Coordonator: Av. Marius-Cătălin Preduţ

Prima pagină » Articole juridice » CEDO. Justitie Europeana » Ce trebuie sa stie persoanele cu mobilitate redusa care calatoresc cu avionul

Ce trebuie sa stie persoanele cu mobilitate redusa care calatoresc cu avionul

  Publicat: 15 Jun 2012       6487 citiri       Sursa: EuroAvocatura.ro        Secţiunea: CEDO. Justitie Europeana  


Comisia Europeana este organul executiv al Uniunii Europene. Este o institutie independenta politic de guvernele statelor membre si reprezinta interesele Uniunii in ansamblu. In cadrul orientarilor politice generale stabilite de Consiliul European, pregateste si implementeaza deciziile Consiliului Uniunii Europene si ale Parlamentului European.
Se refera la dezavantajul social, la pierderea si limitarea sanselor unei persoane de a lua parte la viata comunitatii la un nivel echivalent cu ceilalti membri.
Comisia Europeana a publicat orientari pentru a clarifica drepturile persoanelor cu handicap si ale celor cu mobilitate redusa care calatoresc cu avionul.

Categorie de fapte juridice, care se produc independent de vointa omului si de care legea leaga anumite efecte juridice.
1. Determinare cu aproximatie (sinonim cu estimare) a unei anumite cantitati, in acest sens evaluarea poate reprezenta o anticipare a operatiei de masurare propriu-zisa sau o poate inlocui, atunci cand nu este posibila o masurare suficient de exacta
Se refera la dezavantajul social, la pierderea si limitarea sanselor unei persoane de a lua parte la viata comunitatii la un nivel echivalent cu ceilalti membri.
Se refera la dezavantajul social, la pierderea si limitarea sanselor unei persoane de a lua parte la viata comunitatii la un nivel echivalent cu ceilalti membri.
Conform Art. 73 din Legea 8/1996, autorul unui program pentru calculator beneficiaza de dreptul exclusiv de realiza si a autoriza:
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
(Closed corporation) Companie ale carei actiuni sunt detinute de un numar relativ mic de investitori si nu sunt accesibile celor din afara companiei.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Una din hotararile judecatoresti, prevazuta in cap. I, t, II, C. proc. pen. partea speciala.
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
Egalitatea de tratament intre resortisantii comunitari este un principiu de drept comunitar care interzice orice forma de discriminare pe motiv de nationalitate.
Se refera la dezavantajul social, la pierderea si limitarea sanselor unei persoane de a lua parte la viata comunitatii la un nivel echivalent cu ceilalti membri.
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
Egalitatea de tratament intre resortisantii comunitari este un principiu de drept comunitar care interzice orice forma de discriminare pe motiv de nationalitate.
Se refera la dezavantajul social, la pierderea si limitarea sanselor unei persoane de a lua parte la viata comunitatii la un nivel echivalent cu ceilalti membri.
Se refera la dezavantajul social, la pierderea si limitarea sanselor unei persoane de a lua parte la viata comunitatii la un nivel echivalent cu ceilalti membri.
Se refera la dezavantajul social, la pierderea si limitarea sanselor unei persoane de a lua parte la viata comunitatii la un nivel echivalent cu ceilalti membri.
Sarcina probei revine autorului unei reclamatii, afirmatii sau sustineri,expresie latina care consacra un principiu valabil in procesele penale, in cele civile si in orice alte litigii.
Europa "cu geometrie variabila" este termenul utilizat pentru a descrie o metoda de integrare diferentiata, care tine seama de diferentele ireconciliabile care exista in interiorul structurii de integrare, si care face posibila, prin urmare, o separare permanenta intre un grup de state membre si un numar de unitati de integrare mai putin dezvoltate.
Se refera la dezavantajul social, la pierderea si limitarea sanselor unei persoane de a lua parte la viata comunitatii la un nivel echivalent cu ceilalti membri.
Se refera la dezavantajul social, la pierderea si limitarea sanselor unei persoane de a lua parte la viata comunitatii la un nivel echivalent cu ceilalti membri.
Se refera la dezavantajul social, la pierderea si limitarea sanselor unei persoane de a lua parte la viata comunitatii la un nivel echivalent cu ceilalti membri.
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
Se refera la dezavantajul social, la pierderea si limitarea sanselor unei persoane de a lua parte la viata comunitatii la un nivel echivalent cu ceilalti membri.
Legea 10 din 2001. Persoana fizica sau juridica, proprietara a unui/unor imobil(e) la data preluarii abuzive, care indeplineste conditiile impuse de lege pentru a beneficia de dispozitiile acesteia;
Componenta a sistemului de protectie sociala, reprezinta ansamblul de institutii si masuri prin care statul, autoritatile publice ale administratiei locale si societatea civila asigura prevenirea, limitarea sau inlaturarea efectelor temporare sau permanente ale unor situatii care pot genera marginalizarea sau excluderea sociala a unor persoane.
Se refera la dezavantajul social, la pierderea si limitarea sanselor unei persoane de a lua parte la viata comunitatii la un nivel echivalent cu ceilalti membri.
Ca si componenta a structurii organizatorice, totalitate a posturilor care au aceleasi caracteristici principale referitoare la obiective, sarcini, autoritate si responsabilitate.
Legatura de cauzalitate sau raportul cauzal, nereglementat expres in legea penala, unul din elementele laturii obiective ale infractiunii, care consta in legatura dintre fapta (actiune-inactiune)si rezultatul sau urmarea imediata (ex. la infractiunea de dare de mita, activitatea de promitere, oferire sau dare a creat rezultatul constand in starea de pericol).
Componenta a sistemului de protectie sociala, reprezinta ansamblul de institutii si masuri prin care statul, autoritatile publice ale administratiei locale si societatea civila asigura prevenirea, limitarea sau inlaturarea efectelor temporare sau permanente ale unor situatii care pot genera marginalizarea sau excluderea sociala a unor persoane.
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
Institutii, piete si infrastructuri ce interactioneaza in mod complex
Act oficial prin care se confirma (de catre anumite organe de stat)
Se refera la dezavantajul social, la pierderea si limitarea sanselor unei persoane de a lua parte la viata comunitatii la un nivel echivalent cu ceilalti membri.
Componenta a sistemului de protectie sociala, reprezinta ansamblul de institutii si masuri prin care statul, autoritatile publice ale administratiei locale si societatea civila asigura prevenirea, limitarea sau inlaturarea efectelor temporare sau permanente ale unor situatii care pot genera marginalizarea sau excluderea sociala a unor persoane.
1. Acel fenomen care influenteaza actiunea cauzei, favorizeaza sau franeaza procesul dezvoltarii cauzei in efect.
1. Din punct de vedere economic, o cantitate dorita dintr-un anumit bun economic, care poate fi cumparata, intr-o perioada determinata, la anumite niveluri ale pretului.
Componenta a sistemului de protectie sociala, reprezinta ansamblul de institutii si masuri prin care statul, autoritatile publice ale administratiei locale si societatea civila asigura prevenirea, limitarea sau inlaturarea efectelor temporare sau permanente ale unor situatii care pot genera marginalizarea sau excluderea sociala a unor persoane.
Una dintre trasaturile esentiale ale infractiunii prevazuta in cap. I, t. II, art. 18, C. pen., partea generala.
Se refera la dezavantajul social, la pierderea si limitarea sanselor unei persoane de a lua parte la viata comunitatii la un nivel echivalent cu ceilalti membri.
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
(Lien) Dreptul legal al unui creditor de a vinde activele ipotecate atunci cand debitorul nu poate sau nu vrea sa-si indeplineasca obligatiile prevazute in contractul de imprumut.
Expresie baneasca a valorii marfii ori suma care se plateste pentru un bun transmis, o lucrare sau o prestare de servicii.
Se refera la dezavantajul social, la pierderea si limitarea sanselor unei persoane de a lua parte la viata comunitatii la un nivel echivalent cu ceilalti membri.
Acea persoana pe care mediul social, neadaptat deficientelor lor fizice, senzoriale, psihice, mentale, o impiedica total sau ii limiteaza accesul cu sanse egale la viata sociala,
Se refera la dezavantajul social, la pierderea si limitarea sanselor unei persoane de a lua parte la viata comunitatii la un nivel echivalent cu ceilalti membri.
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Se refera la dezavantajul social, la pierderea si limitarea sanselor unei persoane de a lua parte la viata comunitatii la un nivel echivalent cu ceilalti membri.
Acea persoana pe care mediul social, neadaptat deficientelor lor fizice, senzoriale, psihice, mentale, o impiedica total sau ii limiteaza accesul cu sanse egale la viata sociala,
Se refera la dezavantajul social, la pierderea si limitarea sanselor unei persoane de a lua parte la viata comunitatii la un nivel echivalent cu ceilalti membri.
Expresie baneasca a valorii marfii ori suma care se plateste pentru un bun transmis, o lucrare sau o prestare de servicii.
Se refera la dezavantajul social, la pierderea si limitarea sanselor unei persoane de a lua parte la viata comunitatii la un nivel echivalent cu ceilalti membri.
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Se refera la dezavantajul social, la pierderea si limitarea sanselor unei persoane de a lua parte la viata comunitatii la un nivel echivalent cu ceilalti membri.
Se refera la dezavantajul social, la pierderea si limitarea sanselor unei persoane de a lua parte la viata comunitatii la un nivel echivalent cu ceilalti membri.
Aeroport civil avand mai mult de 50.000 de miscari pe an, o miscare insemnand o decolare sau o aterizare,
Orice persoana care participa la activitatea sportiva la nivel international,

Publicarea orientarilor a avut loc inaintea Jocurilor Olimpice din 2012, unul dintre cele mai importante evenimente sportive din lume, care se vor desfasura vara aceasta la Londra, in special pentru a facilita deplasarea atletilor participanti si a multor cetateni europeni cu mobilitate redusa care intampina inca probleme atunci cand calatoresc cu avionul. Orientarile se bazeaza pe o evaluare detaliata a Regulamentului privind drepturile persoanelor cu handicap si ale persoanelor cu mobilitate redusa pe durata calatoriei pe calea aerului.


In ce consta problema?


Desi legislatia UE in domeniul drepturilor calatorilor este in vigoare de peste patru ani, persista unele probleme practice si incertitudini, atat pentru transportatorii aerieni si pentru aeroporturi, cat si pentru calatorii cu handicap si pentru cei cu mobilitate redusa.


Calatorii se confrunta inca prea frecvent cu refuzuri sau restrictii nejustificate in ceea ce priveste rezervarile sau imbarcarea, pe baza unor motive de siguranta neclare (a se vedea mai jos).


Un numar considerabil de calatori nu isi cunosc drepturile .


Din totalul calatorilor, numai un procent limitat (aproximativ 40%) isi notifica inaintea plecarii necesitatile in materie de asistenta; acest demers este insa indispensabil pentru ca aeroporturile si transportatorii aerieni sa poata acorda asistenta cuvenita.


Din cauza faptului ca legislatia nu este aplicata in mod uniform, unii calatori se confrunta cu cerinte si restrictii diferite de la un aeroport la altul si de la o companie aeriana la alta.


Cateva exemple:




  • Unui inalt functionar al ONU, care dorea sa plece la Geneva, nu i s-a permis imbarcarea pe aeroportul Heathrow, deoarece nu era insotit. Functionarul respectiv era paraplegic, dar calatorea regulat cu avionul de cincisprezece ani, fara sa fi fost vreodata insotit.




  • In Franta, trei calatori nu au putut sa se imbarce pe o cursa interna deoarece nu erau insotiti. Ulterior, ei au atacat in instanta aceasta decizie si au obtinut castig de cauza. Compania aeriana si societatea de handling la sol au primit amenzi considerabile pentru nerespectarea legislatiei.




Care sunt normele in vigoare?


Actuala legislatie UE in domeniul drepturilor calatorilor a intrat integral in vigoare in iulie2008 [Regulamentul (CE) 1107/2006] si garanteaza dreptul la nediscriminare al persoanelor cu handicap sau cu mobilitate redusa, care au acelasi drept de a calatori ca si persoanele a caror mobilitate nu este limitata.


Printre drepturi se numara:




  • dreptul la nediscriminare in momentul rezervarii si al achizitionarii biletelor;




  • dreptul de a calatori in aceleasi conditii ca orice alti calatori;




  • dreptul la informare cu privire la normele de siguranta aplicate de transportatorii aerieni;




  • dreptul la asistenta gratuita in aeroport si la bordul aeronavei;




  • dreptul de a transporta in mod gratuit doua articole de echipament de mobilitate.




Pentru a beneficia de aceste drepturi, calatorii cu handicap si cei cu mobilitate redusa sunt invitati sa ia la cunostinta urmatoarele:


Este esential sa anuntati compania aeriana, agentia de voiaj sau operatorul de turism, cu cel putin 48 de ore inainte de decolare, cu privire la tipul de asistenta de care aveti nevoie. Aceste informatii vor fi transmise organismelor de gestionare a aeroporturilor, care au responsabilitatea de a va acorda asistenta pana la intrarea in aeronava si pana la locul dumneavoastra; la bordul aeronavei, responsabilitatea pentru acordarea asistentei le revine companiilor aeriene. Asistenta este gratuita.


Desi nu este obligatorie, notificarea prealabila este recomandata cu insistenta, pentru ca furnizorii de servicii (managerii aeroportului si transportatorii aerieni) sa poata organiza asistenta in modul cel mai adaptat necesitatilor calatorilor si circumstantelor calatoriei.


Cererile referitoare la transportarea scaunelor cu rotile electrice sau a altor obiecte potential periculoase trebuie notificate transportatorului aerian cu 48 de ore inaintea decolarii.


Siguranta la bord a tuturor calatorilor si a membrilor echipajului este de maxima importanta. Transportatorii aerieni nu pot refuza imbarcarea persoanelor cu handicap sau cu mobilitate redusa decat pe baza unor ratiuni de siguranta clar justificate.


De la intrarea sa in vigoare, regulamentul a permis unui numar de peste 2 milioane de calatori cu handicap si cu mobilitate redusa care utilizeaza anual principalele aeroporturi europene (conform cifrelor din 2010) sa aiba acces mai usor la transportul aerian si sa calatoreasca fara probleme.


Experienta dobandita in urma celor patru ani de aplicare a regulamentului a permis Comisiei sa publice orientarile susmentionate pentru a clarifica unele dintre drepturile si obligatiile diferitilor actori .


Ce propunem?


Orientarile se adreseaza calatorilor din toate aeroporturile din UE si transportatorilor din UE care efectueaza zboruri catre, in si cu plecare din UE, precum si transportatorilor din afara UE care efectueaza zboruri in Europa sau cu plecare din Europa .


Scopul orientarilor este de a clarifica normele privind accesul la calatoriile cu avionul fara discriminare si totodata cu respectarea principiului fundamental al sigurantei tuturor persoanelor aflate la bord.


Aceste orientari au fost discutate in amanunt cu toate partile interesate: autoritatile nationale, sectorul aviatic (organizatii ale companiilor aeriene si ale aeroporturilor), precum si asociatii ale consumatorilor si ale utilizatorilor, mai ales asociatii care reprezinta persoanele cu handicap si persoanele cu mobilitate redusa. Orientarile ofera indrumari sub forma a 22 de intrebari si raspunsuri legate de o varietate de teme.


Prezenta nota de informare abordeaza problemele practice cele mai frecvente.


Ce inseamna ``calator cu mobilitate redusa``?


Ce problema pune definitia?


Definitia din regulament este foarte generala, incluzand ``orice persoana a carei mobilitate la calatoria cu un mijloc de transport este redusa ca urmare a unui handicap fizic (senzorial sau locomotor, permanent sau temporar), handicap sau deficiente intelectuale sau din orice alta cauza de handicap sau varsta si a carei situatie necesita atentia cuvenita.`` Acest lucru a dat nastere unor interpretari diferite ale notiunii de persoana cu mobilitate redusa care are, prin urmare, dreptul la asistenta .


Ce se spune in orientari?


In orientari se afirma clar ca, desi categoriile cele mai importante sunt calatorii cu handicap si calatorii in varsta, exista si alti cetateni vulnerabili care nu au capacitatea integrala de miscare si care ar putea avea nevoie asistenta in functie de circumstantele calatoriei.


In orientari se subliniaza faptul ca cererile de asistenta ar trebui sa fie proportionale si adaptate la nevoile specifice ale calatorilor, dar ca asistenta trebuie acordata fara restrictii nejustificate.


In acest context, este important de remarcat ca un calator poate avea mobilitatea redusa in aeroport, de exemplu, in aeroporturile foarte mari, unde trebuie parcurse distante lungi, sau la punctele de legatura . In aceste cazuri, se solicita asistenta doar la aeroport, mobilitatea acestor pasageri nefiind considerata redusa la bordul aeronavei.


Ce inseamna notificarea prealabila si de ce este atat de importanta?


In ce consta problema?


Notificarea prealabila este indispensabila pentru ca aeroporturile si companiile aeriene sa poata acorda asistenta corespunzatoare.


Cu toate acestea, numai un numar limitat de calatori care au nevoie de asistenta isi notifica necesitatile inaintea decolarii, nelasand astfel furnizorilor de servicii timpul de pregatire necesar in vederea acordarii asistentei solicitate. Aceasta este principala cauza a multor probleme din sistem .


Ce se spune in orientari?


Pentru ca furnizorii de servicii de asistenta fie in masura sa presteze serviciile necesare la cel mai inalt nivel de calitate, este esential ca transportatorul aerian sa fie informat in acest sens cu cel putin 48 de ore inaintea decolarii, astfel incat sa se poata pregati corespunzator.


In orientari se subliniaza faptul ca, desi trebuie sa depuna eforturi rezonabile pentru a oferi asistenta si calatorilor care nu si-au notificat in prealabil necesitatile, furnizorii de servicii pot acorda prioritate celor care le-au notificat.


Calatorii cu mobilitate redusa pot fi obligati sa prezinte un certificat medical pentru a beneficia de asistenta gratuita? Nu.


In ce consta problema?


Unii transportatori aerieni solicita certificate medicale prin care persoanele cu handicap si cele cu mobilitate redusa sa demonstreze ca au nevoie de asistenta . In unele cazuri, se percep taxe pentru acordarea asistentei.


Ce se spune in orientari?


Transportatorii aerieni si furnizorii de servicii din aeroporturi nu pot solicita astfel de acte doveditoare ca o conditie prealabila pentru achizitionarea unui bilet sau pentru imbarcare, si nici pentru a justifica o cerere de asistenta .


Ei pot solicita certificate medicale numai daca este posibil ca sanatatea si siguranta calatorului in cauza, a altor calatori sau a echipajului sa fie puse in pericol . Asistenta acordata persoanelor cu handicap si celor cu mobilitate redusa trebuie sa fie gratuita.


Am nevoie de oxigen la bordul aeronavei. Pot sa-mi iau propria mea rezerva sau oxigenul imi va fi furnizat de transportatorul aerian?


In ce consta problema?


Transportatorii aerieni aplica norme diferite cu privire la transportul oxigenului, ceea ce duce la situatii confuze pentru calatorii care au nevoie de oxigen la bordul aeronavei.


Ce se spune in orientari?


Companiile aeriene au obligatia de a transporta echipamentele medicale in mod gratuit, fara a aduce atingere cerintelor relevante privind bunurile periculoase.


De exemplu, daca aveti nevoie de oxigen pe durata zborului, este important sa stabiliti in mod clar si direct cu transportatorului aerian daca este posibil sa luati cu dumneavoastra propria rezerva de oxigen. Din motive de siguranta, este posibil ca transportatorul aerian sa nu permita acest lucru sau sa hotarasca sa furnizeze chiar el oxigenul (desi nu are nicio obligatie in acest sens).


In prezent, nu exista norme standardizate privind transportul oxigenului in UE. Prin urmare, se subliniaza in orientari, companiile aeriene au dreptul de a-si stabili propriile cerinte cu privire la transportul oxigenului, bazate pe ratiuni de siguranta. Totusi, informatiile in acest sens trebuie puse clar la dispozitia calatorilor. In orientari se afirma ca, daca transportatorul aerian decide sa furnizeze oxigenul, el trebuie sa faca acest lucru la un pret rezonabil.


Calatorii cu mobilitate redusa trebuie sa fie intotdeauna insotiti? Nu.


In ce consta problema?


Unii transportatori interzic in mod nejustificat imbarcarea persoanelor cu handicap sau cu mobilitate redusa daca acestea nu sunt insotite.


Ce se spune in orientari?


Daca va puteti deplasa in mod autonom, inseamna ca puteti calatori fara insotitor.


Un transportator aerian nu poate obliga o persoana cu handicap sau cu mobilitate redusa sa fie insotita, sub pretext ca mobilitatea acesteia este redusa.


Unui calator nu i se poate cere sa fie insotit de o alta persoana decat in cazul in care este clar ca acesta nu poate indeplini cerintele de siguranta corespunzatoare.


In cazul in care calatoresc cu un insotitor, acesta trebuie sa-si cumpere bilet? Este posibil ca insotitorul sa stea langa mine?


In ce consta problema?


In ceea ce priveste obligatia persoanelor care insotesc calatorii cu handicap sau cu mobilitate redusa de a-si plati locul, politicile difera de la un transportator la altul. Au existat si situatii in care persoanele insotitoare nu au primit loc langa calatorii pe care trebuiau sa-i asiste, in pofida prevederilor regulamentului, conform carora ``transportatorul aerian depune toate eforturile posibile pentru a atribui persoanei respective un loc langa persoana cu handicap sau persoana cu mobilitate redusa``.


Ce se spune in orientari?


Regulamentul nu specifica daca locul persoanei insotitoare trebuie atribuit in mod gratuit sau la pret redus. Prin urmare. orientarile lasa aceasta alegere la latitudinea transportatorilor aerieni. Totusi, exista transportatori care ofera acest serviciu clientilor lor.


In orientari se subliniaza faptul ca transportatorii trebuie sa furnizeze calatorilor informatii transparente, indiferent de politicile aplicate in aceasta privinta.


De asemenea, acestia trebuie sa informeze persoanele cu handicap sau cu mobilitate redusa despre eventualele restrictii speciale de siguranta privind atribuirea locurilor - de exemplu, locuri in care aceste persoane ar putea impiedica evacuarea de urgenta.


In ceea ce priveste obligatia transportatorilor aerieni de a atribui persoanelor insotitoare locuri langa calatorii cu handicap sau cu mobilitate redusa, aceasta este prevazuta clar in Regulamentul privind persoanele cu mobilitate redusa [Regulamentul (CE) nr.1107/2006], in care se stipuleaza ca transportatorii aerieni trebuie sa depuna toate eforturile rezonabile in acest sens. Acest aspect este subliniat si in orientari.


Echipamentul meu de mobilitate va fi transportat in mod gratuit?


In ce consta problema?


Persoanele cu handicap si cele cu mobilitate redusa nu cunosc intotdeauna normele aplicabile transportului echipamentelor de mobilitate. Acest lucru poate duce la situatii conflictuale in aeroport . In temeiul Regulamentului privind persoanele cu mobilitate redusa, aveti dreptul de a transporta in mod gratuit doua articole de echipament de mobilitate.


Ce se spune in orientari?


In orientari se subliniaza faptul ca persoanele cu mobilitate redusa care calatoresc cu avionul pot transporta in mod gratuit doua articole de echipament de mobilitate. Un calator care doreste sa transporte un scaun cu rotile electric trebuie sa notifice acest lucru transportatorului aerian cu cel putin 48 de ore inaintea decolarii. In orientari se mai subliniaza ca, daca sunt notificati corespunzator in prealabil, cainii utilitari recunoscuti pot calatori in cabina.


In orice situatie, echipamentul sportiv care nu constituie echipament de mobilitate face obiectul normelor generale ale companiilor aeriene privind bagajele.


Ce trebuie sa fac in cazul in care consider ca un transportator aerian sau un aeroport nu imi respecta drepturile?


In ce consta problema?


Adesea, calatorii nu stiu ce sa faca in cazul in care considera ca nu le-au fost respectate drepturile si vor sa faca o reclamatie in acest sens.





Citeşte mai multe despre:    Handicapati

Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Alte Titluri

Diferenta de tratament bazata indirect pe religie. Refuzul unui tratament medical
Sursa: Curtea de Justitie a Uniunii Europene

Dobandirea calitatii de notar public de catre judecatorii Curtii Constitutionale. Studiu de caz
Sursa: Dobre Ion

Particularitati privind procedura concilierii in litigiile de munca
Sursa: avocat Andreea-Cristina Deaconu | MCP Cabinet avocati

Procedura concilierii conflictelor de munca. Suspendarea termenelor de solutionare a conflictelor de munca pe durata concilierii
Sursa: avocat Ioana Emilia | MCP Cabinet avocati

Consultantul extern specializat in legislatia muncii. Calitate, atributii si responsabilitati
Sursa: avocat Gales Iulian | MCP Cabinet avocati

Updatarea Regulamentului intern al angajatorului cu procedura de solutionare amiabila a conflictelor de munca
Sursa: avocat Irina Maria Diculescu | MCP Cabinet avocati.

O masura privativa de libertate luata impotriva unei persoane vizate de un prim mandat european de arestare (MEA) nu este contrara dreptului Uniunii daca aceasta persoana a parasit voluntar teritoriul statului membru emitent al primului MEA
Sursa: Curtea de Justitie a Uniunii Europene



Jurisprudenţă

Recurs admis (cu opinie separata). Casare hotarare pronuntata in apel. Rejudecare. Reparare prejudiciu produs UAT
Pronuntaţă de: INALTA CURTE DE CASATIE SI JUSTITIE Sectia I civila Decizia nr. 760/2020 Sedinta publica din data de 17 martie 2020

Uzucapiune. Somatia facuta catre o persoana pentru reabilitarea imobilului nu poate reprezenta, in sine, o dovada a dreptului de proprietate pentru destinatarul respectivei notificari
Pronuntaţă de: INALTA CURTE DE CASATIE SI JUSTITIE Sectia I civila Decizia nr. 701/2020 Sedinta publica din data de 11 martie 2020

Recunoasterea unei cai de atac in alte situatii decat cele prevazute de legea procesuala, constituie atat o incalcare a principiului legalitatii
Pronuntaţă de: INALTA CURTE DE CASATIE SI JUSTITIE Sectia I civila Decizia nr. 806/2020 Sedinta publica din data de 26 martie 2020

Nulitate recurs. Neidentificare motive de ordine publica ce ar putea fi invocate din oficiu de catre instanta
Pronuntaţă de: INALTA CURTE DE CASATIE SI JUSTITIE Sectia I civila Decizia nr. 804/2020, Sedinta publica din data de 26 martie 2020

Conflict negativ de competenta. Pluralitate de debitori. Instanta de executare competenta
Pronuntaţă de: INALTA CURTE DE CASATIE SI JUSTITIE Sectia I civila Decizia nr. 816/2020, Sedinta publica din data de 1 aprilie 2020