Coordonator: Av. Marius-Cătălin Preduţ

Prima pagină » Jurisprudenţă » Contencios Administrativ » Regimul juridic al strainilor. Stabilirea domiciliului in Romania. Conditii. Viza diplomatica.

Regimul juridic al strainilor. Stabilirea domiciliului in Romania. Conditii. Viza diplomatica.

  Publicat: 12 Jun 2007       1084 citiri        Secţiunea: Contencios Administrativ  


Codul muncii comentat Marius-Catalin Predut
O.U.G. nr. 194/2002, art. 25, art. 70

Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
1. Persoana careia ii apartine un drept sau ii revine o obligatie in mod direct. De exemplu, o persoana poate fi titulara a dreptului de proprietate, a dreptului de autor, a unui drept de creanta etc.
Grup de cuvinte prin care se individualizeaza si se identifica o persoana fizica in societate si familie.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Desfiintarea retroactiva a unui act juridic.
Forma specifica a motivatiei care consta in orientarea activa si durabila a persoanei spre anumite domenii de activitate, fiind cel mai puternic mobil al actiunilor omenesti.
Una din conditiile pentru a fi parte in procesul civil sau pentru exercitarea actiunii civile,
Perioada electorala - intervalul de timp cuprins intre ziua aducerii la cunostinta publica a datei la care vor avea loc alegerile si data in care rezultatele finale
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Cale de atac; actiune introdusa la instanta judecatoreasca superioara celei care a pronuntat o hotarare in prima instanta, prin care se solicita anularea hotararii judecatoresti si judecarea in fond a cauzei; cerere de apel
Este hotararea judecatoreasca prin care instanta de judecata solutioneaza cauza in prima instanta ori prin care aceasta se dezinvesteste fara a solutiona cauza.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Asemanare intre doua sau mai multe notiuni, situatii, fenomene etc.
Act procedural in care procurorul sau organul de urmarire penala consemneaza o dispozitie asupra unor acte sau masuri de urmarire penala.
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
Act procedural in care procurorul sau organul de urmarire penala consemneaza o dispozitie asupra unor acte sau masuri de urmarire penala.
Perioada electorala - intervalul de timp cuprins intre ziua aducerii la cunostinta publica a datei la care vor avea loc alegerile si data in care rezultatele finale
1. Persoana careia ii apartine un drept sau ii revine o obligatie in mod direct. De exemplu, o persoana poate fi titulara a dreptului de proprietate, a dreptului de autor, a unui drept de creanta etc.
(in sensul legii contenciosului administrativ, legea 554/2004) Orice drept fundamental prevazut de Constitutie sau de lege, caruia i se aduce o atingere printr-un act administrative.
(in sensul legii contenciosului administrativ, legea 554/2004) Orice drept fundamental prevazut de Constitutie sau de lege, caruia i se aduce o atingere printr-un act administrative.
Perioada electorala - intervalul de timp cuprins intre ziua aducerii la cunostinta publica a datei la care vor avea loc alegerile si data in care rezultatele finale
Una din conditiile pentru a fi parte in procesul civil sau pentru exercitarea actiunii civile,
Este persoana numita intr-o functie publica.
(in sensul legii contenciosului administrativ, legea 554/2004) Orice drept fundamental prevazut de Constitutie sau de lege, caruia i se aduce o atingere printr-un act administrative.
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
1. Persoana careia ii apartine un drept sau ii revine o obligatie in mod direct. De exemplu, o persoana poate fi titulara a dreptului de proprietate, a dreptului de autor, a unui drept de creanta etc.
Prevedere cuprinsa intr-un contract, tratat etc. ce are drept
1. Din punct de vedere economic, o cantitate dorita dintr-un anumit bun economic, care poate fi cumparata, intr-o perioada determinata, la anumite niveluri ale pretului.
Grup de cuvinte prin care se individualizeaza si se identifica o persoana fizica in societate si familie.
Grup de cuvinte prin care se individualizeaza si se identifica o persoana fizica in societate si familie.
Este calea de atac ordinara prin care la cererea procurorului si a partilor interesate se asigura repararea erorilor din hotararile judecatoresti pronuntate in fond, constituind al treilea grad de jurisdictie.
In conformitate cu dispozitiile O.U.G. nr. 194/2002, privind regimul juridic al strainilor in Romania, republicata, isi pot stabili domiciliul in Romania strainii care indeplinesc cumulativ mai multe conditii, printre care si aceea a unei sederi temporare legale si continue de cel putin 5 ani.
Viza diplomatica nu poate fi asimilata unui drept de sedere temporara care sa-i ofere titularului posibilitatea dobandirii dreptului de a-si stabili domiciliul in Romania. Cetateanul strain, titular al unei astfel de vize, nu dobandeste drepturi in nume personal, drepturile facilitatile si privilegiile de care se bucura pe teritoriul Romaniei fiind acordate de statul roman in temeiul Conventiei de la Viena privind relatiile diplomatice, la care parti sunt statele.

Nota: Instanta a avut in vedere dispozitiile O.U.G. nr. 194/2002 privind regimul strainilor in Romania, in forma republicata in M.Of. nr. 201 din 08.03.2004, cu modificarile si completarile ulterioare.

Prin actiunea inregistrata la 5 octombrie 2005, HK a chemat in judecata Autoritatea pentru straini, solicitand anularea deciziei nr.39347/D.D./IV/6 septembrie 2005, prin care i-a fost respinsa cererea de stabilire a domiciliului in Romania si admiterea cererii sale.
In motivarea actiunii, reclamantul arata ca, a venit in Romania in urma cu 10 ani si a avut viza de sedere in interes de serviciu, in calitate de functionar la Ambasada Armeniei din Bucuresti. Pana in anul 2001 a avut legitimatie de sedere temporara, prelungita anual in baza unui protocol incheiat intre Ministerul Afacerilor Externe si Ministerul Administratiei si Internelor, iar in perioada 2001-2004 i-a fost eliberata de Ministerul Afacerilor Externe o legitimatie cu valabilitate de 3 ani, in pasaportul turistic fiindu-i aplicata viza de lunga sedere.
In anul 2004 Ministerul Afacerilor Externe i-a prelungit dreptul de sedere, atat reclamantului, cat si familiei sale, prin aplicarea unei vize de lunga sedere, pentru o perioada de 3 ani, in pasaportul turistic si prin eliberarea unei legitimatii valabile pentru perioada 2004-2007.
Reclamantul a mai aratat ca intruneste conditiile prevazute de lege pentru stabilirea domiciliului in Romania.
Curtea de Apel Bucuresti – Sectia a VIII-a contencios administrativ si fiscal prin sentinta civila nr.165 din 24 ianuarie 2006 a respins ca nefondata actiunea, retinand ca decizia de respingere a cererii de stabilire a domiciliului reclamantului in Romania, emisa de parata in temeiul art.73 alin. (1) din O.U.G. nr.194/2002, este legala.
Impotriva acestei solutii, reclamantul a declarat recurs sustinand ca in mod eronat instanta de fond a retinut ca sederea sa in Romania nu este fundamentata pe existenta unor legaturi economice, sociale, culturale cu statul roman, de genul celor in temeiul carora s-a realizat clasificarea si definirea tipurilor de vize de lunga sedere, conform art. 24 din O.U.G. nr.194/2002. Dispozitiile acestui articol trebuiesc interpretate avandu-se in vedere prin analogie dispozitiile alin. (2) el, privind prelungirea dreptului de sedere temporara, avandu-se in vedere faptul ca legiuitorul a prevazut ca viza diplomatica sau cea de serviciu constituie o forma a vizei de lunga sedere.
Viza diplomatica sau cea de serviciu, mentioneaza recurentul, acordata in temeiul art.25 din Ordonanta poate fi asimilata unui drept de sedere temporara care sa le confere strainilor titulari ai unui pasaport diplomatic sau de serviciu, dreptul sa solicite stabilirea domiciliului in Romania.
Recursul este nefondat pentru urmatoarele considerente.
Potrivit dispozitiilor art.69 alin.(1) din OUG nr.194/2002, dreptul de sedere permanenta este un drept de sedere acordat in conditiile prevazute de ordonanta de urgenta, pe o perioada nedeterminata, strainului caruia i s-a aprobat stabilirea domiciliului in Romania.
Asadar dreptul de sedere permanenta, se acorda, la cerere, in conditiile legii, pe perioada nedeterminata, strainului titular al unui drept de sedere temporara.
Recurentul-reclamant nu are sedere temporara legala in Romania in ultimii 5 ani anteriori depunerii cererii, intrucat cetateanul armean a avut drept de sedere temporara, prelungit numai in perioada 4 ianuarie 2000 - 4 ianuarie 2001.
Ulterior, acesta a intrat in Romania in calitate de functionar al Ambasadei Republicii Armenia la Bucuresti, avand reglementat dreptul de sedere de catre Ministerul Afacerilor Externe.
Contrar celor sustinute in motivele de recurs, recurentul nu a intrat pe teritoriul Romaniei cu o viza de lunga sedere care sa-i confere un drept de sedere temporara, drept care sa poata fi prelungit.
Dispozitiile O.U.G. nr.194/2002 republicate, cu modificarile si completarile ulterioare fac o distinctie clara intre categoria vizelor diplomatice si de serviciu si restul categoriilor de vize.
Astfel, dispozitiile art.25 face referire la faptul ca vizele diplomatice si de serviciu, se acorda in scopul indeplinirii de catre titular a unei functii oficiale si ca ele sunt valabile pe perioada misiunii.
La art.24 intitulat „viza de lunga sedere” sunt enumerate cazurile in care aceasta poate fi acordata. Conform alin. (2) al aceluiasi articol „viza de lunga sedere” permite strainilor intrati pe teritoriul Romaniei sa solicite prelungirea dreptului de sedere si sa obtina un permis de sedere.
Este relevant faptul ca, art.25 intitulat „viza diplomatica si de serviciu” nu contine o clauza similara celei din art. 24, care sa permita strainilor intrati pe teritoriul Romaniei sa solicite prelungirea dreptului de sedere si sa obtina un permis de sedere.
In acest sens a fost si punctul de vedere exprimat de catre Directia Generala Afaceri Consulare din cadrul Ministerului Afacerilor Externe, prin care a precizat faptul ca, cetateanul strain care este admis in scopul desfasurarii unor misiuni cu caracter diplomatic, consular sau administrativ, nu formuleaza o cerere de intrare si sedere in Romania in nume propriu, ci statul trimitator este titularul acestei cereri. In mod corelativ, cetateanul strain aflat in aceasta categorie nu dobandeste drepturi in nume personal, ci drepturile, facilitatile si privilegiile de care se bucura pe teritoriul Romaniei sunt acordate de statul roman in temeiul prevederilor Conventiei de la Viena privind relatiile diplomatice, la care parti sunt statele.
Hotararea instantei de fond fiind legala si temeinica, recursul declarat de reclamant a fost respins ca nefondat.

Pronuntata de: Decizia nr. 3717 din 31 octombrie 2006, I.C.C.J., Sectia de contencios administrativ si fiscal


Citeşte mai multe despre:   



Comentează: Regimul juridic al strainilor. Stabilirea domiciliului in Romania. Conditii. Viza diplomatica.
Articole Juridice

Cele mai importante 7 modificari aduse de O.U.G. nr. 82/2017
Sursa: Av. Andrei-Gheorghe Gherasim

Repausul saptamanal al lucratorilor nu trebuie acordat in mod necesar in ziua urmatoare unei perioade de sase zile consecutive de munca
Sursa: MCP Cabinet avocati

Filtrul Camerei preliminare in procesul penal din perpectiva Curtii Constitutionale a Romaniei
Sursa: Av. Andrei-Gheorghe Gherasim



Ştiri Juridice

Incheierea Acordului colectiv pentru trecerea CAS de la angajator la salariati. Consideratii practice
17 Nov 2017 | 2357

Ordonanta privind modificarea Codului Fiscal de la 1 ianuarie 2018 a fost publicata in M. Oficial
10 Nov 2017 | 331

Legislaţie

OUG 82/2017 pentru modificarea si completarea unor acte normative
OUG nr. 82/2017 pentru modificarea si completarea unor acte normative Publicata in Monitorul Ofic ...

OUG 79/2017, privind modificarea Codului Fiscal
Ordonanta de urgenta pentru modificarea si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal (in v ...

LEGEA nr. 17/2017 privind aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 1/2016 pentru modificarea Legii nr. 134/2010 privind Codul de procedura civ
LEGEA nr. 17 din 17 martie 2017 privind aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 1/2016 pent ...