din anul 2007, atuul tau de DREPT!
2482 de useri online



Prima pagină » Jurisprudenţă » Contencios Administrativ » Politist. Sanctionare disciplinara. Gresita anulare a ordinului de sanctionare in temeiul art. 268 alin. (2) din Codul muncii.

Politist. Sanctionare disciplinara. Gresita anulare a ordinului de sanctionare in temeiul art. 268 alin. (2) din Codul muncii.

  Publicat: 12 Jun 2007       1718 citiri        Secţiunea: Contencios Administrativ  


Legea nr. 360/2002, art. 59 � art. 62�

Este persoana numita intr-o functie publica.
Termen folosit in t. VIII, art. 145, C. pen., partea generala, prin el intelegandu-se tot ce priveste autoritatile publice,
Situatie care consta in indeplinirea, potrivit cerintelor legii, a actelor de chemare a persoanelor interesate in fata organului de jurisdictie ori a organelor de urmarire penala.
Activitate de lamurire, de stabilire a adevaratului inteles al unei opere spirituale.
Desfiintarea retroactiva a unui act juridic.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Una din hotararile judecatoresti, prevazuta in cap. I, t, II, C. proc. pen. partea speciala.
Este hotararea judecatoreasca prin care instanta de judecata solutioneaza cauza in prima instanta ori prin care aceasta se dezinvesteste fara a solutiona cauza.
Cale de atac; actiune introdusa la instanta judecatoreasca superioara celei care a pronuntat o hotarare in prima instanta, prin care se solicita anularea hotararii judecatoresti si judecarea in fond a cauzei; cerere de apel
Institutie specializata a statului din structura M.A.I., a carei organizare si functionare este reglementata prin lege organica.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Ansamblul atributiilor stabilite de lege, care confera autoritatilor si institutiilor administratiei publice drepturi si obligatii de a desfasura,
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Activitate desfasurata de organele de urmarire penala
Pricipiu general de drept, potrivit caruia autoritatile de stat, institutiile publice si toti cetatenii sunt obligati sa respecte legea,comportamentul lor sa fie conform prevederilor acesteia.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Codul muncii este actul normativ care reuneste normele ce constituie dreptul comun in materia raporturilor de munca.
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
Ansamblul normelor juridice care reglementeaza raporturile sociale de munca ale muncitorilor si functionarilor, precum si alte raporturi sociale derivate din raporturile sociale de munca.
Este persoana numita intr-o functie publica.
Termen folosit in t. VIII, art. 145, C. pen., partea generala, prin el intelegandu-se tot ce priveste autoritatile publice,
inseamna o persoana fizica sau juridica, autoritate publica, agentie sau organism altul decat persoana vizata, operatorul,
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Activitate desfasurata de organele de urmarire penala
Sunt mijloace de convingere prin care se stabileste existenta unor acte sau fapte juridice si, automat, a unor drepturi si obligatii ce rezulta din acestea.
Calitate procesuala pe care o are faptuitorul odata cu declansarea procesului penal,
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Desfiintarea retroactiva a unui act juridic.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Calificativ propriu normei juridice care stabileste categoric cerinta ca subiectul de drept sa aiba numai o anumita conduita,
Codul muncii este actul normativ care reuneste normele ce constituie dreptul comun in materia raporturilor de munca.
Una din hotararile judecatoresti, prevazuta in cap. I, t, II, C. proc. pen. partea speciala.
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Desfiintare a unei hotarari judecatoresti ca urmare a admiterii unei cai de atac (recurs, apel).
In considerarea statutului special al politistului, ca functionar public civil investit cu exercitiul autoritatii publice, Legea nr. 360/2002 prevede in ceea ce priveste sanctionarea acestuia, o procedura specifica, obligatorie, si de stricta interpretare. Astfel, impotriva unui ordin de sanctionare emis in temeiul Legii nr. 360/2002, nu poate opera nulitatea ca sanctiune pentru nerespectarea unei conditii de forma impusa de prevederile Codului muncii.
In aceste conditii, anularea de catre instanta de fond a ordinului de sanctionare este nelegala, fiind rezultatul unei gresite interpretari a actului juridic dedus judecatii, care nu era o decizie de dreptul muncii, ci un act administrativ emis in baza unei legi speciale.

Prin sentinta civila nr.269 din 10 octombrie 2005 a Curtii de Apel Timisoara a fost admisa, astfel cum a fost precizata, actiunea reclamantului O.C. impotriva paratilor Ministerul Administratiei si Internelor si constatandu-se nulitatea absoluta a Ordinului nr.S/II/3630 din 13 mai 2005 emis de parati.
Au fost obligati acestia sa-l reintegreze pe reclamant in postul detinut anterior, cu plata drepturilor salariale ce i se cuvin, indexate, majorate si recalculate, conform art.89 din Legea nr.188/1999 si a fost respinsa actiunea fata de Inspectoratul de Politie al judetului Arad pentru lipsa calitatii procesuale pasive.
Pentru a hotari astfel, instanta a retinut ca ordinul prin care reclamantul a fost sanctionat disciplinar este nul intrucat nu cuprinde o descriere a faptelor ilicite savarsite, motivele pentru care au fost inlaturate apararile reclamantului in cadrul cercetarii prealabile, termenul si instanta competenta la care sanctiunea poate fi contestata.
A considerat instanta ca dosarul administrativ de cercetare prealabila incheiat de parati nu poate suplini ordinul de sanctionare, deoarece doar acesta din urma este supus controlului de legalitate in contencios administrativ si este singurul producator de consecinte juridice fata de reclamant.
A aplicat instanta sanctiunea nulitatii ordinului in temeiul art.268 alin.2 din Codul muncii care prevede expres sanctiunea nulitatii absolute a deciziei de sanctionare disciplinara, considerand ca dispozitiile art.78 alin.1 din Legea nr.360/2002 si cele ale art.103 din Legea nr.188/1999 sunt norme de trimitere la dispozitiile Codului muncii care permit aplicarea art.268 alin.2 in speta.
Impotriva acestei sentinte au declarat recursuri in termen Ministerul Administratiei si Internelor, aratand ca raspunderea disciplinara a politistului are fundamente speciale de drept administrativ, astfel incat actul care materializeaza aplicarea sanctiunii disciplinare, precum si actele premergatoare sunt acte administrative de autoritate, guvernate de norme juridice de drept administrativ, iar nu de norme de dreptul muncii.
Sustin recurentii ca art.62 din Ordinul M.A.I. nr.400/2004 prevede forma ordinului de sanctionare, dar nu in mod imperativ, sub sanctiunea nulitatii actului.
Apreciaza recurentii ca nulitatea poate interveni doar in acele situatii in care, prin nerespectarea formei, i s-a adus celui sanctionat o vatamare care nu poate fi inlaturata altfel, dar in speta, reclamantul a cunoscut exact faptele pentru care era cercetat, temeiul legal al sanctionarii, iar in procesul-verbal de sedinta al Consiliului de disciplina s-au consemnat obiectiunile si apararile acestuia.
Recursurile sunt fondate.
Legea nr.360/2002 reglementeaza statutul special al politistului ca functionar public civil investit cu exercitiul autoritatii publice (art.1 alin.1 si art.2 alin.1).
Potrivit art.42 lit.d) din aceeasi lege, politistul este dator ca, prin activitatea sa publica ori privata, sa nu compromita prestigiul functiei sau al institutiei din care face parte .
Tocmai in considerarea acestui statut special, aceeasi lege prevede o procedura de cercetare prealabila obligatorie � conform art.59 � si existenta unui consiliu de disciplina, conform art.62, care analizeaza faptele, probele si apararile celui invinuit de savarsirea uneia dintre abaterile disciplinare prevazute de art.58 din lege.
Reglementarile speciale ale Legii nr.360/2002 in materie disciplinara sunt de stricta interpretare, inclusiv cele ale art.61.
In aceste conditii, anularea de catre instanta de fond a ordinului de sanctionare pe temeiul unui text imperativ din Codul muncii este nelegala, fiind rezultatul unei gresite interpretari a actului juridic dedus judecatii care nu era o decizie de drept al muncii, ci un act administrativ emis in baza unei legi speciale (art.304 pct.8 Cod procedura civila).
Instanta de fond a incalcat Legea nr.360/2002, considerand ca dispozitiile art.61 din aceasta pot fi interpretate extensiv, in sensul existentei sanctiunii nulitatii deciziei de sanctionare, desi textul nu prevede expres aceasta sanctiune (art.304 pct.9 Cod procedura civila).
Consecinta acestor interpretari este ca instanta, aplicand gresit o sanctiune cu nulitatea pentru forma actului administrativ atacat, nu a intrat in cercetarea fondului, astfel incat a fost hotarata casarea cu trimitere spre rejudecarea in fond a actiunii, sub incidenta art.312 alin.5 teza I Cod procedura civila.



Pronuntata de: Decizia nr. 1116 din 4 aprilie 2006, I.C.C.J., Sectia de contencios administrativ si fiscal


Citeşte mai multe despre:   
Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Articole Juridice

Aspecte practice privind Cercetarea disciplinara a salariatilor
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor de masa in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor cadou in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati



Ştiri Juridice
Legislaţie

OUG 127/2023 pentru modificarea si completarea unor acte normative, prorogarea unor termene, precum si unele masuri bugetare
Ordonanta de urgenta 127/2023 pentru modificarea si completarea unor acte normative, prorogarea unor ...

OUG 128/2023 pentru unele masuri referitoare la salarizarea personalului din invatamant si alte sectoare de activitate bugetara
Ordonanta de urgenta 128/2023 pentru unele masuri referitoare la salarizarea personalului din invata ...

Legea 414/2023 privind desfasurarea actiunilor in reprezentare pentru protectia intereselor colective ale consumatorilor
Legea nr. 414/2023 privind desfasurarea actiunilor in reprezentare pentru protectia intereselor cole ...