din anul 2007, atuul tau de DREPT!
2147 de useri online



Prima pagină » Articole juridice » CEDO. Justitie Europeana » Articolul 110 TFUE trebuie interpretat in sensul ca se opune ca un stat membru sa instituie o taxa pe poluare aplicata autovehiculelor cu ocazia primei lor inmatriculari in Romania

Articolul 110 TFUE trebuie interpretat in sensul ca se opune ca un stat membru sa instituie o taxa pe poluare aplicata autovehiculelor cu ocazia primei lor inmatriculari in Romania

  Publicat: 13 May 2011       18471 citiri       Sursa: EuroAvocatura.ro - Avocat dr. Razvan Viorescu        Secţiunea: CEDO. Justitie Europeana  


Este instanta judecatoreasca ce judeca in prima instanta procesele si cererile date prin lege in competenta sa.
Solutionarea de catre CJUE a cauzelor avand ca obiect pronuntarea unei hotarari preliminare C-29/11 si C-30/11 Sfichi si altii (Instanta de trimitere � Tribunalul Suceava)

Act procedural in care procurorul sau organul de urmarire penala consemneaza o dispozitie asupra unor acte sau masuri de urmarire penala.
Este instanta judecatoreasca ce judeca in prima instanta procesele si cererile date prin lege in competenta sa.
Este instanta judecatoreasca ce judeca in prima instanta procesele si cererile date prin lege in competenta sa.
Termen folosit pentru a desemna activitatea instantelor judecatoresti.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Monitorul Oficial al Rom�niei este publicaţia oficială a statului rom�n, �n care se publică actele prevăzute de Constituţie, de prezenta lege şi alte acte normative.
Este instanta judecatoreasca ce judeca in prima instanta procesele si cererile date prin lege in competenta sa.
Este un acord incheiat in scris intre subiectele de drept international si guvernat de dreptul international, incheiat in scopul de a produce efecte juridice si consemnat intr-un instrument unic sau, in doua sau mai multe instrumente conexe, oricare ar fi denumirea sa.
Este un acord incheiat in scris intre subiectele de drept international si guvernat de dreptul international, incheiat in scopul de a produce efecte juridice si consemnat intr-un instrument unic sau, in doua sau mai multe instrumente conexe, oricare ar fi denumirea sa.
Act procedural in care procurorul sau organul de urmarire penala consemneaza o dispozitie asupra unor acte sau masuri de urmarire penala.
Este un acord incheiat in scris intre subiectele de drept international si guvernat de dreptul international, incheiat in scopul de a produce efecte juridice si consemnat intr-un instrument unic sau, in doua sau mai multe instrumente conexe, oricare ar fi denumirea sa.
Este un acord incheiat in scris intre subiectele de drept international si guvernat de dreptul international, incheiat in scopul de a produce efecte juridice si consemnat intr-un instrument unic sau, in doua sau mai multe instrumente conexe, oricare ar fi denumirea sa.
Act procedural in care procurorul sau organul de urmarire penala consemneaza o dispozitie asupra unor acte sau masuri de urmarire penala.
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Denumire data monedei unice europene.
Latura a capacitatii juridice, care consta in aptitudinea persoanei de a-si exercita singura drepturile
Denumire data monedei unice europene.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Sustinerile si punctele de vedere ale partilor si procurorului exprimate in cursul procesului penal cu privire la solutionarea cauzei deduse judecatii.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Prevazuta in sectiunea I, cap. II, t. II, C. proc. pen., partea generala,
Roman Cristian-Constantin - membru al Parlamentului Romaniei.
Act procedural in care procurorul sau organul de urmarire penala consemneaza o dispozitie asupra unor acte sau masuri de urmarire penala.
Este instanta judecatoreasca ce judeca in prima instanta procesele si cererile date prin lege in competenta sa.
Ansamblu de conditii si elemente naturale qle Terrei: aerul, apa, solul si subsolul, toate straturile atmosferice, toate materiile organice si anorganice, precum si fiintele vii, sistemele naturale �n interactiune cuprinzand elementele enumerate anterior, inclusiv valorile materiale si spirituale.
Ansamblu de conditii si elemente naturale qle Terrei: aerul, apa, solul si subsolul, toate straturile atmosferice, toate materiile organice si anorganice, precum si fiintele vii, sistemele naturale �n interactiune cuprinzand elementele enumerate anterior, inclusiv valorile materiale si spirituale.
Act procedural in care procurorul sau organul de urmarire penala consemneaza o dispozitie asupra unor acte sau masuri de urmarire penala.
Masura de constrangere efectuata in temeiul dispozitiei date de organul administrativ competent
In dreptul comunitar, directiva este un instrument legislativ obligatoriu pentru statele membre carora li se adreseaza in ceea ce priveste rezultatul care trebuie atins, dar lasa la latitudinea lor forma si metodele de obtinere a acestuia.
(UE). Fondata la 1 ianuarie 1993 prin aplicarea Tratatului de la Maastricht , Uniunea Europeana (UE) preia initiativa constructiei europene de la Comunitatea Economica Europeana (CEE).
Denumire data monedei unice europene.
In dreptul comunitar, directiva este un instrument legislativ obligatoriu pentru statele membre carora li se adreseaza in ceea ce priveste rezultatul care trebuie atins, dar lasa la latitudinea lor forma si metodele de obtinere a acestuia.
Ca si componenta a structurii organizatorice, totalitate a posturilor care au aceleasi caracteristici principale referitoare la obiective, sarcini, autoritate si responsabilitate.
Ca si componenta a structurii organizatorice, totalitate a posturilor care au aceleasi caracteristici principale referitoare la obiective, sarcini, autoritate si responsabilitate.
Act procedural in care procurorul sau organul de urmarire penala consemneaza o dispozitie asupra unor acte sau masuri de urmarire penala.
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Denumire data monedei unice europene.
Denumire data monedei unice europene.
Denumire data monedei unice europene.
Denumire data monedei unice europene.
Din punct de vedere contabil, un document contabil de sinteza care are ca obiective principale completarea si explicarea datelor inscrise in bilant si contul de profit si pierdere
Din punct de vedere contabil, un document contabil de sinteza care are ca obiective principale completarea si explicarea datelor inscrise in bilant si contul de profit si pierdere
Din punct de vedere contabil, un document contabil de sinteza care are ca obiective principale completarea si explicarea datelor inscrise in bilant si contul de profit si pierdere
Denumire data monedei unice europene.
Denumire data monedei unice europene.
Din punct de vedere contabil, un document contabil de sinteza care are ca obiective principale completarea si explicarea datelor inscrise in bilant si contul de profit si pierdere
Din punct de vedere contabil, un document contabil de sinteza care are ca obiective principale completarea si explicarea datelor inscrise in bilant si contul de profit si pierdere
Din punct de vedere contabil, un document contabil de sinteza care are ca obiective principale completarea si explicarea datelor inscrise in bilant si contul de profit si pierdere
Ca si componenta a structurii organizatorice, totalitate a posturilor care au aceleasi caracteristici principale referitoare la obiective, sarcini, autoritate si responsabilitate.
Ansamblu de conditii si elemente naturale qle Terrei: aerul, apa, solul si subsolul, toate straturile atmosferice, toate materiile organice si anorganice, precum si fiintele vii, sistemele naturale �n interactiune cuprinzand elementele enumerate anterior, inclusiv valorile materiale si spirituale.
Ca si componenta a structurii organizatorice, totalitate a posturilor care au aceleasi caracteristici principale referitoare la obiective, sarcini, autoritate si responsabilitate.
Latura a capacitatii juridice, care consta in aptitudinea persoanei de a-si exercita singura drepturile
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Act procedural in care procurorul sau organul de urmarire penala consemneaza o dispozitie asupra unor acte sau masuri de urmarire penala.
Act procedural in care procurorul sau organul de urmarire penala consemneaza o dispozitie asupra unor acte sau masuri de urmarire penala.
Denumire data monedei unice europene.
Latura a capacitatii juridice, care consta in aptitudinea persoanei de a-si exercita singura drepturile
Denumire data monedei unice europene.
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Latura a capacitatii juridice, care consta in aptitudinea persoanei de a-si exercita singura drepturile
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
Denumire data monedei unice europene.
Competenta profesionala reprezinta capacitatea de a realiza activitatile cerute la locul de munca la nivelul calitativ specificat in standardul ocupational.
Este instanta judecatoreasca ce judeca in prima instanta procesele si cererile date prin lege in competenta sa.
Act procesual prin care reclamantul pune in miscare actiunea civila, sesizand instanta judecatoreasca cu rezolvarea acesteia.
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
Latura a capacitatii juridice, care consta in aptitudinea persoanei de a-si exercita singura drepturile
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
Denumire data monedei unice europene.
Competenta profesionala reprezinta capacitatea de a realiza activitatile cerute la locul de munca la nivelul calitativ specificat in standardul ocupational.
Este instanta judecatoreasca ce judeca in prima instanta procesele si cererile date prin lege in competenta sa.
Act procesual prin care reclamantul pune in miscare actiunea civila, sesizand instanta judecatoreasca cu rezolvarea acesteia.
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
Este instanta judecatoreasca ce judeca in prima instanta procesele si cererile date prin lege in competenta sa.
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Denumire data monedei unice europene.
Latura a capacitatii juridice, care consta in aptitudinea persoanei de a-si exercita singura drepturile
Denumire data monedei unice europene.
Act procedural in care procurorul sau organul de urmarire penala consemneaza o dispozitie asupra unor acte sau masuri de urmarire penala.
Act procedural in care procurorul sau organul de urmarire penala consemneaza o dispozitie asupra unor acte sau masuri de urmarire penala.
Este instanta judecatoreasca ce judeca in prima instanta procesele si cererile date prin lege in competenta sa.
Este instanta judecatoreasca ce judeca in prima instanta procesele si cererile date prin lege in competenta sa.
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
Act adoptat de organele de stat,
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
Este instanta judecatoreasca ce judeca in prima instanta procesele si cererile date prin lege in competenta sa.
Schimbarea care se produce in realitatea obiectiva datorita unei cauze. Rezultatul.
Schimbarea care se produce in realitatea obiectiva datorita unei cauze. Rezultatul.
Mijloc procesual care da posibilitatea de a se invoca unele stari de fapt si situatii (lipsa unui martor, a unor acte) pe care instanta trebuie sa le solutioneze imediat.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Ansamblul atributiilor stabilite de lege, care confera autoritatilor si institutiilor administratiei publice drepturi si obligatii de a desfasura,
Codul de procedura civila reglementeaza judecata in fond a cauzelor civile, judecata care cunoaste trei faze (etape):

Conform art.104 alin.3 din Regulamentul de procedura al CJUE, Ordonanta CJUE din 08.04.2011 a fost comunicata partilor si Tribunalului Suceava, nemaifiind necesara pronuntarea unei alte hotarari preliminare


Precizam ca in dosarul nr. 2957/86/2010 dedus judecatii Tribunalul Suceava, sectia comerciala si de contencios administrativ, aflat in stadiul procesual al fondului, prin incheierea nr. 4415 din 8 noiembrie 2010 (C-29/11, Sfichi), respectiv in dosarul nr. 2958/86/2010 dedus judecatii Tribunalul Suceava, sectia comerciala si de contencios administrativ, aflat in stadiul procesual al fondului, prin incheierea nr. 4512 din 8 noiembrie 2010, (C-30/11, Ilas) s-a dispus sesizarea Curtii de Justitie a Uniunii Europene pentru ca aceasta din urma instanta sa se pronunte asupra compatibilitatii/necompatibilitatii taxei de poluare instituita prin OUG nr. 50/2008 pentru instituirea taxei pe poluare pentru autovehicule, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, partea I, nr. 327 din 25 aprilie 2008, cu modificarile si completarile ulterioare, cu dreptul comunitar.



In ambele dosare, Tribunalul Suceava a formulat urmatoarele intrebari:
1. Articolul 110 din Tratatul de Functionare a Uniunii Europene ( ex-art. 90 din Tratatul privind Infiintarea Comunitatii Europene) primul paragraf, in temeiul caruia niciun stat membru nu aplica direct sau indirect produselor altor state membre impozite interne de orice natura mai mari decat cele ce se aplica direct sau indirect produselor nationale similare, trebuie interpretat in sensul ca interzice unui stat membru instituirea unei taxe prezentand caracteristicile taxei de poluare reglementate prin Ordonanta de Urgenta nr. 50/2008 cu modificarile si completarile ulterioare, taxa impusa cu ocazia primei inmatriculari in Romania a autoturismelor de ocazie importate si care anterior au fost inmatriculate in alte state membre in conditiile in care autoturismele de ocazie inmatriculate in Romania nu sunt supuse unei asemenea taxe in cazul in care fac obiectul unor tranzactii si sunt reinmatriculate?
2. Articolul 110 din Tratatul de Functionare a Uniunii Europene (ex. art. 90 Tratatul privind Functionarea Comunitatii Europene) al doilea paragraf, al carui scop este eliminarea elementelor de natura sa protejeze piata nationala si sa incalce principiile concurentiale, interzice instituirea unei taxe de poluare pentru autoturisme, taxa care este impusa cu ocazia primei inmatriculari in Romania a autoturismelor de ocazie importate si care anterior au fost inmatriculate in alte state membre, retinandu-se ca prin Ordonanta de Urgenta nr. 218/2008 sunt exceptate de la obligatia de plata a taxei de poluare `` autovehiculele M1 cu norma de poluare Euro a caror capacitate cilindrica nu depaseste 2000 mc, precum si toate autovehiculele N1 cu norma de poluare Euro 4, care se inmatriculeaza pentru prima data in Romania sau in alte state membre ale Uniunii Europene in perioada 15 decembrie 2008 - 31 decembrie 2009 inclusiv`` respectiv categoria de autoturisme care corespunde caracteristicilor tehnice ale autoturismelor produse in Romania favorizandu-se astfel sectorul national de productie de autoturisme?
In mod judicios, in formularea intrebarilor instanta a avut in vedere legislatia nationala in discutie, respectiv O.U.G. nr. 50/2008 in forma initiala, cat si in forma modificata prin O.U.G. nr. 218/2008, aplicabila in perioada 15 decembrie 2008 - 14 februarie 2010, care mentioneaza expres scopul reglementarii nationale - limitarea introducerii autovehiculelor de ocazie provenind din alte state membre, protejarea industriei auto nationale si a industriilor adiacente, si nu doar forma initiala a actului normative contestat.



CJUE, preluand concluziile dezlegate in pronuntarea hotararii Tatu (Ca��402/09) a concluzionat ca:
Articolul 110 TFUE trebuie interpretat in sensul ca se opune ca un stat membru sa instituie o taxa pe poluare aplicata autovehiculelor cu ocazia primei lor inmatriculari in acest stat membru, daca regimul acestei masuri fiscale este astfel stabilit incat descurajeaza punerea in circulatie, in statul membru mentionat, a unor vehicule de ocazie cumparate in alte state membre, fara insa a descuraja cumpararea unor vehicule de ocazie avand aceeasi vechime si aceeasi uzura de pe piata nationala.
CJUE a solutionat cauzele conexate C-29/11 si C-30/11 Sfichi si altii, referindu-se la regimul general de fiscalitate care a instituit taxa de poluare, reglementata de OUG 50/2008, indiferent de variantele de modificare ale actului normativ contestat, incepand cu 2008 si terminand cu 2011.
Practic, CJUE a constatat ca OUG 50/2008, prin instituirea taxei de poluare, aplicata autovehiculelor cu ocazia primei lor inmatriculari in acest stat membru, descurajeaza punerea in circulatie, in statul membru mentionat, a unor vehicule de ocazie cumparate in alte state member avand aceeasi vechime si aceeasi uzura de pe piata nationala.
In acest moment, dupa comunicarea Ordonantei CJUE din 08.04.201, ambele dosare suspendate, 2957/86/2010 si 2958/86/2010, urmeaza a fi repuse pe rolul Tribunalului Suceava, instanta de trimitere fiind obligata in solutionarea fondului sa aiba in considerare interpretarea dezlegata de catre CJUE a art.110 TFUE in raport de incompatibilitatea actului normativ national in varianta modificata, in vederea pronuntarii unei hotarari preliminare.
Solutiile nu pot fi decat de admitere a cererii reclamantilor, in sensul restituirii taxe de poluare, prelevate in mod nelegal de Statul Roman .
A se vedea, in extenso, Ordonanta CJUE din 08.04.2011.



ORDONANTA CURTII (Camera a cincea)
8 aprilie 2011(*)



``Articolul 104 alineatul (3) primul paragraf din Regulamentul de procedura - Impozite interne - Articolul 110 TFUE - Taxa pe poluare aplicata cu ocazia primei inmatriculari a autovehiculelor``
In cauzele conexate Ca��29/11 si Ca��30/11,
avand ca obiect cereri de pronuntare a unor hotarari preliminare formulate in temeiul articolului 267 TFUE de Tribunalul Suceava (Romania), prin deciziile din 8 noiembrie 2010, primite de Curte la 17 ianuarie 2010, in procedurile
Aurora Elena Sfichi
impotriva
Directiei Generale a Finantelor Publice Suceava,
Administratiei Finantelor Publice Suceava,
Administratiei Fondului pentru Mediu (Ca��29/11)
si
Adrian Ilas
impotriva
Directiei Generale a Finantelor Publice Suceava,
Administratiei Finantelor Publice Suceava,
Administratiei Fondului pentru Mediu (Ca��30/11),



CURTEA (Camera a cincea),



compusa din domnul J.a��J. Kasel, presedinte de camera, domnii M. IleA�ic (raportor) si E. Levits, judecatori,
avocat general: doamna E. Sharpston,
grefier: domnul A. Calot Escobar,
Curtea urmand sa se pronunte prin ordonanta motivata, conform articolului 104 alineatul (3) primul paragraf din Regulamentul de procedura,
dupa ascultarea avocatului general,
pronunta prezenta



Ordonanta



1 Cererile de pronuntare a unor hotarari preliminare privesc interpretarea articolului 110 TFUE.
2 Aceste cereri au fost formulate in cadrul unor litigii intre doamna Sfichi si domnul Ilas, resortisanti romani, pe de o parte, si Directia Generala a Finantelor Publice Suceava, Administratia Finantelor Publice Suceava si Administratia Fondului pentru Mediu, pe de alta parte, cu privire la o taxa pe care doamna Sfichi si domnul Ilas au trebuit sa o achite cu ocazia inmatricularii unor autovehicule provenite dintra��un alt stat membru.
Cadrul juridic
Reglementarea Uniunii
3 ``Normele europene de emisii`` stabilesc limitele permise ale emisiilor de gaze de evacuare pentru autovehiculele noi comercializate in statele membre. Prima dintre aceste norme (denumita in general ``Euro 1``) a fost introdusa prin Directiva 91/441/CEE a Consiliului din 26 iunie 1991 de modificare a Directivei 70/220/CEE privind apropierea legislatiilor statelor membre referitoare la masurile preconizate impotriva poluarii aerului cu emisiile poluante provenite de la autovehicule (JO L 242, p. 1, Editie speciala, 13/vol. 10, p. 135), care a intrat in vigoare la 1 ianuarie 1992. De atunci, normele in materie au fost inasprite progresiv in vederea imbunatatirii calitatii aerului in Uniunea Europeana.
4 Norma ``Euro 2`` a fost instituita incepand de la 1 ianuarie 1996. Legiuitorul comunitar a introdus, in continuare, noi norme. In temeiul Regulamentului (CE) nr. 715/2007 al Parlamentului European si al Consiliului din 20 iunie 2007 privind omologarea de tip a autovehiculelor in ceea ce priveste emisiile provenind de la vehiculele usoare pentru pasageri si de la vehiculele usoare comerciale (Euro 5 si Euro 6) si privind accesul la informatiile referitoare la repararea si intretinerea vehiculelor (JO L 171, p. 1), limita in vigoare in prezent este cea a normei ``Euro 5``, iar instituirea unei norme ``Euro 6`` este prevazuta pentru anul 2014.
5 Pe de alta parte, Directiva 2007/46/CE a Parlamentului European si a Consiliului din 5 septembrie 2007 de stabilire a unui cadru pentru omologarea autovehiculelor si remorcilor acestora, precum si a sistemelor, componentelor si unitatilor tehnice separate destinate vehiculelor respective (Directivaa��cadru) (JO L 263, p. 1) distinge vehiculele din categoria M, care cuprinde ``[autovehiculele] cu cel putin patru roti, [a��] pentru transportul pasagerilor``, de cele din categoria N, care cuprinde ``[autovehiculele] cu cel putin patru roti, [a��] pentru transportul marfurilor``. Aceste categorii cuprind subdiviziuni in functie de numarul de locuri si de masa maxima (categoria M) sau numai in functie de masa maxima (categoria N).
Reglementarea nationala
6 Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 50/2008 din 21 aprilie 2008 pentru instituirea taxei pe poluare pentru autovehicule (Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 327 din 25 aprilie 2008, denumita in continuare ``OUG nr. 50/2008``), care a intrat in vigoare la 1 iulie 2008, instituie, la articolul 3, o taxa pe poluare pentru autovehiculele din categoriile M1-M3 si N1-N3.
7 Potrivit articolului 4 litera a) din OUG nr. 50/2008, obligatia de plata a taxei intervine ``cu ocazia primei inmatriculari a unui autovehicul in Romania``.
8 Articolul 6 din OUG nr. 50/2008 prevede:
``(1) Suma de plata reprezentand taxa se calculeaza [...] dupa cum urmeaza:
a) pentru autovehiculele din categoria M1, cu norma de poluare Euro 3, Euro 4, Euro 5 sau Euro 6:
[a��]
Suma de plata = [(A A� B A� 30:100) + (C A� D A� 70/100)] A� (100 a�� E):100
unde:
A = valoarea combinata a emisiilor de CO2, exprimata in grame/km;
B = taxa specifica, exprimata in euro/1 gram CO2, prevazuta in coloana 3 din anexa 1;
C = cilindree (capacitatea cilindrica);
D = taxa specifica pe cilindree, prevazuta in coloana 3 din anexa nr. 2;
E = cota de reducere a taxei, prevazuta in coloana 2 din anexa nr. 4;
[a��]
b) pentru autovehiculele din categoria M1, cu norma de poluare nona��Euro, Euro 1 sau Euro 2, dupa formula:
Suma de plata = C A� D A� (100 a�� E)/100
unde:
C = cilindree (capacitatea cilindrica);
D = taxa specifica pe cilindree, prevazuta in coloana 3 din anexa nr. 2;
E = cota de reducere a taxei, prevazuta in coloana 2 din anexa nr. 4;
[a��]
(3) Cota fixa de reducere prevazuta in anexa nr. 4 este stabilita in functie de vechimea autovehiculului, de rulajul mediu anual, de starea tehnica si nivelul de dotare al autovehiculului. Cu ocazia calculului taxei vor fi acordate reduceri suplimentare fata de cota fixa, in functie de abaterile de la situatia standard a elementelor care au stat la baza stabilirii cotei fixe, in conditiile prevazute in normele metodologice de aplicare a prezentei ordonante de urgenta.
[a��]``
9 Potrivit Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 208/2008 din 4 decembrie 2008 pentru stabilirea unor masuri privind taxa pe poluare pentru autovehicule (Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 825 din 8 decembrie 2008, denumita in continuare ``OUG nr. 208/2008``), autovehiculele a caror capacitate cilindrica nu depaseste 2 000 cm3 si care au fost inmatriculate pentru prima data in Romania sau in alte state membre incepand cu data de 15 decembrie 2008 se excepteaza de la obligatia de plata a taxei pe poluare pentru autovehicule stabilita prin OUG nr. 50/2008.
10 OUG nr. 208/2008 a fost ulterior abrogata prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 218/2008 privind modificarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 50/2008 pentru instituirea taxei pe poluare pentru autovehicule, aceasta noua ordonanta prevazand ca autovehiculele M1 cu norma de poluare Euro 4 a caror capacitate cilindrica nu depaseste 2 000 cm3, precum si toate autovehiculele N1 cu norma de poluare Euro 4, inmatriculate pentru prima data in Romania sau in alte state membre in perioada 15 decembrie 2008-31 decembrie 2009 inclusiv, se excepteaza de la obligatia de plata a taxei pe poluare stabilita potrivit prevederilor OUG nr. 50/2008.



Actiunile principale si intrebarile preliminare
11 Doamna Sfichi a dorit sa inmatriculeze in Romania un automobil de ocazie cumparat in Germania. Acest vehicul figureaza printre vehiculele din categoria M1 si are o capacitate cilindrica de 1 951 cm3. Vehiculul in cauza a fost fabricat in 1999 si respecta, avand in vedere emisiile pe care le produce, norma de poluare Euro 3.
12 In vederea inmatricularii vehiculului susa��mentionat, care a avut loc la 10 septembrie 2008, doamna Sfichi a trebuit sa plateasca suma de 2 384 de lei ca taxa pe poluare in temeiul OUG nr. 50/2008, conform unei decizii emise de autoritatea competenta .
13 Intrucat autoritatile competente au refuzat sa ramburseze aceasta suma, doamna Sfichi a depus la 15 martie 2010 la Tribunalul Suceava o cerere de chemare in judecata prin care a solicitat ca respectivele autoritati sa fie obligate sa ii restituie suma mentionata, pentru motivul ca taxa in cauza este incompatibila cu dreptul Uniunii.
14 Domnul Ilas a inmatriculat de asemenea in Romania un automobil de ocazie cumparat in Germania. Acest vehicul figureaza printre vehiculele din categoria M1 si are o capacitate cilindrica de 1 595 cm3. Vehiculul in cauza a fost fabricat in 1995 si respecta, avand in vedere emisiile pe care le produce, norma de poluare Euro 2.
15 In vederea inmatricularii vehiculului susa��mentionat, care a avut loc la 9 octombrie 2008, domnul Ilas a trebuit sa plateasca suma de 1 531 de lei ca taxa pe poluare in temeiul OUG nr. 50/2008, conform unei decizii emise de autoritatea competenta .
16 Intrucat autoritatile competente au refuzat sa ramburseze aceasta suma, domnul Ilas a depus la 15 martie 2010 la Tribunalul Suceava o cerere de chemare in judecata prin care a solicitat ca respectivele autoritati sa fie obligate sa ii restituie suma mentionata, pentru motivul ca taxa in cauza este incompatibila cu dreptul Uniunii.
17 In aceste conditii, Tribunalul Suceava a hotarat sa suspende judecarea cauzei si sa adreseze Curtii, in fiecare dintre cele doua cauze aflate pe rolul acestuia, urmatoarele intrebari preliminare:
``1) Articolul 110 primul paragraf [TFUE], in temeiul caruia niciun stat membru nu aplica direct sau indirect produselor altor state membre impozite interne de orice natura mai mari decat cele ce se aplica direct sau indirect produselor nationale similare, trebuie interpretat in sensul ca interzice unui stat membru instituirea unei taxe prezentand caracteristicile taxei de poluare reglementate prin [OUG nr. 50/2008] cu modificarile si completarile ulterioare, taxa impusa cu ocazia primei inmatriculari in Romania a autoturismelor de ocazie importate si care anterior au fost inmatriculate in alte state membre in conditiile in care autoturismele de ocazie inmatriculate in Romania nu sunt supuse unei asemenea taxe in cazul in care fac obiectul unor tranzactii si sunt reinmatriculate?
2) Articolul 110 al doilea paragraf [TFUE], al carui scop este eliminarea elementelor de natura sa protejeze piata nationala si sa incalce principiile concurentiale, interzice instituirea unei taxe de poluare pentru autoturisme, taxa care este impusa cu ocazia primei inmatriculari in Romania a autoturismelor de ocazie importate si care anterior au fost inmatriculate in alte state membre, retinandua��se ca prin [OUG nr. 218/2008] sunt exceptate de la obligatia de plata a taxei de poluare A�autovehiculele M1 cu norma de poluare Euro [4] a caror capacitate cilindrica nu depaseste 2000 [cm3], precum si toate autovehiculele N1 cu norma de poluare Euro 4, care se inmatriculeaza pentru prima data in Romania sau in alte state membre ale Uniunii Europene in perioada 15 decembrie 2008-31 decembrie 2009 inclusivA�, respectiv categoria de autoturisme care corespunde caracteristicilor tehnice ale autoturismelor produse in Romania, favorizandua��se astfel sectorul national de productie de autoturisme?``
18 Prin Ordonanta presedintelui Curtii din 9 martie 2011, cauzele Ca��29/11 si Ca��30/11 au fost conexate pentru buna desfasurare a procedurii scrise si orale, precum si in vederea pronuntarii hotararii.



Cu privire la intrebarile preliminare
19 Conform articolului 104 alineatul (3) primul paragraf din Regulamentul de procedura al Curtii, atunci cand o intrebare formulata cu titlu preliminar este identica cu o intrebare asupra careia Curtea sa��a pronuntat deja, aceasta, dupa ascultarea avocatului general, poate oricand sa se pronunte prin ordonanta motivata, in cuprinsul careia se face trimitere la hotararea anterioara.
20 Prima intrebare adresata de Tribunalul Suceava este identica, in esenta, cu cea adresata de Tribunalul Sibiu (Romania) in cauza care a determinat pronuntarea Hotararii Curtii din 7 aprilie 2011, Tatu (Ca��402/09, nepublicata inca in Repertoriu). Prin urmare, interpretarea articolului 110 TFUE retinuta de Curte in acea hotarare este valabila si in prezenta cauza.
21 Asemanator celor constatate de Curte la punctele 27-29 din Hotararea Tatu, citata anterior, trebuie aratat inca de la inceput ca din prezentele decizii de trimitere reiese ca reglementarea nationala aplicabila actiunilor principale este OUG nr. 50/2008 in versiunea sa initiala, avand in vedere ca autovehiculelor in cauza in actiunile mentionate lea��a fost aplicata taxa pe poluare in cursul lunilor septembrie si octombrie 2008, adica inainte de intrarea in vigoare, la 15 decembrie 2008, a modificarilor aduse OUG nr. 50/2008 prin OUG nr. 208/2008.
22 Prin urmare, prima intrebare adresata in cadrul fiecareia dintre prezentele cauze de Tribunalul Suceava trebuie inteleasa in sensul ca urmareste sa se stabileasca daca articolul 110 TFUE se opune unui regim de impozitare precum cel instituit prin OUG nr. 50/2008, in versiunea sa initiala. In ceea ce priveste a doua intrebare adresata in cadrul acestor cauze, avand in vedere cele prezentate la punctul precedent, nu este necesar sa se raspunda la aceasta intrebare, intrucat aceasta nu are nicio legatura cu realitatea sau cu obiectul actiunilor principale.
23 Pentru a se raspunde la prima intrebare adresata, este necesar sa se faca trimitere la punctul 55 din Hotararea Tatu, citata anterior, in care Curtea a amintit ca autovehiculele prezente pe piata unui stat membru sunt ``produse nationale`` ale acestuia in sensul articolului 110 TFUE. Atunci cand aceste produse sunt puse in vanzare pe piata vehiculelor de ocazie a acestui stat membru, ele trebuie considerate ``produse similare`` vehiculelor de ocazie importate de acelasi tip, cu aceleasi caracteristici si aceeasi uzura. Astfel, vehiculele de ocazie cumparate pe piata statului membru mentionat si cele cumparate, in scopul importarii si punerii in circulatie in acest stat, in alte state membre constituie produse concurente.
24 In aceasta privinta, articolul 110 TFUE obliga fiecare stat membru sa aleaga taxele aplicate autovehiculelor si sa le stabileasca regimul astfel incat acestea sa nu aiba ca efect favorizarea vanzarii vehiculelor de ocazie nationale si descurajarea, in acest mod, a importului de vehicule de ocazie similare (Hotararea Tatu, citata anterior, punctul 56).
25 Or, astfel cum a stabilit Curtea la punctul 58 din Hotararea Tatu, citata anterior, o reglementare precum OUG nr. 50/2008 are ca efect descurajarea importarii si punerii in circulatie in Romania a unor vehicule de ocazie cumparate in alte state membre, prin faptul ca supune vehiculele de ocazie importate unei taxe care, in pofida aplicarii unei reduceri ridicate pentru a tine seama de deprecierea lor, se poate apropia de un procent considerabil din valoarea lor de piata, in timp ce vehiculele similare puse in vanzare pe piata nationala a vehiculelor de ocazie nu sunt in niciun fel grevate de o astfel de sarcina fiscala.
26 Avand in vedere cele de mai sus, trebuie sa se raspunda la prima intrebare adresata in cadrul fiecareia dintre prezentele cauze ca articolul 110 TFUE trebuie interpretat in sensul ca se opune ca un stat membru sa instituie o taxa pe poluare aplicata autovehiculelor cu ocazia primei lor inmatriculari in acest stat membru, daca regimul acestei masuri fiscale este astfel stabilit incat descurajeaza punerea in circulatie, in statul membru mentionat, a unor vehicule de ocazie cumparate in alte state membre, fara insa a descuraja cumpararea unor vehicule de ocazie avand aceeasi vechime si aceeasi uzura de pe piata nationala.



Cu privire la cheltuielile de judecata
27 Intrucat, in privinta partilor din actiunea principala, procedura are caracterul unui incident survenit la instanta de trimitere, este de competenta acesteia sa se pronunte cu privire la cheltuielile de judecata .



Pentru aceste motive, Curtea (Camera a cincea) declara:

Articolul 110 TFUE trebuie interpretat in sensul ca se opune ca un stat membru sa instituie o taxa pe poluare aplicata autovehiculelor cu ocazia primei lor inmatriculari in acest stat membru, daca regimul acestei masuri fiscale este astfel stabilit incat descurajeaza punerea in circulatie, in statul membru mentionat, a unor vehicule de ocazie cumparate in alte state membre, fara insa a descuraja cumpararea unor vehicule de ocazie avand aceeasi vechime si aceeasi uzura de pe piata nationala.



Semnaturi


Av.dr. Razvan Viorescu
Baroul Suceava





Citeşte mai multe despre:    Cauza Tatu    Curtea de Justitie a Uniunii Europene    Taxa de poluare    OUG 50/2008    Tribunalul Suceava    OUG 218/2008

Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Alte Titluri

GDPR: Montarea unor camere video in perimetrul apartamentului proprietate personala
Sursa: Raportul pe anul 2020 al ANSPDCP

CJUE nu este competenta sa se pronunte asupra unui diferend frontalier cu caracter international care nu tine de dreptul Uniunii
Sursa: EuroAvocatura.ro

Legea concurentei: raportarea amenzii la cifra de afaceri realizata in anul anterior � pedeapsa justa sau grava inechitate
Sursa: Irina Maria Diculescu

Formalitatile necesare transferului salariatilor de la un angajator (cedent) la altul (cesionar)
Sursa: Av. Iulian Gales

Codul Fiscal: Stabilirea de catre Presedintele A.N.A.F. a criteriilor pentru evaluarea riscului fiscal � o incalcare a principiului separatiei puterilor in stat?
Sursa: Irina Maria Diculescu

Publicitatea in avocatura. Marketing juridic. Limitari si posibilitati practice
Sursa: Irina Maria Diculescu

Initiativa cetateneasca europeana. Situatia regiunilor cu minoritate nationala
Sursa: EuroAvocatura.ro



Jurisprudenţă

Obligatie de a face. Inmatricularea unui autoturism fara plata taxei pe poluare
Pronuntaţă de: Tribunalul Gorj, Sectia C.A.F., Sentinta civila nr. 99 din 18.01.2012

Restituire taxa speciala de inmatriculare autoturism
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti- Decizie nr.702 din data 20.02.2012

Reincredintare minor. Exceptia de necompetenta a instantelor romane
Pronuntaţă de: Judecatoria Beclean - Sentinta civila nr. 1348/2010 din data 25.02.2011

Marca. Actiune privind interzicerea utilizarii nume comercial inregistrat ca marca anterior
Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie - Sectia civila si de proprietate intelectuala, decizia nr. 492 din 25 ianuarie 2011

Dreptul la informare a actionarilor in societatile tranzactionate pe piata de capital
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Craiova - Sectia comerciala - Decizia 29 din 18.02.2010