din anul 2007, atuul tau de DREPT!
1685 de useri online



Prima pagină » Articole juridice » Drept Comercial » Falsa impresie creata consumatorului ca va castigat deja un premiu nu este legala

Falsa impresie creata consumatorului ca va castigat deja un premiu nu este legala

  Publicat: 18 Oct 2012       3660 citiri       Sursa: EuroAvocatura.ro        Secţiunea: Drept Comercial  


Rezultat financiar pozitiv al unei activitati economice,
Aceste practici sunt interzise chiar si in cazul in care costul impus consumatorului este neglijabil in raport cu valoarea premiului sau in cazul in care nu aduce niciun beneficiu comerciantului

Prevazuta in cap. IV, t. III, art. 64, C. pen., partea generala,
Persoana pusa sub interdictie judecatoreasca sau careia i s-a aplicat pedeapsa complementara a interzicerii unor drepturi prevazuta de legea penala.
Denumire generica pentru toate felurile de monede si semne ale valorii. Au aparut din necesitatea de a facilita schimburile de marfuri.
In sens general, cheltuiala in bani ce trebuie suportata pentru a putea beneficia de un bun sau serviciu.
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
Proces, pricina, cauza, conflict, neintelegere intre doua sau mai multe persoane,
(ternem CNA). Orice forma de mesaj, difuzat fie �n baza unui contract cu o persoana fizica sau juridica, publica ori privata, �n schimbul unui tarif sau al altor beneficii, privind exercitarea unei activitati comerciale, mestesugaresti, profesionale,
Ramura a economiei in cadrul careia se realizeaza circulatia marfurilor de la producator la consumator prin indeplinirea functiei de echilibru dintre oferta si cererea de produse si servicii.
Denumire generica pentru toate felurile de monede si semne ale valorii. Au aparut din necesitatea de a facilita schimburile de marfuri.
In sens general, cheltuiala in bani ce trebuie suportata pentru a putea beneficia de un bun sau serviciu.
Este puterea materiala pe care o exercita o persoana asupra bunului dandu-i posibilitatea de a se comporta ca si cum ar fi adevaratul proprietar al bunului.
Imprimat emis de un organ official, folosit pentru plata unor taxe sau impozite.
Rezultat financiar pozitiv al unei activitati economice,
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.

Dreptul Uniunii vizeaza protejarea intereselor economice ale consumatorilor prin interzicerea practicilor comerciale neloiale ale intreprinderilor fata de acestia. Este interzis in particular ca intreprinderile sa creeze falsa impresie ca un consumator a castigat deja, ca va castiga sau ca va castiga daca intreprinde anumite actiuni un premiu sau un alt avantaj, in conditiile in care, in fapt, actiunea pe care ar trebui sa o intreprinda pentru a castiga premiul sau alt avantaj similar este conditionata de plata unei sume de bani sau de suportarea unui cost.

Prezenta cauza are la baza un litigiu intre, pe de o parte, cinci intreprinderi britanice specializate in distribuirea de publicitate prin corespondenta si mai multe persoane care au lucrat in aceste intreprinderi si, pe de alta parte, Office of Fair Trading (OFT) [Oficiul pentru Comert Loial], responsabil cu asigurarea aplicarii, in Regatul Unit, a legislatiei in materie de protectie a consumatorilor, in special cu privire la practicile utilizate de comercianti.

OFT a dispus ca acesti comercianti sa inceteze practicile constand in trasmiterea de scrisori adresate individual, cupoane de razuit si alte reclame tiparite, inserate in ziare si in reviste, prin care consumatorul era informat ca a castigat un premiu sau o recompensa, cu o valoare considerabila sau doar simbolica. Consumatorul dispunea de mai multe optiuni pentru a afla premiul si pentru a a obtine un numar de cerere: fie trebuia sa sune la un numar de telefon cu taxare speciala, fie sa foloseasca un serviciu de mesaje scrise SMS, fie sa obtina informatii pe cale postala obisnuita (aceasta ultima metoda fiind mai putin evidentiata). Consumatorul era informat cu privire la costul pe minut si la durata maxima a apelului telefonic, dar nu cunostea faptul ca intreprinderea care organiza promotia primea o anumita suma din costul apelului.

Cu titlu de exemplu, anumite promotii propuneau croaziere in Marea Mediterana. Pentru a primi acest premiu, consumatorul trebuia sa plateasca in particular asigurarea, un supliment pentru a obtine o cabina cu un pat sau cu doua paturi si sa achite, pe parcursul calatoriei, cheltuielile pentru mancare si bauturi, precum si taxele portuare. Astfel, doua cupluri de doua persoane ar fi trebuit sa plateasca 399 GBP de persoana pentru a participa la aceasta croaziera.

Astfel cum au explicat acesti comercianti in observatiile prezentate Curtii de Justitie, pentru ei sunt importante bazele de date actualizate ale participantilor susceptibili sa raspunda la anunturile promotionale care ofera premii, intrucat aceste date pot fi utilizate pentru a propune alte produse consumatorilor sau pot fi cedate altor societati care doresc sa isi ofere produsele. Curtea a ridicat problema compatibilitatii unor asemenea practici cu dreptul Uniunii si mai concret a ridicat problema daca comerciantii pot impune suportarea unui cost, chiar si neglijabil, unui consumator care a fost anuntat ca a castigat un premiu.

In hotararea pronuntata Curtea considera ca dreptul Uniunii interzice practicile agresive care dau impresia consumatorului ca a castigat deja un premiu, desi trebuie sa plateasca o suma de bani sau sa suporte un anumit cost pentru a fi informat cu privire la natura premiului sau pentru a intreprinde actiunile care ii permit sa intre in posesia premiului.

Curtea precizeaza ca astfel de practici sunt interzise chiar si in cazul in care costul impus consumatorului este neglijabil (precum cel al unui timbru postal, de exemplu) in raport cu valoarea premiului sau nu aduce niciun beneficiu comerciantului.

Pe de alta parte, aceste practici agresive sunt interzise chiar daca actiunile care trebuie intreprinse pentru castigarea unui premiu pot fi realizate prin mai multe metode propuse consumatorului chiar si in cazul in care una dintre ele ar fi gratuita.

Curtea raspunde, in sfarsit, ca instantele nationale trebuie sa aprecieze informatiile furnizate consumatorilor vizati de aceste practici tinand seama de claritatea si de comprehensibilitatea acestora.


Hotararea in cauza C-428/11 Purely Creative Ltd si altii/Office of Fair Trading





Citeşte mai multe despre:    Curtea de Justitie a Uniunii Europene    Premii

Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Alte Titluri

GDPR: Montarea unor camere video in perimetrul apartamentului proprietate personala
Sursa: Raportul pe anul 2020 al ANSPDCP

Recunoasterea si aplicarea sporului pentru conditii de munca in domeniul sanatatii si asistentei sociale. Dispozitii legale incidente si paralizante
Sursa: avocat Emilia Alexandra Ioana | MCP Cabinet avocati

Beneficiarii Legii nr. 19/2020. Conditiile de acordare a indemnizatiei
Sursa: avocat Andreea-Cristina Deaconu

CJUE nu este competenta sa se pronunte asupra unui diferend frontalier cu caracter international care nu tine de dreptul Uniunii
Sursa: EuroAvocatura.ro

Legea concurentei: raportarea amenzii la cifra de afaceri realizata in anul anterior � pedeapsa justa sau grava inechitate
Sursa: Irina Maria Diculescu

Formalitatile necesare transferului salariatilor de la un angajator (cedent) la altul (cesionar)
Sursa: Av. Iulian Gales

Codul Fiscal: Stabilirea de catre Presedintele A.N.A.F. a criteriilor pentru evaluarea riscului fiscal � o incalcare a principiului separatiei puterilor in stat?
Sursa: Irina Maria Diculescu



Jurisprudenţă

Timpul de lucru; munca suplimentara; sarcina probei privind timpul de munca al salariatului
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Iasi, Sectia Litigii de munca si asigurari sociale, Decizia nr. 355/15.09.2020

Dreptul la concediu de odihna in cazul cumulului de contracte de munca ale aceluiasi salariat. Principiul nediscriminarii in cazul salariatilor angajati cu fractiune de norma
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Iasi, Sectia litigii de munca si asigurari sociale, Decizia civila nr. 640/11.10.2018

Drept de autor asupra programului informatic. Obligatia de confidentialitate a fabricantului bazei de date
Pronuntaţă de: I.C.C.J., Sectia I civila, decizia nr. 179 din 28 ianuarie 2020

Actiune in contrafacere. Conflict intre o marca si un nume comercial. Invocarea notorietatii marcii. Conditii
Pronuntaţă de: I.C.C.J., Sectia I civila, decizia nr. 284 din 4 februarie 2020

Prelungirea raportului de serviciu dupa implinirea varstei de pensionare, pana la varsta de 65 de ani. Conditii. Aplicarea prioritara a dreptul european
Pronuntaţă de: Curtea de Apel BUCURESTI - 533/28.05.2020