din anul 2007, atuul tau de DREPT!
2084 de useri online



Prima pagină » Jurisprudenţă » Contencios Administrativ » Expropriere pentru motive de utilitate publica. Lipsa motivarii hotararii Comisiei instituite in temeiul art. 15 din Legea nr. 33/1994. Nulitate.

Expropriere pentru motive de utilitate publica. Lipsa motivarii hotararii Comisiei instituite in temeiul art. 15 din Legea nr. 33/1994. Nulitate.

  Publicat: 12 Jun 2007       1285 citiri        Secţiunea: Contencios Administrativ  


Legea nr. 33/1994, art. 12-18

Legea suprema a unui stat care reglementeaza relatiile sociale fundamentale privind instaurarea, mentinerea si exercitarea puterii
Este dreptul persoanelor fizice sau juridice, al statului sau unitatilor administrativ-teritoriale asupra bunurilor mobile sau imobile, bunuri asupra carora proprietarul exercita atributele dreptului de proprietate in interes propriu, dar in limitele legii.
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
1. Acel fenomen care influenteaza actiunea cauzei, favorizeaza sau franeaza procesul dezvoltarii cauzei in efect.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
1. Acel fenomen care influenteaza actiunea cauzei, favorizeaza sau franeaza procesul dezvoltarii cauzei in efect.
1. Acel fenomen care influenteaza actiunea cauzei, favorizeaza sau franeaza procesul dezvoltarii cauzei in efect.
Pricipiu general de drept, potrivit caruia autoritatile de stat, institutiile publice si toti cetatenii sunt obligati sa respecte legea,comportamentul lor sa fie conform prevederilor acesteia.
Desfiintarea retroactiva a unui act juridic.
Trecerea in proprietatea de stat a unor bunuri apartinand altor titulari.
Forma specifica a motivatiei care consta in orientarea activa si durabila a persoanei spre anumite domenii de activitate, fiind cel mai puternic mobil al actiunilor omenesti.
Act adoptat de organele de stat,
Legea 10 din 2001. Suprafata de teren afectata utilizarii constructiei retrocedabile, in limita imprejmuirilor existente;
Este hotararea judecatoreasca prin care instanta de judecata solutioneaza cauza in prima instanta ori prin care aceasta se dezinvesteste fara a solutiona cauza.
Cale de atac; actiune introdusa la instanta judecatoreasca superioara celei care a pronuntat o hotarare in prima instanta, prin care se solicita anularea hotararii judecatoresti si judecarea in fond a cauzei; cerere de apel
Act adoptat de organele de stat,
Este calea de atac ordinara prin care la cererea procurorului si a partilor interesate se asigura repararea erorilor din hotararile judecatoresti pronuntate in fond, constituind al treilea grad de jurisdictie.
Constituţia Rom�niei - Intrare in vigoare: 31/10/2003
Act normativ care cuprinde principiile si cele mai importante reglementari referitoare la relatiile sociale ce formeaza obiectul specific al dreptului civil:
Trecerea in proprietatea de stat a unor bunuri apartinand altor titulari.
Relatie sociala care ia nastere in legatura cu insusirea de catre oameni a buburilor materiale, in primul rand a mijloacelor de productie.
Act adoptat de organele de stat,
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Imobil asupra caruia greveaza o servitute.
Este procesul psihic care se manifesta prin actiuni constiente indreptate spre realizarea unor scopuri stabilite.
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
1. Acel fenomen care influenteaza actiunea cauzei, favorizeaza sau franeaza procesul dezvoltarii cauzei in efect.
1. Acel fenomen care influenteaza actiunea cauzei, favorizeaza sau franeaza procesul dezvoltarii cauzei in efect.
Pricipiu general de drept, potrivit caruia autoritatile de stat, institutiile publice si toti cetatenii sunt obligati sa respecte legea,comportamentul lor sa fie conform prevederilor acesteia.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Hartie de valoare care reprezinta o cota fixa din capitalul unei societati pe actiuni.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Este hotararea judecatoreasca prin care instanta de judecata solutioneaza cauza in prima instanta ori prin care aceasta se dezinvesteste fara a solutiona cauza.
Este calea de atac ordinara prin care la cererea procurorului si a partilor interesate se asigura repararea erorilor din hotararile judecatoresti pronuntate in fond, constituind al treilea grad de jurisdictie.
In considerarea caracterului exceptional conferit, atat prin Constitutie cat si prin Codul Civil, cedarii dreptului de proprietate privata ca urmare a exproprierii pentru cauza de utilitate publica, masurile premergatoare exproprierii, instituite prin art.12-18 din Legea nr.33/1994, sunt imperative.
Astfel, cerinta motivarii hotararii comisiei de analizare a intampinarilor ce au fost formulate fata de propunerile de expropriere, constituie o conditie sine qua non a legalitatii acesteia, prin care se garanteaza atat transparenta actului decizional cat si posibilitatea cenzurarii lui de catre instanta de judecata, in conformitate cu art. 20 din lege. In aceste conditii, obligativitatea motivarii nu mai poate fi apreciata doar ca o conditie de forma, ea trebuind privita ca o conditie de legalitate ce vizeaza fondul actului administrativ, de a carei indeplinire depinde insasi valabilitatea respectivului act.

Prin actiunea inregistrata la data de 31 mai 2005, N.I. a solicitat in contradictoriu cu S.C.�H� SA, anularea hotararii Comisiei pentru solutionarea intampinarilor persoanelor propuse pentru expropriere in vederea realizarii investitiei de interes national inregistrata la Consiliul local Santamaria Orlea cu nr.1253 din 16 mai 2005, precum si a procesului verbal pentru consemnarea rezultatului deciziei respectivei comisii si obligarea acesteia sa emita o noua hotarare prin care sa se stabileasca valoarea reala si suprafata imobilului.
In motivarea actiunii reclamanta a aratat ca parata nu a stabilit suprafata reala a terenurilor in raport cu extrasele de C.F., iar valoarea propusa este mult prea mica fata de amplasamentul si ramul de cultura precum si valoarea masei lemnoase existenta pe acest teren . Prin sentinta civila nr.186 din 5 august 2005, Curtea de Apel Alba Iulia � Sectia comerciala si de contencios administrativ a admis actiunea reclamantei, a anulat actele atacate cu privire la reclamanta si a obligat parata sa emita o noua hotarare motivata, conform dispozitiilor Legii nr.33/1994.
Impotriva acestei sentinte a formulat recurs, parata S.C.�H� SA Bucuresti.
Recursul este nefondat.
Astfel, avand in vedere caracterul de exceptie conferit de Constitutia Romaniei si de Codul civil cedarii prin expropriere a dreptului de proprietate privata, legiuitorul a stabilit prin dispozitiile art.12-18 din Legea nr.33/1994 privind exproprierea pentru utilitate publica masurile premergatoare exproprierii.
Comisia instituita in baza dispozitiilor art.15 din lege, potrivit dispozitiilor art.18 din acelasi act normativ, in urma deliberarii poate sa accepte punctul de vedere al expropriatorului sau il poate respinge si va consemna aceasta intr-o hotarare motivata, astfel cum corect a retinut si instanta de fond .
Vointa legiuitorului exprimata in textul de lege este aceea de a pune atat la indemana expropriatorului, a proprietarilor cat si a instantei un act al carui continut sa confere, pe de o parte, posibilitatea de a cunoaste ratiunile pentru care a fost adoptat, iar, pe de alta parte, posibilitatea cenzurii acestuia, conform art.20 din lege.
Prin urmare, Inalta Curte a constatat ca obligativitatea motivarii nu mai poate fi apreciata doar ca o conditie de forma, ci ca o conditie de legalitate ce vizeaza fondul actului administrativ, instanta de fond procedand corect prin aplicarea sanctiunii anularii actului pe considerentul nemotivarii acestuia.
De altfel, nici una din criticile aduse solutiei instantei de fond cu privire la faptul ca aceasta nu a analizat cele invocate in actiune si in aparare nu pot fi retinute in raport cu faptul ca instanta nu are posibilitatea de a realiza o astfel de analiza cata vreme actul supus cenzurii nu este motivat.
Prin urmare, constatandu-se ca sentinta atacata este legala si temeinica, recursul a fost respins.



Pronuntata de: Decizia nr. 274 din 26 ianuarie 2006, I.C.C.J., Sectia de contencios administrativ si fiscal


Citeşte mai multe despre:   
Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Articole Juridice

Aspecte practice privind Cercetarea disciplinara a salariatilor
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor de masa in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor cadou in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati



Ştiri Juridice
Legislaţie

OUG 127/2023 pentru modificarea si completarea unor acte normative, prorogarea unor termene, precum si unele masuri bugetare
Ordonanta de urgenta 127/2023 pentru modificarea si completarea unor acte normative, prorogarea unor ...

OUG 128/2023 pentru unele masuri referitoare la salarizarea personalului din invatamant si alte sectoare de activitate bugetara
Ordonanta de urgenta 128/2023 pentru unele masuri referitoare la salarizarea personalului din invata ...

Legea 414/2023 privind desfasurarea actiunilor in reprezentare pentru protectia intereselor colective ale consumatorilor
Legea nr. 414/2023 privind desfasurarea actiunilor in reprezentare pentru protectia intereselor cole ...