Perioada de valabilitate a autorizatiei de construire incepe de la data emiterii acesteia si nu de la data inceperii lucrarilor autorizate.
___________
Deliberand, retine urmatoarele:Prin sentinta civila nr.2157/06.07.2010 pronuntata de Tribunalul Bucuresti - Sectia a IX a Contencios Administrativ si Fiscal, a fost respinsa ca neintemeiata actiunea formulata de reclamantul PRIMARUL SECTORULUI 1 BUCURESTI in contradictoriu cu paratii C. A. S. si B. M. O.In considerente, instanta de fond a retinut urmatoarele:Prin autorizatia de construire nr.683/10/O/19712/09/06.10.2009 emisa de reclamantul Primarul sectorului 1 Bucuresti s-a incuviintat paratilor ca pe terenul situat in Bucuresti, str. Occidentului sa efectueze lucrari de consolidarea, reabilitare, extindere s supraetajare a locuintei existente pe teren, urmand sa rezulte o locuinta cu regimul final de inaltime P+1E.Reclamantul a aratat ca, in realitate, reclamantii au desfiintat cladirea integral.A retinut Tribunalul ca anularea unui act administrativ intervine pentru nerespectarea, la momentul emiterii lui, a conditiilor legale incidente si nu pentru imprejurari de fapt intervenite ulterior.Or, toate motivele invocate de reclamant au in vedere imprejurari de fapt intervenite ulterior si vizeaza conduita urmata de beneficiarii autorizatiei dupa emiterea ei si nu la acel moment.Astfel, la momentul emiterii autorizatiei de construire, aceasta avea un obiect, si anume autorizarea lucrarilor de consolidare, reabilitare, extindere si supraetajare a locuintei existente, existenta ce a fost confirmata de ambele parti.Eventuala nerespectare de catre beneficiari a prevederilor autorizatiei, prin realizarea unor lucrari suplimentare sau diferite, nu este de natura sa atraga nulitatea autorizatiei, ci doar raspunderea contraventionala si administrativa a beneficiarului prin aplicarea sanctiunilor contraventionale si prin initierea de demersuri pentru desfiintarea lucrarilor neautorizate si incadrarea in prevederile autorizatiei.Cauza unui act juridic reprezinta motivul pentru care o parte participa intr-un raport juridic, adica scopul/folosul/contraprestatia pe care aceasta o urmareste si nu scopul pe care cealalta parte il urmareste.De asemenea, eroarea nu poate viza motivele sau scopurile pe care cealalta parte dintr-un raport juridic le urmareste, ci numai reprezentarea asupra propriilor actiuni si motive. In speta, cauza avuta in vedere de autoritatea emitenta a autorizatiei a fost realizarea propriilor competente prevazute de lege, mai exact executarea in concret a Legii nr.50/1991, prin verificarea legalitatii dreptului de a construi pretins de parati si stabilirea conditiilor de exercitare a lui.Cum actul atacat este unul unilateral si nu bilateral, autoritatea emitenta nu a urmarit realizarea unui folos patrimonial, a unei contraprestatii, asupra careia sa fie indusa in eroare de catre partea adversa.La solutionarea unei cereri referitoare la un drept, cum este cazul emiterii autorizatiei de construire, autoritatea emitenta nu trebuie sa aiba in vedere posibilele motive sau scopuri ascunse ale solicitantului, ci doar motivele sau scopurile declarate si sa analizeze daca acestea se inscriu in prevederile legii, urmand ca ulterior sa verifice daca beneficiarul respecta conditiile stabilite prin actul administrativ emis.Impotriva solutiei instantei de fond a formulat recurs reclamantul PRIMARUL SECTORULUI 1 BUCURESTI, inregistrat pe rolul Curtii de Apel Bucuresti la data de 11.08.2010, solicitand modificarea in tot a hotararii recurate si, urmare rejudecarii in fond, admiterea cererii de anulare a autorizatiei de construire nr.683/10/O/19712/09/06.10.2009.In fapt, se arata ca instanta fondului a interpretat in mod eronat imprejurarile de fapt si de drept deduse judecatii, prin utilizarea unei prezumtii false. Astfel, s-a presupus ca desfiintarea integrala a cladirii situate in Bucuresti, str. Occidentului reprezinta o simpla incalcare a prevederilor autorizatiei de construire nr.683/10/O/19712/09 din 06.10.2009.In realitate, cata vreme lucrarile de desfiintare totala nu au fost autorizate, in conformitate cu art.7 si 8 din Legea nr.50/1991, printr-un act administrativ emis in acest scop de autoritatea publica locala, inseamna ca demolarea integrala a locuintei a fost facuta nu cu incalcarea prevederilor autorizatiei de construire nr.683/10/O/19712/09/06.10.2009 ci in afara prevederilor acesteia. Cu alte cuvinte, nu exista o legatura de cauzalitate intre actul administrativ si lucrarile de desfiintare. in consecinta, lucrarile de desfiintare integrala au fost executate fara autorizatie, nu cu nerespectarea autorizatiei de construire.In acest context, rezulta ca la momentul inceperii lucrarilor de construire autorizate, cladirea care urma sa faca obiectul consolidarii, reabilitarii, extinderii si supraetajarii nu mai exista. Nu sunt necesare studii de specialitate pentru a stabili imposibilitatea fizica si tehnica totala de a modifica o cladire care nu mai exista la acel moment.Prin urmare, afirmatia instantei de fond ca ei ar fi confirmat existenta cladirii care urma sa fie modificata sunt inexacte si se sprijina pe dovezi necunoscute lor si care nu sunt mentionate nici in hotararea judecatoreasca, intrucat nu s-au administrat probe in acest sens.Astfel, se poate concluziona faptul ca instanta de fond a prezumat in mod eronat ca obiectul real al autorizatiei, locuinta, exista atat la momentul emiterii, cat si, in special, la momentul inceperii lucrarilor. Momentul inceperii lucrarilor autorizate este deosebit de important intrucat doar de la acest moment incepe sa curga perioada de valabilitate a actului administrativ. Prin urmare, cladirea trebuia sa existe nu doar la momentul emiterii autorizatiei de construire, ci si la momentul inceperii lucrarilor.Mai mult, instanta nu a luat in considerare, si nici macar nu a respins, motivele invocate prin actiunea initiala, in care se arata ca obiectul actului administrativ atacat nu indeplineste nici conditia de a fi posibil, derivata din principiul de drept ad imposibilium, nulla obligatio. In speta de fata este imposibila consolidarea, extinderea si supraetajarea cladirii situate in str. Occidentului nr.9, deoarece aceasta a incetat sa mai existe. Este vorba despre o imposibilitate absoluta de aducere la indeplinire a obiectului autorizatiei de construire, intrucat nicio persoana, indiferent de procedeele tehnice folosite, nu va putea vreodata sa modifice sau sa adauge la ceva ce nu se afla in fiinta.In consecinta, prezentul act juridic este lipsit de doua conditii primordiale de valabilitate, respectiv existenta si posibilitatea obiectului. In aceste conditii, nici nu mai poate fi cercetata indeplinirea celorlalte conditii de valabilitate a obiectului actului juridic, respectiv sa fie determinat sau determinabil (art.948 si 964 Cod civil), sa se afle in circuitul civil (art.963 Cod civil) si sa fie licit si moral.In ceea ce priveste considerentele pentru care a fost respins motivul de nulitate privind existenta unei cauze false a actului administrativ, le apreciaza recurentul-reclamant a fi eronate si fundamentate pe o interpretare gresita a prevederilor legale, precum si a jurisprudentei si doctrinei. Arata ca se afirma in hotararea judecatoreasca: "cauza unui act juridic reprezinta motivul pentru care o parte participa intr-un raport juridic, adica scopul/folosul/contraprestatia pe care aceasta o urmareste si nu scopul pe care cealalta parte il urmareste". Astfel, intr-o singura fraza se afirma ca exista identitate intre cauza si scopul urmarit, precum si negarea acestei afirmatii, iar, in paragraful urmator se contrazice in intregime fraza citata mai sus: "eroarea nu poate viza motivele sau scopurile pe care cealalta parte dintr-un raport juridic le urmareste, ci numai reprezentarea asupra propriilor actiuni si motive".Apreciaza recurentul ca aceasta evidenta eroare, provenita dintr-o confuzie cu privire la definitia scopului actului juridic, a fost determinanta pentru respingerea actiunii sale.Autoritatile publice nu emit acte administrative in scopul teoretic si formal de a-si indeplini competentele legale. Dimpotriva, competenta legala a fost atribuita in scopul verificarii si stabilirii modului de executare a lucrarilor de constructii. Prin urmare, in speta de fata, scopul urmarit de Primarul Sectorului 1 este de a se asigura ca se vor executa lucrari modificatoare conform prevederilor legale. Dar, din moment ce cladirea care facea obiectul modificarii a incetat sa existe, este evident ca scopul urmarit prin actul administrativ nu mai poate fi atins la momentul intrarii sale in circuitul civil prin inceperea executarii lucrarilor de constructii.In ceea ce priveste considerentele instantei cu privire la scopul celeilalte parti a raportului juridic, scopul declarat de beneficiari a fost cel de executare a lucrarilor de consolidare, reabilitare, extindere si supraetajare a cladirii situate in str. Occidentului, iar scopul real a fost cel de desfiintare integrala a acestei cladiri. In consecinta, scopul sau cauza actului juridic nu a fost real la momentul emiterii actului iar beneficiarii au provocat emitentului, la momentul emiterii, o eroare asupra motivului determinant, incalcand prevederile art.966 Cod civil: Obligatia fara cauza sau fondata pe o cauza falsa, sau nelicita, nu poate avea nici un efect.Referitor la afirmatia din finalul considerentelor hotararii, conform careia "la solutionarea unei cereri referitoare la un drept, cum este cazul emiterii autorizatiei de construire, autoritatea emitenta nu trebuie sa aiba in vedere posibilele motive sau scopuri ascunse ale solicitantului, ci doar motivele sau scopurile declarate", apreciaza ca este contrara chiar ratiunii de a fi a puterii publice si autorizarii executarii lucrarilor de constructii, pentru ca, in caz contrar, este lipsita de sens si logica existenta autoritatilor publice, urmand ca autorizarea sa se faca pe simpla publicare a unui anunt, in care beneficiarul sa afirme ca respecta legile in vigoare.In drept, s-au invocat prevederile art.304 pct.7, 8 si 9 Cod procedura civila si prevederile art.20 din Legea nr.554/2004.Intimatii - parati C. A. S. si B. M. O. au formulat intampinare, prin care au invocat exceptia lipsei de interes a recursului si, pe fond, au solicitat respingerea acestuia.Analizand actele depuse la dosar, sustinerile partilor si prevederile legale aplicabile in materie, Curtea retine urmatoarele:Exceptia lipsei de interes nu este intemeiata.Interesul ce sta la baza actiunii in anulare formulate de Primarul Sectorului 1 Bucuresti este unul public, ce vizeaza ordinea de drept si realizarea competentelor autoritatii publice.Faptul ca lucrarile de consolidare, reabilitare si supraetajare au fost finalizate nu lipseste actiunea de interesul de a obtine anularea actului in cazul constatarii nelegalitatii acestuia.Recursul nu este fondat.Curtea retine ca actiunea este formulata prin avocat, obiectul acesteia constituindu-l anularea actului pentru neindeplinirea conditiilor de valabilitate.Imprejurarea daca desfiintarea integrala a cladirii initiale situate in Bucuresti, str. Occidentului reprezinta o incalcare a autorizatiei de construire pentru consolidare, reabilitare, extindere si supraetajare sau daca demolarea s-a realizat fara autorizatie nu are legatura cu cererea de anulare a autorizatiei de construire.In mod corect Tribunalul a retinut ca motivele de nulitate nu pot fi decat anterioare sau concomitente momentului incheierii actului (emiterii A.C.). Nulitatea este sanctiunea de drept civil care lipseste actul juridic de efectele ce contravin normelor juridice edictate pentru incheierea sa valabila.Deci momentul in raport cu care se apreciaza conformitatea actului juridic cu legea este cel al incheierii acestuia. Astfel, indeplinirea tuturor conditiilor de valabilitate a actului juridic se verifica la acest moment.Faptul ca la inceperea lucrarilor de construire autorizate, "cladirea care urma sa faca obiectul consolidarii, reabilitarii, extinderii si supraetajarii nu mai exista" nu are relevanta asupra legalitatii actului administrativ emis anterior.Sustinerile recurentului in sensul ca "perioada de valabilitate a actului administrativ" incepe sa curga de la momentul inceperii lucrarilor autorizate nu sunt corecte. Actul administrativ isi produce efectele de la emiterea sa, iar termenul de valabilitate al autorizatiei este de 12 luni de la data emiterii acesteia.Reclamanta recurenta nu a facut dovada faptului ca imobilul era demolat in intregime la data emiterii autorizatiei pentru consolidare, reabilitare, extindere si supraetajare a locuintei existente.Criticile recurentului privind considerentele Tribunalului referitoare la cauza actului juridic nu sunt fondate.Instanta de fond nu se contrazice cand afirma pe de o parte ca motivul pe care il urmareste o parte la incheierea actului juridic reprezinta cauza acestuia (si nu motivul pe care il urmareste cocontractantul) si pe de alta parte ca eroarea nu poate viza decat motivul urmarit de partea respectiva, si nu cel urmarit de cocontractant.Avand in vedere aceste considerente, retinand dispozitiile art.312 alin.1 Cod procedura civila, va respinge recursul ca
Urbanism. Certificat de urbanism si autorizatie de construire. Obligativitatea documentatiilor de urbanism aprobate la nivelul localitatii. Modificarea parametrilor urbanistici prestabiliti si a functionalitatii zonei. Necesitatea adoptarii unui plan urbanistic zonal Pronuntaţă de: Curtea de Apel Iasi, Sectia Contencios administrativ si fiscal, Decizia nr. 756/23.09.2020
Decizia ICCJ nr. 13/2019: Lipsa autorizatiei de construire sau nerespectarea prevederilor acesteia - impedimente pentru recunoasterea dreptului de proprietate Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie
Anulare autorizatie de construire. Cerere introdusa de tert ce se considera vatamat prin eliberarea actului administrativ. Introducerea in cauza, in c Pronuntaţă de: Curtea de Apel Craiova - Sectia Contencios Decizie 422 (14.02.2007)
Servitute de trecere pietonala si auto Pronuntaţă de: Curtea de Apel Cluj, Sectia I-a civila, decizia nr. 501 din 14 februarie 2014
Lucrari de construire realizate fara autorizatie de construire.Obligarea executantului la desfiintarea lor Pronuntaţă de: Curtea de Apel Cluj, Sectia I-a civila, decizia nr. 65 din 8 ianuarie 2014
Instanta competenta sa judece o actiune avand ca obiect incheierea unui contract de concesiune in temeiul Legii 50/1991 Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie - Sectia contencios administrativ si fiscal, Decizia nr. 3681 din 17 septembrie 2010
Obligarea autoritatii locale la incheierea contractului de concesiune Pronuntaţă de: Tribunalul Dolj, Decizia nr. 190 din 11.04.2012
Dobandirea dreptului de proprietate prin accesiune Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti, Sectia a IV-a Civila, Decizia civila nr. R 630 din 11.03.2011
Criterii jurisprudentiale in stabilirea daunelor morale de catre instantele de judecata Sursa: Irina Maria Diculescu
Schimbarea destinatiei de folosinta a constructiilor in 2018. Proceduri. Solutii Sursa: Av. Andrei-Gheorghe Gherasim
Certificatul de urbanism in procedura autorizarii lucrarilor de construire. Actualizare 2018 Sursa: Av. Andrei-Gheorghe Gherasim
Cum obtii autorizarea executarii lucrarilor de constructii? Ghid actualizat 2018 Sursa: Av. Andrei-Gheorghe Gherasim
Reguli comune privind contractul de antrepriza (Art. 1.851 - 1.873 - Noul Cod Civil) Sursa: EuroAvocatura.ro
Contractul de antrepriza pentru lucrari de constructii (Art. 1.874 - 1.880 - Noul Cod Civil) Sursa: EuroAvocatura.ro
Lucrari care se pot efectua fara autorizatie de costructie Sursa: EuroAvocatura.ro