Pasagerii se pot prevala de acest drept in fata instantelor nationale. Or, reglementarea europeana nu precizeaza termenul in care pot fi introduse actiunile in despagubire .Domnul Cuadrench MorA� a cumparat de la compania KLM un bilet pentru un zbor de la Shanghai la Barcelona, prevazut pentru 20 decembrie 2005. Deoarece respectivul zbor a fost anulat, acesta a fost obligat sa calatoreasca a doua zi cu o alta companie aeriana via Munich.La 27 februarie 2009 - adica dupa mai mult de trei ani - domnul Cuadrench MorA� a introdus la instanta spaniola o actiune impotriva KLM prin care a solicitat o compensatie de 2 990 de euro, majorata cu dobanzi si cheltuieli de judecata, ca despagubire pentru prejudiciul cauzat de anularea zborului in cauza.In aceasta privinta, KLM a aratat ca actiunea era prescrisa pentru motivul ca termenul de doi ani pentru introducerea actiunilor in raspundere impotriva operatorilor de transport aerian, prevazut de Conventia de la Varsovia2 si de Conventia de la MontrA�al3, expirase.In acest context, Audiencia Provincial de Barcelona (Spania), sesizata cu cauza, solicita Curtii de Justitie sa stabileasca daca termenul de introducere a actiunilor avand ca obiect plata compensatiilor prevazute de dreptul Uniunii este prevazut de Conventia de la MontrA�al sau de alte dispozitii, si anume, in special, de normele fiecarui stat membru in materia prescriptiei actiunilor.In hotararea pronuntata Curtea apreciaza ca termenul de introducere a actiunilor prin care se urmareste plata compensatiei pentru anularea unui zbor, prevazuta de dreptul Uniunii, se stabileste potrivit normelor fiecarui stat membru in materia prescriptiei actiunilor.In aceasta privinta, Curtea reaminteste ca, in lipsa unei reglementari a Uniunii in acest domeniu, revine ordinii juridice a fiecarui stat membru sarcina de a reglementa modalitatile procedurale aplicabile actiunilor destinate sa asigure protectia drepturilor conferite justitiabililor de dreptul
Hotararea in cauza C-139/11 Joan Cuadrench MorA�/Koninklijke Luchtvaart Maatschappij NV1 Regulamentul (CE) nr. 261/2004 al Parlamentului European si al Consiliului din 11 februarie 2004 de stabilire a unor norme comune in materie de compensare si de asistenta a pasagerilor in eventualitatea refuzului la imbarcare si anularii sau intarzierii prelungite a zborurilor si de abrogare a Regulamentului (CEE) nr. 295/91 (JO L 46, p. 1, Editie speciala, 07/vol. 12, p. 218).2 Conventia pentru unificarea anumitor norme referitoare la transportul aerian international, semnata la Varsovia la 12 octombrie 1929, astfel cum a fost modificata si completata prin Protocolul de la Haga din 28 septembrie 1955, prin Conventia de la Guadalajara din 18 septembrie 1961, prin Protocolul semnat in Guatemala la 8 martie 1971, precum si prin cele patru protocoale aditionale de la MontrA�al din 25 septembrie 1975.3 Conventia pentru unificarea anumitor norme referitoare la transportul aerian international, incheiata la MontrA�al la 28 mai 1999, semnata de Comunitatea Europeana la 9 decembrie 1999 si aprobata in Uniunii. Totodata, aceste modalitati procedurale trebuie sa respecte principiile efectivitatii si echivalentei in raport cu cele prevazute de dreptul intern atunci cand este vorba de situatii similare. Curtea adauga ca aceasta constatare nu trebuie sa fie pusa in discutie de dispozitiile Conventiei de la Varsovia si ale Conventiei de la MontrA�al, deoarece masura compensarii prevazuta de Regulamentul nr. 261/2004 se situeaza in afara domeniului de aplicare a acestora, desi este complementar cu regimul daunelor-interese pe care acestea il prevad. Astfel, dreptul Uniunii instituie un regim autonom de reparare, standardizata si imediata, a prejudiciilor cauzate de neplacerile create de intarzierile si de anularile zborurilor, care are intaietate fata de Conventia de la Varsovia si fata de Conventia de la MontrA�al.
Simpla incalcare a Regulamentului GDPR nu constituie temeiul unui drept la despagubiri Sursa: MCP Cabinet avocati
Concedierea Salariatilor. Modalitati de incetare a CIM si contestarea deciziei de concediere Sursa: MCP Cabinet avocati
Plata drepturilor cuvenite salariatilor detasati. Aspecte particulare Sursa: avocat Andreea-Cristina Deaconu | MCP Cabinet avocati
Dobandirea dreptului de servitute, de trecere si de acces prin hotarare judecatoreasca Sursa: avocat Andreea-Cristina Deaconu | MCP Cabinet avocati
Dialogurile MCP (XV) - Restituirea indemnizatiei de neconcurenta dupa anularea deciziei de concediere Sursa: MCP Cabinet avocati
Ce se intampla cu sumele achitate in temeiul unui act administrativ fiscal anulat. Poate instanta dispune direct restituirea lor? Sursa: Alex Slujitoru si Cristiana Ionescu, Avocati, Radu si Asociatii SPRL
Despagubirile datorate de institutiile publice ca urmare a concedierilor abuzive. Plata integrala sau esalonare pe 5 ani? Sursa: avocat Emilia Alexandra Ioana | MCP Cabinet avocati
Momentul de la care curge termenul de prescriptie al dreptului material la actiune privind plata despagubirilor pentru pagubele produse de salariati Pronuntaţă de: Tribunalul Arges
Angajatorul are dreptul de a-si organiza activitatea insa aceasta nu inseamna ca prin reorganizare se poate modifica contractul individual de munca al salariatului Pronuntaţă de: Decizia civila nr.569/04.10.2017 a Curtii de Apel Galati
Revocare Hotarare ANRP dupa ce acesta a intrat in circuitul civil si si-a produs efectele prin efectuarea unei plati partiale a despagubirilor Pronuntaţă de: Decizia nr. 1667 din 17.09.2018 a Curtii de Apel Galati
Conflict negativ de competenta generat de obiectul actiunii in materia fondului funciar Pronuntaţă de: Decizia civila nr. 56 din 18 iunie 2018 a Curtii de Apel Galati
Validarea deciziilor acordarea de despagubiri privind acordarea de despagubiri pentru bunurile abandonate in Bulgaria de catre persoanele refugiat in baza Tratatului dintre Romania Bulgaria Pronuntaţă de: Decizia nr. 420/27 februarie 2018 a Curtii de Apel Galati