Prin Sentinta nr. 442 din 15 iunie 2009 pronuntata de Tribunalul Mures in dosarul nr. 1027/102/2009, s-a admis actiunea formulata de C. C. L. in contradictoriu cu parata Institutia Prefectului Judetului Mures - Serviciul Public Comunitar Regim de Permise de Conducere si inmatriculare a Vehiculelor si s-a dispus inmatricularea fara plata taxei de poluare a autoturismului marca Opel Vectra, an de fabricatie 2002, fara cheltuieli de judecata .Pentru a pronunta aceasta solutie, instanta de fond a retinut ca taxa de poluare prevazuta de O.U.G. nr. 50/2008, modificata prin O.U.G. nr. 218/2008 sunt discriminatorii fata de prevederile art. 25, 28 si 90 din Tratatul CE, iar prin achitarea acestei taxe, reclamanta ar efectua o plata nedatorata care, potrivit legislatiei fiscale, este supusa repetitiunii.Impotriva sentintei a formulat recurs Institutia Prefectului Judetului Mures aratand ca aceasta este netemeinica si nelegala intrucat autoturismul reclamantei nu se incadreaza in categoria autoturismelor pentru care nu se percepe aceasta taxa . Mai aratat ca, in conditiile in care Curtea Constitutionala a considerat O.U.G. nr. 50/2008 in deplina concordanta cu Constitutia Romaniei, perceperea acesteia este legala.Examinand recursul declarat prin prisma motivelor invocate cat si din oficiu in raport de dispozitiile art. 3041 Cod procedura civila, instanta apreciaza ca acesta este nefondat pentru urmatoarele considerente:Din cuprinsul dispozitiilor art. 14 alin 1 din O.U.G. nr. 50/2008, rezulta ca taxa pe poluare este datorata numai pentru autoturismele pentru care se face prima inmatriculare in Romania, nu si pentru cele aflate deja in circulatie inmatriculate in tara. Interpretand acest act normativ teleologic (dupa scop) pentru a identifica intentia legiuitorului se constata urmatoarele: in expunerea de motive care insoteste proiectul de lege privind aprobarea O.U.G. nr.50/2008 depus la Parlament sub nr. PL-x 536/10.09.2008 si disponibil pe site-ul Camerei Deputatilor, este mentionat in mod expres ca daca nu s-ar fi promovat acest act normativ, o consecinta ar fi fost facilitarea intrarii in Romania a unui numar foarte mare de autovehicule second-hand cu vechime peste 10 ani, care ar fi fost achizitionate datorita pretului foarte mic. Asadar, se vrea ca taxa pe poluare, al carui scop este, in principiu, corect - ``poluatorul plateste`` -, sa aiba ca efect imediat diminuarea introducerii in Romania a unor autoturisme second-hand deja inmatriculate intr-un alt stat membru. Potrivit O.U.G. nr.208/2008 pentru stabilirea unor masuri privind taxa pe poluare, pentru autovehicule a caror capacitate cilindrica nu depaseste 2.000 cmc si care se inmatriculeaza pentru prima data in Romania sau in alte state membre ale Uniunii Europene, incepand cu data de 15 decembrie 2008 se excepteaza de la obligatia de plata a taxei pe poluare pentru autovehicule, stabilita potrivit prevederilor Ordonantei de Urgenta a Guvernului nr. 50/2008 (art. II). Aceste prevederi se aplica pana la data de 31 decembrie 2009, inclusiv (art. III). O.U.G. nr.208/2008 a fost abrogata prin O.U.G. nr. 218/2008 privind modificarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 50/2008 pentru instituirea taxei pe poluare pentru autovehicule. Conform art. III al acesteia, (1) Autovehiculele M1 cu norma de poluare Euro 4 a caror capacitate cilindrica nu depaseste 2.000 cmc, precum si toate autovehiculele N1 cu norma de poluare Euro 4, care se inmatriculeaza pentru prima data in Romania sau in alte state membre ale Uniunii Europene in perioada 15 decembrie 2008-31 decembrie 2009 inclusiv, se excepteaza de la obligatia de plata a taxei pe poluare pentru autovehicule stabilita potrivit prevederilor Ordonantei de Urgenta a Guvernului nr. 50/2008. (2) Autovehiculelor M1 cu norma de poluare Euro 4 a caror capacitate cilindrica nu depaseste 2.000 cmc, precum si tuturor autovehiculelor N1 cu norma de poluare Euro 4, inmatriculate pentru prima data in afara Uniunii Europene si care se inmatriculeaza in Romania, li se aplica taxele prevazute in anexele nr. 1 si 2. Asadar, se creeaza o diferenta de tratament fiscal intre masinile noi si cele vechi, inmatriculate in Romania dupa intrarea in vigoare a O.U.G. nr.50/2008.Rezulta ca pentru autovehiculul second-hand in cauza, s-ar fi datorat taxa de poluare, indiferent cand are loc - dupa data de 1 iulie 2008 - prima inmatriculare in Romania.Art. 90 paragraful l din Tratatul de instituire a Comunitatii Europene prevede: "Nici un stat membru nu aplica, direct sau indirect, produselor altor sate membre, impozite interne de orice natura, mai mari decat cele care se aplica, direct sau indirect produselor nationale similare". Scopul general al art. 90 din Tratatul de instituire a Comunitatii Europene, este acela de a asigura libera circulatie a marfurilor. Acest articol se refera la impozitele si taxele interne care impun o sarcina fiscala mai consistenta produselor provenite din alte state membre, in comparatie cu produsele interne. Consideram nelegala incasarea taxei si, implicit dispozitiile O.U.G. nr. 50/2008, ca urmare a principiului aplicarii directe a reglementarii comunitare.Astfel, de la 1 ianuarie 2007, Romania este stat membru al Uniunii Europene. Potrivit art.148 din Constitutie, ca urmare a aderarii, prevederile tratatelor constitutive ale Uniunii Europene, precum si celelalte reglementari comunitare cu caracter obligatoriu, au prioritate fata de dispozitiile contrare din legile interne, cu respectarea prevederilor actului de aderare (alin 2), iar Parlamentul, Presedintele Romaniei, Guvernul si autoritatea judecatoreasca garanteaza aducerea la indeplinire a obligatiilor rezultate din actul aderarii si din prevederile alineatului 2 (alin. 4).De altfel, prin Legea nr. 157/2005 de ratificare a Tratatului de aderare a Romaniei si Bulgariei la Uniunea Europeana, statul nostru si-a asumat obligatia de a respecta dispozitiile din tratatele originare ale Comunitatii, dinainte de aderare.Si jurisprudenta Curtii de Justitie Europene a stabilit, prin Decizia in cauza Costa/Enel (1964), ca legea care se indeparteaza de Tratat - un izvor independent de drept - nu ar putea sa duca la anularea lui, data fiind natura sa originala si speciala, fara a-l lipsi de caracterul lui de lege comunitara si fara ca baza legala a Comunitatii insasi sa fie pusa la indoiala. Mai mult, aceeasi decizie a definit relatia dintre dreptul comunitar si dreptul national al statelor membre aratand ca dreptul comunitar este o ordine juridica independenta care are prioritate de aplicare chiar si in fata dreptului national ulterior - or, in speta, taxa pe poluare a fost introdusa in legislatia interna de abia in anul 2008.Analizand dispozitiile O.U.G. nr.50/2008 cu modificarile ulterioare, rezulta ca pentru un autoturism produs in Romania sau in alte state membre UE nu se percepe, la o noua inmatriculare taxa de poluare, daca a fost anterior inmatriculat tot in Romania. Dar se percepe aceasta taxa de poluare la autoturismul produs in tara sau in alt stat membru UE, daca este inmatriculat pentru prima data in Romania. Reglementata in acest mod, taxa pe poluare diminueaza sau este destinata sa diminueze introducerea in Romania a unor autoturisme second-hand deja inmatriculate intr-un alt stat membru: cumparatorii sunt orientati din punct de vedere fiscal sa achizitioneze autovehicule second-hand deja inmatriculate in Romania. Ca urmare a adoptarii O.U.G. nr. 218/2008, intentia legiuitorului de a influenta alegerea consumatorilor a devenit si mai evidenta: a fost inlaturata taxa de poluare pentru autoturismele noi, Euro 4, capacitate cilindrica mai mica de 2.000 cm3 (or, este de notorietate ca in Romania sunt produse autoturisme cu aceste caracteristici) care se inmatriculeaza pentru prima data in Romania, in perioada 15.12.2008 - 31.12.2009, astfel incat consumatorii sunt directionati fie spre un autoturism nou, fie spre un autoturism second-hand deja inmatriculat in Romania. Se protejeaza astfel productia interna, aspect ce reiese explicit din preambul O.U.G. nr. 208/2008 si O.U.G. nr. 218/2008, potrivita caruia: ``Guvernul Romaniei se preocupa de luarea masurilor care sa asigure pastrarea locurilor de munca in economia romaneasca, iar la un loc de munca in industria constructoare sunt 4 locuri de munca in industria furnizoare``.Asadar, O.U.G. nr. 50/2008 este contrara art. 90 din Tratatul de Instituire a Comunitatii Europene, intrucat este destinata sa diminueze introducerea in Romania a unor autoturisme second-hand deja inmatriculate intr-un alt stat membru UE, precum cel in speta (Germania), favorizand astfel vanzarea autoturismelor second-hand deja inmatriculate in Romania si, mai recent, vanzarea autoturismelor noi, produse in Romania. Or, dupa aderarea Romaniei la UE, acest lucru nu este admisibil cand produsele importate sunt din alte tari membre ale UE, atat timp cat norma fiscala nationala diminueaza sau este susceptibila sa diminueze, chiar si potential, consumul produselor importate, influentand astfel alegerea consumatorilor (CJE, hotararea din 7 mai 1987, cauza 193/85, Cooperativa Co-Frutta SRL c. Amministrazione delle finanze dello Stato - in speta, taxa menita sa descurajeze importul de banane in Italia).Asupra incalcarii art. 90 din Tratat prin crearea unui tip similar de diferenta de tratament s-a pronuntat Curtea de la Luxembourg prin hotararea din 11 august 1995, cauzele reunite C-367/93 la C-377/93, F. G. Roders BV s.a. c. Inspecteur der Invoerrechten en Accijnzen (discriminare intre vinurile din Luxemburg si vinurile din fructe provenite din alte state membre), sau prin Hotararea din 7 mai 1987, cauza 184/85, Comisia c. Italia (bananele importate in Italia si fructele cultivate in Italia). De remarcat si un alt tip de discriminare, si anume cel dintre persoanele care au solicitat inmatricularea autoturismelor anterior datei de 1 iulie 2008 si cele care inmatriculeaza autoturisme ulterior. Doar aceste din urma persoane platesc taxa de poluare, desi este evident ca polueaza si autoturismele primei categorii de persoane, cele inmatriculate ulterior. Discriminarea este realizata de legiuitor care a legat plata taxei pe poluare de faptul inmatricularii, desi din preambulul O.U.G. 50/2008 rezulta ca s-a urmarit asigurarea protectiei mediului prin realizarea unor programe si proiecte pentru imbunatatirea calitatii aerului, ceea ce implica instituirea unei taxe de poluare pentru toate autoturismele aflate in trafic, potrivit principiului ``poluatorul plateste``.Acest tip de discriminare se discuta in raport de art. 16 din Constitutie, art. 26 din Pactul International din 16 decembrie 1966 cu privire la drepturile civile si politice, ratificat de Romania prin Decretul nr. 212/1974 si a art. 1 si 2 din O.G. nr. 137 din 31 august 2000 privind prevenirea si sanctionarea tuturor formelor de discriminare, aspect care depaseste insa prezentul cadru procesual.Pentru aceste considerente recursul va fi respins ca nefondat.
Obligatie de a face. Inmatricularea unui autoturism fara plata taxei pe poluare Pronuntaţă de: Tribunalul Gorj, Sectia C.A.F., Sentinta civila nr. 99 din 18.01.2012
Contestatie la executare. Contract de leasing Pronuntaţă de: Tribunalul Gorj, Sectia a II-a Civila, Decizia nr. 26 din 30.01.2012
Inmatricularea unui autoturism fara plata taxei de poluare Pronuntaţă de: Tribunalul Covasna, Sentinta civila nr. 1912 din 25.05.2012
Restituirea taxei de poluare Pronuntaţă de: Tribunalul Covasna, Sentinta civila nr. 1743 din 11.05.2012
Anulare trasmitere drept de proprietate. Lipsa document achitare taxa de poluare Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti - Decizie nr. 1006 din data 06.05.2011
Cerere de analiza a legalitatii cerintei de plata a taxei de poluare Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti - Decizie nr.228 din data 03.02.2011
Restituire taxa speciala de inmatriculare autoturism Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti- Decizie nr.702 din data 20.02.2012
Obligarea la inmatricularea autovehiculului. Taxa de poluare Pronuntaţă de: Tribunalul Buzau - Sentinta civila nr. 23 din data 01.03.2012
Desfiintarea actului de impunere a taxei de poluare. Restituirea sumei ce reprezinta contravaloarea taxei de poluare Pronuntaţă de: Tribunalul Caras-Severin - Sentinta civila nr. 979 din data30.11.2011
Restituirea taxei de prima inmatriculare Pronuntaţă de: Tribunalul Vaslui - Sentinta civila nr. 10/CA din data 11.01.2010
Taxarea privind depozitarea deseurilor de catre operatorii de salubritate, incepand cu ianuarie 2017 Sursa: MCP Cabinet avocati
CJUE: Statele membre sunt libere sa prevada numai o raspundere patrimoniala impotriva proprietarilor care nu sunt raspunzatori pentru poluarea terenurilor lor Sursa: Euroavocatura.ro
Decizia Comisiei privind alocarea cu titlu gratuit a cotelor de emisie de gaze cu efect de sera incepand cu anul 2013 este conforma cu dreptul Uniunii Sursa: EuroAvocatura.ro
Timbru de mediu 2013. Lege ilicita sau nu Sursa: EuroAvocatura.ro
Ghid util contestare taxa auto Sursa: Cabinet de avocatura Leonte Oana Madalina
Autorizatia eliberata pentru o instalatie industriala trebuie evaluata pe baza unei aprecieri globale, tinand cont de pachetul de politici si de masuri adoptate pe teritoriul national Sursa: EuroAvocatura.ro
Articolul 110 TFUE trebuie interpretat in sensul ca se opune ca un stat membru sa instituie o taxa pe poluare aplicata autovehiculelor cu ocazia primei lor inmatriculari in Romania Sursa: EuroAvocatura.ro - Avocat dr. Razvan Viorescu