Coordonator: Av. Marius-Cătălin Preduţ

Prima pagină » Jurisprudenţă » Contencios Administrativ » Autorizatie de constructie. Tert vatamat. Termen pentru introducerea plangerii prealabile

Autorizatie de constructie. Tert vatamat. Termen pentru introducerea plangerii prealabile

  Publicat: 20 Jul 2011       9749 citiri        Secţiunea: Contencios Administrativ  


Este hotararea judecatoreasca prin care instanta de judecata solutioneaza cauza in prima instanta ori prin care aceasta se dezinvesteste fara a solutiona cauza.
Este instanta judecatoreasca ce judeca in prima instanta procesele si cererile date prin lege in competenta sa.
Prin sentinta civila nr. 1. 210 din data de 07. 05. 2009 pronuntata de Tribunalul Cluj s-a respins exceptia tardivitatii plangerii prealabile invocata de parati si s-a admis actiunea formulata reclamantul M. K. G. M. , in contradictoriu cu paratii MUNICIPIUL CLUJ NAPOCA prin PRIMARUL MUN. CLUJ NAPOCA, F. A. I. , F. F. D. , G. S. M. , G. M. M. si PRIMARUL MUNICIPIULUI CLUJ-NAPOCA,

Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Este calea de atac ordinara prin care la cererea procurorului si a partilor interesate se asigura repararea erorilor din hotararile judecatoresti pronuntate in fond, constituind al treilea grad de jurisdictie.
Consum de resurse (mijloace de productie, forta de munca, mijloace banesti) pentru satisfacerea unor necesitati de productie sau individuale.
Codul de procedura civila reglementeaza judecata in fond a cauzelor civile, judecata care cunoaste trei faze (etape):
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Act procedural in care procurorul sau organul de urmarire penala consemneaza o dispozitie asupra unor acte sau masuri de urmarire penala.
Este modul de sesizare al organelor de urmarire penala facuta de catre o persoana sau organizatie publica, careia i s-a acuzat o vatamare prin infractiune.
1. Indicatie pe scrisori, colete, etc., ce contine numele si domiciliul destinatarului.
Este modul de sesizare al organelor de urmarire penala facuta de catre o persoana sau organizatie publica, careia i s-a acuzat o vatamare prin infractiune.
1. Indicatie pe scrisori, colete, etc., ce contine numele si domiciliul destinatarului.
Unul dintre modurile de sesizare a organelor de urmarire penala,
1. Indicatie pe scrisori, colete, etc., ce contine numele si domiciliul destinatarului.
Este modul de sesizare al organelor de urmarire penala facuta de catre o persoana sau organizatie publica, careia i s-a acuzat o vatamare prin infractiune.
Este modul de sesizare al organelor de urmarire penala facuta de catre o persoana sau organizatie publica, careia i s-a acuzat o vatamare prin infractiune.
Este calea de atac ordinara prin care la cererea procurorului si a partilor interesate se asigura repararea erorilor din hotararile judecatoresti pronuntate in fond, constituind al treilea grad de jurisdictie.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Este calea de atac ordinara prin care la cererea procurorului si a partilor interesate se asigura repararea erorilor din hotararile judecatoresti pronuntate in fond, constituind al treilea grad de jurisdictie.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Este calea de atac ordinara prin care la cererea procurorului si a partilor interesate se asigura repararea erorilor din hotararile judecatoresti pronuntate in fond, constituind al treilea grad de jurisdictie.
Desfiintarea retroactiva a unui act juridic.
Consum de resurse (mijloace de productie, forta de munca, mijloace banesti) pentru satisfacerea unor necesitati de productie sau individuale.
Codul de procedura civila reglementeaza judecata in fond a cauzelor civile, judecata care cunoaste trei faze (etape):
(Issuer) Entitate legala care are capacitatea de a emite si de a distribui un instrument financiar transferabil.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Act procesual pe care paratul are facultatea sa-l indeplineasca inainte de a incepe dezbaterea orala a procesului
Act procedural in care procurorul sau organul de urmarire penala consemneaza o dispozitie asupra unor acte sau masuri de urmarire penala.
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Data calendaristica a unui inscris sub semnatura privata, care nu poate fi contestata de terti.
Este modul de sesizare al organelor de urmarire penala facuta de catre o persoana sau organizatie publica, careia i s-a acuzat o vatamare prin infractiune.
Reglementate in sectiunea I, cap. II, t. II, C. proc. pen., partea speciala;
Relatie sociala care ia nastere in legatura cu insusirea de catre oameni a buburilor materiale, in primul rand a mijloacelor de productie.
Foaie care evidentiaza sistematic un mijloc economic, un proces economic, o suma.
Relatie sociala care ia nastere in legatura cu insusirea de catre oameni a buburilor materiale, in primul rand a mijloacelor de productie.
Este dreptul persoanelor fizice sau juridice, al statului sau unitatilor administrativ-teritoriale asupra bunurilor mobile sau imobile, bunuri asupra carora proprietarul exercita atributele dreptului de proprietate in interes propriu, dar in limitele legii.
Este calea de atac ordinara prin care la cererea procurorului si a partilor interesate se asigura repararea erorilor din hotararile judecatoresti pronuntate in fond, constituind al treilea grad de jurisdictie.
Este hotararea judecatoreasca prin care instanta de judecata solutioneaza cauza in prima instanta ori prin care aceasta se dezinvesteste fara a solutiona cauza.
Este instanta judecatoreasca ce judeca in prima instanta procesele si cererile date prin lege in competenta sa.
Este calea de atac ordinara prin care la cererea procurorului si a partilor interesate se asigura repararea erorilor din hotararile judecatoresti pronuntate in fond, constituind al treilea grad de jurisdictie.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Imobil asupra caruia greveaza o servitute.
1. Indicatie pe scrisori, colete, etc., ce contine numele si domiciliul destinatarului.
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
Forma specifica a motivatiei care consta in orientarea activa si durabila a persoanei spre anumite domenii de activitate, fiind cel mai puternic mobil al actiunilor omenesti.
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Plangerea prin care se solicita autoritatii publice emitente sau celei ierarhic superioare, dupa caz,
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Unul dintre modurile de sesizare a organelor de urmarire penala,
Persoana fizica sau juridica care a suferit prin fapta penala o vatamare fizica, morala sau materiala si nu participa ca parte in procesul penal.
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
Forma specifica a motivatiei care consta in orientarea activa si durabila a persoanei spre anumite domenii de activitate, fiind cel mai puternic mobil al actiunilor omenesti.
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Este modul de sesizare al organelor de urmarire penala facuta de catre o persoana sau organizatie publica, careia i s-a acuzat o vatamare prin infractiune.
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Persoana fizica sau juridica care a suferit prin fapta penala o vatamare fizica, morala sau materiala si nu participa ca parte in procesul penal.
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
Forma specifica a motivatiei care consta in orientarea activa si durabila a persoanei spre anumite domenii de activitate, fiind cel mai puternic mobil al actiunilor omenesti.
Titular de drepturi si obligatii; calitate a oamenilor de a participa,
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
Este modul de sesizare al organelor de urmarire penala facuta de catre o persoana sau organizatie publica, careia i s-a acuzat o vatamare prin infractiune.
Activitate de lamurire, de stabilire a adevaratului inteles al unei opere spirituale.
Este modul de sesizare al organelor de urmarire penala facuta de catre o persoana sau organizatie publica, careia i s-a acuzat o vatamare prin infractiune.
1. Din punct de vedere economic, o cantitate dorita dintr-un anumit bun economic, care poate fi cumparata, intr-o perioada determinata, la anumite niveluri ale pretului.
Document eliberat de catre o autoritate prin care se atesta legalitatea efectuarii unei activitati
Act procedural in care procurorul sau organul de urmarire penala consemneaza o dispozitie asupra unor acte sau masuri de urmarire penala.
1. Din punct de vedere economic, o cantitate dorita dintr-un anumit bun economic, care poate fi cumparata, intr-o perioada determinata, la anumite niveluri ale pretului.
Unul dintre modurile de sesizare a organelor de urmarire penala,
Sustinerile si punctele de vedere ale partilor si procurorului exprimate in cursul procesului penal cu privire la solutionarea cauzei deduse judecatii.
Unul dintre modurile de sesizare a organelor de urmarire penala,
Unul dintre modurile de sesizare a organelor de urmarire penala,
Document care justifica primirea unei sume de bani. Constituie un act justificativ de inregistrare a sumelor incasate in registrul de casa si in contabilitate.
Sustinerile si punctele de vedere ale partilor si procurorului exprimate in cursul procesului penal cu privire la solutionarea cauzei deduse judecatii.
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Operatiune prin care o persoana fizica sau juridica depune numerar la ghiseul unei banci
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Partea introductive a hotararii judecatoresti, care cuprinde: denumirea instantei; ziua, luna si anul sedintei de judecata, cu mentiunea daca aceasta a fost sau nu publica; numele si prenumele judecatorilor,
Este modul de sesizare al organelor de urmarire penala facuta de catre o persoana sau organizatie publica, careia i s-a acuzat o vatamare prin infractiune.
Unul dintre modurile de sesizare a organelor de urmarire penala,
Este modul de sesizare al organelor de urmarire penala facuta de catre o persoana sau organizatie publica, careia i s-a acuzat o vatamare prin infractiune.
Unul dintre modurile de sesizare a organelor de urmarire penala,
1. Din punctul de vedere al drepului civil, dreptul de dispozitie este alcatuit din dreptul de dispozitie materiala si dreptul de dispizitie juridica.
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Unul dintre modurile de sesizare a organelor de urmarire penala,
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Este modul de sesizare al organelor de urmarire penala facuta de catre o persoana sau organizatie publica, careia i s-a acuzat o vatamare prin infractiune.
Zile in care se cuprinde intreg intervalul de timp dintre momentul inceperii si implinirii termenului, inclusiv prima si ultima zi a termenului.
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Persoana fizica sau juridica care a suferit prin fapta penala o vatamare fizica, morala sau materiala si nu participa ca parte in procesul penal.
Este modul de sesizare al organelor de urmarire penala facuta de catre o persoana sau organizatie publica, careia i s-a acuzat o vatamare prin infractiune.
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Este modul de sesizare al organelor de urmarire penala facuta de catre o persoana sau organizatie publica, careia i s-a acuzat o vatamare prin infractiune.
Este modul de sesizare al organelor de urmarire penala facuta de catre o persoana sau organizatie publica, careia i s-a acuzat o vatamare prin infractiune.
Zile in care se cuprinde intreg intervalul de timp dintre momentul inceperii si implinirii termenului, inclusiv prima si ultima zi a termenului.
Este calea de atac ordinara prin care la cererea procurorului si a partilor interesate se asigura repararea erorilor din hotararile judecatoresti pronuntate in fond, constituind al treilea grad de jurisdictie.
Este instanta judecatoreasca ce judeca in prima instanta procesele si cererile date prin lege in competenta sa.
Este instanta judecatoreasca ce judeca in prima instanta procesele si cererile date prin lege in competenta sa.

De asemenea, s-a dispus suspendarea autorizatiei de construire nr. 2. 154/2008 pana la ramanerea irevocabila a hotararii si s-a anulat autorizatia de construire nr. 2. 154/2008 emisa de Primarul Municipiului Cluj-Napoca pe numele paratilor.
Pentru a pronunta aceasta hotarare, instanta de fond, analizand exceptia invocata si fondului cauzei, a retinut ca aspectele invocate de parati, respectiv exceptia tardivitatii plangerii prealabile nu se justifica intrucat din probatoriul depus la dosar rezulta ca reclamantul a respectat prevederile art. 7 din Legea nr. 554/2004.
Impotriva acestei hotarari au declarat recurs atat paratii F. F. D. , F. F. D. IEL, G. S. M. si G. M. M. , cat si paratii MUNICIPIUL CLUJ-NAPOCA, si PRIMARUL MUNICIPIULUI CLUJ-NAPOCA, solicitand admiterea acestuia si modificarea hotararii atacate.
In recursul declarat de paratii G. S. M. , G. M. M. , F. F. D. , F. F. D. IEL, in temeiul art. 299 alin. 1, art. 3041 C. pr. civ. si art. 10 alin. 2 din Legea nr. 554/2004, s-a solicitat examinarea cauzei sub toate aspectele si in consecinta, admiterea recursului, modificarea in tot a sentintei atacate ca nelegala si netemeinica si rejudecand cauza, respingerea actiunii in contencios-administrativ formulata ca nefondata, cu obligarea intimatului M. K. G. M. , la cheltuieli de judecata .
O prima critica formulata de parati se refera la faptul ca instanta de fond in mod gresit a respins exceptia prescriptiei plangerii prealabile, din perspectiva dispozitiilor art. 7 alin. 1 si 3 din Legea nr. 554/2004.
Sub acest aspect, paratii au invederat faptul ca, astfel cum rezulta din actele dosarului, reclamantul a luat la cunostinta de existenta autorizatiei de construire nr. 2. 154/10. 12. 2007, cel mai tarziu la data de 24. 03. 2008, data la care a fost solutionata cererea de ordonanta presedintiala la Judecatoria Cluj-Napoca in dosarul nr. 3. 986/211/2008.
De altfel, au mai precizat paratii, prin cererea nr. 37. 128/27. 02. 2008, au anuntat despre inceperea lucrarilor, data la care au si afisat panoul cu inceperea lucrarilor de constructie conform autorizatiei de construire nr. 2. 154/2007, iar fata de aceasta imprejurare se poate retine ca reclamantul ar fi avut cunostinta de existenta actului administrativ atacat inca din 27. 02. 2008.
Paratii au mai invederat ca anexat actiunii, reclamantul a depus la fila 19 din dosar scriptul denumit "plangere prealabila", dar care nu este inregistrat si nici datat, nefiind insotit de nicio dovada de comunicare, desi in motivarea actiunii reclamantul sustine ca plangerea prealabila a fost depusa prin posta cu confirmare de primire.
De asemenea, au mai mentionat paratii, la dosar exista adresa Primariei Cluj-NapocaA¬ - Directia Urbanism nr. 103142/43/09. 06. 2008 in care se mentioneaza ca "privind plangerea prealabila inregistrata sub nr. 103142/43/09. 06. 2008" se solicita reclamantului sa prezinte hotararea irevocabila din dosarul nr. 1984/211/2008 al Judecatoriei Cluj-Napoca, dar aceasta adresa nu se poate substitui dovezii de comunicare a plangerii prealabile, cu atat mai mult ca asa-A¬zisa plangere ar fi fost inregistrata la data de 09. 06. 2008 si tot la aceasta data Primaria ar fi intocmit adresa mentionata mai sus.
In acest context, sustinerea reclamantului ca plangerea prealabila a fost depusa prin posta trebuia probata cu dovada de comunicare, dar din nici un act din dosar nu rezulta acest lucru, iar cererea reclamantului inregistrata la Primaria Cluj sub nr. 46826/43/11. 03. 2008 este o simpla comunicare a sentintei civile nr. 5. 742/2007 si nu are caracterul unei plangeri prealabile. De asemenea, nici cererea de suspendare a autorizatiei de construire exista dar nedata nu se poate substitui plangerii prealabile.
Prin urmare, avand in vedere ca singura dovada de inregistrare a plangerii prealabile este aceea inregistrata sub nr. 185. 013/21. 10. 2008, paratii au apreciat ca raportat la data luarii la cunostinta de existenta autorizatiei de construire, respectiv 24. 03. 2008, desi afisarea s-a facut pe santier anterior, termenul de 6 luni prev. de art. 7 alin. 3 din Legea nr. 554/2004 este implinit, plangerea prealabila fiind formulata tardiv, astfel ca exceptia prescriptiei este intemeiata, impunandu-se admiterea ei.
In drept, au invocat dispozitiile art. 304 pct. 8 si 9, art. 312 alin. 3, C. pr. civ.
Paratul Municipiul Cluj-Napoca, reprezentat prin primar, prin recursul formulat , in temeiul disp. art. art. 304 pct. 9 si art. 312 C. pr. civ. , a solicitat admiterea acestuia, modificarea hotararii atacate in sensul respingerii actiunii introductive de instanta, solutia pronuntata de catre prima instanta fiind lipsita de temei legal, si data cu incalcarea si aplicarea gresita a legii.
In dezvoltarea motivelor de recurs, paratul a sustinut ca recursul sau vizeaza doar exceptia lipsei calitatii procesuale pasive a Municipiului Cluj-Napoca, solicitare formulata si in intampinarea depusa la dosarul cauzei, dar instanta de fond, in mod eronat a retinut in considerentele hotararii recurate ca a invocat aceleasi considerente ca si Primarul municipiului Cluj-Napoca.
Mai mult, a invederat paratul, instanta investita cu solutionarea cauzei a omis sa se pronunte asupra exceptiei invocate si a admis actiunea formulata si fata de Municipiul Cluj-Napoca.
Prin urmare, avand in vedere disp. art. 4 alin. 1 lit. b si art. 7 alin. 13 din Legea nr. 50/1991, republ. , cu modificarile si completarile ulterioare, paratul Municipiul Cluj-Napoca considera ca in mod gresit, prima instanta a admis actiunea si fata de el, solutia care se impunea fiind aceea de respingere a cererii fata de lipsa calitatii procesuale pasive.
PRIMARUL MUNICIPIULUI CLUJ-NAPOCA, prin recursul declarat a solicitat admiterea acestuia, modificarea hotararii atacate, in sensul respingerii actiunii introductive de instanta, in conformitate cu disp. art. 312 C. pr. civ.
In motivare recursului sau, paratul a aratat ca prin actiunea introductiva, reclamantul a solicitat instantei, in contradictoriu cu Municipiul Cluj-Napoca, sa dispuna anularea A. C. nr. 2154/2008, suspendarea actului administrativ atacat pana la solutionarea definitiva si irevocabila a cauzei, cu cheltuieli de judecata .
Ulterior, a precizat paratul, reclamantul si-a extins actiunea si fata de Primarul municipiului Cluj-Napoca, in calitate de emitent al actului administrativ atacat, instanta de fond i-a admis actiunea, a dispus suspendarea A. C. nr. 2. 154/2008 pana la ramanerea irevocabila a hotararii, a anulat A. C. nr. 2. 154/2008 emisa de Primarul municipiului Cluj-Napoca pe numele paratilor persoane fizice si a obligat paratii Primarul mun. Cluj-Napoca si Municipiul Cluj-Napoca, in solidar, la plata cheltuielilor de judecata in suma de 5. 950 lei, aceasta solutie fiind lipsita de temei legal si data cu incalcarea si aplicarea gresita a legii, motiv de recurs prev. de disp. art. 304 pct. 9 C. pr. civ.
O alta critica formulata de parat se refera la faptul ca instanta de fond in mod neintemeiat a respins exceptia tardivitatii formularii plangerii prealabile invocata prin intampinare si apreciat ca reclamantul a respectat disp. art. 7 din Legea nr. 554/2004, fara a indica argumente concrete care sa justifice respingerea exceptiei.
In sprijinul sustinerilor sale, paratul a invocat dispozitiile art. 7 alin. 3 si 7 din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004, iar fata de aceste prevederi legale a invederat faptul ca, in calitate de tert fata de actul administrativ atacat, reclamantul a luat la cunostinta despre existenta si continutul autorizatiei de construire cel mai tarziu la data de 24. 03. 2008, cand a fost solutionata cererea de ordonanta presedintiala inregistrata sub nr. de dosar 3. 986/211/2008 al Judecatoriei Cluj-Napoca.
Anterior acestei date, prin cererea inregistrata sub nr. 37. 128/27. 02. 2008, paratii - persoane fizice - au anuntat inceperea lucrarilor, data la care obligatia acestora era si de a afisa panoul de incepere a lucrarilor, imprejurare fata de care se poate retine ca reclamantul ar fi cunoscut existenta actului administrativ atacat de la aceasta data .
Avand in vedere faptul ca reclamantul a formulat plangerea prealabila abia la data de 21. 10. 2008, prin adresele inregistrate sub nr. 185. 008 si 185. 013, paratul considera ca termenul de 6 luni de la data luarii la cunostinta de existenta actului administrativ a expirat, asa incat exceptia prescriptiei formularii plangerii prealabile era intemeiata, iar consecinta admiterii acestei exceptii este inadmisibilitatea cererii de anulare a A. C.
In ceea ce priveste litigiile care se deruleaza intre reclamant si paratii persoane fizice, paratul a invederat ca in conformitate cu disp. art. 7 din Legea nr. 50/1991, republ. , cu modificarile si completarile ulterioare, la emiterea A. C. s-a solicitat paratilor persoane fizice si acestia au depus dovada titlului de proprietate asupra terenului, respectiv C. F. nr. 144. 751 Cluj-Napoca, precum si fisa corpului de proprietate si planul de situatie vizat de O. C. P. I. , astfel incat, la data eliberarii A. C. nu existau suspiciuni privind limitele de proprietate .
Raportat la probatoriul administrat si la motivele de recurs invocate, Curtea cu unanimitate de voturi va admite recursul declarat de paratul MUNICIPIUL CLUJ-NAPOCA si cu majoritate de voturi (cu opinei majoritara) va admite recursurile declarate de paratii G. S. M. , G. M. M. F. F. D. , F. F. D. , si PRIMARUL MUNICIPIULUI CLUJ-NAPOCA potrivit art 312 c. pr civ raportat la art 308 si 309 c. pr. Civ si va modifica sentinta civila nr. 1. 210 din 7 mai 2009 pronuntata de Tribunalul Cluj in dosarul nr. 56/117/2009, in sensul ca va admite exceptia lipsei calitatii procesuale pasive a paratului MUNICIPIUL CLUJ-NAPOCA si va respinge actiunea formulata de reclamantul M. K. G. M. impotriva acestui parat si in sensul ca va admite exceptia tardivitatii formularii plangerii prealabile si va respinge actiunea formulata de reclamantul M. K. G. M. impotriva paratilor G. S. M. , G. M. M. F. F. D. , F. F. D. si PRIMARUL MUNICIPIULUI CLUJ-NAPOCA.
Referitor la recursul declarat de catre paratul MUNICIPIUL CLUJ-NAPOCA
Potrivit art 4 alin 1 din Legea nr 50/1991 autorizatiile de construire se emit de presedintii consiliilor judetene, de primarul general al municipiului Bucuresti, de primarii municipiilor, sectoarelor municipiului Bucuresti, ai oraselor si comunelor pentru executarea lucrarilor definite la art. 3.
Prin urmare, avand in vedere disp. art. 4 alin. 1 lit. b din Legea nr. 50/1991, republ. , cu modificarile si completarile ulterioare, potrivit caruia Primarul Municipiului Cluj N. E. e autoritatea emitenta a actului administrativ contestat de catre parati, in mod gresit, prima instanta a admis actiunea si fata de paratul Municipiul Cluj-Napoca, solutia care se impunea fiind aceea de respingere a cererii fata de lipsa calitatii procesuale pasive.
Referitor la recursurile declarate de paratii G. S. M. , G. M. M. F. F. D. , F. F. D. si PRIMARUL MUNICIPIULUI CLUJ-NAPOCA, Curtea observa ca se formuleaza critici atat cu caracter de exceptie cat si critici care constituie aparari de fond .
Curtea va da prioritate exceptiilor invocate de catre paratii recurenti, intrucat prin admiterea acestora cercetarea fondului este de prisos si prin urmare nu se mai impune.
Referitor la exceptia tardivitatii formularii plangerii prealabile, Curtea retine incidenta art 7 din Legea nr 554/2004 care reglementeaza ``Procedura prealabila``.
Potrivit art 7 alin 1 inainte de a se adresa instantei de contencios administrativ competente, persoana care se considera vatamata intr-un drept al sau ori intr-un interes legitim printr-un act administrativ individual (asa cum este si autorizatia de construire nr. 2. 154/2007) trebuie sa solicite autoritatii publice emitente sau autoritatii ierarhic superioare, daca aceasta exista, in termen de 30 de zile de la data comunicarii actului, revocarea, in tot sau in parte, a acestuia.
Prin urmare legea a prevazut un termen de 30 de zile in care persoana care se considera vatamata poate formula plangere prealabila . Acest termen de 30 de zile incepe sa curga de la date diferite dupa cum suntem in situatia in care actul administrativ este adresat celui care se considera vatamat sau unui tert care se considera vatamat.
In situatia tertilor care se considera vatamati prin actul administrativ adresat altuia, potrivit art 7 alin 3 este indreptatita sa introduca plangere prealabila si persoana vatamata intr-un drept al sau sau intr-un interes legitim, printr-un act administrativ cu caracter individual, adresat altui subiect de drept, din momentul in care a luat cunostinta, pe orice cale, de existenta acestuia, in limitele termenului de 6 luni prevazut la alin. (7).
Prin urmare pentru tertul ce se considera vatamat termenul de formulare a plangerii prealabile incepe sa curga din momentul in care a luat cunostinta, pe orice cale, de existenta actului administrativ vatamator. In cazul in care actul administrativ este adresat celui care se considera vatamat, termenul de 30 de zile de formulare a plangerii prealabile incepe sa curga de la data comunicarii actului vatamator.
Nedepunerea plangerii prealabile in cele 30 de zile justifica admiterea exceptiei tardivitatii plangerii prealabile.
Cu toate ca legea prevede acest termen de 30 de zile pentru formularea plangerii, art 7 alin 7, prevede un interval maxim de timp, calculat de la emiterea actului (de 6 luni), in care - pentru motive temeinice, care au justificat depasirea termenului de 30 de zile, cel ce se considera vatamat poate formula totusi plangerea prealabila, daca dovedeste ca au existat motive temeinice care au dus la depasirea termenului de 30 de zile prev de art 7 alin 1 sau alin 3. Prin urmare, doar pentru motive temeinice, in termen de maxim 6 luni de la emiterea actului administrativ cel prejudiciat trebuie sa actioneze pentru a se respecta principiul stabilitatii si securitatii raporturilor juridice.
Curtea Constitutionala a declarat neconstitutionale prev art 7 alin 7 in masura in care termenul de 6 luni, calculat de la data emiterii actului, se aplica plangerii prealabile formulate de persoana vatamata intr-un drept al sau sau intr-un interes legitim, printr-un act administrativ cu caracter individual, adresat altui subiect de drept decat destinatarul actului. Curtea apreciaza ca in aceata situatie termenul de 6 luni trebuie calculat de la data luarii la cunostinta de catre tertul vatamat si nu de la data emiterii actului, cealalta posibilitate fiind ca tertul vatamat sa poate formula oricand, incepand cu data luarii la cunostinta plangerea prealabila. Indiferent de punctual de vedere pe care l-am imbratisa, aceasta interpretare nu influenteaza solutia pronuntata.
In ce priveste plangerea prealabila formulata de catre reclamant, curtea retine ca acesta este un tert fata de autorizatia de construire atacata, actul administrativ fiind adresat paratilor intimati G. S. M. , G. M. M. F. F. D. , F. F. D. IEL). Prin urmare termenul de 30 de zile de formulare a plangerii prealabile incepe sa curga din momentul in care reclamantul a luat cunostinta, pe orice cale, de existenta autorizatiei de construire nr 2. 154/2007.
Examinand dosarul de fond si cronologia demersurilor realizate de catre reclamant, curtea retine
- la dosarul de recurs, sub nr 44826/43/11. 03. 2008 reclamantul depune la Primaria Municipiului Cluj Napoca cerere prin care solicita sa nu se elibereze paratilor G. S. M. , G. M. M. F. F. D. , F. F. D. autorizatie de construire, iar daca s-a eliberat sa se dispuna suspendarea autorizatiei de construire.
- la dosarul de fond s-a depus ordonanta presedintiala nr 662/cc/14. 03. 2008 a Judecatoriei Cluj Napoca, prin care s-a dispus sistarea lucrarilor de constructii incepute de catre paratii G. S. M. , G. M. M. F. F. D. , F. F. D. pe terenul situat in str. R. pana la solutionarea definitva a dosarului nr abcd/211/2008 a Judecatoriei Cluj Napoca. Cererea de emitere a ordonantei presedintiale a fost depusa la 21. 03. 2008.
- la dosarul de fond si la cel de recurs, exista o cerere formulata de catre reclamant prin care acesta solicita suspendarea autorizatiei nr 2154/2007 emisa in favoarea paratului F. A. I. Aceasta cerere, transmisa de reclamant prin scrisoare recomandata cu confirmare de primire, a fost primita de catre Primarie, potrivit mentiunilor de pe confirmare la data de 25. 03. 2008. Rezulta ca reclamantul cel tarziu la 25. 03. 2008 a luat cunostinta despre existenta autorizatiei de construire nr 21154/10. 12. 2007.
- la dosarul de fond, reclamantul - prin actiunea introductiva sustine ca a formulat plangere prealabila care a fost inregistrata la Primaria Municipiului Cluj Napoca sub nr 103142/09. 06. 2008, si ca anterior a formulat mai multe memorii (inregistrate sub nr 46826/43/11. 03. 2008 si la 25. 03. 2008), memorii prin care a solicitat suspendarea efectelor autorizatiei de construire.
- la fond, prin concluziile scrise, raspunzand exceptiei tardivitatii invocate de catre intimati, reclamantul reitereaza instantei ca a formulat plangere prealabila care a fost inregistrata la Primaria Municipiului Cluj Napoca sub nr 103142/09. 06. 2008
- prin intampinarea depusa in dosarul de recurs, si ulterior prin notele de sedinta depuse in recurs reclamantul - referitor la exceptia tardivitatii plangerii prealabile reitereaza instantei de recurs ca a formulat plangere prealabila care a fost inregistrata la Primaria Municipiului Cluj Napoca sub nr 103142/09. 06. 2008, iar prin memoriile depuse la 11. 03. 2008 si 25. 03. 2008 a solicitat suspendarea efectelor autorizatiei si depune chitanta nr 5382/06. 06. 2008 care atesta depunerea la posta a plangerii prealabile.
- prin concluziile scrise depuse in recurs, reclamantul arata ca art 7 alin 3 permite pentru tertele persoane un termen de 6 luni de depunere a plangerii prealabile, calculate de la data luarii la cunostinta pe orice cale, iar referitor la decizia nr 797/2007 a Curtii Constitutionale, reclamantul imbratiseaza teza ca pentru terti acest termen de 6 luni, curge de la data luarii la cunostinta si ca aceasta este si practica statornica a ICCJ. In continuarea rationamentului sau reclamantul reafirma ca a luat cunostinta despre actul administrativ la 25. 03. 2008 si ca a depus la posta plangerea prealabila la 06. 06. 2008, plangere inregistrata la 09. 06. 2008 sub nr 103142 adica inlauntrul termenului de 6 luni de la luarea la cunostinta.
Rezulta in mod indubitabil ca reclamantul a luat la cunostinta despre existenta autorizatiei de construire nr 2154/10. 12. 2007 la data de 25. 03. 2008 si a formulat plangerea prelabila la 06. 06. 2006 (data postei) plangere inregistrata la 09. 06. 2008 sub nr 103142. Curtea prezuma ca scrisoarea depusa de reclamant la posta la 06. 06. 2008 este identica cu cea inregistrata la Primaria Municipiului Cluj Napoca la 09. 06. 2008. Indiferent daca termenul este 06. 06. 2008 sau 09. 06. 2008 consecintele juridice sunt identice.
De la data luarii la cunostinta (25. 03. 2008) reclamantul avea la dispozitie un termen de 30 de zile pentru a formula plangere prelalabila, termen care s-a implinit la 25. 04. 2008. Reclamantul a depus plangerea prealabila peste termenul de 30 de zile, la data de 06. 06. 2008 - fara a invoca insa motivele temeinice, care l-au impiedicat sa se incadreze in termenul de 30 de zile .
Fata de dispozitiile art 7 alin 1, care referitor la introducerea plangerii prealabile, foloseste sintagma in termen de 30 de zile de la data comunicarii actului, iar in cazul art 7 alin 3 se foloseste sintagma in limitele termenului de 6 luni, rezulta ca nu exista un tratament diferentiat intre persoana vatamata careia i se adreseaza actul administrativ sau tertul vatamat. In ambele situatii (art 7 alin1 si art 7 alin 3) ambele categorii de personae trebuie sa formuleze plangerea prealabila in termen de 30 de zile (de la data comunicarii respectiv de la data luarii la cunostinta prin orice mod) dar nu mai tarziu de 6 luni de la emiterea actului respectiv de la luarea la cunostinta. Chiar daca am aprecia ca in cazul tertului vatamat nu ar mai exista un termen de 6 luni ci s-ar putea formula oricand (pentru motive temeinice plangerea prealabila) - urmarea declararii neconstitutionale a art 7 alin 7 din Legea nr 554/2004, cat timp nu s-au invocat si apoi dovedit motivele temeinice, care au justificat depasirea termenului de 30 de zile, respectiv a datei de 25. 04. 2008 Curtea va retine ca plangerea prealabila a fost tardiv formulata. Motivele temeinice ar fi justificat lipsa culpei reclamantului in depasirea termenului de 30 de zile .
Fata de aceasta imprejurare, potrivit art 312 c. pr. cov raportat la art 304 pct 8, 9 c. pr. Civ si art 274 c. pr. Civ, in unanimitate
Va admite recursul declarat de paratul MUNICIPIUL CLUJ-NAPOCA impotriva sentintei civile nr. 1. 210 din 7 mai 2009 pronuntata de Tribunalul Cluj in dosarul nr. 56/117/2009, pe care o va modifica in parte, in sensul ca va admite exceptia lipsei calitatii procesuale pasive a paratului MUNICIPIUL CLUJ-NAPOCA si va respinge actiunea formulata de reclamantul M. K. G. M. impotriva acestui parat.
Si cu majoritate
Va admite recursurile declarate de paratii G. S. M. , G. M. M. F. F. D. , F. F. D. IEL, (identic cu DAN) si PRIMARUL MUNICIPIULUI CLUJ-NAPOCA impotriva impotriva sentintei civile nr. 1. 210 din 7 mai 2009 pronuntata de Tribunalul Cluj in dosarul nr. 56/117/2009, pe care o va modifica in sensul ca va admite exceptia tardivitatii formularii plangerii prealabile si va respinge actiunea formulata de reclamantul M. K. G. M. impotriva paratilor G. S. M. , G. M. M. F. F. D. , F. F. D. si PRIMARUL MUNICIPIULUI CLUJ-NAPOCA.




Pronuntata de: Curtea de Apel Cluj, Sectia comerciala si de contencios administrativ si fiscal, decizia nr. 347 din 10 februarie 2010


Citeşte mai multe despre:    Curtea de Apel Cluj    Tribunalul Cluj    Tert vatamat    Autorizatie de constructie    Plangere prealabila    Legea 554/2004    Legea 50/1991
Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Alte Speţe

Contract de munca temporara. Angajarea muncitorilor pusi la dispozitie. Plata de daune compensatorii
Pronuntaţă de: CURTEA DE APEL CLUJ - DECIZIA CIVILa Nr. 473 din 18 Septembrie 2019

ICCJ: Situatia masurilor asiguratorii infiintate in cadrul unui proces penal asupra bunurilor unei persoane juridice, anterior deschiderii procedurii insolventei, in vederea confiscarii speciale
Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie - ICCJ

ICCJ: Pot fi atacate in justitie, cu actiune in anulare, si hotararile adoptate de adunarea speciala a actionarilor
Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie - ICCJ

ICCJ. Fals in inscrisuri sub semnatura privata. Continutul infractiunilor de folosire sau prezentare cu rea-credinta de documente ori declaratii false, inexacte sau incomplete
Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie - ICCJ

ICCJ: Scutirea de la plata taxelor datorate Inspectoratului de Stat in Constructii vizeaza exclusiv lucrarile realizate in legatura cu o expropriere pentru cauza de utilitate publica
Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie - ICCJ

Scutirea de la plata taxelor datorate Inspectoratului de Stat in Constructii vizeaza exclusiv lucrarile realizate in legatura cu o expropriere pentru cauza de utilitate publica
Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie

ICCJ - Decizia 16/2019: in cadrul procedurii de revocare a suspendarii executarii pedepsei sub supraveghere, serviciul de probatiune este un subiect procesual la care hotararea atacata se refera
Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie

RIL - Decizia ICCJ 2/2019 - tribunalele specializate sunt competente sa solutioneze apelurile in cererile formulate in procedura executarii silite in materiile ce fac obiectul specializarii lor.
Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie

Decizia CCR nr. 274/2019 referitoare la respingerea exceptiei de neconstitutionalitate a unor dispozitii ale art. 421 din Codul de procedura penala
Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei

Sentinta nr. 263/CA/2016 -Actiune in Contencios administrativ S.D. - S.A. impotriva Guvernului Romaniei si intervenientului Ministerul Finantelor Publice
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Oradea



Articole Juridice

O clauza contractuala care nu a fost negociata se aplica intre parti in lipsa unui acord diferit in aceasta privinta
Sursa: EuroAvocatura.ro

Constitutionalitatea incetarii de drept a contractelor de munca ale unor cadre universitare care nu sunt studenti-doctoranzi sau nu au obtinut diploma de doctor
Sursa: Irina Maria Diculescu

Contul bancar ca element obligatoriu al cererii de chemare in judecata – problema liberului acces la justitie si confidentialitatii
Sursa: Irina Maria Diculescu

Concedierea salariatilor. Consecintele nerespectarii termenului de preaviz
Sursa: Avocat Andrei-Gheorghe Gherasim

Onorariile minime ale avocatilor. Si despre concurenta ...
Sursa: Avocat drd. Janos Szekely - Baroul Satu-Mare

[Av. Muncii] Scopul acordarii termenului de preaviz in cazul concedierii salariatilor
Sursa: Av. Andrei-Gheorghe Gherasim

CJUE. Este interzisa transmiterea si prelucrarea datelor cu caracter personal intre autoritatile administratiei publice fara informarea persoanelor vizate
Sursa: Euroavocatura.ro