Coordonator: Av. Marius-Cătălin Preduţ

Prima pagină » Articole juridice » CEDO. Justitie Europeana » Un stat membru UE poate interzice exploatarea jocurilor de noroc prin internet

Un stat membru UE poate interzice exploatarea jocurilor de noroc prin internet

  Publicat: 07 Jun 2010       2756 citiri       Sursa: EuroAvocatura.ro        Secţiunea: CEDO. Justitie Europeana  


Codul muncii comentat Marius-Catalin Predut
Avand in vedere particularitatile legate de oferirea de jocuri de noroc prin internet, aceasta
interdictie poate fi considerata justificata prin obiectivul luptei impotriva fraudei si a criminalitatii

Document eliberat de catre o autoritate prin care se atesta legalitatea efectuarii unei activitati
Document eliberat de catre o autoritate prin care se atesta legalitatea efectuarii unei activitati
Retea formata din sute de milioane de calculatoare, conectate intre ele, pe principiul \"oricine cu oricine\", pe care se gasesc cateva zeci de mii de servere care asteapta, gata sa deserveasca cereri de la oricare din milioanele de calculatoare client.
Conform Ordonantei guvernamentale nr. 26/2000 cu privire la asociatii si fundatii, fundatia este subiectul de drept infiintat de una sau mai multe persoane care, pe baza unui act juridic intre vii ori pentru cauza de moarte, constituie un patrimoniu afectat, in mod permanent si irevocabil, realizarii unui scop de interes general sau, dupa caz, comunitar.
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
Forma specifica a motivatiei care consta in orientarea activa si durabila a persoanei spre anumite domenii de activitate, fiind cel mai puternic mobil al actiunilor omenesti.
Termen folosit pentru a desemna activitatea instantelor judecatoresti.
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
Un sport in care inlocuirea jucatorilor este permisa pe durata desfasurarii unei competitii.
1. Locuinta care, spre deosebire de domiciliu, nu este statornica sau principala. O persoana poate avea, in dreptul nostru, un singur domiciliu si mai multe resedinte.
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
Ansamblul atributiilor stabilite de lege, care confera autoritatilor si institutiilor administratiei publice drepturi si obligatii de a desfasura,
Propunere ce o adreseaza un subiect de drept, persoana fizica sau juridica, unui alt subiect de drept, cu privire la incheierea unei conventii, in conditii determinate.
Definirea pietei relevante este un instrument in vederea identificarii si a definirii perimetrului in interiorul caruia se desfasoara concurenta dintre firme.
Europa "cu geometrie variabila" este termenul utilizat pentru a descrie o metoda de integrare diferentiata, care tine seama de diferentele ireconciliabile care exista in interiorul structurii de integrare, si care face posibila, prin urmare, o separare permanenta intre un grup de state membre si un numar de unitati de integrare mai putin dezvoltate.
Retea formata din sute de milioane de calculatoare, conectate intre ele, pe principiul \"oricine cu oricine\", pe care se gasesc cateva zeci de mii de servere care asteapta, gata sa deserveasca cereri de la oricare din milioanele de calculatoare client.
Retea formata din sute de milioane de calculatoare, conectate intre ele, pe principiul \"oricine cu oricine\", pe care se gasesc cateva zeci de mii de servere care asteapta, gata sa deserveasca cereri de la oricare din milioanele de calculatoare client.
Retea formata din sute de milioane de calculatoare, conectate intre ele, pe principiul \"oricine cu oricine\", pe care se gasesc cateva zeci de mii de servere care asteapta, gata sa deserveasca cereri de la oricare din milioanele de calculatoare client.
Contract prin care este asigurata plata de catre debitor/garantul/garantii sai a obligatiilor sale fata de creditorul sau.
Retea formata din sute de milioane de calculatoare, conectate intre ele, pe principiul \"oricine cu oricine\", pe care se gasesc cateva zeci de mii de servere care asteapta, gata sa deserveasca cereri de la oricare din milioanele de calculatoare client.
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
Categorie de fapte juridice, care se produc independent de vointa omului si de care legea leaga anumite efecte juridice.
Reprezinta respectarea de catre autoritatile administratiei publice a obligatiei de a informa cu privire la modul de stabilire a activitatilor componente si a obiectivelor,
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
inseamna persoana fizica sau juridica, autoritatea publica, agentia sau alt organism care,
inseamna persoana fizica sau juridica, autoritatea publica, agentia sau alt organism care,
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
inseamna persoana fizica sau juridica, autoritatea publica, agentia sau alt organism care,
Termen folosit in t. VIII, art. 145, C. pen., partea generala, prin el intelegandu-se tot ce priveste autoritatile publice,
Totalitate a actiunilor: primire, pastrare, evidenta, manuire, eliberare, care compun activitatea de administrare,
inseamna persoana fizica sau juridica, autoritatea publica, agentia sau alt organism care,
Puterile publice existente in stat.
Ansamblul atributiilor stabilite de lege, care confera autoritatilor si institutiilor administratiei publice drepturi si obligatii de a desfasura,
Componentele structurale ale actului juridic civil, adica elementele sale constitutive, care pot fi comune tuturor actelor civile
Proces, pricina, cauza, conflict, neintelegere intre doua sau mai multe persoane,
Ansamblul atributiilor stabilite de lege, care confera autoritatilor si institutiilor administratiei publice drepturi si obligatii de a desfasura,
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
Una din hotararile judecatoresti, prevazuta in cap. I, t, II, C. proc. pen. partea speciala.


Reglementarea olandeza a jocurilor de noroc se intemeiaza pe un sistem de autorizatii exclusive,
potrivit caruia, pe de o parte, se interzice organizarea sau promovarea jocurilor de noroc, cu
exceptia situatiei in care o autorizatie administrativa a fost eliberata in acest scop si, pe de alta
parte, autoritatile nationale nu acorda decat o singura autorizatie pentru fiecare dintre jocurile de
noroc autorizate. In plus, in Tarile de Jos nu se pot organiza jocuri de noroc prin internet.
De Lotto, fundatie de drept privat fara scop lucrativ, este titulara autorizatiei pentru organizarea de
pariuri sportive, a jocurilor loto si a jocurilor cu cifre. Aceasta are ca obiect, potrivit statutului sau,
colectarea de fonduri prin organizarea de jocuri de noroc si repartizarea acestor fonduri intre
institutii care lucreaza in interes general, in special in domeniul sportului, al educatiei fizice, al
bunastarii generale, al sanatatii publice si al culturii.



Hoge Raad der Nederlanden (Curtea Suprema olandeza) si Raad van State (Consiliul de Stat)
solicita Curtii de Justitie sa se pronunte asupra compatibilitatii cu dreptul Uniunii Europene a
reglementarii olandeze privind politica in domeniul jocurilor de noroc.



In cauza C-258/08, Ladbrokes
Societatile Ladbrokes isi desfasoara activitatea in domeniul organizarii de pariuri sportive si sunt
cunoscute in special prin activitatile lor in domeniul pariurilor cu cota (a€˛bookmakinga€¯). Pe site-urile
lor internet, acestea ofera mai multe jocuri de noroc, in principal legate de sport . Aceste societati
nu exercita nicio activitate materiala pe teritoriul olandez.
Reprosand acestor societati ca ofera persoanelor cu resedinta in Tarile de Jos, prin intermediul
internetului, jocuri de noroc pentru care acestea nu dispuneau de autorizatie, De Lotto a sesizat
instanta nationala.



In opinia Curtii, este cert ca o reglementare precum cea in cauza constituie o restrictie a liberei
prestari a serviciilor.
Cu toate acestea, o astfel de restrictie poate fi justificata, in special prin obiectivele de protectie a
consumatorilor, de prevenire a fraudei si a incitarii cetatenilor la o cheltuiala excesiva legata de joc,
precum si de prevenire a tulburarilor sociale. In aceasta privinta, este de competenta instantelor
nationale sa verifice daca reglementarile statelor membre raspund cu adevarat obiectivelor
susceptibile sa le justifice si daca restrictiile pe care le impun nu sunt disproportionate in raport cu
aceste obiective.
In acest context, Hoge Raad are indoieli cu privire la caracterul coerent si sistematic al
reglementarii nationale, in masura in care aceasta permite societatii De Lotto sa ofere noi jocuri si
sa recurga la mesaje publicitare pentru a-si face oferta atractiva pe piata .
www.curia.europa .eu
Curtea considera ca o politica de extindere controlata in sectorul jocurilor de noroc poate fi intru totul compatibila cu obiectivul care vizeaza atragerea catre activitati autorizate si reglementate a jucatorilor ce desfasoara activitati de jocuri si de pariuri clandestine interzise ca atare.
Revine instantei de trimitere sarcina sa aprecieze daca reglementarea nationala poate fi considerata ca inscriindu-se in cadrul unei politici de expansiune controlata in sectorul jocurilor de noroc, vizand in mod efectiv canalizarea dorintei de joc inspre circuitele legale.
Daca s-ar dovedi ca Regatul Tarilor de Jos urmeaza o politica de puternica expansiune a jocurilor de noroc, incitand si incurajand in mod excesiv consumatorii sa participe la acestea, cu scopul principal de a colecta fonduri, ar trebui asadar sa se concluzioneze ca o astfel de politica nu limiteaza in mod coerent si sistematic activitatile de jocuri de noroc.
In cadrul acestei aprecieri, este necesar sa se verifice in special daca activitatile de joc ilegale pot constitui o problema in Tarile de Jos si daca o expansiune a activitatilor autorizate si reglementate ar fi de natura sa remedieze o asemenea problema.
Pe de alta parte, societatile Ladbrokes arata ca sunt titularele unei autorizatii eliberate de autoritatile din Regatul Unit al Marii Britanii si Irlandei de Nord care le permit sa ofere pariuri sportive si alte jocuri de noroc prin internet precum si prin telefon, si sunt supuse, in acest stat membru, unei legislatii foarte stricte pentru prevenirea fraudei si a dependentei de jocurile de noroc. In opinia lor, controalele si garantiile nu ar trebui sa intervina in doua etape.
In aceasta privinta, Cutea arata ca sectorul jocurilor de noroc oferite prin internet nu face obiectul unei armonizari in cadrul Uniunii Europene. Un stat membru este, asadar, indreptatit sa considere ca simplul fapt ca un operator, precum societatile Ladbrokes, ofera in mod legal servicii din acest sector prin internet intr-un alt stat membru nu constituie o garantie suficienta de protectie a consumatorilor nationali.
In plus, ca urmare a lipsei contactului direct dintre consumator si operator, jocurile de noroc accesibile prin internet implica riscuri de natura diferita si de o importanta sporita in raport cu pietele traditionale ale unor asemenea jocuri in ceea ce priveste eventualele fraude savarsite de operatori impotriva consumatorilor.



In cauza C-203/08 Sporting Exchange (Betfair)
Sporting Exchange (Betfair) isi desfasoara activitatea in sectorul jocurilor de noroc si isi ofera serviciile numai prin intermediul internetului si prin telefon. Din Regatul Unit, aceasta pune la dispozitia destinatarilor de servicii o platforma pentru pariuri pe evenimente sportive si curse de cai, pe baza unor autorizatii britanice si malteze. Betfair nu dispune de niciun sediu sau punct de vanzare in Tarile de Jos
Sporting Exchange (Betfair) a aratat, in esenta, ca autoritatile olandeze erau obligate, pe de o parte, sa recunoasca autorizatia de care aceasta beneficiaza in Regatul Unit si, pe de alta parte, sa respecte principiul transparentei la acordarea unei autorizatii pentru oferirea de jocuri de noroc.
In primul rand, urmand acelasi rationament ca in cauza C-258/08, Ladbrokes, Curtea arata ca, avand in vedere particularitatile oferirii de jocuri de noroc prin internet, restrictia privind libera prestare a serviciilor se poate considera justificata prin obiectivul luptei impotriva fraudei si a criminalitatii.
In al doilea rand, in ceea ce priveste regimul de autorizare a unui operator unic, statele membre dispun de o putere de apreciere suficienta pentru definirea nivelului de protectie urmarit in materia jocurilor de noroc. Cu toate acestea, pentru ca un regim de autorizare administrativa prealabila sa se justifice, acesta trebuie sa fie intemeiat pe criterii obiective, nediscriminatorii si cunoscute in mod anticipat, astfel incat sa circumscrie exercitarea puterii de apreciere a autoritatilor nationale, pentru ca aceasta sa nu fie utilizata in mod arbitrar.

In orice caz, restrictiile privind libera prestare a serviciilor, care decurg in mod specific din procedurile de acordare si de reinnoire a unei autorizatii in beneficiul unui operator unic, ar putea fi considerate justificate daca statul membru in cauza ar decide sa acorde sau sa reinnoiasca autorizatia unui operator public a carui gestiune este supusa supravegherii directe a statului sau unui operator privat asupra activitatilor caruia autoritatile publice sunt in masura sa exercite un control strict.
In asemenea situatii, acordarea sau reinnoirea in beneficiul unui astfel de operator, in afara oricarei proceduri de exercitare a concurentei, a unor drepturi exclusive pentru exploatarea jocurilor de noroc nu ar parea disproportionate avand in vedere obiectivele urmarite de reglementarea olandeza.
Este de competenta instantei de trimitere sa verifice daca titularii de autorizatii din Tarile de Jos in vederea organizarii de jocuri de noroc indeplinesc aceste conditii .



MENTIUNE: Trimiterea preliminara permite instantelor din statele membre ca, in cadrul unui litigiu cu care sunt sesizate, sa adreseze Curtii intrebari cu privire la interpretarea dreptului Uniunii sau la validitatea unui act al Uniunii. Curtea nu solutioneaza litigiul national. Este de competenta instantei nationale sa solutioneze cauza conform deciziei Curtii. Aceasta decizie este obligatorie, in egala masura, pentru celelalte instante nationale care sunt sesizate cu o problema similara.




Citeşte mai multe despre:    Curtea de Justitie a Uniunii Europene    Jocuri de noroc    Lotto    Internet

Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.
Alte Titluri

Legea concurentei: raportarea amenzii la cifra de afaceri realizata in anul anterior – pedeapsa justa sau grava inechitate
Sursa: Irina Maria Diculescu

Formalitatile necesare transferului salariatilor de la un angajator (cedent) la altul (cesionar)
Sursa: Av. Iulian Gales

Codul Fiscal: Stabilirea de catre Presedintele A.N.A.F. a criteriilor pentru evaluarea riscului fiscal – o incalcare a principiului separatiei puterilor in stat?
Sursa: Irina Maria Diculescu

Publicitatea in avocatura. Marketing juridic. Limitari si posibilitati practice
Sursa: Irina Maria Diculescu

Initiativa cetateneasca europeana. Situatia regiunilor cu minoritate nationala
Sursa: EuroAvocatura.ro

Codul de procedura civila aplicabil din 2019, conform modificarilor aduse prin Legea 310/2018
Sursa: MCP Cabinet avocati

Hotararea CJUE - Timpul de deplasare al salariatilor fara loc de munca fix de la domiciliu la primul client si de la ultimul client la domiciliu constituie timp de lucru
Sursa: Euroavocatura.ro



Jurisprudenţă

Decizia nr. 417/2019 - conflict juridic constitutional intre Parlament si ICCJ
Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei

Decizia nr. 362/2019 referitoare la respingerea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 32 alin. (7) fraza finala din Legea cetateniei romane nr. 21/1991
Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei

Decizia ICCJ nr. 9/2019 - RIL: activitatea desfasurata in cadrul unitatilor de prospectiuni geologice sau de exploatari in subteran nu poate fi considerata activitate desfasurata in "unitate miniera"
Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie

Decizia C.C.R. nr. 141/2019
Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei

Decizia Curtii Constitutionale nr. 738/2018 referitoare la admiterea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 167 alin. (4) din Legea nr. 98/2016 privind achizitiile publice
Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei