din anul 2007, atuul tau de DREPT!
1882 de useri online



Prima pagină » Jurisprudenţă » Contencios Administrativ » Monument istoric. Imobil proprietate privata a statului. Refuzul emiterii avizului conform pentru vanzare.

Monument istoric. Imobil proprietate privata a statului. Refuzul emiterii avizului conform pentru vanzare.

  Publicat: 12 Jun 2007       1503 citiri        Secţiunea: Contencios Administrativ  


Legea nr.550/2002, art.1 alin.(1), art.2 alin.(2)

Este dreptul persoanelor fizice sau juridice, al statului sau unitatilor administrativ-teritoriale asupra bunurilor mobile sau imobile, bunuri asupra carora proprietarul exercita atributele dreptului de proprietate in interes propriu, dar in limitele legii.
Forma specifica a motivatiei care consta in orientarea activa si durabila a persoanei spre anumite domenii de activitate, fiind cel mai puternic mobil al actiunilor omenesti.
Suprafata de teren extinsa de o parte si de alta a proiectiei in plan orizontal a conductelor
1. Document prin care se face o instiintare (publica) cu caracter oficial.
Este dreptul persoanelor fizice sau juridice, al statului sau unitatilor administrativ-teritoriale asupra bunurilor mobile sau imobile, bunuri asupra carora proprietarul exercita atributele dreptului de proprietate in interes propriu, dar in limitele legii.
Forma specifica a motivatiei care consta in orientarea activa si durabila a persoanei spre anumite domenii de activitate, fiind cel mai puternic mobil al actiunilor omenesti.
1. Document prin care se face o instiintare (publica) cu caracter oficial.
Suprafata de teren extinsa de o parte si de alta a proiectiei in plan orizontal a conductelor
Depasire a legalitatii,
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
Suprafata de teren extinsa de o parte si de alta a proiectiei in plan orizontal a conductelor
Din punct de vedere contabil, un document contabil de sinteza care are ca obiective principale completarea si explicarea datelor inscrise in bilant si contul de profit si pierdere
Cale de atac; actiune introdusa la instanta judecatoreasca superioara celei care a pronuntat o hotarare in prima instanta, prin care se solicita anularea hotararii judecatoresti si judecarea in fond a cauzei; cerere de apel
Este hotararea judecatoreasca prin care instanta de judecata solutioneaza cauza in prima instanta ori prin care aceasta se dezinvesteste fara a solutiona cauza.
Ansamblul drepturilor si obligatiilor avand valoare economica, apartinand unei persoane fizice sau unei persoane juridice.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
1. Document prin care se face o instiintare (publica) cu caracter oficial.
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Este dreptul persoanelor fizice sau juridice, al statului sau unitatilor administrativ-teritoriale asupra bunurilor mobile sau imobile, bunuri asupra carora proprietarul exercita atributele dreptului de proprietate in interes propriu, dar in limitele legii.
Forma specifica a motivatiei care consta in orientarea activa si durabila a persoanei spre anumite domenii de activitate, fiind cel mai puternic mobil al actiunilor omenesti.
Suprafata de teren extinsa de o parte si de alta a proiectiei in plan orizontal a conductelor
Suprafata de teren extinsa de o parte si de alta a proiectiei in plan orizontal a conductelor
Din punct de vedere contabil, un document contabil de sinteza care are ca obiective principale completarea si explicarea datelor inscrise in bilant si contul de profit si pierdere
1. Document prin care se face o instiintare (publica) cu caracter oficial.
Suprafata de teren extinsa de o parte si de alta a proiectiei in plan orizontal a conductelor
Este calea de atac ordinara prin care la cererea procurorului si a partilor interesate se asigura repararea erorilor din hotararile judecatoresti pronuntate in fond, constituind al treilea grad de jurisdictie.
Relatie sociala care ia nastere in legatura cu insusirea de catre oameni a buburilor materiale, in primul rand a mijloacelor de productie.
Forma specifica a motivatiei care consta in orientarea activa si durabila a persoanei spre anumite domenii de activitate, fiind cel mai puternic mobil al actiunilor omenesti.
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Suprafata de teren extinsa de o parte si de alta a proiectiei in plan orizontal a conductelor
Suprafata de teren extinsa de o parte si de alta a proiectiei in plan orizontal a conductelor
1. Document prin care se face o instiintare (publica) cu caracter oficial.
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Suprafata de teren extinsa de o parte si de alta a proiectiei in plan orizontal a conductelor
Este calea de atac ordinara prin care la cererea procurorului si a partilor interesate se asigura repararea erorilor din hotararile judecatoresti pronuntate in fond, constituind al treilea grad de jurisdictie.
Este hotararea judecatoreasca prin care instanta de judecata solutioneaza cauza in prima instanta ori prin care aceasta se dezinvesteste fara a solutiona cauza.
Potrivit art.2 alin.(2) coroborat cu art.1 alin.(1) din Legea nr.550/2002, cadrul juridic stabilit pentru vanzarea spatiilor comerciale si a celor de prestari de servicii, proprietate privata a statului, aflate in administrarea consiliilor judetene sau a consiliilor locale, precum si a celor aflate in patrimoniul regiilor autonome de interes local, se aplica si spatiilor comerciale sau de prestari de servicii situate in imobilele aflate in zona de protectie a unui monument istoric, care pot fi vandute numai cu avizul conform al Ministerului Culturii si Cultelor.
Instanta a retinut ca Ministerul Culturii si Cultelor, in mod intemeiat, a refuzat sa acorde aviz pentru vanzarea spatiilor situate in imobile istorice, apreciind ca acestea sunt exceptate de la vanzarea in conditiile Legii nr.550/2002.

Prin actiunea inregistrata la 24 martie 2004 reclamantele - asociatii familiale, persoane fizice autorizate si societati comerciale - au chemat in judecata Ministerul Culturii si Cultelor si Consiliul Local al Municipiului Botosani, solicitand obligarea primului parat de a acorda avizul prevazut de art.2 alin.(2) teza a doua din Legea nr.550/2002 privind vanzarea spatiilor comerciale proprietate privata a statului si a celor de prestari de servicii, aflate in administrarea consiliilor judetene sau a consiliilor locale, precum si a celor aflate in patrimoniul regiilor autonome de interes local si obligarea celui de al doilea parat sa faca dovada demersurilor intreprinse pentru obtinerea avizului de la primul parat.
In motivarea actiunii, reclamantele arata ca, dupa intrarea in vigoare a Legii nr.550/2002, s-au adresat Consiliului Local al Municipiului Botosani cu cereri pentru cumpararea spatiilor comerciale si de prestari servicii pe care le aveau inchiriate, iar acesta, prin hotararea nr.288 din 28 noiembrie 2002, a aprobat lista cu spatiile ce urmau a fi vandute in conditiile Legii nr.550/2002, spatii situate in ansamblul de arhitectura �Centrul istoric comercial al municipiului Botosani�. De asemenea, se arata ca s-au facut demersurile necesare pentru obtinerea avizului Ministerului Culturii si Cultelor, aviz prevazut de art.2 alin.(2) teza a doua din Legea nr.550/2002, depunand documentatia necesara, dar s-a refuzat emiterea avizului, cu motivarea ca nu se pot vinde decat spatiile aflate in zona de protectie a unui monument istoric, masura care este discriminatorie si reprezinta un abuz de drept din partea acestuia.
Ministerul Culturii si Cultelor a formulat intampinare, prin care solicita ca actiunea sa fie respinsa ca ramasa fara obiect pentru ca a emis avizul nr.121/SC/2004, prin care a avizat favorabil vanzarea spatiilor comerciale si de prestari servicii din zona de protectie a monumentelor istorice, mentionate in anexa la hotararea nr.288/2002 a Consiliului Local al Municipiului Botosani.
Curtea de Apel Suceava � Sectia comerciala si de contencios administrativ, prin sentinta nr.157 din 26 mai 2004, a admis actiunea, in sensul ca a obligat Ministerul Culturii si Cultelor sa emita avizul prevazut de art.2 alin.(2) teza a doua din Legea nr.550/2002, in conditiile prezentarii documentatiei necesare de catre Directia pentru Cultura, Culte si Patrimoniu Cultural National a Judetului Botosani si Primaria Municipiului Botosani.
Instanta retine, in motivarea sentintei, ca reclamantele au fost lezate in drepturile recunoscute de lege prin neemiterea avizului si ca apararea Ministerului Culturii si Cultelor ca, prin emiterea avizului nr.121/SC/2004, pretentiile reclamantelor au ramas fara obiect nu este reala pentru ca acest aviz priveste alte cereri de cumparare din partea unor agenti economici.
Mai retine ca paratul Consiliul Local al Municipiului Botosani si-a indeplinit obligatia de a intreprinde demersurile necesare in vederea obtinerii avizului.
Impotriva sentintei a declarat recurs paratul Ministerul Culturii si Cultelor, sustinand ca, in conformitate cu prevederile art.2 alin.(2) din Legea nr.550/2002, pot fi vandute spatiile comerciale si de prestari servicii, proprietate privata a statului, aflate in administrarea consiliilor judetene sau a consiliilor locale ori in patrimoniul regiilor autonome de interes local, situate in zona de protectie a unui monument istoric, nu si cele care se afla in imobilele istorice, cum este cazul majoritatii spatiilor detinute de reclamante, iar celelalte spatii se afla in imobile care nu se regasesc in zona de protectie a vreunui monument istoric.
Totodata, se mentioneaza ca a fost emis avizul favorabil pentru 18 spatii comerciale ce indeplinesc conditiile Legii nr.550/2002, spatii ce se regasesc in lista anexa la hotararea Consiliului Local al Municipiului Botosani nr.288/2002, dar ca nu poate acorda aviz favorabil pentru spatiile situate in imobilele monumente istorice sau in imobile care nu se afla in zona de protectie a unui monument istoric.
Recursul este fondat.
Legea nr.550/2002 stabileste cadrul juridic pentru vanzarea spatiilor comerciale si a celor de prestari servicii, proprietate de stat, aflate in administrarea consiliilor judetene sau locale ori in patrimoniul regiilor autonome de interes local.
Prin art.2 alin.(2) din lege s-a prevazut posibilitatea vanzarii unor astfel de spatii situate in imobile aflate in zona de protectie a monumentelor istorice, dar numai dupa ce in prealabil s-a obtinut avizul conform al Ministerului Culturii si Cultelor.
Recurentul a avizat vanzarea spatiilor situate in imobilele aflate in zona de protectie a ansamblului de arhitectura �Centrul istorice comercial al municipiului Botosani�, la cererea Consiliul Local al Municipiului Botosani, dar a refuzat intemeiat sa acorde aviz pentru spatii situate in imobilele monumente istorice, exceptate de la vanzare de Legea nr.550/2002.
Art.2 alin.(2) din lege priveste posibilitatea vanzarii numai a spatiilor comerciale si de prestari servicii situate in zona de protectie a unui monument istoric, nu si pentru cele aflate in chiar imobilele monumente istorice.
De altfel, o mare parte din spatiile pretinse de reclamante se afla tocmai in cadrul imobilelor monumente istorice, iar altele sunt in afara zonei de protectie a monumentelor istorice si pentru care nu este necesar avizul Ministerului Culturii si Cultelor.
Pentru considerentele aratate, recursul va fi admis, va fi casata sentinta recurata si, pe fond, se va respinge actiunea ca neintemeiata.



Pronuntata de: Decizia nr.3648 din 9 iunie 2005, I.C.C.J., Sectia de contencios administrativ si fiscal


Citeşte mai multe despre:   
Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Articole Juridice

Aspecte practice privind Cercetarea disciplinara a salariatilor
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor de masa in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor cadou in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati



Ştiri Juridice
Legislaţie

OUG 127/2023 pentru modificarea si completarea unor acte normative, prorogarea unor termene, precum si unele masuri bugetare
Ordonanta de urgenta 127/2023 pentru modificarea si completarea unor acte normative, prorogarea unor ...

OUG 128/2023 pentru unele masuri referitoare la salarizarea personalului din invatamant si alte sectoare de activitate bugetara
Ordonanta de urgenta 128/2023 pentru unele masuri referitoare la salarizarea personalului din invata ...

Legea 414/2023 privind desfasurarea actiunilor in reprezentare pentru protectia intereselor colective ale consumatorilor
Legea nr. 414/2023 privind desfasurarea actiunilor in reprezentare pentru protectia intereselor cole ...