Avand in vedere atat imposibilitatea practica de a desfasura unele activitati, cat si problemele socio-economice severe generate pe fondul pandemiei COVID-19, cunoasterea, functionarea si posibilitatea practica de a apela la sistemul de asistenta sociala reprezinta, mai mult decat oricand, un imperativ pentru evitarea blocajelor economice, atat la nivel individual, cat si la nivel national.
In acest sens, in cele ce urmeaza vom analiza unele dintre masurile de asistenta sociala care isi vor gasi aplicabilitatea in urmatoarea perioada, pentru a veni in sprijinul persoanelor si comunitatilor care fie intampina dificultati deosebite, fie se afla in situatii particulare, acutizate de prezentul context socio-economic.
De asemenea, urmeaza sa evidentiem si modul in care serviciile de asistenta sociala au fost afectate si cum se vor desfasura acestea, atat in contextul prezentei crize, cat si ulterior.
A se vedea si
Protectia sociala a salariatilor. Drepturi si Proceduri de care acestia pot beneficia (II - pe durata starii de urgenta)
Evitati abuzurile! Informati-va despre suspendarea, modificarea si incetarea contractului individual de munca!
Este legala concedierea pe motiv de forta_majora?
1. Concediul si indemnizatia pentru cresterea copilului
Concediul si indemnizatia pentru cresterea copilului sunt masuri de asistenta sociala reglementate Ordonanta de Urgenta nr. 111/2010, privind concediul si indemnizatia lunara pentru cresterea copiilor.
De concediul si indemnizatia pentru cresterea copilului beneficiaza persoanele care, in ultimii 2 ani anteriori nasterii copilului, au realizat timp de cel putin 12 luni venituri din salarii si asimilate salariilor, venituri din activitati independente, din drepturi de proprietate intelectuala, activitati agricole, de silvicultura si piscicultura, supuse impozitului pe venit potrivit Codului Fiscal.
Concediul si indemnizatia pentru cresterea copilului se acorda pana la implinirea de catre copil a varstei de 2 ani, respectiv 3 ani, in cazul copilului cu handicap .
Perioada concediului pentru cresterea copilului in varsta de pana la 2 ani, sau de pana la 3 ani in cazul copilului cu dizabilitati, constituie vechime in munca si in serviciu, precum si in specialitate si se are in vedere la stabilirea drepturilor ce se acorda in raport cu acestea.
In mod exceptional, potrivit prevederilor OUG nr. 32/2020, pentru persoanele beneficiare ale indemnizatiei pentru cresterea copiilor, care se aflau in plata indemnizatiei pentru cresterea copilului la data instituirii starii de urgenta prin Decretul prezidential nr. 195/2020, plata acestei indemnizatii se asigura pe toata durata instituirii starii de urgenta, chiar si in situatia in care copilul a implinit varsta de 2 ani, respectiv 3 ani in cazul copilului cu handicap, sau urmeaza sa implineasca varsta prevazuta de lege in aceasta perioada .
Cuantumul indemnizatiei lunare este de 85% din media veniturilor nete realizate in ultimele 12 luni din ultimii 2 ani anteriori nasterii copilului. In vederea asigurarii unor prestatii echitabile, precum si a mentinerii posibilitatii de a sustine de la bugetul asigurarilor de stat aceste prestatii, au fost stabilite un cuantum minim si unul maxim pentru aceasta indemnizatie.
Astfel, cuantumul minim al indemnizatiei lunare nu poate fi mai mic decat suma rezultata din inmultirea valorii indicatorului social de referinta cu 2.5 (in prezent, 2.5 x 500 = 1250 lei), iar cuantumul maxim al acesteia nu poate depasi valoarea de 8500 de lei.
Pot, de asemenea, beneficia de indemnizatia si concediul pentru cresterea copilului si persoanele care, in ultimele 12 luni din ultimii 2 ani anterior nasterii copilului s-au aflat in una din perioadele asimilate conform legii (s-au aflat in somaj tehnic; au beneficiat de indemnizatie de somaj sau au realizat perioade de stagiu de cotizare in sistemul public de pensii; s-au aflat in evidenta agentiilor teritoriale pentru ocuparea fortei de munca, in vederea acordarii indemnizatiei de somaj; au beneficiat de concedii si de indemnizatii de asigurari sociale de sanatate; au beneficiat de pensie de invaliditate; au beneficiat de concediu si indemnizatie lunara pentru cresterea copilului sau pentru ingrijirea copilului cu handicap etc. Lista completa a perioadelor asimilate este prevazuta de OUG 111/2010).
Este important a se sublinia faptul ca acordarea indemnizatiei pentru cresterea copilului nu este conditionata de contributia de asigurari sociale, aceasta indemnizatie fiind un drept al parintelui care se afla in concediul pentru cresterea copilului si se acorda ca ``venit de inlocuire`` a salariului pe aceasta perioada . Pot beneficia de indemnizatia pentru cresterea copilului numai persoanele care fac dovada ca au realizat venituri supuse impozitului pe venit sau ca s-au aflat in una sau mai multe din perioadele asimilate, timp de 12 luni in ultimii 2 ani anterior nasterii copilului.
In situatia in care, imediat sau la cateva luni de la implinirea de catre copil a varstei de 2 ani se naste un al doilea copil, cuantumul indemnizatiei se va calcula in functie de veniturile realizate intre cele doua momente.
Astfel, daca inainte de nasterea celui de-al doilea copil, persoana indreptatita realizeaza venituri profesionale supuse impozitului, acestea se vor lua in calcul la stabilirea cuantumului indemnizatiei pentru cresterea celui de-al doilea copil. In eventualitatae in care, in perioada de referinta, persoana indreptatita nu realizeaza venituri, cuantumul indemnizatiei va fi de 85% din veniturile realizate in ultimele 12 luni din ultimii 2 ani anterior nasterii celui de-al doilea copil.
In situatia in care unul dintre parinti beneficiaza de concediul pentru cresterea copilului, celalalt parinte are dreptul de a efectua cel putin o luna din perioada concediului pentru crestere a copilului.
Pe perioada concediului de cel putin o luna, parintele care il efectueaza primeste indemnizatie pentru cresterea copilului, calculata pe baza veniturilor supuse impozitului obtinute de el in perioada de eligibilitatea prevazuta de lege, iar parintele care si-a reluat activitatea nu va beneficia de stimulent de insertie pe aceasta perioada, urmand ca plata acestuia sa fie reluata dupa finalizarea concediului de cel putin o luna.
Potrivit Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 111/2010, cu modificarile si completarile ulterioare, pe perioada concediului pentru cresterea copilului, persoana indreptatita poate realiza venituri supuse impozitului prin desfasurarea efectiva a unei activitati care sa nu depaseasca de 3 ori cuantumul minim al indemnizatiei pentru cresterea copilului in decursul unui an calendaristic, cu mentiunea ca cel putin una dintre activitatile generatoare de venituri care au stat la baza stabilirii dreptului la concediu si indemnizatie pentru cresterea copilului sa fie suspendata.
2. Stimulentul de insertie
Persoanele care, in perioada in care sunt indreptatite sa beneficieze de concediul pentru cresterea copilului, obtin venituri supuse impozitului, au dreptul la un stimulent de insertie. Incepand cu luna aprilie 2017, cuantumul acestuia a fost stabilit la 650 de lei.
Pentru persoanele care obtin venituri, cu cel putin 60 de zile inainte de implinirea de catre copil a varstei de 2 ani, respeciv 3 ani in cazul copilului cu handicap, stimulentul de insertie se va acorda pana la implinirea de catre copil a varstei de 3 ani, sau pana la implinirea de catre copil a varstei de 4 ani, in cazul copilului cu handicap .
In cazul persoanelor care beneficiaza de indemnizatia lunara si solicita dreptul la stimulent de insertie, plata acestei indemnizatii se suspenda.
In situatia in care unul dintre parinti se afla in plata stimulentului de insertie pana la implinirea varstei de 2 ani a copilului si celalalt parinte se afla intr-o situatie de natura a genera un nou concediu pentru cresterea copilului, se opteaza fie pentru continuarea stimulentului de insertie pana la implinirea de catre primul copil a varstei de 2 ani, respectiv 3 ani in cazul copilului cu dizabilitati, fie pentru suspendarea stimulentului de insertie si acordarea concediului si indemnizatiei pentru cresterea copilului.
De stimulentul de insertie beneficiaza si persoanele care au in grija un copil cu dizabilitati si au solicitat, conform legii, un program de lucru redus la 4 ore pana la implinirea de catre copil a varstei de 18 ani.
Avand in vedere situatia exceptionala generata de contextul social si economic actual, prin Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 30/2020, s-a stabilit ca acordarea stimulentului de insertie (inclusiv pentru persoanele care au in grija un copil cu dizabilitati si beneficiaza de un program redus) sa se efectueze fara intrerupere, pe o perioada de 90 de zile in cazul persoanelor care se afla in una dintre urmatoarele situatii:
- beneficiaza de concediu medical sau de ingrijire a copilului bolnav;
- beneficiaza de concediul privind acordarea unor zile libere parintilor pentru supravegherea copiilor, in situatia inchiderii temporare a unitatilor de invatamant;
- se afla in somaj tehnic;
- li s-a suspendat ori le-a incetat raportul de munca ori de serviciu ca urmare a instituirii situatiuei de urgenta prin Decretul nr. 195/2020.
In cazul in care, dupa incheierea acestor perioade, persoana indreptatita realizeaza venituri supuse impozitului pe venit, atunci stimulentul de insertie se acorda, potrivit legii, pana la implinirea de catre copil a varstei de 3 ani sau 4 ani in cazul copilului cu dizabilitate.
Prin O.U.G. nr. 32/2020, cu titlu de exceptie, s-a stabilit faptul ca in situatia in care persoanele aflate in plata indemnizatiei pentru cresterea copilului la data instituirii starii de urgenta pot beneficia de stimulent de insertie, pe perioada starii de urgenta, chiar daca la data formularii cererii copilul implinise varsta de 2, respectiv 3 ani. In aceasta situatie, acordarea stimulentului de insertie se face de la data depunerii cererii, daca aceasta realizeaza venituri supuse impozitului pe venit, pana la implinirea de catre copil a varstei de 3, respectiv 4 ani.
Persoanele aflate in plata indemnizatiei pentru cresterea copilului la data instituirii starii de urgenta vor putea opta intre acordarea stimulentului de insertie si reintoarcerea in concediul pentru cresterea copilului si acordarea indemnizatiei aferente acestuia.
Aceste masuri au in vedere o protectie sociala pe termen lung pentru persoanele afectate de dezechilibrul economic major generat pe fondul crizei medicale mondiale cu care ne confruntam in prezent.
Avand in vedere dificultatile economice severe si intempestive cu care se confrunta in prezent angajatorii, prelungirea sau mentinerea perioadei de acordare a stimulentului de insertie si/sau a concediului pentru cresterea copilului capata o deosebita importanta din punct de vedere al stabilitatii raporturilor juridice de munca, deoarece, angajatorul nu poate dispune incetarea raporturilor de munca/serviciu pe perioada concediului pentru cresterea copilului, si nici pe perioada acordarii stimulentului de insertie.
Aceasta interdictie se extinde cu 6 luni dupa revenirea salariatei/salariatului in unitatea in cadrul careia isi desfasoara activitatea . Notiunea de ``revenire definitiva``, in acest context, se refera la reluarea activitatii de catre persoana in cauza la momentul finalizarii concediului pentru cresterea copilului, respectiv ziua urmatoare celei in care copilul implineste varste de 2 ani (3 ani in cazul copilului cu dizabilitati), cele 6 luni incepand sa curga de la acest moment.
De indemnizatia lunara si stimulentul de insertie prevazute de prezenta ordonanta de urgenta beneficiaza oricare dintre parintii firesti ai copilului, precum si adoptatorul, persoana careia i s-a incredintat copilul in vederea adoptiei ori in plasament, cu exceptia asistentilor maternali profesionisti.
In cazul in care parintele care indeplinea conditiile pentru a beneficia de indemnizatia lunara de crestere a copilului sau de stimulentul de insertie decedeaza, parintele supravietuitor are dreptul sa beneficieze, la cerere, fie de drepturile parintelui decedat, daca el insusi nu indeplineste conditiile prevazute de lege, ori, de indemnizatie de crestere a copilului, respectiv, stimulent de insertie, daca indeplineste conditiile de acordare.
3. Concediul de acomodare pentru adoptator
Potrivit prevederilor Legii nr. 27/2004 privind procedura adoptiei, adoptatorul sau, optional, oricare dintre sotii familiei adoptatoare, care realizeaza venituri supuse impozitului pe venit, din activitati salariale sau asimilate acestora, ori din activitati independente sau agricole, poate beneficia de un concediu de acomodare cu durata de maximum un an, care include si perioada incredintarii copilului in vederea adoptiei.
Pe perioada acestui concediu, persoana indreptatita poate beneficia si de o indemnizatie lunara.
Cuantumul indemnizatiei se calculeaza prin raportare la indicatorul social de referinta si este in prezent de 1700 de lei.
Concediul si indemnizatia de acomodare se acorda pe baza cererii persoanei indreptatite, la care se anexeaza certificatul de grefa in baza caruia se executa hotararea judecatoreasca de incredintare in vederea adoptiei si documentul care atesta mutarea copilului la familia adoptatoare.
Persoanele care beneficiaza de concediu de acomodare nu pot beneficia, in aceeasi perioada, si de concediu si indemnizatie pentru cresterea copiilor.
In perioada in care beneficiaza de indemnizatia de acomodare, persoana indreptatita are calitatea de asigurat in sistemul asigurarilor sociale de sanatate, fara plata contributiei de asigurari sociale de sanatate.
Concediul de acomodare si plata indemnizatiei inceteaza incepand cu ziua urmatoare celei in care se produce una dintre urmatoarele situatii:
a) a expirat perioada maxima de un an prevazuta pentru concediul de acomodare;
b) la cererea persoanei indreptatite;
c) copilul a implinit 18 ani;
d) a avut loc decesul copilului;
e) persoana indreptatita care urma sa adopte in calitate de persoana singura a decedat;
f) a ramas definitiva hotararea judecatoreasca privind revocarea incredintarii in vederea adoptiei.
Concediul de acomodare si plata indemnizatiei se suspenda incepand cu ziua urmatoare celei in care se produce una dintre urmatoarele situatii:
a) s-a dispus plasamentul copilului in regim de urgenta;
b) a fost pusa in executare hotararea judecatoreasca privind revocarea incredintarii in vederea adoptiei.
Suspendarea inceteaza in cazul in care se dispune revenirea copilului la persoana sau familia la care fusese incredintat, ori se dispune respingerea revocarii incredintarii in vederea adoptiei. Incetarea suspendarii opereaza in ziua urmatoare celei in care au ramas definitive hotararile judecatoresti prin care s-au dispus masurile anterior mentionate.
Reluarea concediului de acomodare si a platii indemnizatiei aferente suspendate se face la cererea persoanei indreptatite, incepand cu data depunerii acesteia, daca nu au intervenit situatii care sa determine incetarea drepturilor.
Asupra indemnizatiei de acomodare nu se datoreaza impozit si nici contributii sociale, iar perioada concediului constituie perioada asimilata stagiului de cotizare in vederea stabilirii indemnizatiilor de asigurari sociale de sanatate. La stabilirea cuantumului indemnizatiilor de asigurari sociale de spnptate se ia in calcul valoarea indemnizatiei de acomodare.
De asemenea, perioada concediului de acomodare constituie perioada asimilata stagiului de cotizare si se valorifica pentru obtinerea prestatiilor de asigurari sociale in sistemul unitar de pensii publice.
Angajatorii au obligatia de a acorda salariatului sau, dupa caz, salariatilor sot si sotie care adopta timp liber pentru efectuarea evaluarilor impuse de obtinerea atestatului si realizarea potrivirii practice, fara diminuarea drepturilor salariale, in limita a maximum 40 de ore pe an.
4. Ajutorul social acordat de stat
4.1 Venitul minim garantat
In virtutea principiului solidaritatii sociale, statul acorda cetatenilor un venit minim garantat (sau ajutorul social stricto sensu). Acesta este reglementat de Legea nr. 416/2001.
Beneficiaza de venitul minim garantat persoanele singure, in varsta de peste 18 ani, precum si familiile care au un venit lunar net pe membru de familie mai mic decat salariul minim net pe economie .
Cuantumul efectiv acordat se calculeaza in functie de indicatorul social de referinta (in prezent in valoare de 500 de lei), si de venitul net al beneficiarului.
In acest sens, s-au stabilit 6 niveluri ale venitului minim garantat:
- 141, 5 lei pentru persoana singura;
- 255 lei pentru familiile cu 2 membri;
- 357 lei pentru familiile cu 3 membri;
- 442 lei pentru familiile cu 4 membri;
- 527 lei pentru familiile cu 5 membri;
- cate 36,5 lei pentru fiecare alt membru daca familia are mai mult de 5.
Astfel, suma acordata se calculeaza ca diferenta intre nivelurile de mai sus si venitul net lunar al persoanei sau familiei beneficiare, astfel incat, in functie de numarul de membri al familiei, aceasta sa beneficieze lunar, de un venit egal cu venitul minim garantat.
La stabilirea venitului net lunar al familiei sau, dupa caz, al persoanei singure se iau in considerare toate veniturile pe care membrii acesteia le-au realizat in luna anterioara depunerii cererii, inclusiv cele care provin din drepturi de asigurari sociale de stat, asigurari de somaj, indemnizatii, alocatii si ajutoare cu caracter permanent, indiferent de bugetul din care se suporta, obligatii legale de intretinere si alte creante legale, cu exceptia: alocatiei pentru sustinerea familiei; alocatiei de stat pentru copii; ajutorului acordat, potrivit legii, persoanelor cu handicap; burselor scolare; stimulentului educational oferit copiilor provenind din familii defavorizate; sprijinului financiar ce se acorda elevilor in cadrul Programului national de protectie sociala ``Bani de liceu``; veniturilor obtinute din activitatile cu caracter ocazional desfasurate de zilieri; sumelor ocazionale acordate de la bugetul de stat sau bugetele locale cu caracter de despagubiri sau sprijin financiar pentru situatii exceptionale.
Familiile si persoanele singure cu venituri nete lunare pana la nivelul venitului minim garantat beneficiaza de o majorare cu 15% a cuantumului ajutorului social pe familie, in cazul in care cel putin un membru al familiei face dovada ca lucreaza pe baza de contract individual de munca, are statut de functionar public sau presteaza o activitate, realizand venituri cu caracter salarial.
Pentru sumele acordate ca ajutor social, una sau mai multe persoane majore apte de munca, raportat la cuantumul ajutorului social din familia beneficiara, au obligatia de a presta lunar, la solicitarea primarului, actiuni sau lucrari de interes local, fara a se putea depasi regimul normal de lucru si cu respectarea normelor de securitate si igiena a muncii.
Avand in vedere criza sanitara generata de virusul SARS-CoV-2, pe perioada starii de urgenta instituita prin Decretul nr. 195/2020, obligatia de a presta actiuni sau lucrari de interes local se suspenda, potrivit prevederilor OUG 32/2020.
Pe aceasta perioada se suspenda, de asemenea, efectuarea verificarilor privitoare la incheierea de catre persoana care beneficiaza de ajutor social a unui contract individual de munca, existenta unui refuz de a ocupa un loc de munca si participarea la serviciile pentru stimularea ocuparii fortei de munca si de formare profesionala oferite de catre agentiile teritoriale pentru ocuparea fortei de munca .
In situatia in care persoana nominalizata sa efectueze actiunile sau lucrarile de interes local se afla in incapacitate temporara de munca sau si-a pierdut total ori partial capacitatea de munca, obligatia de a presta actiunile sau lucrarile de interes local se transfera celorlalte persoane apte de munca din familie, cu acordul primarului.
4.2 Alocatia pentru sustinerea familiei
Alocatia pentru sustinerea familiei este o forma de sprijin pentru familiile cu venituri reduse (pana la 530 de lei, in prezent) care au in crestere si ingrijire copii in varsta de pana la 18 ani, reglementata prin Legea nr. 277/2010 privind alocatia pentru sustinerea familiei. Aceasta are ca scop asigurarea unor conditii mai bune pentru cresterea, ingrijirea si educarea copiilor, precum si stimularea frecventarii cursurilor unei forme de invatamant de catre copiii din aceste familii.
Beneficiaza de aceasta alocatie familiile ai caror membri sunt cetateni romani, cu domiciliul sau resedinta in Romania, precum si cetatenii straini ori apatrizii cu resedinta in Romania. De asemenea, pot beneficia de alocatie si persoanele fara domiciliu sau resedinta, si fara locuinta . Acestea vor depune o declaratie pe proprie raspundere, ca nu au solicitat alocatia de la alte primarii.
Pentru familiile cu copii de varsta scolara, acordarea alocatiei este conditionata de frecventarea de catre acestia, fara intrerupere, a cursurilor unei forme de invatamant. Astfel, acestia trebuie sa nu inregistreze absente nemotivate in cursul unui semestru care sa conduca la scaderea sub 8 a notei la purtare.
Sunt exceptati de la aceasta conditie copiii de varsta scolara cu handicap, alocatia acordandu-se cu conditia prezentarii certificatului de incadrare intr-un grad de handicap, precum si a dovezii imposibilitatii inscrierii respectivului copil intr-o forma de invatamant.
Daca unul dintre copii, din alte motive decat cele medicale, nu frecventeaza fara intrerupere cursurile unei forme de invatamant organizate potrivit legii, acesta este luat in calcul la stabilirea venitului mediu net lunar al familiei, dar este exclus din numarul de copii ai familiei avut in vedere la acordarea dreptului.
Alocatia se acorda pe baza de cerere si declaratie pe propria raspundere insotita de actele doveditoare privind componenta familiei, veniturile acesteia si, dupa caz, privind frecventarea cursurilor scolare de catre copiii aflati in intretinere.
La stabilirea veniturilor pe baza carora se acorda alocatia se iau in considerare toate veniturile pe care membrii familiei le realizeaza sau, dupa caz, le-au realizat in ultima luna inainte de solicitarea dreptului.
Pentru solutionarea cererii privind alocatia pentru sustinerea familiei, se efectueaza ancheta sociala la locul unde solicitantul impreuna cu familia sa locuieste, ori la locul desemnat de solicitant in cazul celor fara locuinta . Stabilirea sau respingerea dreptului la alocatia pentru sustinerea familiei, se face prin dispozitia scrisa a primarului, iar in cazul solutionarii pozitive a cererii, dreptul se acorda incepand cu luna urmatoare inregistrarii/depunerii cererii.
Cuantumul alocatiei pentru sustinerea familiei se stabileste in functie de indicatorul social de referinta, diferentiat, in functie de veniturile familiei si numarul de membrii ai acesteia.
4.3 Ajutorul pentru incalzirea locuintei
Ajutorul pentru incalzirea locuintei este reglementat de Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 70/2011 privind masurile de protectie sociala pentru perioada sezonului rece, aprobata prin Legea nr. 92/2012, cu modificarile si completarile ulterioare.
Aceasta forma de ajutor se acorda in perioada 01.11.2020-31.03.2020 si acopera o parte din cheltuielile necesare incalzirii unei locuinte, sau parte din acestea.
Ajutorul de incalzire se acorda atat celor care folosesc energie termica pentru incalzire, cat si celor care folosesc gaze naturale, energie electrica, lemne, carbuni sau combustibili petrolieri in acest scop.
In functie de veniturile medii nete lunare pe membru de familie si de indicatorul social de referinta, ajutorul pentru incalzirea locuintei poate acoperi intre 90% si 5% din contravaloarea facturii pentru energie termica.
Ajutorul pentru incalzirea locuintei se acorda pe baza de cerere si declaratie pe propria raspundere privind componenta familiei si veniturile acesteia.
Dreptul la ajutorul pentru incalzirea locuintei poate fi solicitat odata cu cel de ajutor social si/sau cu cel de alocatie pentru sustinerea familiei. In situatia familiilor al caror drept de ajutor social si/sau alocatie pentru sustinerea familiei este incetat sau, dupa caz, suspendat conform legii, dreptul la ajutorul pentru incalzirea locuintei se acorda, atata timp cat sunt indeplinite conditiile specifice acestei forme de asistenta sociala.
Pentru a beneficia de ajutor social, sub forma de venit minim garantat, alocatie pentru sustinerea familiei sau ajutor pentru incalzirea locuintei, beneficiarii nu trebuie sa aiba in proprietate niciunul dintre urmatoarele bunuri: alte cladiri sau spatii in afara locuintei proprii; terenuri mai mari de 1.000 mp in zona urbana si terenuri mai mari de 2.000 mp in zona rurala; autoturism si/sau motocicleta cu o vechime mai mica de 10 ani, in afara de cele adaptate pentru a fi folosite de catre persoanele cu handicap sau pentru transportul acestora; utilaje agricole, precum tractor sau combina autopropulsata; utilaje de prelucrat lemnul; economii la banca mai mari de 3.000 de lei; terenuri, animale si pasari cu o productie anuala care valoreaza mai mult de 1.000 de euro pentru persoana singura si mai mult de 2.500 de euro pentru o familie (valori nete).
5. Alocatia de stat pentru copii
Alocatia de stat pentru copii reprezinta o forma de ocrotire a statului, acordata tuturor copiilor, instituita prin Legea nr. 61/1993.
De aceasta alocatie beneficiaza toti copiii in varsta de pana la 18 ani, precum si tinerii care urmeaza cursurile invatamantului liceal sau profesional, pana la terminarea acestora, cu conditia sa nu repete anul scolar (cu exceptia celor care repeta din motive de sanatate).
Beneficiaza de alocatie de stat pentru copii si copiii cetatenilor straini si ai persoanelor fara cetatenie rezidenti in Romania, daca locuiesc impreuna cu parintii.
Cuantumul alocatiei de stat se stabileste in functie de varsta copilului, dupa cum urmeaza:
- 600 lei pentru copiii cu varsta de pana la 2 ani sau de pana la 3 ani, in cazul copilului cu handicap;
- 300 lei pentru copiii cu varsta cuprinsa intre 2 ani si 18 ani;
- 600 lei pentru copiii cu varsta cuprinsa intre 3 ani si 18 ani, in cazul copilului cu handicap .
Incepand cu data de 01.01.2020, cuantumul alocatiei de stat pentru copii se majoreaza anual cu 100% din rata medie anuala a inflatiei.
Este important de retinut faptul ca, desi alocatia de stat pentru copii se plateste unuia dintre parinti (ori tutorelui sau curatorului, dupa caz) titularul dreptului la alocatia de stat pentru copii este copilul.
Stabilirea dreptului de alocatie de stat pentru copii se face pe baza cererii si a actelor din care rezulta indeplinirea conditiilor de acordare a acestui drept . Cererea se face in numele copilului de catre parinti, sau de catre reprezentantul legal. Dupa implinirea varstei de 14 ani, cererea se poate face si de catre copil, cu incuviintarea reprezentantului sau legal.
Dreptul la alocatia de stat pentru copii se stabileste incepand cu luna urmatoare celei in care s-a nascut copilul, iar plata drepturilor se face incepand cu luna urmatoare depunerii cererii. In cazul in care cererea este inregistrata ulterior lunii in care s-a nascut copilul, plata alocatiei de stat pentru copii se poate face si pentru perioadele anterioare, dar nu mai mult de 12 luni.
Dreptul la alocatia de stat pentru copii inceteaza incepand cu luna urmatoare celei in care nu mai sunt indeplinite conditiile de acordare.
Alocatia de stat pentru copii nu este impozabila si nu poate fi urmarita silit decat in vederea recuperarii sumelor platite necuvenit cu acest titlu .
6. Alocatia lunara de plasament
Potrivit Legii nr. 272/2004 privind protectia si promovarea drepturilor copilului, pentru fiecare copil fata de care s-a luat masura plasamentului la o familie, persoana, asistent maternal, intr-un serviciu de tip rezidential sau al unui organism de drept privat acreditat, sau s-a instituit tutela, se acorda o alocatie lunara de plasament.
Cuantmul alocatiei se stabileste prin raportare la indicatorul social de referinta, si este, in prezent, de 600 de lei.
Alocatia prevazuta se plateste persoanei, asistentului maternal sau reprezentantului familiei sau organismului care a luat copilul in plasament, ori tutorelui, dupa caz. Aceasta este destinata asigurarii de hrana, imbracaminte, incaltaminte, materiale igienico-sanitare, rechizite, manuale, jucarii, transport, materiale-cultural sportive, precum si satisfacerii altor nevoi personale ale copilului.
Asadar, titularul alocatiei de plasament este copilul, nu persoana careia ii este, de facto, achitata suma.
Pentru copiii pentru care s-a stabilit masura plasamentului sau s-a instituit tutela, stabilirea dreptului la alocatie se face incepand cu luna urmatoare celei in care a fost emisa dispozitia conducatorului directiei generale de asistenta sociala si protectia copilului sau hotararea comisiei pentru protectia copilului sau a instantei de judecata, dupa caz.
Toate aceste masuri reprezinta solutii din partea statului pentru a asigura persoanelor puse in imposibilitate de a obtine venituri proprii, sau care se afla in situatii delicate, ce impun suplimentarea sau inlocuirea temporara a veniturilor proprii, resursele necesare traiului zilnic.
Impactul crizei economico-sociale COVID-19 asupra sistemului de asistenta sociala
Avand in vedere faptul ca obtinerea acestor prestatii din partea statului se face in baza unor proceduri stabilite de lege care implica deplasarea si/sau depunerea unor documente la institutiile care le gestioneaza, prin OUG nr. 30/2020 s-a luat o serie de masuri in vederea mentinerii drepturilor deja acordate de catre beneficiarii acestora, precum si in vederea asigurarii posibilitatii de introducere a unor noi solicitari de catre persoanele indreptatite.
Astfel, pentru toate masurile de asistenta sociala descrise anterior, pe perioada starii de urgenta instituita prin Decretul nr. 195/2020, declaratiile si documentele doveditoare pentru solicitarea beneficiilor de asistenta sociala pot fi depuse in format letric sau prin posta electronica.
De asemenea, in aceasta perioada, deciziile de acordare/respingere/incetare sau suspendare a drepturilor de asistenta sociala pentru oricare dintre aceste beneficii de asigurari sociale se vor putea transmite beneficiarului in format letric sau prin posta electronica de catre agentia teritoriala emitenta.
Asadar, prezentarea personala la sediul institutiei se va solicita doar in cazuri exceptionale, cum ar fi aparitia unor inadvertente intre informatiile din documentele transmise sau caracterul incomplet al informatiilor.
Termenul prevazut de lege pentru solutionarea cererii in cazurile in care se impune prezenta personala la sediul institutiei se va prelungi cu pana la 15 zile lucratoare.
Pe perioada starii de urgenta, pregatirea teoretica a programelor de formare profesionala se poate desfasura si in sistem online, cu notificarea comisiei de autorizare, insotita de dovada accesului la internet si a detinerii de mijloace electronice, pentru fiecare cursant in parte . Dovada accesului la internet si a detinerii de mijloace electronice se va putea face si prin declaratie pe propria raspundere a cursantului.
La incetarea starii de urgenta, furnizorul de formare este obligat sa testeze cursantii pentru a verifica insusire notiunilor de teorie parcurse in sistem online.
Pentru acele beneficii de asigurari sociale care impun realizarea unor rapoarte de monitorizare, in situatia in care rapoartele au fost intocmite inainte de instituirea starii de urgenta, acestea vor ramane valabile dupa incetarea starii de urgenta si vor fi luate in considerare in procesul de evaluare pentru acordarea unei noi licente pentru serviciul social.
De asemenea, prin OUG 32/2020 s-a stabilit faptul ca efectuarea anchetelor sociale pentru acordarea venitului minim garantat si a alocatiei pentru sustinerea familiei se suspenda pe perioada starii de urgenta instituita prin Decretul nr. 195/2020. In cazul in care, dupa incetarea starii de urgenta, in urma efectuarii verifficarilor necesare, se constata ca beneficiarul nu mai indeplineste conditiile de acordare, dreptul inceteaza, in conditiile legii.
In ceea ce priveste beneficiile de asistenta sociala care au drept conditie frecventarea cursurilor de invatamant de catre copii sau tineri (cum ar fi alocatia pentru intretinerea familiei sau alocatia pentru copii acordata tinerilor de peste 18 ani care frecventeaza cursurile unei institutii de invatamant liceale sau profesionale), se acorda fara intrerupere .
Nici alocatia zilnica de hrana de care beneficiaza copiii cu cerinte educationale speciale sau acordarea stimulentelor educationale pentru copiii provenind din familii defavorizate nu vor fi, pe perioada starii de urgenta, conditionate de numarul de zile de scolarizare, prezenta scolara, sau frecventa regulata la gradinita.
Toate aceste masuri au ca scop diminuarea, pe cat posibil, a efectelor crizei economice, sociale si medicale cu care se confrunta Romania ca urmare a pandemiei COVID-19. Importanta acestor masuri de asistenta sociala se va simti, cu atat mai apasator, cu cat efectele economice ale acestei crize vor evolua in timp .
Astfel, rolul statului in mentinerea, pentru unii dintre cetateni, a unui nivel minim de trai, va deveni din ce in ce mai pregnant, iar modul in care acesta va fi gestionat va avea un impact direct asupra principalelor aspecte ale vietii sociale, atat in plan economic, cat si in plan demografic, influentand in mod direct evolutia sau involutia post-criza a societatii.
Autor_avocat Irina Maria Diculescu,_MCP Cabinet avocati, fondat in anul 2008, este specializat in relatii de munca si comerciale.
Beneficiarii Legii nr. 19/2020. Conditiile de acordare a indemnizatiei Sursa: avocat Andreea-Cristina Deaconu
Modificarea functiei la revenirea din concediul de crestere a copilului Sursa: MCP Cabinet avocati
Diferente salariale la munca egala Sursa: MCP Cabinet avocati
Drepturile parintelui salariat la intoarcerea din concediul de crestere a copilului Sursa: Irina Maria Diculescu
Modul de calcul al indemnizatiilor de concediere si de reorientare profesionala ale unui salariat. Discriminare indirecta pe criterii de sex Sursa: EuroAvocatura.ro
[Av. muncii] Incetarea raporturilor de munca in cazul salariatei care se afla in concediu pentru cresterea copilului Sursa: MCP Cabinet avocati
Indemnizatie pentru cresterea copilului. Venituri din activitati independente. Mod de calcul. Stabilirea venitului net prin scaderea impozitului pe venit. Data incetarii realizarii veniturilor din avocatura Pronuntaţă de: Curtea de Apel Iasi, Sectia Contencios administrativ si fiscal, Decizia nr. 640/7.09.2020
Refuz nejustificat. Indemnizatia pentru cresterea copilului. Notiunea de venituri realizate. Recalcularea indemnizatiei. Adeverinta emisa ulterior de angajator cuprinzand un cuantum diferit al veniturilor salariale Pronuntaţă de: Curtea de Apel Iasi, Sectia Contencios administrativ si fiscal, Decizia nr. 134/27 ianuarie 2021
Data expirarii contractului individual de munca incheiat pe durata determinata. Determinarea imprejurarii daca s-a implinit ori nu termenul pentru care s-a incheiat contractul Pronuntaţă de: Curtea de Apel ORADEA - DECIZIA CIVILa NR. 453 din 15 iulie 2020
Beneficiind de protectia legala pentru femeile revenite in campul muncii dupa un concediu de crestere a copilului in varsta de pana la doi ani, reclamanta nu putea face, in mod legal, subiectul unei decizii de concediere Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti Sectia a VII-a pentru cauze privind C.M.A.S., Decizia civila nr. 182/2017, in sedinta publica din 17 ianuarie 2017
Indemnizatia lunara pentru cresterea copilului geaman in varsta de pana la doi ani Pronuntaţă de: Tribunalul Covasna, Sentinta civila nr. 1811 din 22.05.2012