Coordonator: Av. Marius-Cătălin Preduţ

Prima pagină » Articole juridice » Drept Comercial » Falsa impresie creata consumatorului ca va castigat deja un premiu nu este legala

Falsa impresie creata consumatorului ca va castigat deja un premiu nu este legala

  Publicat: 18 Oct 2012       2182 citiri       Sursa: EuroAvocatura.ro        Secţiunea: Drept Comercial  


Codul muncii comentat Marius-Catalin Predut
Rezultat financiar pozitiv al unei activitati economice,
Aceste practici sunt interzise chiar si in cazul in care costul impus consumatorului este neglijabil in raport cu valoarea premiului sau in cazul in care nu aduce niciun beneficiu comerciantului

Prevazuta in cap. IV, t. III, art. 64, C. pen., partea generala,
Persoana pusa sub interdictie judecatoreasca sau careia i s-a aplicat pedeapsa complementara a interzicerii unor drepturi prevazuta de legea penala.
Denumire generica pentru toate felurile de monede si semne ale valorii. Au aparut din necesitatea de a facilita schimburile de marfuri.
In sens general, cheltuiala in bani ce trebuie suportata pentru a putea beneficia de un bun sau serviciu.
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
Proces, pricina, cauza, conflict, neintelegere intre doua sau mai multe persoane,
(ternem CNA). Orice forma de mesaj, difuzat fie în baza unui contract cu o persoana fizica sau juridica, publica ori privata, în schimbul unui tarif sau al altor beneficii, privind exercitarea unei activitati comerciale, mestesugaresti, profesionale,
Ramura a economiei in cadrul careia se realizeaza circulatia marfurilor de la producator la consumator prin indeplinirea functiei de echilibru dintre oferta si cererea de produse si servicii.
Denumire generica pentru toate felurile de monede si semne ale valorii. Au aparut din necesitatea de a facilita schimburile de marfuri.
In sens general, cheltuiala in bani ce trebuie suportata pentru a putea beneficia de un bun sau serviciu.
Este puterea materiala pe care o exercita o persoana asupra bunului dandu-i posibilitatea de a se comporta ca si cum ar fi adevaratul proprietar al bunului.
Imprimat emis de un organ official, folosit pentru plata unor taxe sau impozite.
Rezultat financiar pozitiv al unei activitati economice,
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.

Dreptul Uniunii vizeaza protejarea intereselor economice ale consumatorilor prin interzicerea practicilor comerciale neloiale ale intreprinderilor fata de acestia. Este interzis in particular ca intreprinderile sa creeze falsa impresie ca un consumator a castigat deja, ca va castiga sau ca va castiga daca intreprinde anumite actiuni un premiu sau un alt avantaj, in conditiile in care, in fapt, actiunea pe care ar trebui sa o intreprinda pentru a castiga premiul sau alt avantaj similar este conditionata de plata unei sume de bani sau de suportarea unui cost.

Prezenta cauza are la baza un litigiu intre, pe de o parte, cinci intreprinderi britanice specializate in distribuirea de publicitate prin corespondenta si mai multe persoane care au lucrat in aceste intreprinderi si, pe de alta parte, Office of Fair Trading (OFT) [Oficiul pentru Comert Loial], responsabil cu asigurarea aplicarii, in Regatul Unit, a legislatiei in materie de protectie a consumatorilor, in special cu privire la practicile utilizate de comercianti.

OFT a dispus ca acesti comercianti sa inceteze practicile constand in trasmiterea de scrisori adresate individual, cupoane de razuit si alte reclame tiparite, inserate in ziare si in reviste, prin care consumatorul era informat ca a castigat un premiu sau o recompensa, cu o valoare considerabila sau doar simbolica. Consumatorul dispunea de mai multe optiuni pentru a afla premiul si pentru a a obtine un numar de cerere: fie trebuia sa sune la un numar de telefon cu taxare speciala, fie sa foloseasca un serviciu de mesaje scrise SMS, fie sa obtina informatii pe cale postala obisnuita (aceasta ultima metoda fiind mai putin evidentiata). Consumatorul era informat cu privire la costul pe minut si la durata maxima a apelului telefonic, dar nu cunostea faptul ca intreprinderea care organiza promotia primea o anumita suma din costul apelului.

Cu titlu de exemplu, anumite promotii propuneau croaziere in Marea Mediterana. Pentru a primi acest premiu, consumatorul trebuia sa plateasca in particular asigurarea, un supliment pentru a obtine o cabina cu un pat sau cu doua paturi si sa achite, pe parcursul calatoriei, cheltuielile pentru mancare si bauturi, precum si taxele portuare. Astfel, doua cupluri de doua persoane ar fi trebuit sa plateasca 399 GBP de persoana pentru a participa la aceasta croaziera.

Astfel cum au explicat acesti comercianti in observatiile prezentate Curtii de Justitie, pentru ei sunt importante bazele de date actualizate ale participantilor susceptibili sa raspunda la anunturile promotionale care ofera premii, intrucat aceste date pot fi utilizate pentru a propune alte produse consumatorilor sau pot fi cedate altor societati care doresc sa isi ofere produsele. Curtea a ridicat problema compatibilitatii unor asemenea practici cu dreptul Uniunii si mai concret a ridicat problema daca comerciantii pot impune suportarea unui cost, chiar si neglijabil, unui consumator care a fost anuntat ca a castigat un premiu.

In hotararea pronuntata Curtea considera ca dreptul Uniunii interzice practicile agresive care dau impresia consumatorului ca a castigat deja un premiu, desi trebuie sa plateasca o suma de bani sau sa suporte un anumit cost pentru a fi informat cu privire la natura premiului sau pentru a intreprinde actiunile care ii permit sa intre in posesia premiului.

Curtea precizeaza ca astfel de practici sunt interzise chiar si in cazul in care costul impus consumatorului este neglijabil (precum cel al unui timbru postal, de exemplu) in raport cu valoarea premiului sau nu aduce niciun beneficiu comerciantului.

Pe de alta parte, aceste practici agresive sunt interzise chiar daca actiunile care trebuie intreprinse pentru castigarea unui premiu pot fi realizate prin mai multe metode propuse consumatorului chiar si in cazul in care una dintre ele ar fi gratuita.

Curtea raspunde, in sfarsit, ca instantele nationale trebuie sa aprecieze informatiile furnizate consumatorilor vizati de aceste practici tinand seama de claritatea si de comprehensibilitatea acestora.


Hotararea in cauza C-428/11 Purely Creative Ltd si altii/Office of Fair Trading




Citeşte mai multe despre:    Curtea de Justitie a Uniunii Europene    Premii



Comentează: Falsa impresie creata consumatorului ca va castigat deja un premiu nu este legala
Alte Titluri

Raporturi juridice de munca ”sui generis” intre primar/viceprimar si unitatile administrativ-teritoriale
Sursa: Av. Andrei-Gheorghe Gherasim

Hotararea CJUE - Timpul de deplasare al salariatilor fara loc de munca fix de la domiciliu la primul client si de la ultimul client la domiciliu constituie timp de lucru
Sursa: Euroavocatura.ro

CJUE. Este interzisa transmiterea si prelucrarea datelor cu caracter personal intre autoritatile administratiei publice fara informarea persoanelor vizate
Sursa: Euroavocatura.ro

CJUE: Statele membre sunt libere sa prevada numai o raspundere patrimoniala impotriva proprietarilor care nu sunt raspunzatori pentru poluarea terenurilor lor
Sursa: Euroavocatura.ro

TUE: Comisia nu poate refuza accesul la memoriile statelor membre in cadrul unei proceduri in fata CJUE
Sursa: Euroavocatura.ro

Aplicabilitatea dispozitiilor Legii nr. 67/2006 privind protectia drepturilor salariatilor in cazul transferului intreprinderii, al unitatii sau al unor parti ale acestora
Sursa: Av. Andrei-Gheorghe Gherasim

O practica comerciala inselatoare fata de consumator este neloiala si, prin urmare, interzisa
Sursa: EuroAvocatura.ro



Jurisprudenţă

Desfacerea contractului de munca, la expirarea termenului de preaviz. Motive ce nu tin de persoana salariatului
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti, Sectia a VII-a Conflicte de munca si asigurari sociale, Decizia nr. 3074 din 08.06.2016

Plata indemnizatiei concediului de odihna neefectuat
Pronuntaţă de: Tribunalul Covasna, Sectia Civila, Sentinta civila nr. 271 din 17.03.2016

Decizia CCR 62/2017. Neconstitutionalitatea dispozitiilor Legii pentru completarea OUG nr. 50/2010 privind contractele de credit pentru consumatori. Situatia creditelor in franci elvetiei
Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala

Actiune in anularea inregistrarii marcii pentru rea-credinta. Criterii de analiza
Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie - Sectia I civila, decizia nr. 652 din 22 martie 2016

Procedura de filtrare a recursului. Caracterul interlocutoriu al incheierii de admitere in principiu
Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie - Sectia I civila, decizia nr.1061 din 13 mai 2016