In conformitate cu Regulamentul privind marca comunitara1, pot constitui marci comunitare toate semnele care pot avea o reprezentare grafica, in special cuvintele, desenele, forma produsului sau a ambalajului sau. Totusi, in principiu, o marca lipsita de caracter distinctiv nu poate sa fie inregistrata.In perioada februarie 2004 - noiembrie 2005, intreprinderea Chocoladefabriken Lindt & Sprungli AG a adresat OAPI (Oficiul pentru Armonizare in cadrul Pietei Interne) patru cereri de inregistrare ca marci comunitare a urmatoarelor semne tridimensionale:- forma unui iepure de ciocolata cu funda rosie si de culoare rosie, aurie si cafenie (T-336/08);- forma unui ren de ciocolata cu funda rosie si de culoare rosie, aurie si cafenie (T-337/08);- forma unui clopotel cu funda rosie si de culoare rosie si aurie (T-346/08) si- forma unui iepure de ciocolata de culoare aurie (T-395/08).La 10 iunie 2005, intreprinderea August Storck AG a formulat o cerere de inregistrare a unei marci comunitare tridimensionale reprezentand o simpla forma geometrica avand o baza rectangulara care prezenta pe suprafata superioara un relief in forma de soarece de ciocolata de culoare cafenie (T-13/09).OAPI a respins aceste cereri de inregistrare in special pentru motivul ca marcile erau lipsite de caracter distinctiv. Lindt & Sprungli si Storck au atacat deciziile OAPI la Tribunal.Referitor la caracterul distinctiv al unei marci, Tribunalul aminteste, mai intai, ca acesta implica faptul ca respectiva marca permite sa se identifice produsul a carui inregistrare se solicita ca provenind de la o intreprindere determinata si, deci, sa se distinga acel produs de cele ale altor intreprinderi. Tribunalul subliniaza in continuare ca, in ceea ce priveste criteriile de apreciere a caracterului distinctiv al marcilor tridimensionale ce constau in aspectul produsului insusi, acestea nu difera de cele aplicabile celorlalte categorii de marci.Or, in speta, marcile solicitate nu pot fi considerate ca fiind apte sa identifice originea comerciala a produselor pe care le desemneaza. Lipsa caracterului distinctiv decurge in special din faptul ca, in cazul produselor desemnate, consumatorul nu va fi in masura sa deduca care este originea lor comerciala in temeiul diferitelor elemente care compun marcile solicitate, mai precis forma, ambalajul auriu sau funda rosie - in ceea ce priveste marcile solicitate de Lindt & Sprungli - si forma si culoarea marcii solicitate de Storck.In aceasta privinta, referitor la marcile solicitate de Lindt & SprA�ngli, Tribunalul mentioneaza mai intai ca, forma acestora, de iepure, de ren si de clopotel, este forma tipica in care se prezinta ciocolata si produsele de ciocolata in diverse perioade ale anului, in special de Pasti si de Craciun . Tribunalul subliniaza in continuare ca, in domeniul ambalarii ciocolatei si a produselor de ciocolata, si alte intreprinderi ambaleaza aceste produse intr-o foita aurie. In sfarsit, cu privire la funda rosie cu clopotel, Tribunalul afirma ca decorarea animalelor de ciocolata sau a ambalajului acestora cu panglici, funde rosii si clopotei se realizeaza in mod curent. Ca simplu element decorativ, funda rosie cu clopotel nu prezinta, asadar, nici un caracter distinctiv.In ceea ce priveste marca solicitata de Storck, Tribunalul considera ca aceasta este compusa dintr-o combinatie de elemente de prezentare care sunt asociate in mod natural, tipice pentru produsele respective. Aceasta apare ca o varianta a formelor de baza folosite in mod obisnuit in sectorul cofetariei si nu se abate in mod semnificativ de la norma sau de la uzantele din acest sector. Prin urmare, marca solicitata nu permita sa se distinga produsele de cofetarie ale Storck de cele cu alta origine comerciala.In consecinta, Tribunalul respinge actiunile formulate de Lindt & SprA�ngli si Storck si confirma deciziile OAPI de a nu inregistra marcile solicitate.
MENTIUNE: Impotriva deciziei Tribunalului se poate declara recurs la Curte, numai pentru motive de drept, in termen de doua luni de la comunicarea acesteia.MENTIUNE: Actiunea in anulare are ca obiect anularea acelor acte ale institutiilor Uniunii care sunt contrare dreptului Uniunii. Cu respectarea anumitor conditii, statele membre, institutiile europene si particularii pot sesiza Curtea de Justitie sau Tribunalul cu o actiune in anulare. Daca actiunea este intemeiata, actul este anulat. Institutia autoare a actului trebuie sa ia masuri pentru a elimina eventualul vid juridic creat prin anularea acestuia.MENTIUNE: Marca comunitara este valabila pe intregul teritoriu al Uniunii Europene si coexista cu marcile nationale. Cererile de inregistrare a unei marci comunitare se adreseaza OAPI. Deciziile acestuia pot fi atacate la Tribunal.
1 Regulamentul (CE) nr. 40/94 al Consiliului din 20 decembrie 1993 privind marca comunitara (JO 1994 L 11, p. 11, Editie speciala 17/vol. 1, p. 146), inlocuit prin Regulamentul (CE) nr. 207/2009 al Consiliului din 26 februarie 2009 privind marca comunitara (JO L 78, p. 1)
Inregistrarea la EUIPO unei marci sonore prezentate in format audio Sursa: EuroAvocatura.ro
Forma unei iepure de ciocolata cu funda rosie nu poate fi inregistrata ca marca comunitara Sursa: EuroAvocatura.ro
Anularea marcilor comunitare �BOTOLIST� si �BOTOCYL� pentru motivul existentei marcilor de renume �BOTOX� Sursa: EuroAvocatura.ro
Apple Corps poate impiedica inregistrarea unei marci comunitare figurative compuse din termenul �BEATLE� pentru aparate rulante electrice Sursa:
Volkswagen nu se poate opune inregistrarii marcii comunitare SWIFT GTi, solicitata de Suzuki Sursa: EuroAvocatura.ro
Bang and Olufsen nu poate inregistra forma unuia dintre difuzoarele sale ca marca comunitara Sursa: EuroAvocatura.ro
Stema sovietica nu poate fi inregistrata ca marca comunitara Sursa: EuroAvocatura.ro
D-na Lindqvist avea functia de instructoare pentru enoriasii unei parohii din Suedia. In scopul de a-i ajuta pe acestia pentru a obtine confirmarea, a Pronuntaţă de: Cazul: Bodil Lindqvist c. Datainspektion, Suedia, recurs prealabil, 6 noiembrie 2003
In 1996 AUDI a cerut Oficiului de Armonizare a Pietei Interne (OAPI) sa inregistreze semnul �TDI� ca marca comunitara. Pronuntaţă de: Cazul: AUDI AG/ Oficiul de armonizare a pietei interne, 3 decembrie 2003