din anul 2007, atuul tau de DREPT!
1982 de useri online



Prima pagină » Jurisprudenţă » Drept Comunitar » Legea spaniola �privind regimul juridic al cesiunii participatiilor publice in anumite intreprinderi� prevede conditiile de privatizare a mai multor i

Legea spaniola �privind regimul juridic al cesiunii participatiilor publice in anumite intreprinderi� prevede conditiile de privatizare a mai multor i

  Publicat: 01 Jun 2007       10558 citiri        Secţiunea: Drept Comunitar  


Termen folosit in t. VIII, art. 145, C. pen., partea generala, prin el intelegandu-se tot ce priveste autoritatile publice,
Totalitatea bunurilor si creantelor (drepturi de incasare) apartinand subiectului economic;
In sensul legislatiei comunitare antitrust, prin �intreprindere� se intelege orice entitate angajata intr-o activitate economica, adica o activitate constand in oferirea de bunuri sau de servicii pe o piata data, independent de statutul sau juridic si de modul de finantare.
Hartie de valoare care reprezinta o cota fixa din capitalul unei societati pe actiuni.
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
Acea parte de capital social detinuta de stat sau de alta entitate implicata in procesul de privatizare la o societate comerciala neprivatizata, in tot sau in parte, care nu este afectata de alte drepturi izvor�nd din contractele de privatizare incheiate deja in baza legilor de privatizare;
Este un acord incheiat in scris intre subiectele de drept international si guvernat de dreptul international, incheiat in scopul de a produce efecte juridice si consemnat intr-un instrument unic sau, in doua sau mai multe instrumente conexe, oricare ar fi denumirea sa.
Forma specifica a motivatiei care consta in orientarea activa si durabila a persoanei spre anumite domenii de activitate, fiind cel mai puternic mobil al actiunilor omenesti.
Forma specifica a motivatiei care consta in orientarea activa si durabila a persoanei spre anumite domenii de activitate, fiind cel mai puternic mobil al actiunilor omenesti.
Mijloc juridic procesual pus la dispozitia partii interesate, procurorului etc.,
Forma specifica a motivatiei care consta in orientarea activa si durabila a persoanei spre anumite domenii de activitate, fiind cel mai puternic mobil al actiunilor omenesti.
Componentele structurale ale actului juridic civil, adica elementele sale constitutive, care pot fi comune tuturor actelor civile
Document eliberat de catre o autoritate prin care se atesta legalitatea efectuarii unei activitati
Termen folosit in t. VIII, art. 145, C. pen., partea generala, prin el intelegandu-se tot ce priveste autoritatile publice,
Forma specifica a motivatiei care consta in orientarea activa si durabila a persoanei spre anumite domenii de activitate, fiind cel mai puternic mobil al actiunilor omenesti.
Ansamblu de solutii pronuntate de catre organele de jurisdictie in legatura cu probleme de drept sau institutiile juridice examinate cu prilejul desfasurarii litigiilor din competenta lor.
Situatia de fapt
Legea spaniola �privind regimul juridic al cesiunii participatiilor publice in anumite intreprinderi� prevede conditiile de privatizare a mai multor intreprinderi spaniole din sectorul public. Aceasta lege, ca si decretele regale de executare sunt aplicabile unor intreprinderi ca Repsol (petrol si energie), Telefonica (telecomunicatii), Argentaria (banca), Tabacalera (tutun), Endesa (electricitate) Regimul de autorizare prealabila instaurat de legislatia spaniola se intinde asupra unor decizii importante privind dizolvarea, sciziunea, fuziunea, modificarea obiectului social, cesiunea de active sau participatii din capitalul social al anumitor intreprinderi.
Statutul British Airports Autorithy plc (BAA)- intreprindere privatizata care detine anumite aeroporturi internationale in Regatul Unit � creeaza o actiune specifica in favoarea guvernului britanic care ii confera puterea de a autoriza anumite operatiuni ale societatii (dizolvare, cesiune) De asemenea, statutul BAA impiedica achizitia de actiuni cu drept de vot care sa depaseasca 15% din capitalul social.
Comisia a introdus doua recursuri impotriva Spaniei si a Regatului Unit pentru violarea principiului liberei circulatii de capital .

Dreptul aplicabil
Art.56 TCE, Capitolul 4, Titlul III.

Solutia si principiile degajate de CJCE
CJCE a aratat in primul rand ca tratatul CE interzice orice restrictie a miscarilor de capitaluri intre statele membre la fel ca si intre acestea din urma si state terte. Investitiile sub forma de participatii constituie, potrivit reglementarilor comunitare, miscari de capitaluri. CJCE subliniaza ca regimul spaniol ca si regimul britanic antreneaza restrictii la miscarile de capitaluri intre statele membre.
Totusi, CJCE reaminteste ca o anumita influenta a statelor membre este justificata in intreprinderile privatizate cu activitate in domeniul serviciilor de interes general sau a celor strategice. Restrictiile, in cazul in care se aplica fara discriminare atat intreprinderilor nationale cat si celor comunitare pot fi justificate de ratiuni de interes general. Pentru a putea fi astfel justificate, aceste restrictii trebuie sa respecte principiul proportionalitatii, adica nu pot depasi ceea ce este necesar pentru a garanta realizarea obiectivului urmarit. Un regim de autorizare administrativa prealabila raspunde principiului proportionalitatii daca
� se bazeaza pe criterii obiective, nediscriminatorii si cunoscute dinainte intreprinderilor in discutie
� orice persoana careia i se aplica o asemenea masura restrictiva trebuie sa dispuna de o cale de atac.
In ceea ce priveste regimul spaniol, CJCE a considerat ca Tabacalera (tutun) si Argentaria (grup de banci comerciale operand in sectorul bancar traditional) nu constituie entitati destinate sa furnizeze servicii publice. In ceea ce priveste intreprinderile Repsol (petrol), Endesa (electricitate) si Telefonica (telecomunicatii), CJCE a admis ca obstacolele aduse liberei circulatii de capitaluri pot fi justificate de motive de siguranta publica. Garantarea sigurantei aprovizionarii cu astfel de produse sau furnizarii unor astfel de servicii , in cazul in care exista o amenintare reala si suficient de grava, afectand un interes social fundamental, constituie un motiv de siguranta publica.
In acelasi timp, CJCE a considerat ca principiul proportionalitatii n-a fost respectat pentru ca:
� administratorii intreprinderilor dispuneau de puteri discretionare foarte largi, al caror exercitiu nu este supus nici unei conditii .
� investitorii nu cunosteau circumstantele specifice si obiective in care o autorizatie prealabila ar fi acordata sau refuzata.
� desi exercitarea unei cai de atac pare posibila, reglementarile spaniole in vigoare nu ofera judecatorului national criterii precise pentru a controla exercitarea puterii discretionare a autoritatii administrative.
In ceea ce priveste regimul britanic, guvernul britanic a aratat ca nu era vorba despre o restrictie adusa liberei circulatii a capitalurilor, in masura in care pe de-o parte nu s-ar aduce atingere liberului acces pe piata si pe de alta parte, statutul BAA intra in sfera de aplicare a dreptului societatilor, nu in sfera dreptului public. Astfel, guvernul a declarat ca nu s-a prevalat de ratiuni de interes general pentru a justifica reglementarile existente. CJCE a respins aceste argumente
In acest context, CJCE a declarat ca regimurile spaniol si britanic sunt contrare liberei circulatii a capitalurilor.

Evaluare
In perspectiva aderarii Romaniei la UE, va trebui tinut cont, atat in legislatie cat si in jurisprudenta si de interpretarile Curtii in aceasta materie. Astfel, in conformitate cu dispozitiile cuprinse in art. 56 si urm. TCE, se interzice orice restrictie a miscarilor de capitaluri intre statele membre la fel ca si intre acestea din urma si state terte. Totusi, obstacolele aduse liberei circulatii de capitaluri pot fi justificate de motive de siguranta publica si vor trebui sa respecte principiul proportionalitatii, adica nu pot depasi ceea ce este necesar pentru a garanta realizarea obiectivului urmarit.



Pronuntata de: Cazul: Comisia c. Spania si Comisia c. Regatul Unit, 13 mai 2003


Citeşte mai multe despre:   
Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Articole Juridice

Aspecte practice privind Cercetarea disciplinara a salariatilor
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor de masa in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor cadou in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati



Ştiri Juridice
Legislaţie

OUG 127/2023 pentru modificarea si completarea unor acte normative, prorogarea unor termene, precum si unele masuri bugetare
Ordonanta de urgenta 127/2023 pentru modificarea si completarea unor acte normative, prorogarea unor ...

OUG 128/2023 pentru unele masuri referitoare la salarizarea personalului din invatamant si alte sectoare de activitate bugetara
Ordonanta de urgenta 128/2023 pentru unele masuri referitoare la salarizarea personalului din invata ...

Legea 414/2023 privind desfasurarea actiunilor in reprezentare pentru protectia intereselor colective ale consumatorilor
Legea nr. 414/2023 privind desfasurarea actiunilor in reprezentare pentru protectia intereselor cole ...