Coordonator: Av. Marius-Cătălin Preduţ

Prima pagină » Articole juridice » Drept Civil » Propunere SRDO privind reducerea substantial a taxei de timbre in materie civila

Propunere SRDO privind reducerea substantial a taxei de timbre in materie civila

  Publicat: 30 Apr 2013       2916 citiri       Sursa: EuroAvocatura.ro        Secţiunea: Drept Civil  


Constientizand inportanta revizuiri legii fundamnatale, la nivelul Societatii Romane pentru Drepturiel Omului (SRDO), a fost constituit un grup de lucru, care, in colaborare cu alte organisme neguvernamentale, ca reprezentanti ai societatii civile, sa poata face unele propuneri privind revizuirea cosntitutiei.

1. Indicatie pe scrisori, colete, etc., ce contine numele si domiciliul destinatarului.
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
(in sensul legii contenciosului administrativ, legea 554/2004) Orice drept fundamental prevazut de Constitutie sau de lege, caruia i se aduce o atingere printr-un act administrative.
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
1. Indicatie pe scrisori, colete, etc., ce contine numele si domiciliul destinatarului.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Termen folosit in t. VIII, art. 145, C. pen., partea generala, prin el intelegandu-se tot ce priveste autoritatile publice,
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Este actul juridic procesual, final si de dispozitie prin care se solutioneaza cauza penala de catre instanta de judecata, punandu-se, astfel, capat judecatii.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
(in sensul legii contenciosului administrativ, legea 554/2004) Orice drept fundamental prevazut de Constitutie sau de lege, caruia i se aduce o atingere printr-un act administrative.
Imprimat emis de un organ official, folosit pentru plata unor taxe sau impozite.
Acea ramura a disciplinei economice consacrata analizei deciziilor de alocare a resurselor monetare in procesele de productie de bunuri sau de servicii,
Termen folosit pentru a desemna activitatea instantelor judecatoresti.
Legea suprema a unui stat care reglementeaza relatiile sociale fundamentale privind instaurarea, mentinerea si exercitarea puterii
Termen folosit in t. VIII, art. 145, C. pen., partea generala, prin el intelegandu-se tot ce priveste autoritatile publice,
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
(ternem CNA). Orice forma de mesaj, difuzat fie Ón baza unui contract cu o persoana fizica sau juridica, publica ori privata, Ón schimbul unui tarif sau al altor beneficii, privind exercitarea unei activitati comerciale, mestesugaresti, profesionale,
Contract prin care este asigurata plata de catre debitor/garantul/garantii sai a obligatiilor sale fata de creditorul sau.
Denumire generica data persoanelor care participa la proces in calitate de parti, intervenienti, chemati in garantie etc.
Magistrat care, potrivit legii, are atributii de a solutiona cauze penale, civile si administrative in cadrul unei instante judecatoresti.
Activitate de lamurire, de stabilire a adevaratului inteles al unei opere spirituale.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Contract prin care este asigurata plata de catre debitor/garantul/garantii sai a obligatiilor sale fata de creditorul sau.
Termen folosit pentru a desemna activitatea instantelor judecatoresti.
Imprimat emis de un organ official, folosit pentru plata unor taxe sau impozite.
Partea introductive a hotararii judecatoresti, care cuprinde: denumirea instantei; ziua, luna si anul sedintei de judecata, cu mentiunea daca aceasta a fost sau nu publica; numele si prenumele judecatorilor,
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.

Propunere SRDO privind reducerea substantial a taxei de timbre in materie civila.
Intre Propunerile privind revizuirea constitutiei formulate de Societatea Romana pentru Drepturile Omului (SRDO), se regaseste si ``reformarea`` art. 21 privind Accesul liber la justitie, care in Forma actual, prevde ca ``1) Orice persoana se poate adresa justitiei pentru apararea drepturilor, a libertatilor si a intereselor sale legitime. (2) Nicio lege nu poate ingradi exercitarea acestui drept . (3) Partile au dreptul la un proces echitabil si la solutionarea cauzelor intr-un termen rezonabil. (4) Jurisdictiile speciale administrative sunt facultative si gratuite.
Astfel, in forma propusa de catre SRDO, textul constitutional ar fi formulat astfel:
(1) Orice persoana se poate adresa justitiei pentru apararea drepturilor, a libertatilor si a intereselor sale legitime. O instanta independenta si impartiala, instituita de lege, va hotari, dupa o judecata echitabila, in mod public si intr-un termen rezonabil asupra temeiniciei cererii ori acuzatiei in materie penala indreptate impotriva sa.
(2) Orice hotarare judecatoreasca va putea fi examinata, sub toate aspectele, de catre o instanta superioara. Cand hotararea este pronuntata de Inalta Curte de Casatie si Justitie, examinarea acesteia se va face de aceeasi instanta, in conditiile legii.
(3) Nicio lege nu poate ingradi exercitarea acestui drept . In materie civila, taxele de timbru se vor achita dupa solutionarea cauzei pe fond, si nu va putea depasi 6 salarii minime pe economie .
(4) Jurisdictiile speciale administrative sunt facultative si gratuite. Arbitrajul si modalitatile alternative de solutionare a litigiilor se pot exercita in conditiile legii.



In justificarea acesti propuneri, aducem cateva, succinte argumente, precum faptul ca, in mod constant Curtea Europeana a Drepturilor Omului, a statuat ca simpla consacrare legala, chiar si la nivelul suprem, prin constitutie, a ``dreptului la acces la o instanta`` nu este de natura a asigura si o eficacitate reala a acestuia, atat timp cat, in practica, exercitarea sa intampina obstacole. Accesul la justitie trebuie sa fie asigurat, in consecinta, in mod efectiv si eficace.
In acest sens, apreciem necesar, a fi reglementata prin constitutie ca, dreptul la acces nu se limiteaza la dreptul de a angaja un proces, ci include dreptul de a obtine ``judecarea`` cererii sale, ce consta in transarea pe fond a litigiului existent in fata unei instante.
Este necesara reglementarea constitutionala a trei principii dupa care sa se desfasoare activitatea de judecata, anume, echitabilitatea acesteia, in mod public si intr-un termen rezonabil. Cat priveste obligativitatea desfasurarii activitatii de judecata ``in mod public`` aceasta corespunde nevoii sociale actuale, fiind ``periculos`` a rezerva anumite faze ale procesului ``in modalitati nepublice``. Dimpotriva, militam pentru ``o publicitate efectiva a sedintelor de judecata``, aceasta fiind o modalitate de inlaturare a arbitrarului si abuzului, cat timp, intreaga activitate, afara de anumite etape, sa fie supusa cenzurii publice.
Consacrarea constitutionala a principiului dublului grad de jurisdictie, constituie un progres incontestabil, reprezentand atat o garantie pentru justitiabil in contra abuzurilor care ar putea sa apara in activitatea unui judecator cat si o recunoastere a faptului ca judecatorii pot gresi in opera lor de aplicare si interpretare a legii. Controlul judiciar efectuat de catre instanta superioara trebuie sa fie unul devolutiv, anume, in limita a ceea ce s-a cerut in prima instanta si a ceea ce s-a atacat, provoaca o noua judecata in fond, fara restrictii in privinta administrarii probelor.
Limitarea taxei de timbru, in materie civila, la nivelul a sase salarii minime pe economie, reprezinta o garantie a liberului acces la justitie, cunoscut fiind faptul ca, nivelul taxei de timbru, reprezinta o adevarata ``frana`` in cele mai multe cazuri de a accede la justitie. In plus, apreciem echitabil ca plata taxei de timbru se face numai in cazul in care, pricina a fost solutionata pe fond (dar nu pe exceptii) si la finalul acestei judecati, cata vreme este considerat in chiar practica CEDO, drept un ``impozit pe justitie``.



Av.dr. Artin Sarchizian
Director SRDO





Citeşte mai multe despre:    Taxa de timbru    CEDO

Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Alte Titluri

Restituirea taxei de timbru in ipoteza solutionarii litigiilor civile pe calea medierii
Sursa: avocat Emilia Alexandra Ioana | MCP Cabinet avocati

Taxele pentru dezbaterea succesiunii
Sursa: avocat Emilia Alexandra Ioana | MCP Cabinet avocati

Deschiderea succesiunii si dezbaterea succesiunii. Modalitati de dezbatere a succesiunii
Sursa: avocat Emilia Alexandra Ioana | MCP Cabinet avocati

Concedierea pe motiv de forta majora este mai usor de contestat decat concedierea individuala si decat concedierea colectiva?
Sursa: Avocat Marius-Catalin Predut

Plata cheltuielilor de judecata. Aspecte practice. Netemeinicia solicitarii de cenzurare a cheltuielilor de judecata. Solutii jurisprudentiale
Sursa: avocat Andreea-Cristina Deaconu

Tratamentul inegal aplicat salariatilor. Discriminare. Solutii jurisprudentiale
Sursa: avocat Andreea-Cristina Deaconu

Diferentierea termenelor de solutionare a cererilor de restituire a imobilelor preluate abuziv si egalitatea in drepturi
Sursa: Irina Maria Diculescu



Jurisprudenţă

Hotararea CEDO din 3 martie 2020 in Cauza Convertito si altii impotriva Romaniei. Cererea priveste anularea diplomelor de licenta
Pronuntaţă de: Curtea Europeana a Drepturilor Omului

Remiterea materiala a unei sume de bani nu este suficienta pentru a proba perfectarea unui contract de imprumut
Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie - ICCJSectia a II-a civila, Decizia nr. 1868 din 22 octombrie 2019

Hotararea in Cauza Deaconu impotriva Romaniei din 29.01.2019
Pronuntaţă de: Curtea Europeana a Drepturilor Omului

Hotararea in Cauza Ana Ionescu si altii impotriva Romaniei, din 26.02.2019
Pronuntaţă de: Curtea Europeana a Drepturilor Omului

ICCJ: Art. 21 alin. (3) din Legea nr. 165/2013 - entitatea notificata va inainta dispozitia, la emiterea careia a fost obligata de instanta, impreuna cu dosarul administrativ, direct catre Secretariatul Comisiei Nationale pentru Compensarea Imobilelor.
Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie