din anul 2007, atuul tau de DREPT!
1780 de useri online



Prima pagină » Jurisprudenţă » Drept Comunitar » Legislatia olandeza in materia permiselor de conducere prevede obligatia conducatorilor auto de inregistrare a respectivului permis pe langa autoritat

Legislatia olandeza in materia permiselor de conducere prevede obligatia conducatorilor auto de inregistrare a respectivului permis pe langa autoritat

  Publicat: 01 Jun 2007       6513 citiri        Secţiunea: Drept Comunitar  


Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
1. Locuinta care, spre deosebire de domiciliu, nu este statornica sau principala. O persoana poate avea, in dreptul nostru, un singur domiciliu si mai multe resedinte.
Diferenta intre pretul de vanzare al unui produs/serviciu si costul acestuia; diferenta intre dobanda platita la depozite si dobanda perceputa la creditele acordate de catre o banca.
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
In dreptul comunitar, directiva este un instrument legislativ obligatoriu pentru statele membre carora li se adreseaza in ceea ce priveste rezultatul care trebuie atins, dar lasa la latitudinea lor forma si metodele de obtinere a acestuia.
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Forma specifica a motivatiei care consta in orientarea activa si durabila a persoanei spre anumite domenii de activitate, fiind cel mai puternic mobil al actiunilor omenesti.
Monitorul Oficial al Rom�niei este publicaţia oficială a statului rom�n, �n care se publică actele prevăzute de Constituţie, de prezenta lege şi alte acte normative.
Infractiune constand in conducerea pe drumurile publice a unui autovehicul fara permis de conducere
Infractiune constand in conducerea pe drumurile publice a unui autovehicul fara permis de conducere
In dreptul comunitar, directiva este un instrument legislativ obligatoriu pentru statele membre carora li se adreseaza in ceea ce priveste rezultatul care trebuie atins, dar lasa la latitudinea lor forma si metodele de obtinere a acestuia.
Situatia de fapt
Legislatia olandeza in materia permiselor de conducere prevede obligatia conducatorilor auto care si-au stabilit resedinta in Olanda si detin un permis eliberat de un alt stat membru, de inregistrare a respectivului permis pe langa autoritatile olandeze competente, durata de valabilitate recunoscuta fiind fixata odata cu efectuarea acestei formalitati, in caz contrar aceasta reducandu-se la 1 an de la data stabilirii pe teritoriul olandez. Nerespectarea acestor obligatii poate duce la sanctiuni penale sau administrative.
Comisia a considerat aceste reglementari ca fiind contrare acquis-ului comunitar in materia recunoasterii reciproce a permiselor de conducere eliberate de statele membre, aplicarea lor constituind obstacole in calea liberei circulatii a persoanelor si a libertatii de stabilire. Prin urmare solicita CJCE constatarea neindeplinirii de catre Olanda a obligatiilor prevazute de legislatia comunitara in materia recunoasterii reciproce a permiselor de conducere intre statele membre.

Dreptul aplicabil
Art. 1, par. 2 si 3 al Directivei 91/439 privind permisele de conducere, instituind principiul recunoasterii reciproce a permiselor eliberate de state membre, respectiv posibilitatea pentru un stat membru de a aplica titularului unui permis de conducere eliberat de un alt stat membru prevederile legislatiei sale in materia duratei de valabilitate a permiselor, controlul medical, fiscalitate, inscrierea mentiunilor indispensabile in cadrul permisului.

Solutia si principiile degajate de CJCE
Curtea a decis ca dispozitiile legislatiei olandeze contravin acquis-ului comunitar, bazandu-se pe urmatoarele argumente:

permiselor de conducere eliberate de statele membre, recunoastere care trebuie sa se faca fara nici o formalitate suplimentara; este vorba de o obligatie clara si neconditionata, care nu lasa nici o marja de apreciere in privinta modalitatilor de atingere a acestui rezultat; statele membre nu trebuie sa impuna posesorilor de permise eliberate de un alt stat membru indeplinirea unor formalitati suplimentare. Obligatia de inregistrare a permiselor stabilita de legislatia olandeza poate fi calificata drept impunerea unei formalitati suplimentare in vederea recunoasterii permiselor, dat fiind faptul ca neindeplinirea acestei obligatii poate fi sanctionata penal sau contraventional.

Nota: Data fiind importanta principiului recunoasterii reciproce a permiselor de conducere intre statele membre, directiva amintita este interpretata practic de Curte in sensul instituirii nu doar obligatia de a atinge un anumit rezultat, ci si o obligatie suplimentara referitoare la mijloacele prin care acest rezultat urmeaza a fi atins, si anume de a realiza obiectivul propus fara a impune formalitati suplimentare in scopul asigurarii acestei recunoasterii.

- articolul 1, par. 3 al directivei 91/439 introduce posibilitatea statelor membre de a aplica titularilor unui permis de conducere eliberat de un alt stat membru dispozitiile legislatiei sale in materia duratei de valabilitate a permiselor, control medical, fiscalitate, inscriere a unor mentiuni indispensabile. Aceasta facultate lasata statelor membre nu trebuie insa sa stanjeneasca sau sa puna obstacole liberei circulatii a persoanelor sau libertatii de stabilire. In masura in care masurile adoptate de un stat constituie restrictii in calea aplicarii celor doua libertati, trebuie indeplinite urmatoarele conditii: sa fie justificate de ratiuni imperioase de interes general, sa se aplice in mod nediscriminatoriu, sa respecte principiul proportionalitatii cu obiectivul urmarit. In speta Curtea constata ca desi dispozitiile legislatiei olandeze isi pot gasi justificarea in necesitatea asigurarii securitatii pe drumurile publice, masurile sunt disproportionate fata de obiectivul urmarit, nerespectandu-se astfel principiul proportionalitatii.

Evaluare
In Monitorul Oficial al Romaniei, nr. 677 din 24 septembrie 2003 au fost publicate instructiunile emise de Ministerul Administratiei si Internelor privind organizarea si desfasurarea examenului pentru obtinerea permisului de conducere . Aceste instructiuni au intrat in vigoare la 24 octombrie 2003 abrogand instructiunile nr. 545 din 1956 privind obtinerea permisului de conducere .
In perspectiva aderarii Romaniei la UE se impune modificarea legislatiei in vigoare in sensul dispozitiilor cuprinse in directiva comunitara 91/ 439 care instituie principiul recunoasterii reciproce a permiselor eliberate de statele membre, recunoastere care trebuie sa se faca fara nici o formalitate suplimentara.
Totusi Romania, alaturi de celelalte state membre, va putea aplica in continuare dispozitiile legislatiei sale in materia duratei de valabilitate a permiselor, controlului medical, fiscalitatii, inscrierii unor mentiuni indispensabile, dar fara a stanjeni sau a pune obstacole liberei circulatii a persoanelor.



Pronuntata de: Cazul: Comisia c. Olandei, 10 iulie 2003, recurs in neindeplinirea obligatiilor


Citeşte mai multe despre:   
Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Articole Juridice

Aspecte practice privind Cercetarea disciplinara a salariatilor
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor de masa in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor cadou in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati



Ştiri Juridice
Legislaţie

OUG 127/2023 pentru modificarea si completarea unor acte normative, prorogarea unor termene, precum si unele masuri bugetare
Ordonanta de urgenta 127/2023 pentru modificarea si completarea unor acte normative, prorogarea unor ...

OUG 128/2023 pentru unele masuri referitoare la salarizarea personalului din invatamant si alte sectoare de activitate bugetara
Ordonanta de urgenta 128/2023 pentru unele masuri referitoare la salarizarea personalului din invata ...

Legea 414/2023 privind desfasurarea actiunilor in reprezentare pentru protectia intereselor colective ale consumatorilor
Legea nr. 414/2023 privind desfasurarea actiunilor in reprezentare pentru protectia intereselor cole ...