Coordonator: Av. Marius-Cătălin Preduţ

Codul muncii comentat 2019 Avocat Marius-Catalin Predut
Prima pagină » Articole juridice » Procedurile de Judecata » Recomandarile CCJE privind executarea Hotararilor judecatoresti

Recomandarile CCJE privind executarea Hotararilor judecatoresti

  Publicat: 10 Apr 2009       7399 citiri       Sursa: Avizul nr.11 (2008) al Consiliului Consultativ al Judecatorilor Europeni        Secţiunea: Procedurile de Judecata  


Codul muncii comentat Marius-Catalin Predut
Partea finala a hotararii pronuntata de catre un organ de jurisdictie,care cuprinde solutia data cauzei.
Partea finala a hotararii pronuntata de catre un organ de jurisdictie,care cuprinde solutia data cauzei.
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Orice dispozitiv al unei hotarari judecatoresti ar trebui sa fie redactat in termeni clari si lipsiti de orice ambiguitate astfel incat sa poata produce usor efecte sau, in cazul unui dispozitiv ce conduce la obligatia de a face, de a nu face sau de a plati, sa fie usor de executat.

vezi Curtea Europeana a Drepturilor Omului
Este actul juridic procesual, final si de dispozitie prin care se solutioneaza cauza penala de catre instanta de judecata, punandu-se, astfel, capat judecatii.
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Partea finala a hotararii pronuntata de catre un organ de jurisdictie,care cuprinde solutia data cauzei.
Partea finala a hotararii pronuntata de catre un organ de jurisdictie,care cuprinde solutia data cauzei.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Act adoptat de organele de stat,
Este actul juridic procesual, final si de dispozitie prin care se solutioneaza cauza penala de catre instanta de judecata, punandu-se, astfel, capat judecatii.
Act adoptat de organele de stat,
Sanctiuni ce se aplica in cazuri anume prevazute de lege prin derogare de la regulile comune.
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
Act adoptat de organele de stat,
Forma specifica a motivatiei care consta in orientarea activa si durabila a persoanei spre anumite domenii de activitate, fiind cel mai puternic mobil al actiunilor omenesti.
Act adoptat de organele de stat,
Potrivit interpretarii pe care o da Curtea Europeana a Drepturilor Omului, dreptul la un proces echitabil consacrat de art. 6 din CEDO implica nu numai ca hotararea judecatoreasca sa fie pronuntata intr-un termen rezonabil, ci si ca ea sa poata face obiectul unei executari efective in avantajul partii castigatoare, cand acest lucru este adecvat. Intr-adevar, Conventia nu instaureaza o protectie teoretica a drepturilor omului, din contra, incearca sa permita o realizare concreta a protectiei pe care o instaureaza in favoarea cetatenilor Europei.

In aceasta perspectiva, acest dispozitiv trebuie sa prezinte caracteristicile majore urmatoare:

(i) El trebuie mai intai, atunci cand este adecvat, sa fie executabil: aceasta inseamna ca hotararea trebuie sa contina un dispozitiv care sa enunte clar, fara niciun dubiu sau confuzie, condamnarile, obligatiile sau somatiile pronuntate de instanta. Orice hotarare neclara, duce la interpretari diferite, dauneaza eficientei si credibilitatii interventiei judiciare.

(ii) Dispozitivul trebuie de asemenea sa fie executoriu: prin caracterul sau executoriu hotararea judecatoreasca va putea primi o executie efectiva. In cea mai mare parte a sistemelor judiciare exista proceduri prin care executarea poate fi oprita sau suspendata. O hotarare sau o suspendare are incontestabil un caracter legitim in unele cazuri . Dar poate fi folosit drept un mijloc tactic si o hotarare sau o suspendare inadecvata poate conduce la o blocare a actiunii judiciare si permite strategii procedurale care tind sa priveze de orice interes hotararile pronuntate de judecatori. Pentru a asigura eficienta justitiei, toate statele ar trebui sa aiba proceduri de executare provizorie16.

O hotarare de calitate (in materie nepenala) ar fi inutila fara o procedura simpla si eficienta care sa permita executarea ei. E necesar ca aceasta procedura sa fie supervizata de puterea judiciara, careia ii revine sarcina de a reglementa toate dificultatile ce pot aparea in cursul executarii hotararilor judecatoresti, potrivit procedurilor eficiente care nu implica supracosturi procedurale excesive pentru parti.



Citeşte mai multe despre:   



Comentează: Recomandarile CCJE privind executarea Hotararilor judecatoresti
Jurisprudenţă

Aprecierea utilitatii unui loc de munca in organigrama societatii revine factorilor de decizie ai angajatorului, ci nu instantei de judecata
Pronuntaţă de: Tribunalul Braila Sectia I Civila, Sentinta civila nr. 103/2017, in sedinta publica din 27 februarie 2017

Sporul pentru conditii vatamatoare este distinct de salariul de baza, astfel ca acesta nu putea sa se regaseasca in salariu sub forma unei sume compen
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Craiova Sectia I Civila, Decizia civila nr. 863, pronuntata in sedinta publica din 27 martie 2017

Reziliere contract de inchiriere. Efectele revizurii in cea ce priveste perimarea
Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie - Decizia nr. 84/2018



Ştiri Juridice

Romania, Finlanda si Croatia: Declaratie comuna privind egalitatea de sanse intre femei si barbati
16 Mar 2019 | 391

Stadiul discutiilor privind Fondul European de Ajustare la Globalizare
16 Mar 2019 | 346

Ministerul Justitiei a declansat procesul de selectie a adjunctului membrului national la EUROJUST
15 Mar 2019 | 354

Legislaţie

Legea 44/2019 de punere in aplicare a Rgulamentului UE privind comisioanele interbancare pentru tranzactiile de plata cu cardul
Legea nr. 44/2019 privind stabilirea unor masuri de punere in aplicare a Regulamentului (UE) 2015/75 ...

OUG 12/209 pentru modificarea si completarea unor acte normative in domeniul justitiei (Modificare a OUG 7/2019)
Ordonanta de urgenta nr. 12/2019 pentru modificarea si completarea unor acte normative in domeniul j ...

Normele metodologice privind infiintarea, organizarea si functionarea Oficiului National pentru Achizitii Centralizate (ONAC)
Normele metodologice de aplicare a prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 46/2018 privi ...