Coordonator: Av. Marius-Cătălin Preduţ

Prima pagină » Articole juridice » Drept Comercial » Operatorul de transport aerian este obligat sa despagubeasca pasagerii in cazul in care le-a fost refuzata imbarcarea din cauza reorganizarii zborului

Operatorul de transport aerian este obligat sa despagubeasca pasagerii in cazul in care le-a fost refuzata imbarcarea din cauza reorganizarii zborului

  Publicat: 20 Apr 2012       2284 citiri       Sursa: EuroAvocatura.ro        Secţiunea: Drept Comercial  


Codul muncii comentat Marius-Catalin Predut
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
Potrivit avocatului general Yves Bot, operatorul de transport aerian este obligat sa despagubeasca pasagerii in cazul in care le-a fost refuzata imbarcarea din cauza reorganizarii zborului lor ca urmare a unei greve la aeroport survenita cu doua zile inainte si care a afectat un zbor precedent

Operatiune prin care se sting fara plata in numerar, unele datorii reciproce intre doua sau mai multe persoane fizice sau juridice, ramanand sa se achite eventualele diferente de sume, nu in bani, ci prin simpla lor inregistrare.
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
Hartie de valoare care reprezinta o cota fixa din capitalul unei societati pe actiuni.
1. Impozite si taxe locale stabilite in suma globala si invariabila.
Denumire data monedei unice europene.
Termen folosit pentru a desemna activitatea instantelor judecatoresti.
Parte intr-un raport juridic de obligatie, titular de drepturi de creanta, indreptatit sa pretinda subiectului pasiv,
Sustinerile si punctele de vedere ale partilor si procurorului exprimate in cursul procesului penal cu privire la solutionarea cauzei deduse judecatii.
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Operatiune prin care se sting fara plata in numerar, unele datorii reciproce intre doua sau mai multe persoane fizice sau juridice, ramanand sa se achite eventualele diferente de sume, nu in bani, ci prin simpla lor inregistrare.
Operatiune prin care se sting fara plata in numerar, unele datorii reciproce intre doua sau mai multe persoane fizice sau juridice, ramanand sa se achite eventualele diferente de sume, nu in bani, ci prin simpla lor inregistrare.
Reprezinta incetarea voluntara si colectiva a lucrului de catre salariati.
Concept utilizate de stiintele comportamentale (psihologie, sociologie, psihologie judiciara), prin el intelegandu-se ansamblul actelor, reactiilor (glandulare, motorii, afective, verbale) prin care o persoana raspunde intr-o imprejurare data la solicitarile mediului inconjurator.
Suma de bani ce se acorda unei persoane pentru suportarea unor cheltuieli suplimentare (de deplasare, detasari etc) sau pentru efectuarea de activitati in afara programului obisnuit de lucru
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
Schimbarea care se produce in realitatea obiectiva datorita unei cauze. Rezultatul.
Cuprinde masurile luate pentru exercitarea dreptului persoanelor cu handicap la un regim special de prevenire, de tratament, de readaptare, de invatamant, de instruire si de integrare sociala a acestei categorii de persoane.
Reprezinta incetarea voluntara si colectiva a lucrului de catre salariati.
Activitate de lamurire, de stabilire a adevaratului inteles al unei opere spirituale.
Desfiintarea retroactiva a unui act juridic.
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Intamplator; care depinde de un eveniment viitor si nesigur. Se are in vedere mai ales in cazul contractelor.
Partea introductive a hotararii judecatoresti, care cuprinde: denumirea instantei; ziua, luna si anul sedintei de judecata, cu mentiunea daca aceasta a fost sau nu publica; numele si prenumele judecatorilor,
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
(Legea 10 din 2001) 1. cu bunuri sau servicii - masura reparatorie alternativa constānd in acordarea de bunuri si servicii, cu acceptul persoanei indreptatite, pāna la concurenta valorii imobilului preluat in mod abuziv.
Reprezinta anularea, suprimarea unei legi sau a unei dispozitii legale si care are ca rezultat scoaterea din vigoare, in total sau in parte, a unui act normativ printr-un alt act normativ de aceeasi valoare juridica sau de o valoare juridica superioara.

Numai refuzul la imbarcare justificat de motive legate de situatia personala a pasagerilor poate exonera operatorul de transport aerian de aceasta obligatie

In cazul in care unui pasager ii este refuzata imbarcarea impotriva vointei sale, operatorul de transport aerian are obligatia, in temeiul dreptului Uniunii1, sa ii ofere asistenta, precum si o compensatie forfetara. Refuzul la imbarcare este definit de dreptul Uniunii drept refuzul de a transporta pasageri pe un anumit zbor, desi acestia s-au prezentat pentru imbarcare in conditiile stabilite, cu exceptia cazurilor in care exista motive temeinice pentru refuzul la imbarcare, cum ar fi starea sanatatii, cerintele de siguranta sau securitate sau documente de calatorie necorespunzatoare. In urma unei greve a personalului aeroportului din Barcelona (Spania) la 28 iulie 2006, zborul regulat Barcelona-Helsinki de la ora 11:40 operat de compania aeriana Finnair a trebuit sa fie anulat. In consecinta, Finnair a decis sa isi reorganizeze zborurile pentru ca pasagerii zborului anulat sa nu fie afectati de un timp de asteptare prea lung.

Astfel, acesti pasageri au fost transportati catre Helsinki (Finlanda) cu zborul din ziua urmatoare, 29 iulie 2006, de la ora 11:40, precum si cu un zbor din aceeasi zi de la ora 21:40, inchiriat in mod special. Aceasta reorganizare a avut drept consecinta faptul ca o parte dintre pasagerii care isi cumparasera bilet pentru zborul din 29 iulie 2006 de la ora 11:40 au fost nevoiti sa astepte data de 30 iulie 2006 pentru a ajunge la Helsinki cu zborul regulat de la ora 11:40 si cu un zbor de la ora 21:40, de asemenea inchiriat in mod special cu aceasta ocazie. De asemenea, anumiti pasageri, precum domnul Lassooy - care isi cumparasera biletul pentru zborul din 30 iulie 2006 de la ora 11:40 si care se prezentasera la imbarcare in conditiile stabilite - au ajuns la Helsinki cu zborul special de la ora 21:40. Considerand ca Finnair i-a refuzat imbarcarea, domnul Lassooy a introdus o actiune la instantele finlandeze solicitand obligarea acestei companii aeriene la plata compensatiei forfetare de 400 de euro prevazute de reglementarea europeana pentru zborurile intracomunitare de peste 1 500 de kilometri.

Korkein oikeus (Curtea Suprema, Finlanda), sesizata in ultima instanta, are indoieli cu privire la interpretarea notiunii ``refuz la imbarcare`` si a adresat Curtii de Justitie mai multe intrebari preliminare in legatura cu acest subiect .

Prin concluziile prezentate astazi, avocatul general Yves Bot subliniaza, mai intai, ca notiunea ``refuz la imbarcare`` trebuie interpretata in sens larg si nu se poate limita la suprarezervare. Aceasta constatare rezulta nu numai din lucrarile pregatitoare pentru adoptarea reglementariieuropene in materie, ci si din obiectivul pe care il urmareste aceasta, si anume acela de a asigura un nivel inalt de protectie a pasagerilor aerieni.

Or, a admite ca numai cazurile de suprarezervare sunt cuprinse in notiunea de refuz la imbarcare ar avea drept consecinta lipsirea de orice protectie a pasagerilor aflati in situatia domnului Lassooy. Astfel, zborul pentru care domnul Lassooy avea rezervare a avut loc la ora si in ziua prevazute. Prin urmare, daca consideram ca domnul Lassooy nu a facut obiectul unui refuz la imbarcare, acesta nu ar putea invoca nici dispozitiile aplicabile in cazul anularii unui zbor, nici pe cele referitoare la intarziere. Astfel, acesta nu ar intra in niciuna dintre categoriile care ii permit sa beneficieze de masuri de protectie in privinta pasagerilor aerieni care suporta dificultati si neplaceri grave. Prin urmare, operatorul de transport aerian nu ar avea obligatia de a-i plati o compensatie pentru prejudiciul ocazionat si nici, mai ales, de a-i oferi asistenta, cu alte cuvinte de a-i asigura acestui pasager nevoile imediate, la fata locului. Acesta din urma ar fi abandonat, ceea ce ar fi total contrar obiectivului reglementarii europene, care este acela de a asigura un inalt nivel de protectie a pasagerilor aerieni. In plus, anumiti operatori de transport aerian ar putea incerca sa se sustraga de la indeplinirea obligatiilor lor, intrucat ar fi usor sa pretexteze o reorganizare a zborurilor lor sau orice alte motive decat cel al suprarezervarii pentru a refuza imbarcarea unui pasager si a evita sa ii plateasca o compensatie sau sa ii asigure deservirea.

In continuare, avocatul general considera ca ``refuzul la imbarcare`` nu poate fi justificat de motive legate de reorganizarea zborurilor ca urmare a unor imprejurari exceptionale, cum ar fi greva la un aeroport. Potrivit avocatului general, refuzul de a imbarca pasageri poate fi justificat numai de motive legate de situatia individuala a acestor pasageri.

Astfel, refuzul la imbarcare este o masura individuala luata de operatorul de transport aerian in mod arbitrar impotriva unui pasager care a indeplinit, cu toate acestea, toate conditiile cerute in scopul imbarcarii. Aceasta masura individuala nu isi pierde caracterul arbitrar decat in cazul in care pasagerul insusi savarseste o greseala - de exemplu prin prezentarea unor documente de identitate nevalide - sau atunci cand, prin comportamentul sau, pune in pericol siguranta zborului si/sau a celorlalti pasageri - de exemplu atunci cand se afla in stare de ebrietate sau are un comportament violent. In astfel de cazuri, decizia de a nu-l imbarca pe pasager este imputabila acestuia din urma, care nu poate pretinde nicio indemnizatie si nicio deservire. In schimb, decizia de refuz la imbarcare bazata pe motive care sunt complet exterioare pasagerului in cauza nu poate avea ca efect sa il lipseasca pe acesta de orice protectie .

Pe de alta parte, intrucat greva de la aeroportul din Barcelona nu poate fi imputata Finnair, acest operator de transport aerian are dreptul - daca apreciaza ca nu trebuie sa suporte consecintele acestei greve - sa solicite compensatii de la persoanele responsabile, conform dreptului national aplicabil.

O astfel de interpretare nu este contrara principiului egalitatii de tratament, chiar daca situatia pasagerului caruia operatorul de transport aerian i-a refuzat imbarcarea ca urmare a unor imprejurari exceptionale ar fi mai favorabila decat cea a pasagerului al carui zbor a fost anulat sau a fost intarziat ca urmare a unor astfel de imprejurari, in masura in care primul va fi compensat, dar nu si cel de al doilea. Astfel, principiul egalitatii de tratament impune ca situatii comparabile sa nu fie tratate in mod diferit si ca situatii diferite sa nu fie tratate in acelasi mod, cu exceptia cazului in care un astfel de tratament este justificat in mod obiectiv. Or, pasagerii victime ale unei anulari sau ale unei intarzieri a zborului nu se gasesc in aceeasi situatie ca si pasagerii carora operatorul de transport aerian le-a refuzat imbarcarea. Astfel, daca refuzul la imbarcare afecteaza unul sau mai multi pasageri, in cazul anularii sau intarzierii zborului, toti pasagerii sunt vizati si afectati in acelasi mod.

In plus, in cazul in care anularea sau intarzierea zborului este datorata unor imprejurari exceptionale, operatorul de transport aerian nu are obligatia de a plati compensatia prevazuta de dreptul Uniunii, in masura in care acesta nu avea niciun control asupra evenimentelor respective. In schimb, situatia este diferita atunci cand pasagerului i se refuza imbarcarea dupa ce a fost decisa o reorganizare a zborurilor de catre operatorul de transport aerian ca urmare a unor imprejurari exceptionale. Prin aceasta unica decizie, operatorul de transport aerian cauzeaza dificultati si neplaceri unuia sau mai multor pasageri alesi in mod complet aleatoriu. Din acest motiv, intrucat prejudiciul suportat este imputabil operatorului de transport aerian, indemnizatia este datorata in continuare pentru a-l descuraja pe acesta din urma sa recurga la o astfel de practica si pentru a recurge cu prioritate la apelul de voluntari care accepta sa renunte la rezervarea lor.

Concluziile avocatului general in cauza C-22/11 Finnair Oyj/Timy Lassooy

1 Regulamentul (CE) nr. 261/2004 al Parlamentului European si al Consiliului din 11 februarie 2004 de stabilire a unor norme comune in materie de compensare si de asistenta a pasagerilor in eventualitatea refuzului la imbarcare si anularii sau intarzierii prelungite a zborurilor si de abrogare a Regulamentului (CEE) nr. 295/91 (JO L 46, p. 1, Editie speciala, 07/vol. 12, p. 218).




Citeşte mai multe despre:    Curtea de Justitie a Uniunii Europene



Comentează: Operatorul de transport aerian este obligat sa despagubeasca pasagerii in cazul in care le-a fost refuzata imbarcarea din cauza reorganizarii zborului
Alte Titluri

Introducerea partii responsabile civilmente in procesul penal dupa finalizarea procedurii de camera preliminara - neconstitutionalitate
Sursa: Av. Andrei Gheorghe Gherasim

Legea salarizarii unice nu instituie o procedura prealabila in litigiile privind stabilirea si plata drepturilor salariale
Sursa: Av. Andrei-Gheorghe Gherasim

(P) Avocat Dreptul Muncii Brasov. Asistenta si Reprezentare Juridica
Sursa: MCP Cabinet avocati

Suspendarea raportului de serviciu in cazul savarsirii de infractiuni de catre functionarii publici. Legalitatea desfasurarii unei activitati in domeniul privat
Sursa: Av. Andrei-Gheorghe Gherasim

Serviciul oferit de Uber nu poate fi calificat drept "serviciu al societatii informationale"
Sursa: EuroAvocatura.ro

Sarcina dovedirii faptului ca un pasager a fost informat despre anularea zborului, cu indicarea momentului precis, revine operatorului de transport aerian
Sursa: EuroAvocatura.ro

Cardurile de tahograf in transporturile rutiere
Sursa: Av. Andrei-Gheorghe Gherasim



Jurisprudenţă

CCR. Neconstitutionalitatea art. 453 alin. (3) si (4) CPP ref. la posibilitatea revizuirii hotararii de achitare
Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei

Hotararea in Cauza Serban impotriva Romaniei din 5 iulie 2016
Pronuntaţă de: CEDO

Decizia ICCJ 5/2017. Medicul sef de sectie din cadrul unui spital public are calitatea de functionar public in sensul legii penale
Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie

Decizia ICCJ nr. 1/2017, privind clauzele abuzive din contractele incheiate intre profesionisti si consumatori. Credite in Franci elvetieni. Informare privind riscul ratei de schimb valutar
Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie

Inexistenta premisei producerii prejudiciului solicitat de salariat. Nedovedirea legaturii de cauzalitate
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti, Sectia a VII-a pentru cauze prinvind Conflicte de munca si asigurari sociale, Decizia civila nr. 3080