din anul 2007, atuul tau de DREPT!
2031 de useri online



Prima pagină » Jurisprudenţă » Drept Fiscal » Declaratia de impunere fiscala. Penalitati pentru nedepunerea declaratiei. Distinctie in raport cu natura impozitului

Declaratia de impunere fiscala. Penalitati pentru nedepunerea declaratiei. Distinctie in raport cu natura impozitului

  Publicat: 12 Jun 2007       3856 citiri        Secţiunea: Drept Fiscal  


Penalitatea datorata pentru nedepunerea declaratiei pentru profit impozabil, difera de aceea datorata pentru venit impozabil.

Cale de atac; actiune introdusa la instanta judecatoreasca superioara celei care a pronuntat o hotarare in prima instanta, prin care se solicita anularea hotararii judecatoresti si judecarea in fond a cauzei; cerere de apel
Este hotararea judecatoreasca prin care instanta de judecata solutioneaza cauza in prima instanta ori prin care aceasta se dezinvesteste fara a solutiona cauza.
Notiunea Stat de drept este, in general, utilizata pentru a sublinia diferentele existente intre regimurile democratice si regimurile autoritare (dictatoriale).
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Activitate desfasurata de organele financiare, pentru stabilirea subiectelor impozabile, a obiectului impunerii, determinarea bazei impozabile, calcularea impozitului,
Este calea de atac ordinara prin care la cererea procurorului si a partilor interesate se asigura repararea erorilor din hotararile judecatoresti pronuntate in fond, constituind al treilea grad de jurisdictie.
Lucruri utile omului, cu valoare economica si susceptibile de apropiere.
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Act procedural in care procurorul sau organul de urmarire penala consemneaza o dispozitie asupra unor acte sau masuri de urmarire penala.
Activitate de lamurire, de stabilire a adevaratului inteles al unei opere spirituale.
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
Operatiune prin care o persoana fizica sau juridica depune numerar la ghiseul unei banci
Act procedural in care procurorul sau organul de urmarire penala consemneaza o dispozitie asupra unor acte sau masuri de urmarire penala.
Ansamblul atributiilor stabilite de lege, care confera autoritatilor si institutiilor administratiei publice drepturi si obligatii de a desfasura,
Codul de procedura civila reglementeaza judecata in fond a cauzelor civile, judecata care cunoaste trei faze (etape):
Act procedural in care procurorul sau organul de urmarire penala consemneaza o dispozitie asupra unor acte sau masuri de urmarire penala.
Este calea de atac ordinara prin care la cererea procurorului si a partilor interesate se asigura repararea erorilor din hotararile judecatoresti pronuntate in fond, constituind al treilea grad de jurisdictie.
Este hotararea judecatoreasca prin care instanta de judecata solutioneaza cauza in prima instanta ori prin care aceasta se dezinvesteste fara a solutiona cauza.
Act procedural in care procurorul sau organul de urmarire penala consemneaza o dispozitie asupra unor acte sau masuri de urmarire penala.
Curtea de Apel Bucuresti � Sectia de contencios administrativ, prin sentinta nr.598 din 5 iunie 2002, a respins actiunea reclamantei SC. �EK. BV�, de anulare a deciziei nr.283/2000 a Ministerului Finantelor Publice si a procesului verbal nr.11217/1999 al Directiei Generale a Finantelor Publice si Controlului Financiar de Stat a Municipiului Bucuresti de obligare a reclamantei la plata sumei de 58.919.045 lei, cu titlu de penalitate pentru depunerea cu intarziere a declaratiei privind obligatii de plata la bugetul de stat . Instanta a retinut ca reclamanta realizeaza �venituri� impozabile si, deci, in baza Ordonantei Guvernului nr.24/1996, datoreaza penalitatea stabilita de organele fiscale, nefiind aplicabile dispozitiile Ordonantei Guvernului nr.68/1997 care prevad alta penalitate pentru nedepunerea declaratiei de impunere pentru �profit�.
Reclamanta a declarat recurs, sustinand ca gresit nu s-a stabilit penalitatea, de numai 500.000 lei, pentru depunerea cu intarziere a declaratiei pentru �profit�.
Recursul este fondat.
Notiunile de �profit� si �venit� nu sunt identice, ele acoperind doua sfere semantice apropiate, dar nu substituibile una prin alta.
In materie de asezare a a impozitelor si taxelor, de instituire a unor regimuri fiscale distincte pentru anumite categorii bunuri sau platitori, reglementarile sunt de stricta interpretare, neputand fi aplicate extensiv sau restrictiv prin adaugire la lege.
In conformitate cu prevederile art.13 alin.1 pct.d din Ordonanta Guvernului 68/1997, se penalizeaza cu 500.000 lei, nedepunerea declaratiei de catre platitorii care nu realizeaza profit impozabil.
Dispozitiile citate folosind expres cuvantul �profit� urmeaza, in mod obligatoriu, sa se ia in considerare aceasta categorie (notiune) fiscala. Folosirea, prin echipolenta, a celor doi termeni fiscali nu este admisibila, la fel ca si o interpretare a textului in sensul asimilarii notiunii de profit cu cea de venit.
In consecinta, cunoscand ca societatea reclamanta, prin structura sa functionala nu realizeaza si nu poate, obiectiv, realiza profit � fapt necontestat in cauza � se impune concluzia ca nerespectarea obligatiei de depunere a declaratiei de impozite si taxe cade sub incidenta textului precitat, fiind sanctionabila cu plata penalitatii in suma de 500.000 lei.
Este advarat ca prevederile art.1 alin.1 din Ordonanta Guvernului 24/1996 invocate prin decizia nr.283/2000 data de Ministerul Finantelor Publice in cadrul controlului administrativ jurisdictional prealabil, ar putea crea, in raport cu textul mai sus analizat, o anumita ambiguitate, justificandu-se eventual, precizari legislative, dar chestiunea, ca atare, excede competenta instantelor de judecata .
Oricum, in solutionarea prezentului litigiu, trebuie retinut ca fiind aplicabile dispozitiile art.13 alin.1 pct.d din Ordonanta Guvernului 68/1997, si pentru faptul ca acest act normativ este posterior Ordonantei Guvernului nr.24/1996, republicata in anul 1999.
In consecinta, recursul declarat fiind fondat, a fost admis, s-a casat in parte sentinta recurata si s-au anulat actele emise de organele de control si administrativ jurisdictionale cu privire la suma de 58.919.045 lei, exonerand-o pe reclamanta de plata acestei sume, mai putin 500.000 lei reprezentand penalitatea datorata in temeiul art.13 alin.1 pct.d din Ordonanta Guvernului 68/1997.



Pronuntata de: Decizia nr.269 din 29 ianuarie 2002, Inalta Curte de Casatie si Justitie


Citeşte mai multe despre:   
Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Articole Juridice

Aspecte practice privind Cercetarea disciplinara a salariatilor
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor de masa in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor cadou in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati



Ştiri Juridice
Legislaţie

OUG 127/2023 pentru modificarea si completarea unor acte normative, prorogarea unor termene, precum si unele masuri bugetare
Ordonanta de urgenta 127/2023 pentru modificarea si completarea unor acte normative, prorogarea unor ...

OUG 128/2023 pentru unele masuri referitoare la salarizarea personalului din invatamant si alte sectoare de activitate bugetara
Ordonanta de urgenta 128/2023 pentru unele masuri referitoare la salarizarea personalului din invata ...

Legea 414/2023 privind desfasurarea actiunilor in reprezentare pentru protectia intereselor colective ale consumatorilor
Legea nr. 414/2023 privind desfasurarea actiunilor in reprezentare pentru protectia intereselor cole ...