Coordonator: Av. Marius-Cătălin Preduţ

Prima pagină » Jurisprudenţă » Drept Civil » Decizia nr. 398/2019 referitoare la respingerea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 506 din Codul de procedura civila

Decizia nr. 398/2019 referitoare la respingerea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 506 din Codul de procedura civila

  Publicat: 20 Sep 2019       553 citiri        Secţiunea: Drept Civil  


Codul muncii comentat Marius-Catalin Predut
Monitorul Oficial al României este publicaţia oficială a statului român, în care se publică actele prevăzute de Constituţie, de prezenta lege şi alte acte normative.
Publicata in Monitorul Oficial nr. 767 din 20.09.2019

A fost promulgat la 11.09.1865
Cale de atac; actiune introdusa la instanta judecatoreasca superioara celei care a pronuntat o hotarare in prima instanta, prin care se solicita anularea hotararii judecatoresti si judecarea in fond a cauzei; cerere de apel
Persoana care face parte din parchet si care exercita atributiile ce revin acestei institutii judiciare.
Reglementata in cap. I, t. II, C. proc. pen., partea speciala, hotarare pronuntata de instanta de judecata in cursul judecatii care nu rezolva fondul cauzei,
Unirea a doua sau mai multe cauze aflate in curs de cercetare si urmarire penala,
Sustinerile si punctele de vedere ale partilor si procurorului exprimate in cursul procesului penal cu privire la solutionarea cauzei deduse judecatii.
Decizia de neparticipare este o scutire acordata unei tari care nu doreste sa se alature celorlalte state membre ale Uniunii intr-un anumit domeniu al cooperarii comunitare, ca mod de evitare a unui impas general.
Este instanta judecatoreasca ce judeca in prima instanta procesele si cererile date prin lege in competenta sa.
Unica autoritate de justitie din Romania, garantul suprematiei Constitutiei, care se supune numai Constitutiei si legii sale de organizare si functionare.
Procedeu defensiv de aparare a drepturilor si libertatilor publice, aflat la dispozitia justitiabililor;
A fost promulgat la 11.09.1865
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
Cale de atac; actiune introdusa la instanta judecatoreasca superioara celei care a pronuntat o hotarare in prima instanta, prin care se solicita anularea hotararii judecatoresti si judecarea in fond a cauzei; cerere de apel
Unica autoritate de justitie din Romania, garantul suprematiei Constitutiei, care se supune numai Constitutiei si legii sale de organizare si functionare.
Procedeu defensiv de aparare a drepturilor si libertatilor publice, aflat la dispozitia justitiabililor;
A fost promulgat la 11.09.1865
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
Este instanta judecatoreasca ce judeca in prima instanta procesele si cererile date prin lege in competenta sa.
Unica autoritate de justitie din Romania, garantul suprematiei Constitutiei, care se supune numai Constitutiei si legii sale de organizare si functionare.
Procedeu defensiv de aparare a drepturilor si libertatilor publice, aflat la dispozitia justitiabililor;
A fost promulgat la 11.09.1865
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
Act normativ care cuprinde principiile si regulile referitoare la desfasurarea procesului civil.
Denumire generica data persoanelor care participa la proces in calitate de parti, intervenienti, chemati in garantie etc.
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
Denumire generica data persoanelor care participa la proces in calitate de parti, intervenienti, chemati in garantie etc.
Act normativ care cuprinde principiile si regulile referitoare la desfasurarea procesului civil.
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
A fost promulgat la 11.09.1865
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Calificativ propriu normei juridice care stabileste categoric cerinta ca subiectul de drept sa aiba numai o anumita conduita,
Act normativ care cuprinde principiile si regulile referitoare la desfasurarea procesului civil.
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Sanctiune civila care consta in desfiintarea retroactiva a unui act juridic incheiat cu incalcarea dispozitiilor legale.
Act normativ care cuprinde principiile si regulile referitoare la desfasurarea procesului civil.
Este instanta judecatoreasca ce judeca in prima instanta procesele si cererile date prin lege in competenta sa.
Cale de atac; actiune introdusa la instanta judecatoreasca superioara celei care a pronuntat o hotarare in prima instanta, prin care se solicita anularea hotararii judecatoresti si judecarea in fond a cauzei; cerere de apel
Procedeu defensiv de aparare a drepturilor si libertatilor publice, aflat la dispozitia justitiabililor;
Este instanta judecatoreasca ce judeca in prima instanta procesele si cererile date prin lege in competenta sa.
Act prevazut de lege, prin care un organ de stat este informat si abilitat sa desfasoare o anumita activitate
Procedeu defensiv de aparare a drepturilor si libertatilor publice, aflat la dispozitia justitiabililor;
Sustinerile si punctele de vedere ale partilor si procurorului exprimate in cursul procesului penal cu privire la solutionarea cauzei deduse judecatii.
Unica autoritate de justitie din Romania, garantul suprematiei Constitutiei, care se supune numai Constitutiei si legii sale de organizare si functionare.
Procedeu defensiv de aparare a drepturilor si libertatilor publice, aflat la dispozitia justitiabililor;
Act prevazut de lege, prin care un organ de stat este informat si abilitat sa desfasoare o anumita activitate
Act normativ care cuprinde principiile si regulile referitoare la desfasurarea procesului civil.
A fost promulgat la 11.09.1865
In materie civila, contestaia in anulare, reglementata in cap I, t. , V, C. pro. civ., cale extraodrinara de atac,
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Legea suprema a unui stat care reglementeaza relatiile sociale fundamentale privind instaurarea, mentinerea si exercitarea puterii
Principiu de baza al procesului penal, prevazut in cap. I, t. I, C. porc. pen., partea generala, consta in prerogativele
Act normativ care cuprinde principiile si regulile referitoare la desfasurarea procesului civil.
Monitorul Oficial al României este publicaţia oficială a statului român, în care se publică actele prevăzute de Constituţie, de prezenta lege şi alte acte normative.
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
Monitorul Oficial al României este publicaţia oficială a statului român, în care se publică actele prevăzute de Constituţie, de prezenta lege şi alte acte normative.
Monitorul Oficial al României este publicaţia oficială a statului român, în care se publică actele prevăzute de Constituţie, de prezenta lege şi alte acte normative.
Monitorul Oficial al României este publicaţia oficială a statului român, în care se publică actele prevăzute de Constituţie, de prezenta lege şi alte acte normative.
Monitorul Oficial al României este publicaţia oficială a statului român, în care se publică actele prevăzute de Constituţie, de prezenta lege şi alte acte normative.
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
In materie civila, contestaia in anulare, reglementata in cap I, t. , V, C. pro. civ., cale extraodrinara de atac,
Este actul juridic procesual, final si de dispozitie prin care se solutioneaza cauza penala de catre instanta de judecata, punandu-se, astfel, capat judecatii.
Legea suprema a unui stat care reglementeaza relatiile sociale fundamentale privind instaurarea, mentinerea si exercitarea puterii
1. Atributie exclusiva acordata unei persoane, unei functii sau unui organ.
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
Act normativ care cuprinde principiile si regulile referitoare la desfasurarea procesului civil.
A fost promulgat la 11.09.1865
Act normativ care cuprinde principiile si regulile referitoare la desfasurarea procesului civil.
Act normativ care cuprinde principiile si regulile referitoare la desfasurarea procesului civil.
Cale de atac; actiune introdusa la instanta judecatoreasca superioara celei care a pronuntat o hotarare in prima instanta, prin care se solicita anularea hotararii judecatoresti si judecarea in fond a cauzei; cerere de apel
Act normativ care cuprinde principiile si regulile referitoare la desfasurarea procesului civil.
Act normativ care cuprinde principiile si regulile referitoare la desfasurarea procesului civil.
A fost promulgat la 11.09.1865
Monitorul Oficial al României este publicaţia oficială a statului român, în care se publică actele prevăzute de Constituţie, de prezenta lege şi alte acte normative.
Zile in care se cuprinde intreg intervalul de timp dintre momentul inceperii si implinirii termenului, inclusiv prima si ultima zi a termenului.
Este un mijloc legal sau conventional de asigurare a executarii obligatiilor;
Act normativ care cuprinde principiile si regulile referitoare la desfasurarea procesului civil.
In materie civila, contestaia in anulare, reglementata in cap I, t. , V, C. pro. civ., cale extraodrinara de atac,
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Act normativ care cuprinde principiile si regulile referitoare la desfasurarea procesului civil.
Rezultat financiar pozitiv al unei activitati economice,
Termen folosit pentru a desemna activitatea instantelor judecatoresti.
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Act normativ care cuprinde principiile si regulile referitoare la desfasurarea procesului civil.
Act normativ care cuprinde principiile si regulile referitoare la desfasurarea procesului civil.
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Subdiviziune a clasificatiei cheltuielilor din bugetul unui proiect functie de caracterul economic al operatiunilor respective (salarii, echipamente etc.), indiferent de activitatea la care se refera.
Mijloc juridic procesual pus la dispozitia partii interesate, procurorului etc.,
Act normativ care cuprinde principiile si regulile referitoare la desfasurarea procesului civil.
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
Presupunere, supozitie cu privire la anumite (legaturi, relatii intre) fenomene; presupunere cu caracter provizoriu, formulata pe baza datelor experimentale existente la un moment dat.
Ansamblu de solutii pronuntate de catre organele de jurisdictie in legatura cu probleme de drept sau institutiile juridice examinate cu prilejul desfasurarii litigiilor din competenta lor.
Presupunere, supozitie cu privire la anumite (legaturi, relatii intre) fenomene; presupunere cu caracter provizoriu, formulata pe baza datelor experimentale existente la un moment dat.
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
Monitorul Oficial al României este publicaţia oficială a statului român, în care se publică actele prevăzute de Constituţie, de prezenta lege şi alte acte normative.
Termen folosit pentru a desemna activitatea instantelor judecatoresti.
Principiu de baza al procesului penal, prevazut in cap. I, t. I, C. porc. pen., partea generala, consta in prerogativele
1. Din punct de vedere economic, o cantitate dorita dintr-un anumit bun economic, care poate fi cumparata, intr-o perioada determinata, la anumite niveluri ale pretului.
Termen folosit in t. VIII, art. 145, C. pen., partea generala, prin el intelegandu-se tot ce priveste autoritatile publice,
Act procedural in care procurorul sau organul de urmarire penala consemneaza o dispozitie asupra unor acte sau masuri de urmarire penala.
Termen folosit in t. VIII, art. 145, C. pen., partea generala, prin el intelegandu-se tot ce priveste autoritatile publice,
Monitorul Oficial al României este publicaţia oficială a statului român, în care se publică actele prevăzute de Constituţie, de prezenta lege şi alte acte normative.
Termen folosit in t. VIII, art. 145, C. pen., partea generala, prin el intelegandu-se tot ce priveste autoritatile publice,
Act adoptat de organele de stat,
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
Imobil asupra caruia greveaza o servitute.
Act procedural in care procurorul sau organul de urmarire penala consemneaza o dispozitie asupra unor acte sau masuri de urmarire penala.
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Act procedural in care procurorul sau organul de urmarire penala consemneaza o dispozitie asupra unor acte sau masuri de urmarire penala.
Procedeu defensiv de aparare a drepturilor si libertatilor publice, aflat la dispozitia justitiabililor;
Cale de atac; actiune introdusa la instanta judecatoreasca superioara celei care a pronuntat o hotarare in prima instanta, prin care se solicita anularea hotararii judecatoresti si judecarea in fond a cauzei; cerere de apel
Act normativ care cuprinde principiile si regulile referitoare la desfasurarea procesului civil.

1. Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 506 alin. (1) si (2) din Codul de procedura civila, exceptie ridicata de D.I. in Dosarul nr. XXXXX/3/2015 al Tribunalului Bucuresti - Sectia a V-a civila, de P.V.S. in Dosarul nr. XXX/35/2017 al Curtii de Apel Oradea - Sectia I civila si de C.V.C in Dosarul nr. XXXXX/3/2016 al Tribunalului Bucuresti - Sectia a VI-a civila si care constituie obiectul Dosarelor Curtii Constitutionale nr. XXXXD/2017, nr. YYYYD/2017 si nr. ZZZZD/2017.
2. Dezbaterile au avut loc in sedinta publica din 16 aprilie 2019, in prezenta autorului exceptiei de neconstitutionalitate din Dosarul nr. XXXXD/2017, domnul D.I., si cu participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror Loredana Veisa, fiind consemnate in incheierea de sedinta de la acea data, cand Curtea a dispus conexarea dosarelor nr. YYYYD/2017 si nr. ZZZZD/2017 la Dosarul nr. XXXXD/2017, care a fost primul inregistrat, si a amanat pronuntarea asupra cauzei pentru data de 7 mai 2019, in vederea depunerii de concluzii scrise de catre autorul exceptiei de neconstitutionalitate din Dosarul nr. XXXXD/2017. La aceasta data, constatand ca nu sunt prezenti toti judecatorii care au participat la dezbateri, in temeiul art. 58 alin. (1) teza intai din Legea nr. 47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale, Curtea a amanat pronuntarea pentru data de 21 mai 2019, data la care, pentru acelasi motiv, a amanat pronuntarea pentru data de 5 iunie 2019, cand a pronuntat prezenta decizie .


C U R T E A,
avand in vedere actele si lucrarile dosarelor, constata urmatoarele:
3. Prin Incheierea din 10 mai 2017, pronuntata in Dosarul nr. XXXXX/3/2015, Tribunalul Bucuresti - Sectia a V-a civila a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 506 alin. (2) din Codul de procedura civila, exceptie ridicata de D.I. intr-o cauza avand ca obiect solutionarea unei contestatii in anulare.
4. Prin Incheierea din 21 noiembrie 2017, pronuntata in Dosarul nr. XXX/35/2017, Curtea de Apel Oradea - Sectia I civila a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 506 alin. (1) din Codul de procedura civila, exceptie ridicata de P.V.S. intr-o cauza avand ca obiect solutionarea unei contestatii in anulare.
5. Prin Decizia civila nr. 2.151 din 7 iunie 2017, pronuntata in Dosarul nr. XXXXX/3/2016, Tribunalul Bucuresti - Sectia a VI-a civila a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 506 alin. (2) din Codul de procedura civila, exceptie ridicata de C.V.C intr-o cauza avand ca obiect solutionarea unei contestatii in anulare.
6. In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine, in esenta, ca alin. (2) al art. 506 din Codul de procedura civila este in contradictie cu alin. (1) al aceluiasi articol, intrucat un justitiabil fara avocat ales, fara mijloace materiale si fara cunostinte juridice nu poate sa formuleze in termenul de 15 zile motivele contestatiei in anulare, iar ulterior, dupa ce i se acorda un avocat din oficiu, motivele invocate de acesta sunt respinse, deoarece cauza se judeca pentru motivele aratate initial de justitiabil. Astfel, justitiabilul cu avocat din oficiu este discriminat fata de justitiabilul cu avocat ales. Totodata, art. 506 alin. (2) din Codul de procedura civila creeaza discriminari intre justitiabilii care introduc contestatie in anulare motivata in termen de 15 zile de la comunicarea hotararii definitive, si cei care introduc contestatie in anulare dupa 15 zile de la data comunicarii hotararii definitive dar pana in termenul de 1 an de la data cand hotararea a ramas definitiva. Se mai arata ca, potrivit primei sintagme a art. 506 alin. (1) din Codul de procedura civila, termenul de exercitare a contestatiei in anulare "poate" fi de 15 zile de la comunicarea hotararii, nefiind, astfel, un termen imperativ si obligatoriu. In schimb, a doua teza a dispozitiei legale criticate confera dreptul partii interesate sa isi aleaga momentul formularii contestatiei in anulare, inauntrul termenului de un an de la data ramanerii definitive a hotararii judecatoresti.
7. Astfel, desi art. 506 alin. (1) din Codul de procedura civila permite introducerea contestatiei in anulare in termen de 1 an de zile de la data cand hotararea a ramas definitiva, art. 506 alin. (2) din Cod anuleaza dispozitiile alin. (1), deoarece toate contestatiile in anulare introduse in termenul legal de un an, dar dupa cea de-a 15-a zi de cand hotararea a fost comunicata sunt sanctionate cu nulitatea . Practic, se arata ca alin. (1) si (2) al art. 506 din Codul de procedura civila sunt contradictorii. Prin urmare, textul legal criticat este lipsit de claritate si precizie cu privire la termenul de exercitare a contestatiei in anulare.
8. Tribunalul Bucuresti - Sectia a V-a civila apreciaza ca dispozitiile legale criticate sunt constitutionale.
9. Curtea de Apel Oradea - Sectia I civila apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata.
10. Tribunalul Bucuresti - Sectia a VI-a civila apreciaza ca dispozitiile legale criticate sunt constitutionale.
11. Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, actele de sesizare au fost comunicate presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
12. Guvernul, in dosarele nr. XXXXD/2017 si nr. YYYYD/2017, apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate neintemeiata.
13. Avocatul Poporului, in Dosarul nr. XXXXD/2017, considera ca dispozitiile legale criticate sunt constitutionale.
14. Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.


C U R T E A,
examinand actele de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si Avocatului Poporului, rapoartele intocmite de judecatorul-raportor, notele scrise depuse, sustinerile autorului exceptiei de neconstitutionalitate, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992, retine urmatoarele:
15. Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate.
16. Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate, astfel cum rezulta din actele de sesizare a Curtii Constitutionale, il reprezinta dispozitiile art. 506 alin. (1) si alin. (2) din Codul de procedura civila. Avand in vedere structura normativa a art. 506 care contine doar doua alineate, Curtea va retine ca obiect al exceptiei de neconstitutionalitate dispozitiile art. 506 din Codul de procedura civila, care au urmatorul cuprins:
"(1) Contestatia in anulare poate fi introdusa in termen de 15 zile de la data comunicarii hotararii, dar nu mai tarziu de un an de la data cand hotararea a ramas definitiva.
(2) Contestatia se motiveaza in termenul de 15 zile prevazut la alin. (1), sub sanctiunea nulitatii acesteia."
17. In opinia autorilor exceptiei de neconstitutionalitate, dispozitiile legale criticate incalca prevederile constitutionale ale art. 1 alin. (5) privind obligativitatea respectarii Constitutiei, a suprematiei sale si a legilor, in componenta sa referitoare la calitatea legii, art. 16 privind egalitatea in drepturi si art. 21 privind accesul liber la justitie, astfel cum acesta se interpreteaza potrivit art. 20 din Constitutie si prin prisma art. 6 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale si art. 24 privind dreptul la aparare.
18. Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea retine ca dispozitiile art. 506 din Codul de procedura civila au mai fost analizate prin Decizia nr. 322 din 10 mai 2018, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 738 din 27 august 2018, prilej cu care a constatat constitutionalitatea acestora. Raspunzand criticii potrivit careia dispozitiile legale criticate sunt neconstitutionale datorita instituirii termenului de 15 zile, care este un termen scurt pentru formularea contestatiei in anulare, aducand, astfel, atingere dispozitiilor constitutionale privind accesul liber la justitie, Curtea a retinut ca legiuitorul a conditionat valorificarea unui drept de exercitarea sa in interiorul unui anumit termen. Procedand in acest fel, legiuitorul nu a avut intentia de a restrange accesul liber la justitie, de care, in mod evident, cel interesat a beneficiat in cadrul termenului legal instituit, ci exclusiv de a instaura un climat de ordine, indispensabil in vederea exercitarii dreptului constitutional prevazut de art. 21, prevenind astfel abuzurile si asigurand protectia drepturilor si intereselor legitime ale celorlalte parti. De altfel, Curtea a statuat in mod constant ca reglementarea de catre legiuitor, in limitele competentei ce i-a fost conferita prin Constitutie, a conditiilor de exercitare a unui drept - subiectiv sau procesual -, inclusiv prin instituirea unor termene, nu constituie o restrangere a exercitiului acestuia, ci doar o modalitate eficienta de a preveni exercitarea sa abuziva, in detrimentul altor titulari de drepturi, in egala masura ocrotite (a se vedea, in acest sens, spre exemplu, Decizia nr. 605 din 22 septembrie 2016, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 2 din 3 ianuarie 2017, paragrafele 30 si 31, Decizia nr. 417 din 16 iunie 2016, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 828 din 19 octombrie 2016, paragrafele 24 si 25, Decizia nr. 266 din 6 martie 2008, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 379 din 19 mai 2008, sau Decizia nr. 141 din 23 martie 2004, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 360 din 23 aprilie 2004).
19. Asa fiind, termenele instituite prin textul de lege criticat au in vedere solutionarea procesului cu celeritate, in absenta lor contestatia in anulare putand fi formulata oricand, fapt ce ar fi de natura a genera o stare de perpetua incertitudine in ceea ce priveste raporturile juridice stabilite printr-o hotarare judecatoreasca irevocabila, afectand astfel grav stabilitatea si securitatea care trebuie sa le caracterizeze.
20. De altfel, art. 126 alin. (2) din Constitutie atribuie exclusiv legiuitorului prerogativa stabilirii competentei si procedurii de judecata, inclusiv a conditiilor de exercitare a cailor de atac. Prin urmare, termenele procedurale instituite de textul de lege criticat reprezinta expresia aplicarii dispozitiilor constitutionale invocate mai sus.
21. Distinct de cele retinute prin decizia amintita, Curtea observa ca in cauza de fata dispozitiile legale sunt criticate din perspectiva contrarietatii celor doua alineate ale art. 506 din Codul de procedura civila sub aspectul termenelor instituite in vederea formularii si motivarii contestatiei in anulare, respectiv 15 zile de la data comunicarii hotararii, dar nu mai tarziu de un an de la data de la care hotararea a ramas definitiva.
22. In analiza acestei critici de neconstitutionalitate, Curtea are in vedere in primul rand momentul de la care incep sa curga termenele procedurale. Legiuitorul a reglementat, cu titlu general, faptul ca acestea incep sa curga de la data comunicarii actelor de procedura, daca legea nu prevede altfel [art. 184 alin. (1) din Codul de procedura civila], regula care este prevazuta si in art. 506 alin. (1) teza intai din Codul de procedura civila. Legiuitorul, in fixarea momentului de la care curge termenul de 15 zile pentru formularea contestatiei in anulare, s-a raportat la un criteriu determinat si obiectiv, acesta fiind comunicarea hotararii, care va avea loc in toate cazurile, inclusiv in privinta hotararilor judecatoresti ramase definitive, potrivit art. 427 alin. (1) din Codul de procedura civila. Asadar, fata de vechea reglementare procesual civila sub imperiul careia erau comunicate doar hotararile susceptibile de a fi atacate cu apel sau recurs, deci nu si acelora ramase irevocabile, art. 427 alin. (1) din Codul de procedura civila prevede ca "Hotararea se va comunica din oficiu partilor, in copie, chiar daca este definitiva. Comunicarea se va face de indata ce hotararea a fost redactata si semnata in conditiile legii.", respectiv in cel mult 30 de zile de la pronuntare, potrivit art. 426 alin. (5) din Codul de procedura civila. In urma modificarii operate prin Legea nr. 310/2018 pentru modificarea si completarea Legii nr. 134/2010 privind Codul de procedura civila, precum si pentru modificarea si completarea altor acte normative, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 1.074 din 18 decembrie 2018, termenul de redactare si semnare a hotararii judecatoresti, in cazuri temeinic motivate, poate fi prelungit cu cate 30 de zile, de cel mult doua ori, deci putand fi prelungit pana la 90 de zile . Prin urmare, comunicarea reprezinta garantia unui proces echitabil si transparent, scopul acesteia fiind acela ca partile sa ia act de continutul hotararii si sa isi poata formula, daca este cazul, criticile impotriva acesteia.
23. In actuala reglementare, termenul de un an prevazut de art. 506 alin. (1) teza a doua din Codul de procedura civila are semnificatia unui termen-limita, inauntrul caruia trebuie sa aiba loc comunicarea hotararii definitive si, totodata, exercitarea contestatiei in anulare.
24. Faptul ca hotararea a fost comunicata inainte de implinirea termenului de un an de la ramanerea definitiva a acesteia nu deschide dreptul partii interesate sa formuleze contestatia in anulare oricand dupa comunicare si pana la implinirea termenului de un an, aceasta avand obligatia sa respecte termenul de 15 zile de la comunicare instituit prin art. 506 alin. (1) teza intai din Codul de procedura civila. Asadar, partile nu pot formula contestatie in anulare alternativ, in 15 zile de la comunicare sau intr-un an de la ramanerea definitiva a hotararii. Termenul de un an prevazut de dispozitiile legale criticate reprezinta un beneficiu acordat de legiuitor pentru a nu afecta accesul liber la justitie al persoanelor, determinat de eventualele erori procedurale.
25. In cazul in care hotararea nu a fost redactata si, prin urmare, comunicarea nu a avut loc in termenul de un an de la data ramanerii definitive a acesteia, partea nu va putea fi decazuta din termenul de formulare a contestatiei in anulare. In acest caz, partea va putea solicita repunerea in termen, aratand ca nedepunerea contestatiei in anulare in termen se datoreaza unui motiv temeinic justificat, neimputabil ei, respectiv neredactarea hotararii si, implicit, necomunicarea acesteia in limita termenului de un an prevazut de lege. Aceeasi solutie se impune si pentru situatia in care comunicarea hotararii s-a facut in termenul de un an, dar in mai putin de 15 zile pana la implinirea acestui termen.
26. In ceea ce priveste termenul de motivare a contestatiei in anulare Curtea observa ca art. 506 alin. (2) din Codul de procedura civila prevede expres faptul ca aceasta se motiveaza in termenul de 15 zile prevazut la alineatul precedent, respectiv in termenul de declarare a caii extraordinare de atac. Asadar, alin. (1) al art. 506 din Codul de procedura civila stabileste termenul de declarare a caii extraordinare de atac in 15 zile de la comunicare, termen in care se va si motiva, avand in vedere dispozitiile alin. (2) al aceluiasi articol .
27. Astfel, in calea extraordinara de atac a contestatiei in anulare nu se realizeaza un control judiciar asupra unei judecati anterioare, iar motivele pentru care se poate promova aceasta cale de atac a contestatiei in anulare sunt limitativ stabilite prin art. 503 din Codul de procedura civila si au drept scop pronuntarea unor hotarari judecatoresti corecte. Prin urmare, Curtea retine ca motivarea contestatiei in anulare trebuie sa se faca in termenul de declarare a caii extraordinare de atac.
28. In aceste conditii, Curtea nu poate retine o incalcare a principiului egalitatii cetatenilor, intrucat norma criticata se aplica in mod egal tuturor celor aflati in ipoteza acesteia, fara nicio discriminare pe considerente arbitrare. Curtea a statuat, in jurisprudenta sa, ca la situatii egale trebuie sa corespunda un tratament egal, iar incalcarea principiului egalitatii si nediscriminarii ar putea exista atunci cand se aplica un tratament diferentiat unor cazuri egale, fara sa existe o motivare obiectiva si rezonabila, ipoteza ce nu corespunde situatiei prezentate in cauza (a se vedea, in acest sens, Decizia nr. 781 din 17 noiembrie 2015, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 119 din 16 februarie 2016).
29. Nici accesul liber la justitie si nici dreptul la aparare nu sunt infrante, atat timp cat, potrivit dispozitiilor legale criticate, partilor interesate le este asigurata posibilitatea exercitarii unei cai extraordinare de atac impotriva hotararii judecatoresti considerate defavorabile.
30. De asemenea, nici critica referitoare la discriminarea dintre justitiabilul cu avocat desemnat din oficiu si justitiabilul cu avocat ales nu poate fi retinuta, intrucat justitiabilul care nu face fata cheltuielilor generate de procesul civil poate formula cerere de acordare a ajutorului public judiciar in conditiile stabilite de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 51/2008 privind ajutorul public judiciar in materie civila, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 327 din 25 aprilie 2008, care prevede la art. 13 ca cererea pentru acordarea ajutorului public judiciar in vederea exercitarii unei cai de atac se adreseaza instantei a carei hotarare se ataca, in mod obligatoriu, inauntrul termenului pentru exercitarea caii de atac si se solutioneaza de urgenta de un alt complet decat cel care a solutionat cauza pe fond . Totodata termenul pentru exercitarea caii de atac se intrerupe o singura data [art. 13 alin. (3) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 51/2008], iar de la data desemnarii avocatului incepe sa curga un nou termen pentru exercitarea caii de atac [art. 13 alin. (5) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 51/2008].
31. Pentru considerentele expuse mai sus, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constitutie, al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992, cu unanimitate de voturi,


CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
D E C I D E:


Respinge, ca neintemeiata, exceptia de neconstitutionalitate ridicata de D.I. in Dosarul nr. XXXXX/3/2015 al Tribunalului Bucuresti - Sectia a V-a civila, P.V.S. in Dosarul nr. XXX/35/2017 al Curtii de Apel Oradea - Sectia I civila si de C.V.C in Dosarul nr. XXXXX/3/2016 al Tribunalului Bucuresti - Sectia a VI-a civila si constata ca dispozitiile art. 506 din Codul de procedura civila sunt constitutionale in raport cu criticile formulate.


Pronuntata de: Curtea Constitutionala a Romaniei


Citeşte mai multe despre:    CCR    Decizia 398/2019    Contestatie in anulare    Avocat din oficiu    Discriminare    Avocat ales

Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.
Alte Speţe

Decizia CCR nr. 657/2019 referitoare la admiterea exceptiei de neconstitutionalitate a sintagmei "pe baza de abonament" - Legea 1/2011
Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei

Decizia CCR nr. 466/2019 - admiterea obiectiei de neconstitutionalitate a Legii pentru modificarea si completarea Legii nr. 286/2009 privind Codul penal, precum si a Legii nr. 78/2000 pentru prevenirea, descoperirea si sanctionarea faptelor de coruptie
Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei

CCR - Decizia 506/2019 asupra obiectiei de neconstitutionalitate a unor dispozitii din Legea pentru modificarea si completarea unor acte normative din domeniul ordinii si sigurantei publice
Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei

Decizia nr. 439/2019 referitoare la obiectia de neconstitutionalitate a Legii pentru modificarea art. 109 din Codul Rutier
Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei

Decizia nr. 417/2019 - conflict juridic constitutional intre Parlament si ICCJ
Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei

Decizia nr. 504/2019 asupra cererii de solutionare a conflictului juridic de natura constitutionala intre prim-ministru, pe de o parte, si Presedintele Romaniei, pe de alta parte
Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei

Decizia CCR nr. 388/2019 referitoare la respingerea exceptiei de neconstitutionalitate a unor dispozitii din Legea 115/1996 si din Legea 176/2010
Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei

Decizia nr. 293/2019 referitoare la respingerea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 40 alin. (3) din Codul penal
Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei

Decizia nr. 282/2019 referitoare la respingerea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 22 alin. (3) din Codul de procedura penala
Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei



Articole Juridice

Incidenta Deciziei CCR nr. 279/2015 asupra contractelor de munca suspendate la data pronuntarii. Neretroactivitate si neconstitutionalitate
Sursa: Irina Maria Diculescu

Aplicarea unui spor obligatoriu la pedeapsa principala a inchisorii – pedeapsa echitabila sau asuprire neconstitutionala
Sursa: Irina Maria Diculescu

Egalitatea in drepturi la acordarea pensiei sociale minime garantate
Sursa: EuroAvocatura.ro

Restrictiile privind vanzarea-cumpararea terenurilor agricole situate in extravilan si aplicarea principiului tempus regit actum
Sursa: Irina Maria Diculescu

Procedura speciala a atacarii hotararilor de validare a consilierilor locali – aspecte de constitutionalitate
Sursa: Irina Maria Diculescu

Legea anticoruptie: efectuarea de operatiuni financiare incompatibile cu functia ca acte de comert – aspecte de constitutionalitate si previzibilitate
Sursa: Irina Maria Diculescu

Evaluarea imobilelor restituite in natura sau prin echivalent in temeiul Legii 165/2013. Aspecte de constitutionalitate.
Sursa: Irina Maria Diculescu