din anul 2007, atuul tau de DREPT!
1911 de useri online



Prima pagină » Jurisprudenţă » Dreptul Muncii » Modificare unilaterala a contractului individual de munca. Eroare de calcul in sectorul bugetar

Modificare unilaterala a contractului individual de munca. Eroare de calcul in sectorul bugetar

  Publicat: 20 Feb 2017       1399 citiri        Secţiunea: Dreptul Muncii  


Cale de atac; actiune introdusa la instanta judecatoreasca superioara celei care a pronuntat o hotarare in prima instanta, prin care se solicita anularea hotararii judecatoresti si judecarea in fond a cauzei; cerere de apel
Asupra apelului inregistrat la Curtea de Apel G. � Sectia conflicte de munca si asigurari sociale sub nr. XXXXXXXXXXXX. Examinand actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:

Consum de resurse (mijloace de productie, forta de munca, mijloace banesti) pentru satisfacerea unor necesitati de productie sau individuale.
Codul de procedura civila reglementeaza judecata in fond a cauzelor civile, judecata care cunoaste trei faze (etape):
Conturi constituite din bilant, contul de pierdere si profit si anexa (care sunt anexate raportului de gestiune ale unei societati pe actiuni).
1. Din punct de vedere economic, o cantitate dorita dintr-un anumit bun economic, care poate fi cumparata, intr-o perioada determinata, la anumite niveluri ale pretului.
1. Din punct de vedere economic, o cantitate dorita dintr-un anumit bun economic, care poate fi cumparata, intr-o perioada determinata, la anumite niveluri ale pretului.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Unica autoritate de justitie din Romania, garantul suprematiei Constitutiei, care se supune numai Constitutiei si legii sale de organizare si functionare.
Una din hotararile judecatoresti, prevazuta in cap. I, t, II, C. proc. pen. partea speciala.
Este hotararea judecatoreasca prin care instanta de judecata solutioneaza cauza in prima instanta ori prin care aceasta se dezinvesteste fara a solutiona cauza.
Este hotararea judecatoreasca prin care instanta de judecata solutioneaza cauza in prima instanta ori prin care aceasta se dezinvesteste fara a solutiona cauza.
Este instanta judecatoreasca ce judeca in prima instanta procesele si cererile date prin lege in competenta sa.
Codul de procedura civila reglementeaza judecata in fond a cauzelor civile, judecata care cunoaste trei faze (etape):
Este instanta judecatoreasca ce judeca in prima instanta procesele si cererile date prin lege in competenta sa.
Desfiintarea retroactiva a unui act juridic.
Este procesul psihic care se manifesta prin actiuni constiente indreptate spre realizarea unor scopuri stabilite.
Presupunere, supozitie cu privire la anumite (legaturi, relatii intre) fenomene; presupunere cu caracter provizoriu, formulata pe baza datelor experimentale existente la un moment dat.
Cauza care inlatura caracterul penal al faptei, prevazuta in cap. V, t. II, art. 51, C. pen., partea generala,
Orice munca sau serviciu impus unei persoane sub amenintare ori pentru care persoana nu si-a exprimat consimtamantul in mod liber.
Cale de atac; actiune introdusa la instanta judecatoreasca superioara celei care a pronuntat o hotarare in prima instanta, prin care se solicita anularea hotararii judecatoresti si judecarea in fond a cauzei; cerere de apel
Codul muncii este actul normativ care reuneste normele ce constituie dreptul comun in materia raporturilor de munca.
Activitate de lamurire, de stabilire a adevaratului inteles al unei opere spirituale.
Codul muncii este actul normativ care reuneste normele ce constituie dreptul comun in materia raporturilor de munca.
Codul muncii este actul normativ care reuneste normele ce constituie dreptul comun in materia raporturilor de munca.
Organ sau organizatie de stat care desfasoara activitati din domeniul conducerii statului sau al serviciilor publice
Organ sau organizatie de stat care desfasoara activitati din domeniul conducerii statului sau al serviciilor publice
Organ sau organizatie de stat care desfasoara activitati din domeniul conducerii statului sau al serviciilor publice
Termen folosit pentru a desemna activitatea instantelor judecatoresti.
Contrarietate intre un fapt sau act juridic si prevederile actelor normative.
(din Legea 10 din 2001) Actul scris prin care un cult religios sau o comunitate a unei minoritati nationale care se pretinde a fi indreptatit/a,
Timpul de munca reprezinta timpul pe care salariatul il foloseste pentru indeplinirea sarcinilor de munca.
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
Cale de atac; actiune introdusa la instanta judecatoreasca superioara celei care a pronuntat o hotarare in prima instanta, prin care se solicita anularea hotararii judecatoresti si judecarea in fond a cauzei; cerere de apel
Cale de atac; actiune introdusa la instanta judecatoreasca superioara celei care a pronuntat o hotarare in prima instanta, prin care se solicita anularea hotararii judecatoresti si judecarea in fond a cauzei; cerere de apel
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Cale de atac; actiune introdusa la instanta judecatoreasca superioara celei care a pronuntat o hotarare in prima instanta, prin care se solicita anularea hotararii judecatoresti si judecarea in fond a cauzei; cerere de apel
Cale de atac; actiune introdusa la instanta judecatoreasca superioara celei care a pronuntat o hotarare in prima instanta, prin care se solicita anularea hotararii judecatoresti si judecarea in fond a cauzei; cerere de apel
Codul de procedura civila reglementeaza judecata in fond a cauzelor civile, judecata care cunoaste trei faze (etape):
Codul muncii este actul normativ care reuneste normele ce constituie dreptul comun in materia raporturilor de munca.
Persoana juridica sau persoana fizica cu sediul, respectiv domiciliul, in Romania ori sucursala, filiala, agentia, reprezentanta din Romania a unei persoane juridice straine cu sediul in strainatate, autorizata potrivit legii, care incadreaza forta de munca in conditiile legii.
Desemneaza orice persoana care este asigurata, in baza unei asigurari obligatorii sau facultative continue, impotriva unuia sau mai multor riscuri ce corespund ramurilor unui regim de securitate sociala care se aplica salariatilor.
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Codul muncii este actul normativ care reuneste normele ce constituie dreptul comun in materia raporturilor de munca.
Cauza care inlatura caracterul penal al faptei, prevazuta in cap. V, t. II, art. 51, C. pen., partea generala,
Cauza care inlatura caracterul penal al faptei, prevazuta in cap. V, t. II, art. 51, C. pen., partea generala,
Persoana juridica sau persoana fizica cu sediul, respectiv domiciliul, in Romania ori sucursala, filiala, agentia, reprezentanta din Romania a unei persoane juridice straine cu sediul in strainatate, autorizata potrivit legii, care incadreaza forta de munca in conditiile legii.
Desemneaza orice persoana care este asigurata, in baza unei asigurari obligatorii sau facultative continue, impotriva unuia sau mai multor riscuri ce corespund ramurilor unui regim de securitate sociala care se aplica salariatilor.
Codul muncii este actul normativ care reuneste normele ce constituie dreptul comun in materia raporturilor de munca.
Incalcarea dispozitiilor cu caracter administrativ sau disciplinar,
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
Cauza care inlatura caracterul penal al faptei, prevazuta in cap. V, t. II, art. 51, C. pen., partea generala,
Persoana juridica sau persoana fizica cu sediul, respectiv domiciliul, in Romania ori sucursala, filiala, agentia, reprezentanta din Romania a unei persoane juridice straine cu sediul in strainatate, autorizata potrivit legii, care incadreaza forta de munca in conditiile legii.
Codul muncii este actul normativ care reuneste normele ce constituie dreptul comun in materia raporturilor de munca.
Codul muncii este actul normativ care reuneste normele ce constituie dreptul comun in materia raporturilor de munca.
Orice munca sau serviciu impus unei persoane sub amenintare ori pentru care persoana nu si-a exprimat consimtamantul in mod liber.
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Termen folosit pentru a desemna activitatea instantelor judecatoresti.
Desfiintarea retroactiva a unui act juridic.
Este instanta judecatoreasca ce judeca in prima instanta procesele si cererile date prin lege in competenta sa.

1. Actiunea introductiva de instanta


Prin actiunea formulata la data de la data de 07.08.2015 reclamantul M. N. -E. a formulat in contradictoriu cu I. de S. pentru C. in T. R. (ISCTR) contestatie impotriva deciziei nr. 424/01.07.2015 solicitand instantei ca prin hotararea ce va fi pronuntata sa se dispuna:


1. revocarea deciziei 424/01.07.2015;


2. obligarea paratei la mentinerea pe functia avuta cu toate drepturile salariale cuvenite conform contractului individual de munca nr. 129/12.12.2011 completat cu actul aditional nr. 6 din data de 11. 02. 2014;


3. obligarea paratului la plata diferentelor de drepturi salariale cuvenite de la data de 01.07.2015 pana la data reintegrarii efective, actualizate cu indicele de inflatie;


4. obligarea paratului la cheltuieli de judecata .


In motivarea cererii reclamantul a aratat ca prin decizia contestata i s-au diminuat drepturile salariale retinandu-se ca s-ar fi comis o greseala de calcul a salariului avut anterior, aceasta constatare avand loc in urma unui control al Curtii de Conturi .


S-a invederat ca atat timp cat impotriva deciziei Curtii de Conturi ISCTR a formulat cerere de anulare precum si cerere de suspendare, pana la stabilirea de catre instanta de contencios administrativ a legalitatii acestui act nu se putea pune in aplicare masura de diminuare a salariului.


A invederat reclamantul ca decizia contestata este nelegala deoarece sunt incalcate prevederile art. 42 din Codul muncii, prin aceasta operand o modificare unilaterala a contractului in ceea ce priveste salariul, modificare ce nu putea fi realizata decat cu acordul reclamantului.


De asemenea, s-a mai invederat ca modificarea contractului are efecte nelimitate in timp incepand cu data de 01.07.2015 insa Curtea Constitutionala s-a pronuntat prin decizie in sensul ca reducerile salariale dispuse in mod unilateral sunt constitutionale atata vreme cat sunt luate pentru o perioada limitata in timp si justificate in mod temeinic.


2. Sentinta civila nr. 550/18.11.2015 a Tribunalului V.


Prin sentinta civila nr. 550/18.11.2015 Tribunalul V. a respins ca nefondata cererea de chemare in judecata .


P. a se pronunta astfel Tribunalul a retinut urmatoarele:


Reclamantul a solicitat anularea deciziei doar pentru incalcarea prevederilor art. 41 Codul muncii, ca urmare a modificarii unilaterale a contractului individual de munca sub aspectul salariului. Reclamantul face parte din categoria personalului bugetar, iar cu privire la aceasta categorie de salariati partile nu au libertatea de a negocia salariul cu ocazia incheierii contractului de munca, legiuitorul limitand astfel libertatea de vointa a partilor sub acest aspect. In ipoteza in care angajatorul, in procedura de determinare a salariului angajatului, comite o eroare si aplica gresit prevederile legale, acesta este indreptatit sa o remedieze, fiind vorba despre o indreptare a unei erori, iar nu despre o modificarea a contractului individual de munca .


3. Apelul formulat de reclamantul R. M.


Impotriva acestei sentinte a declarat apel reclamantul criticand solutia instantei de fond ca netemeinica si nelegala.


-Tribunalul V. a eludat dispozitiile art. 41 Codul muncii. Apelantul a aratat ca el a refuzat sa semneze actul aditional la Contractul individual de munca prin care i s-a diminuat salariul.


-Legiuitorul permite modificarea unilaterala a salariului in situatiile prev. de art. 248 alin. 1 lit. c si d Codul muncii, exceptiile fiind de stricta interpretare.


-Art. 162 al. 3 Codul muncii nu permite modificarea unilaterala a salariului, daca este corect interpretat.


-Tribunalul V. nu a avut in vedere art. 5 Codul muncii conform caruia in cadrul relatiilor de munca functioneaza principiul egalitatii de tratament fata de toti salariatii si angajatorii.


-Nu poate fi acceptata teoria ca bugetarilor li se poate modifica oricand, unilateral salariul.


-ISTCR nu este o institutie finantata integral sau majoritar de la bugetul de stat, ci este o institutie care se finanteaza integral din venituri proprii. ISTCR a fost infiintata in luna decembrie 2011, moment la care nici Legea nr. 284/2010 si nici Legea nr. 285/2011 nu reglementau expres situatia institutiilor publice nou infiintate, finantate din venituri proprii.


Conform art. 2 din legea nr. 285/2010, ISTCR s-a raportat la grila de salarizare a centrului de Investigatii si Analiza pentru Siguranta Aviatiei Civile, institutie similara din subordinea Ministerului Transporturilor si Infrastructurii, similara din punct de vedere organizatoric, al activitatii si al subordonarii. A invederat apelantul si decizia nr. 32/2015 a Inaltei Curti de Casatie si Justitie.


-Chiar daca se va stabili ca Decizia III/34/12. 05. 2015 a Curtii de Conturi a Romaniei ar fi nelegala, aceasta situatie nu trebuia corectata printr-o nelegalitate.


A solicitat admiterea apelului, schimbarea sentintei apelate, admiterea actiunii introductive sub aspectul tuturor capetelor de cerere .


In drept, a invederat art. 266 si urm., art. 466 Cod procedura civila.


4. Considerentele deciziei instantei de apel


Prin contestatia formulata reclamantul M. N. -E. a contestat decizia nr. 424/01.07.2015 emisa de ISTCR pe motivul ca i s-a diminuat salariul, iar aceasta operatiune nu este permisa conform dispozitiilor art. 41 din Legea nr. 53/2003 si, de asemenea, conform practicii Curtii Constitutionale reducerile salariale dispuse unilateral sunt constitutionale atat timp cat sunt luate pe o perioada limitata de timp .


Cauza juridica a actiunii formulate consta in fundamentul in fapt si in drept invocat de reclamant pentru care a solicitat petitul. In speta, observam ca reclamantul nu a invocat art. 2 din Legea nr. 285/2010, dispozitii care prevad ca "in anul 2011, pentru personalul nou incadrat pe functii, pentru personalul numit/incadrat in aceeasi institutie/autoritate publica pe functii de acelasi fel, precum si pentru personalul promovat in functii sau grade/trepte, salarizarea se face la nivelul de salarizare in plata pentru functii similare din institutia/autoritatea publica in care acesta este incadrat``. Acest temei de drept nu a fost indicat in cererea de chemare in judecata, dar figureaza ca motiv de apel.


Conform art. 478 (3) Cod procedura civila in apel nu se poate schimba calitatea partilor, cauza sau obiectul cererii de chemare in judecata si nici nu se pot formula pretentii noi. Din acest motiv instanta de apel nu va analiza criticile aduse prin cererea de apel si care exced cadrului procesual initial delimitat prin cererea de chemare in judecata .


Astfel nu va fi analizata aplicarea deciziei nr. 32/2015 a Inaltei Curti de Casatie si Justitie, art. 2 Legea nr. 285/2010.


Potrivit art. 162 Codul muncii nivelurile salariilor minime se stabilesc prin contracte colective de munca aplicabile. Salariul individual se stabileste prin negocieri individuale intre angajator si salariat . In schimb, sistemul de salarizare a personalului din autoritatile si institutiile publice finantate integral sau in majoritate de la bugetul de stat, bugetul asigurarilor sociale de stat, bugetele locale si bugetele fondurilor speciale se stabileste prin lege, cu consultarea organizatiilor sindicale reprezentative.


De asemenea, conform Legii nr. 284/2010 art. 1 alin. 2 "incepand cu data intrarii in vigoare a prezentei legi, drepturile salariale ale personalului prevazut la alin. (1) sunt si raman in mod exclusiv cele prevazute de prezenta lege.


Prin urmare, este corecta solutia si considerentele primei instante vizand modificarea salariului. La bugetari, chiar si pentru institutiile publice care se autofinanteaza, salariul este stabilit prin lege, fara a exista o negociere, iar modificarea salariului (crestere/diminuare) are loc unilateral, tot prin interventia legii, dispozitiile art. 41 Codul muncii nefiind aplicabile.


Daca angajatorul a comis o eroare in calcularea salariului poate emite unilateral un act care sa corecteze aceasta eroare pentru viitor. Nu are nicio relevanta pentru a putea produce efecte juridice, daca actul aditional emis de angajator este semnat si acceptat de salariat . El va produce efecte juridice chiar daca nu a avut la baza acordul partilor.


Dispozitiile art. 248 Codul muncii sunt sanctiuni disciplinare ce pot fi aplicate salariatilor in cazul in care se savarseste o abatere disciplinara. El nu are aplicabilitate in cauza de fata. Diminuarea salariului apelantului - reclamant a avut loc nu in urma aplicarii unei sanctiuni, ci ca urmare a corectarii unei erori in calcularea salariului, eroare comisa de angajator . Este firesc si normal ca acesta sa-si poata corecta greseala si sa poata stabili salariul salariatului sau, conform legii, fara ca aceasta sa reprezinte o modificare a CIM, conform art. 41 din Codul muncii.


Dispozitiile art. 162 al. 3 Codul muncii nu sunt interpretate corect de catre apelantul - reclamant. Exprimarea articolului invocat este clara si inteligibila. In cazul personalului din sectorul bugetar salariul este stabilit prin lege, iar nu prin negociere directa intre parti, acestea nu au libertatea de a negocia salariul cu ocazia incheierii contractului individual de munca .


De asemenea, angajatorul nu are obligatia promovarii unei actiuni in justitie pentru anularea actelor aditionale emise anterior pentru a putea modifica salariul, el poate emite un nou act aditional care sa calculeze corect salariul conform dispozitiilor legale.


Fata de aceste considerente, conform art. 480 Cod procedura civila urmeaza a respinge ca nefondat apelul declarat de reclamantul M. N. -E., impotriva sentintei civile nr. 550/ 18.11.2015 pronuntata de Tribunalul V. .


P. ACESTE MOTIVE,


IN NUMELE LEGII


DECIDE


Respinge ca nefondat apelul declarat de reclamantul M. N. E., domiciliat in Focsani,, nr. 16,, judetul V., impotriva sentintei civile nr. 550 din 18.11.2015 a Tribunalului V. .


DEFINITIVA.




Pronuntata de: Curtea de Apel Galati, Sectia Conflicte de munca si asigurari sociale, Decizia civila nr. 168/2016 din data de 22.03.2016


Citeşte mai multe despre:    modificare unilaterala contract    inexistenta negocierii    eroare de calcul    libertate contractuala    anulare act aditional    inteligibil    Curtea de Conturi
Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Alte Speţe

Modificarea contractului de munca. Desfiintarea postului in mod real, efectiv si serios
Pronuntaţă de: Decizia civila nr.629 din 05.02.2016

Masura modificarii felului si locului muncii salariatului
Pronuntaţă de: Tribunalul Satu Mare, Sectia I Civila, Sentinta nr. 334/LMA din 06.06.2016

Decizia de modificare a salariului de baza. Masura intemeiata si legala in cadrul institutiilor bugetare, cand modificarea rezulta din lege
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Oradea, Sectia I Civila, Decizia nr. 358/2016 din 19.04.2016

Modificarea unilaterala a contractului individual de munca. Aplicarea dispozitiilor de drept comun
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti, Sectia a VII-a Conflicte de munca si asigurari sociale, Decizia nr. 1573 din data de 28.03.2016