Coordonator: Av. Marius-Cătălin Preduţ

Prima pagină » Articole juridice » Procedurile de Judecata » Recomandarile CCJE privind executarea Hotararilor judecatoresti

Recomandarile CCJE privind executarea Hotararilor judecatoresti

  Publicat: 10 Apr 2009       6606 citiri       Sursa: Avizul nr.11 (2008) al Consiliului Consultativ al Judecatorilor Europeni        Secţiunea: Procedurile de Judecata  


Codul muncii comentat Marius-Catalin Predut
Partea finala a hotararii pronuntata de catre un organ de jurisdictie,care cuprinde solutia data cauzei.
Partea finala a hotararii pronuntata de catre un organ de jurisdictie,care cuprinde solutia data cauzei.
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Orice dispozitiv al unei hotarari judecatoresti ar trebui sa fie redactat in termeni clari si lipsiti de orice ambiguitate astfel incat sa poata produce usor efecte sau, in cazul unui dispozitiv ce conduce la obligatia de a face, de a nu face sau de a plati, sa fie usor de executat.

vezi Curtea Europeana a Drepturilor Omului
Este actul juridic procesual, final si de dispozitie prin care se solutioneaza cauza penala de catre instanta de judecata, punandu-se, astfel, capat judecatii.
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Partea finala a hotararii pronuntata de catre un organ de jurisdictie,care cuprinde solutia data cauzei.
Partea finala a hotararii pronuntata de catre un organ de jurisdictie,care cuprinde solutia data cauzei.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Act adoptat de organele de stat,
Este actul juridic procesual, final si de dispozitie prin care se solutioneaza cauza penala de catre instanta de judecata, punandu-se, astfel, capat judecatii.
Act adoptat de organele de stat,
Sanctiuni ce se aplica in cazuri anume prevazute de lege prin derogare de la regulile comune.
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
Act adoptat de organele de stat,
Forma specifica a motivatiei care consta in orientarea activa si durabila a persoanei spre anumite domenii de activitate, fiind cel mai puternic mobil al actiunilor omenesti.
Act adoptat de organele de stat,
Potrivit interpretarii pe care o da Curtea Europeana a Drepturilor Omului, dreptul la un proces echitabil consacrat de art. 6 din CEDO implica nu numai ca hotararea judecatoreasca sa fie pronuntata intr-un termen rezonabil, ci si ca ea sa poata face obiectul unei executari efective in avantajul partii castigatoare, cand acest lucru este adecvat. Intr-adevar, Conventia nu instaureaza o protectie teoretica a drepturilor omului, din contra, incearca sa permita o realizare concreta a protectiei pe care o instaureaza in favoarea cetatenilor Europei.

In aceasta perspectiva, acest dispozitiv trebuie sa prezinte caracteristicile majore urmatoare:

(i) El trebuie mai intai, atunci cand este adecvat, sa fie executabil: aceasta inseamna ca hotararea trebuie sa contina un dispozitiv care sa enunte clar, fara niciun dubiu sau confuzie, condamnarile, obligatiile sau somatiile pronuntate de instanta. Orice hotarare neclara, duce la interpretari diferite, dauneaza eficientei si credibilitatii interventiei judiciare.

(ii) Dispozitivul trebuie de asemenea sa fie executoriu: prin caracterul sau executoriu hotararea judecatoreasca va putea primi o executie efectiva. In cea mai mare parte a sistemelor judiciare exista proceduri prin care executarea poate fi oprita sau suspendata. O hotarare sau o suspendare are incontestabil un caracter legitim in unele cazuri . Dar poate fi folosit drept un mijloc tactic si o hotarare sau o suspendare inadecvata poate conduce la o blocare a actiunii judiciare si permite strategii procedurale care tind sa priveze de orice interes hotararile pronuntate de judecatori. Pentru a asigura eficienta justitiei, toate statele ar trebui sa aiba proceduri de executare provizorie16.

O hotarare de calitate (in materie nepenala) ar fi inutila fara o procedura simpla si eficienta care sa permita executarea ei. E necesar ca aceasta procedura sa fie supervizata de puterea judiciara, careia ii revine sarcina de a reglementa toate dificultatile ce pot aparea in cursul executarii hotararilor judecatoresti, potrivit procedurilor eficiente care nu implica supracosturi procedurale excesive pentru parti.



Citeşte mai multe despre:   



Comentează: Recomandarile CCJE privind executarea Hotararilor judecatoresti
Jurisprudenţă

Analizarea exceptiei tardivitatii adoptarii si comunicarii hotararii CNCD
Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie - Decizia nr. 2080 din data de 22 iunie 2016 pronuntata in recurs de Sectia de contencios administrativ si fiscal

CCR. Neconstitutionalitatea art. 453 alin. (3) si (4) CPP ref. la posibilitatea revizuirii hotararii de achitare
Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei

Hotararea in Cauza Serban impotriva Romaniei din 5 iulie 2016
Pronuntaţă de: CEDO



Ştiri Juridice

Neconstitutionalitate privind categoriile persoanelor care pot refuza sa fie audiate ca martor in procesul penal
20 Sep 2017 | 305

Legislaţie

LEGEA nr. 17/2017 privind aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 1/2016 pentru modificarea Legii nr. 134/2010 privind Codul de procedura civ
LEGEA nr. 17 din 17 martie 2017 privind aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 1/2016 pent ...

OUG 55/2017, privind indemnizatia lunara pentru cresterea copiilor
OUG nr. 55/2017 - modificarea si completarea OUG nr. 111/2010 privind concediul si indemnizatia luna ...

OUG 53/2017, privind modificarea si completarea Codului muncii
OUG nr. 53/2017 - modificarea si completarea Legii nr. 53/2003 Codul muncii Publicata in Monito ...