Potrivit regulamentului privind marca comunitara1, pot constitui marci comunitare toate semnele care pot avea o reprezentare grafica, inclusiv cifrele, cu conditia ca astfel de semne sa permita distinctia intre produsele sau serviciile unei intreprinderi de cele ale altor intreprinderi. In consecinta, se respinge inregistrarea, printre altele, a marcilor care sunt compuse exclusiv din semne sau indicatii ce pot sa desemneze caracteristici ale produselor sau serviciilor in cauza, cum ar fi, spre exemplu, specia, calitatea sau cantitatea.In 2005, Agencja Wydawnicza Technopol sp. z o.o., editor polonez de brosuri si de periodice care contin in special cuvinte incrucisate si jocuri, a formulat in fata OAPI (Oficiul marcilor comunitare) o cerere de inregistrare a semnului ``1000`` ca marca comunitara. OAPI a respins aceasta cerere . Oficiul a considerat ca acest semn putea servi pentru a desemna continutul publicatiilor Technopol si ca, in orice caz, semnul mentionat nu era distinctiv, intrucat ar fi perceput de consumator ca elogiul respectivelor publicatii, iar nu ca o indicatie de provenienta.Technopol a introdus o actiune impotriva deciziei OAPI in fata Tribunalului de Prima Instanta. Prin hotararea sa pronuntata in noiembrie 20092, Tribunalul a confirmat decizia OAPI, apreciind ca semnul AA�1000AA� face trimitere la o cantitate si, in privinta produselor vizate in cererea de inregistrare, va fi perceput imediat si fara nicio reflectie suplimentara de publicul vizat ca o descriere a caracteristicilor produselor in cauza, in special cantitatea de pagini, precum si de lucrari, de informatii si de jocuri compilate, sau clasamentul ierarhic de referiri continute. Technopol a formulat atunci recurs impotriva acestei hotarari, in fata Curtii de Justitie.Curtea reaminteste, in primul rand, ca unul dintre interesele generale avute in vedere de regulamentul privind marca comunitara este de a asigura posibilitatea ca semnele descriptive in ceea ce priveste una sau mai multe caracteristici ale produselor sau ale serviciilor pentru care se solicita o inregistrare ca marca sa fie utilizate in mod liber de toti operatorii economici care ofera asemenea produse sau servicii .Apoi, pentru ca inregistrarea unui semn constituit exclusiv din cifre sa poata fi refuzata pentru motivul ca desemneaza o cantitate, trebuie sa se anticipeze in mod rezonabil ca, in perceptia mediilor interesate, cantitatea indicata de aceste cifre caracterizeaza produsele sau serviciile pentru care se solicita inregistrarea.Tribunalul a considerat in mod intemeiat ca in ipoteza in care o cerere de inregistrare vizeaza, printre altele, o categorie de produse a carei continut este desemnat cu usurinta si de regula prin cantitatea unitatilor sale - precum, in speta, periodice care contin in special cuvinte incrucisate - este rezonabil sa se anticipeze ca un semn constituit din cifre va fi recunoscut in mod efectiv de mediile interesate ca o descriere a cantitatii respective si, prin urmare, a unei caracteristici a acestor produse .In ceea ce priveste argumentul invocat de Technopol in sensul ca OAPI nu a respectat practica saanterioara in materie de cereri similare, Curtea subliniaza ca Oficiul trebuie, in cadrul examinariiunor cereri de inregistrare, sa ia in considerare deciziile adoptate deja cu privire la cereri similaresi sa analizeze cu o deosebita atentie aspectul daca este sau nu este necesar sa decida in acelasisens. Prin urmare, examinarea oricarei cereri de inregistrare trebuie sa fie stricta si completapentru a evita inregistrarea necorespunzatoare a marcilor. In cauza, s-a dovedit ca, spre deosebirede cererile anterioare de inregistrare ca marci a unor semne constituite din cifre, prezenta cererede inregistrare era afectata de unul dintre motivele de refuz prevazute in regulamentul privindmarca comunitara.In consecinta, Curtea respinge recursul formulat de Technopol.
MENTIUNE: Marca comunitara este valabila pe intreg teritoriul Uniunii Europene si coexista cu marcilenationale. Cererile de inregistrare a unei marci comunitare sunt adresate OAPI. O actiune impotriva deciziiloracestuia poate fi formulata in fata Tribunalului.
1 Regulamentul (CE) nr. 40/94 al Consiliului din 20 decembrie 1993 privind marca comunitara (JO 1994, L 11, p. 1, Editie speciala, 17/vol. 1, p. 146), inlocuit de Regulamentul (CE) nr. 207/2009 al Consiliului din 26 februarie 2009 privind marca comunitara (JO L 78, p. 1). 2 Hotararea Tribunalului din 19 noiembrie 2009, Agencja Wydawnicza Technopol/OAPI (1000) (T-298/06).
Inregistrarea la EUIPO unei marci sonore prezentate in format audio Sursa: EuroAvocatura.ro
Forma unei iepure de ciocolata cu funda rosie nu poate fi inregistrata ca marca comunitara Sursa: EuroAvocatura.ro
Anularea marcilor comunitare �BOTOLIST� si �BOTOCYL� pentru motivul existentei marcilor de renume �BOTOX� Sursa: EuroAvocatura.ro
Apple Corps poate impiedica inregistrarea unei marci comunitare figurative compuse din termenul �BEATLE� pentru aparate rulante electrice Sursa:
Volkswagen nu se poate opune inregistrarii marcii comunitare SWIFT GTi, solicitata de Suzuki Sursa: EuroAvocatura.ro
Bang and Olufsen nu poate inregistra forma unuia dintre difuzoarele sale ca marca comunitara Sursa: EuroAvocatura.ro
Stema sovietica nu poate fi inregistrata ca marca comunitara Sursa: EuroAvocatura.ro
In 1996 AUDI a cerut Oficiului de Armonizare a Pietei Interne (OAPI) sa inregistreze semnul �TDI� ca marca comunitara. Pronuntaţă de: Cazul: AUDI AG/ Oficiul de armonizare a pietei interne, 3 decembrie 2003
Marca comunitara. Procedura de opozitie. Cerere de inregistrare a marcii comunitare verbale Pronuntaţă de: T-571/11, Hotararea din 20/03/2013. El Corte Ingles/OHMI - Chez Gerard (CLUB GOURMET)