economic;
Este instanta judecatoreasca ce judeca in prima instanta procesele si cererile date prin lege in competenta sa.
Una din hotararile judecatoresti, prevazuta in cap. I, t, II, C. proc. pen. partea speciala.
Una din hotararile judecatoresti, prevazuta in cap. I, t, II, C. proc. pen. partea speciala.
1. Acel fenomen care influenteaza actiunea cauzei, favorizeaza sau franeaza procesul dezvoltarii cauzei in efect.
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
Stirea, comunicarea de noutate, plus de cunostinte despre un obiect, o persoana sau un fenomen, prin care receptorul isi inlatura o stare de incertitudine.
Este organul judiciar ce face parte din structura Ministerului Public, incadrat cu procurori care exercita atributiile ce revin acestui minister.
Este instanta judecatoreasca ce judeca in prima instanta procesele si cererile date prin lege in competenta sa.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Stirea, comunicarea de noutate, plus de cunostinte despre un obiect, o persoana sau un fenomen, prin care receptorul isi inlatura o stare de incertitudine.
Este instanta judecatoreasca ce judeca in prima instanta procesele si cererile date prin lege in competenta sa.
Stirea, comunicarea de noutate, plus de cunostinte despre un obiect, o persoana sau un fenomen, prin care receptorul isi inlatura o stare de incertitudine.
Principiu de baza al procesului penal, prevazut in cap. I, t. I, C. porc. pen., partea generala, consta in prerogativele
Desfiintarea retroactiva a unui act juridic.
Este instanta judecatoreasca ce judeca in prima instanta procesele si cererile date prin lege in competenta sa.
Una din hotararile judecatoresti, prevazuta in cap. I, t, II, C. proc. pen. partea speciala.
Este instanta judecatoreasca ce judeca in prima instanta procesele si cererile date prin lege in competenta sa.
(CJCE) Curtea de Justitie este alcatuita din tot atatia judecatori cate state membre. In prezent sunt 25 de judecatori asistati de opt avocati generali care sunt numiti pe durata a sase ani cu acordul statelor membre. Curtea se poate reuni camere, in Marea Camera (treispezece judecatori) sau in plen.
Termen folosit pentru a desemna activitatea instantelor judecatoresti.
Este calea de atac ordinara prin care la cererea procurorului si a partilor interesate se asigura repararea erorilor din hotararile judecatoresti pronuntate in fond, constituind al treilea grad de jurisdictie.
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
Lista electorala - lista ce cuprinde toti alegatorii care isi exercita dreptul de vot in cadrul unei sectii de votare;
Schimbarea care se produce in realitatea obiectiva datorita unei cauze. Rezultatul.
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
Schimbarea care se produce in realitatea obiectiva datorita unei cauze. Rezultatul.
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
Este instanta judecatoreasca ce judeca in prima instanta procesele si cererile date prin lege in competenta sa.
Calificativ propriu normei juridice care stabileste categoric cerinta ca subiectul de drept sa aiba numai o anumita conduita,
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
Principiu de baza al procesului penal, prevazut in cap. I, t. I, C. porc. pen., partea generala, consta in prerogativele
Este instanta judecatoreasca ce judeca in prima instanta procesele si cererile date prin lege in competenta sa.
Cauza care inlatura caracterul penal al faptei, prevazuta in cap. V, t. II, art. 51, C. pen., partea generala,
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
Proces, pricina, cauza, conflict, neintelegere intre doua sau mai multe persoane,
Schimbarea care se produce in realitatea obiectiva datorita unei cauze. Rezultatul.
Pricipiu general de drept, potrivit caruia autoritatile de stat, institutiile publice si toti cetatenii sunt obligati sa respecte legea,comportamentul lor sa fie conform prevederilor acesteia.
Desfiintarea retroactiva a unui act juridic.
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
Reprezinta anularea, suprimarea unei legi sau a unei dispozitii legale si care are ca rezultat scoaterea din vigoare, in total sau in parte, a unui act normativ printr-un alt act normativ de aceeasi valoare juridica sau de o valoare juridica superioara.

In luna decembrie 2008, Tribunalul a anulat o decizie a Consiliului prin care People`s Mojahedin Organization of Iran (PMOI) a fost inclusa pe lista europeana a organizatiilor teroriste ale caror fonduri si alte active financiare trebuiau inghetate1. Tribunalul anula pentru a treia oara o decizie de acest tip.

Deciziile anterioare ale Consiliului care fusesera anulate de Tribunal2 se intemeiasera pe o decizie de interdictie a PMOI in Regatul Unit, existenta unei astfel de decizii a unei autoritati competente la nivel national constituind o conditie prealabila a inscrierii unei organizatii pe lista europeana. Cu toate acestea, PMOI a fost inlaturata de pe lista organizatiilor interzise in Regatul Unit, la 24 iunie 2008, ca urmare a deciziei unei autoritati judiciare britanice din noiembrie 2007, care a calificat inscrierea acesteia drept ``profund injusta`` si ``nerezonabila``.

Totusi, atunci cand Consiliul a adoptat o noua decizie3, la 15 iulie 2008, de actualizare a listei europene, numele PMOI a fost mentinut pe aceasta. Includerea acestei organizatii era intemeiata pe o informatie furnizata de guvernul francez compusa din doua elemente: - inceperea urmaririi penale de Parchetul Antiterorist de pe langa Tribunalul de Mare Instanta din Paris in 2001 si - doua acuzatii suplimentare din 2007 privind membri prezumati ai PMOI. Aceasta informatie a fost comunicata PMOI de Consiliu in ziua adoptarii deciziei.

Anuland aceasta decizie, Tribunalul a considerat ca, intrucat nu comunicase aceasta noua informatie inainte de adoptarea deciziei sale, Consiliul incalcase dreptul la aparare al PMOI.

Desi acest motiv ar fi fost suficient pentru anularea deciziei, Tribunalul a examinat totusi, din motive de exhaustivitate, celelalte argumente inaintate de PMOI. In special, acesta a considerat ca inceperea urmaririi penale si cele doua acuzatii suplimentare nu constituiau o decizie a unei autoritati judiciare competente in privinta PMOI insasi, mentionand ca Consiliul nu explicase motivele pentru care actele imputabile unor indivizi prezumati membri ai PMOI erau imputabile organizatiei insesi. In plus, Tribunalul a considerat ca Consiliul a adus de asemenea atingere dreptului fundamental al PMOI la un control jurisdictional efectiv, intrucat nu i-a comunicat anumite informatii din dosar pe care autoritatile franceze refuzau sa le declasifice. Franta a introdus recurs impotriva acestei hotarari la Curtea de Justitie .

Prin hotararea pronuntata Curtea respinge recursul si confirma hotararea Tribunalului. Curtea aminteste, mai intai, ca, in cazul unei decizii initiale de inghetare a fondurilor, Consiliul nu are obligatia de a comunica in prealabil persoanei sau entitatii in cauza motivele includerii sale pe lista . Astfel, pentru a nu i se compromite eficacitatea, o asemenea masura trebuie, prin insasi natura sa, sa poata beneficia de un efect de surpriza si sa se aplice imediat. Intr-un astfel de caz, este suficient, in principiu, ca institutia sa procedeze la comunicarea motivelor catre persoana sau entitatea in cauza si sa ii acorde acesteia dreptul de a fi ascultata concomitent cu sau imediat dupa adoptarea deciziei. In schimb, in cazul unei decizii ulterioare de inghetare a fondurilor prin care persoana interesata este mentinuta pe lista, acest efect de surpriza nu mai este necesar, astfel incat adoptarea unei asemenea decizii trebuie, in principiu, sa fie precedata de o comunicare a elementelor incriminatoare retinute, precum si de posibilitatea oferita persoanei sau entitatii in cauza de a fi ascultata.

In hotararea atacata, Tribunalul a aplicat aceste principii la cazul in speta si a concluzionat in mod intemeiat ca, din moment ce, prin decizie, numele PMOI a fost mentinut pe lista, Consiliul nu putea, astfel cum a procedat in acest caz, sa comunice noile elemente incriminatoare retinute in privinta PMOI concomitent cu adoptarea acestei decizii. Consiliul ar fi trebuit in mod imperativ sa asigure respectarea dreptului la aparare al PMOI, si anume comunicarea elementelor incriminatoare retinute in privinta acesteia si dreptul de a fi ascultata, inainte de adoptarea deciziei in cauza. Curtea subliniaza ca protectia pe care o ofera aceasta comunicare este fundamentala si esentiala pentru dreptul la aparare.

In continuare, Curtea apreciaza ca Tribunalul nu a savarsit o eroare de drept considerand ca Consiliul nu dovedise ca decizia trebuia sa fie adoptata atat de urgent incat acestei institutii ii era imposibil sa comunice PMOI elementele noi retinute impotriva sa si sa permita ascultarea acesteia inaintea adoptarii deciziei in litigiu. Desi este desigur adevarat, astfel cum a sustinut Franta, ca Consiliul nu putea lasa sa persiste o situatie in care decizia anterioara era lipsita de temei ca urmare a radierii PMOI de pe lista britanica, nu este mai putin adevarat, dupa cum recunoaste de altfel acest stat membru, ca aceasta radiere nu a avut efect automat si imediat asupra deciziei anterioare, care ramanea in vigoare ca urmare a prezumtiei de legalitate a actelor institutiilor Uniunii.

In sfarsit, Curtea respinge argumentele indreptate impotriva motivelor neesentiale ale hotararii Tribunalului, intrucat aceste argumente nu ar putea determina, in niciun caz, anularea acestei hotarari si sunt, asadar, inoperante.

Hotararea in cauza C-27/09 P Franta/People`s Mojahedin Organization of Iran

1 Hotararea din 4 decembrie 2008, Peoplea��s Mojahedin Organization of Iran/Consiliul, T-284/08 (a se vedea de asemenea CP nr. 84/08).
2 Hotararea din 12 decembrie 2006, Organisation des Modjahedines du people da��Iran/Consiliul, T-228/02, (a se vedea de asemenea CP nr. 97/06) si Hotararea din 23 octombrie 2008, People`s Mojahedin Organization of Iran/Consiliul, T-256/07 (a se vedea de asemenea CP nr. 79/08).
3 Decizia 2008/583/CE a Consiliului din 15 iulie 2008 de punere in aplicare a articolului 2 alineatul (3) din Regulamentul (CE) nr. 2580/2001 privind masurile restrictive specifice indreptate impotriva anumitor persoane si entitati in vederea combaterii terorismului si de abrogare a Deciziei 2007/868/CE (JO L 188, p. 21).





Citeşte mai multe despre:    Terorism    Franta    Curtea de Justitie a Uniunii Europene

Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Alte Titluri

Riscul de schimb valutar. Cerintele de transparenta
Sursa: EuroAvocatura.ro

Restrictiile impuse de Ungaria finantarii organizatiilor civile de catre persoane stabilite in afara acestui stat membru nu sunt conforme cu dreptul Uniunii
Sursa: EuroAvocatura.ro

OPINIE privind directiva europeana prin care se consolideaza drepturile lucratorilor detasati
Sursa: EuroAvocatura.ro

Acordarea vizei de scurta sedere pe teritoriul Romaniei (Short-stay visa)
Sursa: avocat Andreea-Cristina Deaconu | MCP Cabinet avocati

Izolarea si carantina in coronacriza. Efecte juridice si economico-sociale
Sursa: avocat Irina Maria Diculescu

Carantina si forta majora. Restrangerea unor drepturi si libertati in contextul fortei majore
Sursa: avocat Irina Maria Diculescu

Restrictiile impuse de Ungaria in ceea ce priveste finantarea din strainatate a organizatiilor civile nu sunt compatibile cu dreptul Uniunii
Sursa: EuroAvocatura.ro



Jurisprudenţă

Executarea obligatiei de plata a despagubirilor civile. Ridicarea sechestrului asigurator
Pronuntaţă de: I.C.C.J., Sectia penala, incheierea nr. 100 din 25 februarie 2020

Redeschiderea urmaririi penale. Confirmare. Lipsa unei anchete efective
Pronuntaţă de: I.C.C.J., Sectia penala, judecator de camera preliminara, incheierea nr. 211 din 11 iunie 2020

Perioada serviciului de permanenta al procurorilor fara prestarea activitatii nu constituie timp de lucru
Pronuntaţă de: Tribunalul Valcea - Sentinta Civila nr. 867 din 24.09.2020.

CCR - Decizia 506/2019 asupra obiectiei de neconstitutionalitate a unor dispozitii din Legea pentru modificarea si completarea unor acte normative din domeniul ordinii si sigurantei publice
Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei

Decizia nr. 362/2019 referitoare la respingerea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 32 alin. (7) fraza finala din Legea cetateniei romane nr. 21/1991
Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei