din anul 2007, atuul tau de DREPT!
2399 de useri online



Prima pagină » Jurisprudenţă » Contencios Administrativ » Functionar public. Litigiu privind drepturi de natura salariala. Corecta delimitare a calitatii procesual pasive.

Functionar public. Litigiu privind drepturi de natura salariala. Corecta delimitare a calitatii procesual pasive.

  Publicat: 12 Apr 2009       6440 citiri        Secţiunea: Contencios Administrativ  


Termen folosit in t. VIII, art. 145, C. pen., partea generala, prin el intelegandu-se tot ce priveste autoritatile publice,
(termen CNA). Ansamblul programelor de radiodifuziune sau de televiziune, al emisiunilor si al celorlalte elemente ale unor servicii specifice, furnizat de un radiodifuzor,
In litigiul avand ca obiect solicitarea unor drepturi de natura salariala, calitatea procesuala pasiva este detinuta exclusiv de catre institutia cu care functionarul public are stabilit raportul de serviciu .

Structura functionala care actioneaza in regim de putere publica si/sau presteaza servicii publice si care este finantata din venituri bugetare si/sau din venituri proprii, in conditiile legii finantelor publice.
Este un mijloc legal sau conventional de asigurare a executarii obligatiilor;
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Cale de atac; actiune introdusa la instanta judecatoreasca superioara celei care a pronuntat o hotarare in prima instanta, prin care se solicita anularea hotararii judecatoresti si judecarea in fond a cauzei; cerere de apel
Data calendaristica a unui inscris sub semnatura privata, care nu poate fi contestata de terti.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Desfiintarea retroactiva a unui act juridic.
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
1. Din punct de vedere economic, o cantitate dorita dintr-un anumit bun economic, care poate fi cumparata, intr-o perioada determinata, la anumite niveluri ale pretului.
Cerere formulata de una din partile procesului civil pentru introducerea in cauza a unei alte persoane,
Contract prin care este asigurata plata de catre debitor/garantul/garantii sai a obligatiilor sale fata de creditorul sau.
Hartie de valoare care reprezinta o cota fixa din capitalul unei societati pe actiuni.
Este hotararea judecatoreasca prin care instanta de judecata solutioneaza cauza in prima instanta ori prin care aceasta se dezinvesteste fara a solutiona cauza.
Cale de atac; actiune introdusa la instanta judecatoreasca superioara celei care a pronuntat o hotarare in prima instanta, prin care se solicita anularea hotararii judecatoresti si judecarea in fond a cauzei; cerere de apel
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Una din conditiile pentru a fi parte in procesul civil sau pentru exercitarea actiunii civile,
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Cerere formulata de una din partile procesului civil pentru introducerea in cauza a unei alte persoane,
Contract prin care este asigurata plata de catre debitor/garantul/garantii sai a obligatiilor sale fata de creditorul sau.
Bunuri materiale, activitati sau actiuni, proiecte, pe care o banca accepta sa le crediteze
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Institutie specializata a statului din structura M.A.I., a carei organizare si functionare este reglementata prin lege organica.
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
(termen CNA) Drepturile obtinute de catre un radiodifuzor, �n temeiul unui contract, de la organizatorul unui eveniment si/sau de la proprietarul ori, dupa caz, administratorul locului unde se desfasoara evenimentul, de la autori si de la alti detinatori de drepturi vizati,
Structura functionala care actioneaza in regim de putere publica si/sau presteaza servicii publice si care este finantata din venituri bugetare si/sau din venituri proprii, in conditiile legii finantelor publice.
Termen folosit in t. VIII, art. 145, C. pen., partea generala, prin el intelegandu-se tot ce priveste autoritatile publice,
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Institutie specializata a statului din structura M.A.I., a carei organizare si functionare este reglementata prin lege organica.
Veriga organizatorica, compartiment in structura organizatorica a ministerelor si a celorlalte organe ale autoritatii centrale de stat,
Institutie specializata a statului din structura M.A.I., a carei organizare si functionare este reglementata prin lege organica.
Prevazut in cap. II, t. I, C. proc. pen., partea generala,
Institutie specializata a statului din structura M.A.I., a carei organizare si functionare este reglementata prin lege organica.
Organ sau organizatie de stat care desfasoara activitati din domeniul conducerii statului sau al serviciilor publice
Contract prin care este asigurata plata de catre debitor/garantul/garantii sai a obligatiilor sale fata de creditorul sau.
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Institutie specializata a statului din structura M.A.I., a carei organizare si functionare este reglementata prin lege organica.
Activitate de lamurire, de stabilire a adevaratului inteles al unei opere spirituale.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.

Faptul ca ministerul in interiorul caruia institutia publica este organizata si functioneaza, in calitatea acestuia de ordinator principal de credite repartizeaza institutiilor subordonate creditele bugetare aprobate, nu constituie un temei suficient pentru atragerea acestuia in litigiu, motivatia invocata de reclamant privind garantia ca obligatia baneasca a institutiei publice va fi astfel executata, neavand suport in dispozitiile procedurale privitoare la conditiile de exercitiu ale actiunii civile.

-------------

Prin cererea de interventie inregistrata pe rolul Curtii de Apel Bucuresti la data de 13.09.2007, reclamantii D.C, G.F, s.a. au solicitat sa intervina in dosarul nr. 3920/2/2007, urmand ca instanta sa oblige Ministerul Internelor si Reformei Administrative si Ministerul Economiei si Finantelor la plata sporului de fidelitate pentru anul 2005, actualizat.

In motivarea cererii, reclamantii au aratat ca obligatia de plata a sporului de fidelitate se intemeiaza pe dispozitiile art. 6 din OG nr. 38/2003, iar faptul ca acest act normativ a fost suspendat succesiv nu prezinta relevanta in cauza, intrucat pe calea suspendarii nu se poate ajunge la anularea unui drept legal acordat.
Paratul Ministerul Internelor si Reformei Administrative a formulat cerere de chemare in garantie a Ministerului Economiei si Finantelor.
Avandu-se in vedere ca reclamantii au invocat drepturi proprii, distincte de ale reclamantilor din dosarul nr.3920/2/2007, cererea acestora a fost calificata ca actiune principala.

Prin Sentinta Civila nr. 521 din 19 februarie 2008 a Curtii de Apel Bucuresti - Sectia a VIII a Contencios Administrativ si Fiscal, instanta a admis exceptia lipsei calitatii procesuale pasive a paratilor Ministerul Internelor si Reformei Administrative si Ministerul Economiei si Finantelor, exceptie invocata din oficiu si a respins actiunea ca fiind introdusa impotriva unor persoane fara calitate . Totodata, prima instanta a respins si cererea de chemare in garantie a Ministerului Economiei si Finantelor ca fiind ramasa fara obiect .

Pentru a pronunta aceasta hotarare, instanta a retinut ca reclamantii sunt functionari in cadrul Directiei Generale de Politie a Municipiului Bucuresti, astfel incat Ministerului Internelor si Reformei Administrative, ordonator principal de credite, nu ii incumba obligatia principala, respectiv cea de plata efectiva a acestor drepturi .

Totodata, judecatorul fondului a apreciat ca plata sporului de fidelitate trebuie sa se faca, in masura in care se stabileste ca este datorat, de catre institutia publica la care este incadrat functionarul public.

Impotriva acestei sentinte au formulat recurs atat reclamantii si intervenientii.
Recurentii considera ca in mod gresit instanta de fond a ridicat din oficiu si a admis exceptia lipsei calitatii procesuale pasive a Ministerului Internelor si Reformei Administrative.

Ministerul Internelor si Reformei Administrative are calitate de ordonator principal de credite, iar in conformitate cu dispozitiile art.21 din Legea nr.500/2002, ordonatorii principali de credite sunt cei care repartizeaza creditele bugetare, aprobate pentru bugetul propriu si pentru bugetele institutiilor publice ierarhic inferioare.

Bugetul se aloca M.I.R.A. si nu Directiei Generale de Politie a Municipiului Bucuresti care este ordonator tertiar de credite si nu poate dispune de sumele alocate de catre minister pentru alte plati decat pentru cele care au fost repartizate.
Directiile generale ale unui minister pot fi oricand restructurate, iar salariatii pot trece de la o directie la cealalta, atata timp cat sunt angajatii ministerului .

Recursul este nefondat.

Calitatea procesuala este definita ca fiind existenta unei identitati intre reclamant si cel care este titularul dreptului din raportul juridic dedus judecatii (cu referire la reclamant), precum si intre parat si cel obligat in acelasi raport juridic (cu referire la parat).
In speta, s-a pus problema lipsei calitatii procesuale pasive a paratului chemat in judecata si anume a Ministerului Internelor si Reformei Administrative.

Reclamantii si intervenientii si-au desfasurat activitatea in cadrul Directiei Generale de Politie a Municipiului Bucuresti, iar obiectul actiunii il reprezinta plata unor drepturi salariale.

Directia Generala de Politie a Municipiului Bucuresti este ordonator tertiar de credite si este obligata in virtutea raporturilor de serviciu incheiate cu reclamantii si intervenientii sa achite drepturile salariale.
Numai aceasta institutie publica poate fi chemata in judecata pentru neplata salariului sau a altor pretentii banesti.

Ceea ce invoca recurentii nu are legatura cu calitatea procesuala pasiva.

Recurentii nu au chemat in judecata M.I.R.A. in calitate de obligat in cadrul unui raport juridic (plata salariului), ci pentru calitatea acestuia de ordonator principal de credite.

Este adevarat ca M.I.R.A. are aceasta calitate si repartizeaza creditele bugetare aprobate, pentru bugetul propriu si pentru bugetele institutiilor publice ierarhic inferioare, conform art.21 din Legea nr.500/2002.

Recurentii considera ca atragerea M.I.R.A. in proces reprezinta o garantie ca obligatia baneasca a Directiei Generale de Politie a Municipiului Bucuresti va fi executata.
Aceasta interpretare a recurentilor se opune conditiilor de exercitiu ale actiunii civile stabilite de codul de procedura civila si in mod corect nu a fost primita de instanta de fond si nici de prezenta instanta care este investita cu solutionarea recursului.

Recursul a fost respins ca nefondat.



Pronuntata de: Inalta Curte de Casatie si Justitie - Sectia de contencios administrativ si fiscal, Decizia nr. 3522 din 16 octombrie 2008


Citeşte mai multe despre:   
Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Articole Juridice

Aspecte practice privind Cercetarea disciplinara a salariatilor
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor de masa in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor cadou in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati



Ştiri Juridice
Legislaţie

OUG 127/2023 pentru modificarea si completarea unor acte normative, prorogarea unor termene, precum si unele masuri bugetare
Ordonanta de urgenta 127/2023 pentru modificarea si completarea unor acte normative, prorogarea unor ...

OUG 128/2023 pentru unele masuri referitoare la salarizarea personalului din invatamant si alte sectoare de activitate bugetara
Ordonanta de urgenta 128/2023 pentru unele masuri referitoare la salarizarea personalului din invata ...

Legea 414/2023 privind desfasurarea actiunilor in reprezentare pentru protectia intereselor colective ale consumatorilor
Legea nr. 414/2023 privind desfasurarea actiunilor in reprezentare pentru protectia intereselor cole ...