Coordonator: Av. Marius-Cătălin Preduţ

Codul muncii comentat 2019 Avocat Marius-Catalin Predut
Prima pagină » Articole juridice » Drept Comercial » Falsa impresie creata consumatorului ca va castigat deja un premiu nu este legala

Falsa impresie creata consumatorului ca va castigat deja un premiu nu este legala

  Publicat: 18 Oct 2012       2913 citiri       Sursa: EuroAvocatura.ro        Secţiunea: Drept Comercial  


Codul muncii comentat Marius-Catalin Predut
Rezultat financiar pozitiv al unei activitati economice,
Aceste practici sunt interzise chiar si in cazul in care costul impus consumatorului este neglijabil in raport cu valoarea premiului sau in cazul in care nu aduce niciun beneficiu comerciantului

Prevazuta in cap. IV, t. III, art. 64, C. pen., partea generala,
Persoana pusa sub interdictie judecatoreasca sau careia i s-a aplicat pedeapsa complementara a interzicerii unor drepturi prevazuta de legea penala.
Denumire generica pentru toate felurile de monede si semne ale valorii. Au aparut din necesitatea de a facilita schimburile de marfuri.
In sens general, cheltuiala in bani ce trebuie suportata pentru a putea beneficia de un bun sau serviciu.
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
Proces, pricina, cauza, conflict, neintelegere intre doua sau mai multe persoane,
(ternem CNA). Orice forma de mesaj, difuzat fie în baza unui contract cu o persoana fizica sau juridica, publica ori privata, în schimbul unui tarif sau al altor beneficii, privind exercitarea unei activitati comerciale, mestesugaresti, profesionale,
Ramura a economiei in cadrul careia se realizeaza circulatia marfurilor de la producator la consumator prin indeplinirea functiei de echilibru dintre oferta si cererea de produse si servicii.
Denumire generica pentru toate felurile de monede si semne ale valorii. Au aparut din necesitatea de a facilita schimburile de marfuri.
In sens general, cheltuiala in bani ce trebuie suportata pentru a putea beneficia de un bun sau serviciu.
Este puterea materiala pe care o exercita o persoana asupra bunului dandu-i posibilitatea de a se comporta ca si cum ar fi adevaratul proprietar al bunului.
Imprimat emis de un organ official, folosit pentru plata unor taxe sau impozite.
Rezultat financiar pozitiv al unei activitati economice,
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.

Dreptul Uniunii vizeaza protejarea intereselor economice ale consumatorilor prin interzicerea practicilor comerciale neloiale ale intreprinderilor fata de acestia. Este interzis in particular ca intreprinderile sa creeze falsa impresie ca un consumator a castigat deja, ca va castiga sau ca va castiga daca intreprinde anumite actiuni un premiu sau un alt avantaj, in conditiile in care, in fapt, actiunea pe care ar trebui sa o intreprinda pentru a castiga premiul sau alt avantaj similar este conditionata de plata unei sume de bani sau de suportarea unui cost.

Prezenta cauza are la baza un litigiu intre, pe de o parte, cinci intreprinderi britanice specializate in distribuirea de publicitate prin corespondenta si mai multe persoane care au lucrat in aceste intreprinderi si, pe de alta parte, Office of Fair Trading (OFT) [Oficiul pentru Comert Loial], responsabil cu asigurarea aplicarii, in Regatul Unit, a legislatiei in materie de protectie a consumatorilor, in special cu privire la practicile utilizate de comercianti.

OFT a dispus ca acesti comercianti sa inceteze practicile constand in trasmiterea de scrisori adresate individual, cupoane de razuit si alte reclame tiparite, inserate in ziare si in reviste, prin care consumatorul era informat ca a castigat un premiu sau o recompensa, cu o valoare considerabila sau doar simbolica. Consumatorul dispunea de mai multe optiuni pentru a afla premiul si pentru a a obtine un numar de cerere: fie trebuia sa sune la un numar de telefon cu taxare speciala, fie sa foloseasca un serviciu de mesaje scrise SMS, fie sa obtina informatii pe cale postala obisnuita (aceasta ultima metoda fiind mai putin evidentiata). Consumatorul era informat cu privire la costul pe minut si la durata maxima a apelului telefonic, dar nu cunostea faptul ca intreprinderea care organiza promotia primea o anumita suma din costul apelului.

Cu titlu de exemplu, anumite promotii propuneau croaziere in Marea Mediterana. Pentru a primi acest premiu, consumatorul trebuia sa plateasca in particular asigurarea, un supliment pentru a obtine o cabina cu un pat sau cu doua paturi si sa achite, pe parcursul calatoriei, cheltuielile pentru mancare si bauturi, precum si taxele portuare. Astfel, doua cupluri de doua persoane ar fi trebuit sa plateasca 399 GBP de persoana pentru a participa la aceasta croaziera.

Astfel cum au explicat acesti comercianti in observatiile prezentate Curtii de Justitie, pentru ei sunt importante bazele de date actualizate ale participantilor susceptibili sa raspunda la anunturile promotionale care ofera premii, intrucat aceste date pot fi utilizate pentru a propune alte produse consumatorilor sau pot fi cedate altor societati care doresc sa isi ofere produsele. Curtea a ridicat problema compatibilitatii unor asemenea practici cu dreptul Uniunii si mai concret a ridicat problema daca comerciantii pot impune suportarea unui cost, chiar si neglijabil, unui consumator care a fost anuntat ca a castigat un premiu.

In hotararea pronuntata Curtea considera ca dreptul Uniunii interzice practicile agresive care dau impresia consumatorului ca a castigat deja un premiu, desi trebuie sa plateasca o suma de bani sau sa suporte un anumit cost pentru a fi informat cu privire la natura premiului sau pentru a intreprinde actiunile care ii permit sa intre in posesia premiului.

Curtea precizeaza ca astfel de practici sunt interzise chiar si in cazul in care costul impus consumatorului este neglijabil (precum cel al unui timbru postal, de exemplu) in raport cu valoarea premiului sau nu aduce niciun beneficiu comerciantului.

Pe de alta parte, aceste practici agresive sunt interzise chiar daca actiunile care trebuie intreprinse pentru castigarea unui premiu pot fi realizate prin mai multe metode propuse consumatorului chiar si in cazul in care una dintre ele ar fi gratuita.

Curtea raspunde, in sfarsit, ca instantele nationale trebuie sa aprecieze informatiile furnizate consumatorilor vizati de aceste practici tinand seama de claritatea si de comprehensibilitatea acestora.


Hotararea in cauza C-428/11 Purely Creative Ltd si altii/Office of Fair Trading




Citeşte mai multe despre:    Curtea de Justitie a Uniunii Europene    Premii



Comentează: Falsa impresie creata consumatorului ca va castigat deja un premiu nu este legala
Alte Titluri

Codul Fiscal: Stabilirea de catre Presedintele A.N.A.F. a criteriilor pentru evaluarea riscului fiscal – o incalcare a principiului separatiei puterilor in stat?
Sursa: Irina Maria Diculescu

Publicitatea in avocatura. Marketing juridic. Limitari si posibilitati practice
Sursa: Irina Maria Diculescu

Initiativa cetateneasca europeana. Situatia regiunilor cu minoritate nationala
Sursa: EuroAvocatura.ro

Codul de procedura civila aplicabil din 2019, conform modificarilor aduse prin Legea 310/2018
Sursa: MCP Cabinet avocati

Transparenta veniturilor salariale din autoritatile si institutiile publice
Sursa:

Deciziile de stabilire a drepturilor salariale nu reprezinta acte administrative in sensul Legii nr. 554/2004 a contenciosului administrativ
Sursa:

Conditiile acordarii indemnizatiei de merit pentru recompensarea activitatilor din domeniul culturii, stiintei si sportului
Sursa: Av. Andrei-Gheorghe Gherasim



Jurisprudenţă

Decizia C.C.R. nr. 141/2019
Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei

Decizia Curtii Constitutionale nr. 738/2018 referitoare la admiterea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 167 alin. (4) din Legea nr. 98/2016 privind achizitiile publice
Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei

Decizia CCR nr. 387/2018 privind neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 53 alin. (1) teza intai din Codul muncii (varsta de pensionare a femeilor)
Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala

Desfacerea contractului de munca, la expirarea termenului de preaviz. Motive ce nu tin de persoana salariatului
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti, Sectia a VII-a Conflicte de munca si asigurari sociale, Decizia nr. 3074 din 08.06.2016

Plata indemnizatiei concediului de odihna neefectuat
Pronuntaţă de: Tribunalul Covasna, Sectia Civila, Sentinta civila nr. 271 din 17.03.2016