Coordonator: Av. Marius-Cătălin Preduţ

Prima pagină » Jurisprudenţă » Drept Fiscal » Somatii de plata si titluri executorii. Proces-verbal de control. Natura juridica. Cerere de suspendare. Instanta competenta si procedura aplicabila.

Somatii de plata si titluri executorii. Proces-verbal de control. Natura juridica. Cerere de suspendare. Instanta competenta si procedura aplicabila.

  Publicat: 29 Jun 2009       12485 citiri        Secţiunea: Drept Fiscal  


Potrivit dispozitiilor art. 141 alin. (1) si art. 145 alin. (1) din Codul de procedura fiscala, somatiile de plata si titlurile executorii sunt acte de executare si nu acte administrative fiscale in sensul art. 2 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 554/2004, care sa poata face obiectul unei cereri de suspendare intemeiata pe dispozitiile art. 14-15 ale aceleiasi legi organice.

Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Ansamblul atributiilor stabilite de lege, care confera autoritatilor si institutiilor administratiei publice drepturi si obligatii de a desfasura,
Activitate desfasurata de organele financiare, pentru stabilirea subiectelor impozabile, a obiectului impunerii, determinarea bazei impozabile, calcularea impozitului,
Inscris intocmit de organul competent si in conditiile prevazute de lege, in baza caruia se poate efectua executarea silita.
Inscris intocmit de organul competent si in conditiile prevazute de lege, in baza caruia se poate efectua executarea silita.
Inscris intocmit de organul competent si in conditiile prevazute de lege, in baza caruia se poate efectua executarea silita.
Inscris intocmit de organul competent si in conditiile prevazute de lege, in baza caruia se poate efectua executarea silita.
Desfiintarea retroactiva a unui act juridic.
Cale de atac; actiune introdusa la instanta judecatoreasca superioara celei care a pronuntat o hotarare in prima instanta, prin care se solicita anularea hotararii judecatoresti si judecarea in fond a cauzei; cerere de apel
Desfiintarea retroactiva a unui act juridic.
Cale de atac; actiune introdusa la instanta judecatoreasca superioara celei care a pronuntat o hotarare in prima instanta, prin care se solicita anularea hotararii judecatoresti si judecarea in fond a cauzei; cerere de apel
Reglementata in sectiunea V, cap. I, t. IV, C. proc. pen.,
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Trasatura esentiala a infractiunii, prevazuta in cap. I, t. II, art. 19 , C. pen., partea generala. Ea priveste latura subiectiva a infractiunii,
Pricipiu general de drept, potrivit caruia autoritatile de stat, institutiile publice si toti cetatenii sunt obligati sa respecte legea,comportamentul lor sa fie conform prevederilor acesteia.
(Bankruptcy) Stare de insolvabilitate a unei persoane fizice sau juridice; cu alte cuvinte, incapacitatea acesteia de a-si plati datoriile.
(in sensul legii contenciosului administrativ, legea 554/2004). Prejudiciu material viitor, dar previzibil cu evidenta sau, dupa caz,
Cale de atac; actiune introdusa la instanta judecatoreasca superioara celei care a pronuntat o hotarare in prima instanta, prin care se solicita anularea hotararii judecatoresti si judecarea in fond a cauzei; cerere de apel
( lat. expertus, de la experior "incerc, dovedesc"). Mijloc de proba, prevazut in sectiunea X, cap. II, t. III, C. proc. pen., partea generala si in diferite legi speciale, consta in rezolvarea unor probleme de stricta specialitate de catre persoane care poseda cunostinte profunde intr-un domneiu dat.
Sunt mijloace de convingere prin care se stabileste existenta unor acte sau fapte juridice si, automat, a unor drepturi si obligatii ce rezulta din acestea.
Denumire generica pentru toate felurile de monede si semne ale valorii. Au aparut din necesitatea de a facilita schimburile de marfuri.
1. Din punct de vedere economic, o cantitate dorita dintr-un anumit bun economic, care poate fi cumparata, intr-o perioada determinata, la anumite niveluri ale pretului.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Ansamblul atributiilor stabilite de lege, care confera autoritatilor si institutiilor administratiei publice drepturi si obligatii de a desfasura,
Desfiintarea unei hotarari judecatoresti ca urmare a admiterii unei cai de atac (recurs, apel, recurs in anulare).
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Cale de atac; actiune introdusa la instanta judecatoreasca superioara celei care a pronuntat o hotarare in prima instanta, prin care se solicita anularea hotararii judecatoresti si judecarea in fond a cauzei; cerere de apel
Activitate desfasurata de organele financiare, pentru stabilirea subiectelor impozabile, a obiectului impunerii, determinarea bazei impozabile, calcularea impozitului,
Ansamblu de masuri prevazute de lege prin care creditorul realizeaza, cu ajutorul constrangerii de stat, drepturi patrimoniale recunoscute prin hotararea unui organ de jurisdictie sau prin alt titlu, daca debitorul nu-si indeplineste de buna voie obligatiile.
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
Ansamblul atributiilor stabilite de lege, care confera autoritatilor si institutiilor administratiei publice drepturi si obligatii de a desfasura,
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
1. Din punct de vedere economic, o cantitate dorita dintr-un anumit bun economic, care poate fi cumparata, intr-o perioada determinata, la anumite niveluri ale pretului.
Activitate desfasurata de organele financiare, pentru stabilirea subiectelor impozabile, a obiectului impunerii, determinarea bazei impozabile, calcularea impozitului,
Drept al uneia dintre persoanele care sunt subiect intr-un raport juridic de obligatie, denumita creditor, de a pretinde celeilalte parti, denumita debitor, indeplinirea obligatiei acesteia.
Ansamblu de masuri prevazute de lege prin care creditorul realizeaza, cu ajutorul constrangerii de stat, drepturi patrimoniale recunoscute prin hotararea unui organ de jurisdictie sau prin alt titlu, daca debitorul nu-si indeplineste de buna voie obligatiile.
Activitate desfasurata de organele financiare, pentru stabilirea subiectelor impozabile, a obiectului impunerii, determinarea bazei impozabile, calcularea impozitului,
Drept al uneia dintre persoanele care sunt subiect intr-un raport juridic de obligatie, denumita creditor, de a pretinde celeilalte parti, denumita debitor, indeplinirea obligatiei acesteia.
Este hotararea judecatoreasca prin care instanta de judecata solutioneaza cauza in prima instanta ori prin care aceasta se dezinvesteste fara a solutiona cauza.
Denumire generica pentru toate felurile de monede si semne ale valorii. Au aparut din necesitatea de a facilita schimburile de marfuri.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Reglementata in sectiunea V, cap. I, t. IV, C. proc. pen.,
1. Din punct de vedere economic, o cantitate dorita dintr-un anumit bun economic, care poate fi cumparata, intr-o perioada determinata, la anumite niveluri ale pretului.
Activitate desfasurata de organele financiare, pentru stabilirea subiectelor impozabile, a obiectului impunerii, determinarea bazei impozabile, calcularea impozitului,
Cale de atac; actiune introdusa la instanta judecatoreasca superioara celei care a pronuntat o hotarare in prima instanta, prin care se solicita anularea hotararii judecatoresti si judecarea in fond a cauzei; cerere de apel
Reglementata in sectiunea V, cap. I, t. IV, C. proc. pen.,
Reglementata in sectiunea V, cap. I, t. IV, C. proc. pen.,
Reglementata in sectiunea V, cap. I, t. IV, C. proc. pen.,
(in sensul legii contenciosului administrativ, legea 554/2004). Prejudiciu material viitor, dar previzibil cu evidenta sau, dupa caz,
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Contrarietate intre un fapt sau act juridic si prevederile actelor normative.
Reprezinta ansamblul actelor cu caracter normativ emise de catre institutiile comunitare, in principal de catre Consiliul UE si Comisia Europeana, in cursul exercitarii competentelor ce le sunt atribuite prin Tratat. Tratatul CEE enumera cinci astfel de instrumente:
Cale de atac; actiune introdusa la instanta judecatoreasca superioara celei care a pronuntat o hotarare in prima instanta, prin care se solicita anularea hotararii judecatoresti si judecarea in fond a cauzei; cerere de apel
Act adoptat de organele de stat,
Desfiintarea retroactiva a unui act juridic.
Activitate desfasurata de organele financiare, pentru stabilirea subiectelor impozabile, a obiectului impunerii, determinarea bazei impozabile, calcularea impozitului,
Imobil asupra caruia greveaza o servitute.
Specialist cu o competenta profesionala deosebita care poate fi desemnat de catre organul de urmarire penala ori de catre organul de jurisdictie pentru a efectua lucrari sau a da lamuririle necesare asupra unor situatii de fapt, in vederea rezolvarii unui proces. In activitatea sa expertul nu transeaza conflicte si nici nu arbitreaza interese, ci executa analize, investigatii, calcule, formuland evaluari, precieri si concluzii in legatura cu situatia respectiva.
Activitate desfasurata de organele financiare, pentru stabilirea subiectelor impozabile, a obiectului impunerii, determinarea bazei impozabile, calcularea impozitului,
Este formata din persoanele asociate sub diferite forme, pe baza unor interese comune, si care isi dedica timpul, cunostintele si experienta pentru a-si promova si apara drepturile si interesele;
Activitate desfasurata de organele financiare, pentru stabilirea subiectelor impozabile, a obiectului impunerii, determinarea bazei impozabile, calcularea impozitului,
Este calea de atac ordinara prin care la cererea procurorului si a partilor interesate se asigura repararea erorilor din hotararile judecatoresti pronuntate in fond, constituind al treilea grad de jurisdictie.
1. Din punct de vedere economic, o cantitate dorita dintr-un anumit bun economic, care poate fi cumparata, intr-o perioada determinata, la anumite niveluri ale pretului.
Rezulta ca suspendarea titlurilor executorii si a somatiilor de plata privind creantele fiscale nu poate fi dispusa decat in cadrul unei contestatii la executare intemeiata pe dispozitiile art. 172 si urmatoarele din Codul de procedura fiscala iar nu de catre instanta de contencios administrativ sesizata conform art. 14 si 15 din Legea nr. 554/2004.
Este insa de competenta de solutionare a instantei de contencios administrativ cererea de suspendare a procesului-verbal de control, care desi precede emiterea deciziei de impunere, produce efecte juridice prin el insusi, fiind un act administrativ-fiscal in sensul art. 2 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 554/2004 si art. 41 din Codul de procedura fiscala, emis de organul fiscal competent in aplicarea legislatiei privind stabilirea, modificarea sau stingerea unor drepturi si obligatii fiscale.


-----------

La data de 14 septembrie 2007, SC F SRL Mioveni a solicitat ca in contradictoriu cu DGFP Arges sa se dispuna conform art. 14 alin. (1) din Legea nr. 554/2004, suspendarea urmatoarelor acte:
- Proces verbal de control nr. 10867 din 30 martie 2007, incheiat pentru suma totala de 1.659.548 lei
- Decizia de impunere , cu acelasi numar si data, emisa pentru suma totala de 1.659.548 lei
- Titlu executoriu emis in dosarul fiscal nr. 15 din 1 iunie 2007, pentru suma de 455.685 lei
- Titlu executoriu emis in dosarul fiscal nr. 201 din 28 mai 2007, pentru suma de 87.675 lei
- Titlu executoriu emis in dosarul fiscal nr. 13 din 1 iunie 2007, pentru suma de 586.729 lei
- Titlu executoriu emis in dosarul fiscal nr. 14 din 1 iunie 2007, pentru suma de 529.459 lei
- Somatia de plata nr. 3/40/2007/2322 emisa in dosarul fiscal nr. 4 din 1 iunie 2007 pentru suma de 1.571.873 lei
- Somatia de plata nr. 3/40/2007/2208 emisa in dosarul fiscal nr. 45 din 28 mai 2007 pentru suma de 87.675 lei

In motivarea cererii sale, reclamanta a aratat ca existenta pe rolul autoritatii publice parate a contestatiei formulate impotriva procesului-verbal de control financiar, avand ca obiect anularea actelor constatatoare a caror suspendare a fost solicitata, echivaleaza cu dovedirea unui caz bine justificat, in sensul art. 14 si 15 din Legea nr. 554/2004.

De asemenea, a precizat ca aplicarea actelor respective este de natura sa prejudicieze in mod grav societatea, care se vede pusa in situatia de a nu-si mai putea continua activitatea in viitor.
Ulterior, reclamanta si-a precizat cerea in sensul ca solicita suspendarea executarii actelor administrative fiscale mai sus mentionate, pana la solutionarea definitiva si irevocabila a actiunii introduse la Curtea de Apel Pitesti – Sectia comerciala, contencios administrativ si fiscal, in dosarul nr. 811/46/2007 pentru anularea Deciziei nr. 207 din 16 iulie 2007 emisa de ANAF- Directia Generala de Solutionare a Contestatiilor.

Prin sentinta civila nr. 96/F-C din 19 octombrie 2007, Curtea de Apel Pitesti a respins excepiile invocate de parata referitoare la necompetenta materiala a instantei si la inadmisibilitatea cererii de suspendare, ca neintemeiate.
Totodata, a admis cererea reclamantei astfel cum a fost precizata, dispunand suspendarea executarii tuturor actelor administrativ fiscale mai sus mentionate, pana la solutionarea definitiva si irevocabila a litigiului.
In sfarsit, s-a constat ca suma de 3000 de lei stabilita cu titlu de cautiune a fost achitat de catre societatea reclamanta.

Pentru a pronunta aceasta hotarare, prima instanta a retinut ca emiterea actelor administrative fiscale prin care s-au stabilit mai multe creante fiscale este de natura a conduce la indisponibilitatea conturilor bancare ale reclamantei, paralizandu-i practic intreaga activitate, cu consecinte grave si ireversibile in viitor. Ca, dupa solutionarea contestatiei la executare, parata va putea sa-si activeze titlurile executorii si sa blocheze activitatea comerciala a societatii, in conditiile in care nu rezulta cu certitudine vinovatia acesteia.
Pe de alta parte, „aparenta dreptului nu converge catre legalitate si temeinicia actelor administrative fiscale”, iar blocarea activitatii poate determina chiar intrarea in stare de faliment a societatii comerciale.

S-a mai aratat ca pe durata suspendarii actelor respective, creditoarea beneficiaza oricum, de dobanzi si penalitati de intarziere si ca paguba iminenta a reclamantei este certa si viitoare, justificand masura admiterii cererii de fata.
In fine, curtea de apel a retinut ca parata a mai procedat la o verificare a aceleiasi perioade, stabilind un alt rezultat care o avantajeaza pe reclamanta, iar cercetarea penala a fost declansata prin controlul altor societati cu care aceasta a colaborat.

In plus, la dosarul pricinii exista rapoarte de expertiza tehnica efectuate in alte cauze si chiar daca au natura unor probe extrajudiciare, ele vizeaza aceleasi acte administrative fiscale si conduc cel putin la premiza diminuarii sumelor de bani stabilite in sarcina reclamantei.
Impotriva sentintei, parata Directia Generala a Finantelor Publice Arges a declarat recurs.
Recurenta a sustinut, in cadrul unei prime critici, ca hotararea s-a dat cu incalcarea competentei altei instante in privinta capatului de cerere avand ca obiect suspendarea executarii titlurilor executorii si a somatiilor de plata emise in dosarele fiscale la care se refera reclamanta. Ca, instanta competenta sa se pronunte asupra acestei cereri este Judecatoria Pitesti, conform art.172 alin.4) din Codul de procedura fiscala si art.373 alin.2) din Codul de procedura civila.

Motivul de casare este fondat.

Potrivit dispozitiilor art.141 alin.1) si art.145 alin.1) din Codul de procedura fiscala, somatiile de plata si titlurile executorii sunt acte de executare si nu acte administrative fiscale in sensul art.2 alin.1 lit.c) din Legea nr.554/2004, care sa poata face obiectul unei cereri de suspendare intemeiata pe dispozitiile art.14-15 ale aceleiasi legi organice.

Rezulta deci, ca suspendarea titlurilor executorii si a somatiilor de plata privind creante fiscale nu putea fi dispusa decat in cadrul unei contestatii la executare intemeiata pe dispozitiile art.172 si urmatoarele din Codul de procedura fiscala si nu de catre instanta de contencios administrativ sesizata conform art.14 si 15 din Legea nr.554/2004.

Desi exceptia de necompetenta materiala a fost invocata de parata prin intampinare, curtea de apel a respins-o cu motivarea ca atat somatiile de plata, cat si titlurile executorii emise de organul fiscal in dosarele fiscale, „pot fi solutionate prin prorogare, avand in vedere decizia de impunere si dispozitiile art.172 din Codul de procedura fiscala”.

Solutia ca si argumentele invocate in sprijinul sau ignora insa, nu numai natura juridica a titlurilor executorii si a somatiilor de plata emise in cadrul procedurii de executare silita de catre organele fiscale competente, ci si reglementarile legale existente, care confera instantelor judecatoresti de drept comun, competenta materiala de solutionare a unor asemenea contestatii.

Recurenta a sustinut apoi, ca in mod gresit prima instanta a respins exceptia de inadmisibilitate a capatului de cerere care se refera la suspendarea procesului-verbal de control nr.10867 din 30 martie 2007, intrucat acest act are in realitate, natura unui raport de inspectie fiscala care sta la baza emiterii deciziei de impunere si nu reprezinta un titlu de creanta susceptibil de executare silita.

Critica nu este intemeiata, deoarece recurenta insasi admite faptul ca procesul-verbal de control incheiat de consilierii paratei Directia Generala a Finantelor Publice Arges a stat la baza emiterii deciziei de impunere nr.10867 din 30 martie 2007 pentru suma totala de 1.659.548 lei stabilita in sarcina reclamantei cu titlu de creanta fiscala.

Desi precede deciziei de impunere, procesul-verbal de control este, in sensul art.2 alin.1 lit.c) din Legea nr.554/2004 si art.41 din Codul de procedura fiscala, un act administrativ fiscal emis de organul fiscal competent in aplicarea legislatiei privind stabilirea, modificarea sau stingerea unor drepturi si obligatii fiscale.
Avand un asemenea caracter, procesul-verbal de control financiar a produs efecte juridice prin el insasi si ca atare poate forma obiectul unei cereri de suspendare a executarii actului administrativ conform art.14 si 15 din Legea contenciosului administrativ in vigoare, art.215 alin.2) din Codul de procedura fiscala.

In cadrul altei critici, recurenta a sustinut ca sentinta atacata a fost pronuntata cu incalcarea sau aplicarea gresita a legii, in ceea ce priveste cuantumul sumei de bani stabilita de instanta cu titlu de cautiune si a rezolvarii date capatului de cerere avand ca obiect suspendarea procesului – verbal de control si a deciziei de impunere nr.10867 din 30 martie 2007.
Motivul de recurs nu este fondat.

Cum deja s-a aratat, prin sentinta, curtea de apel a constatat ca suma de 3000 lei fixata cu titlu de cautiune in baza art.215 alin.2 din C. proc. fisc. a fost achitata de catre reclamanta.
Legiuitorul nu a stabilit un anumit procent fix, ci a prevazut posibilitatea instantei competente de a obliga pe reclamanta la plata unei cautiuni de pana la 20% din cuantumul sumei contestate, iar in cazul cererilor al caror obiect nu este evaluabil in bani, o cautiune de pana la 2000 lei.
Tinand seama de aceasta reglementare si de faptul ca societatea comerciala a mai achitat anterior o cautiune in valoare de 166.954,80 lei, orientata spre limita maxima, in dosarul nr.6884/280/2007 al Judecatoriei Pitesti, fara temei se sustine in recurs ca suma de 3000 lei achitata cu acelasi titlu nu ar fi suficienta.

In legatura cu rezolvarea data cererii de suspendare a executarii celor doua acte administrative fiscale, Inalta Curte apreciaza ca ea este legala si temeinica.

Pentru aceasta concluzie trebuie mentionat in primul rand, cuantumul foarte ridicat al obligatiilor financiare suplimentare stabilite de organul de control financiar, respectiv suma totala de 1.659.548 lei, a carei plata imediata, prin raportare la capitalul social subscris si varsat al societatii comerciale, ar produce in mod cert o paguba iminenta si ireversibila in patrimoniul sau.

Prima instanta a retinut judicios existenta cazului bine justificat, referindu-se la o anumita aparenta de nelegalitate a actelor administrative fiscale, emise dupa ce un control financiar efectuat anterior la reclamanta, pe aceeasi perioada, nu a consemnat aspectele mentionate in aceste acte .

Sub aspectul analizat este semnificativa hotararea pronuntata de Curtea de Apel Pitesti- Sectia comerciala si de contencios administrativ, prin sentinta civila nr.126/F-C din 19 decembrie 2007 in dosarul nr.811/46/2007.

Este vorba despre o hotarare definitiva si irevocabila prin care s-a dispus anularea deciziei nr.207 din 16 iulie 2007 si trimiterea contestatiei formulata de reclamanta, impotriva deciziei de impunere nr.10867/2007 la parata Agentia Nationala de Administrare Fiscala in vederea solutionarii cauzei in fond .

In plus, societatea comerciala a prezentat ca act nou in recurs si opinia exprimata la cererea sa de catre expertul contabil SM. Acest expert a concluzionat ca obligatiile fiscale suplimentare stabilite prin decizia de impunere nr.10867 din 30 martie 2007 nu reflecta realitatea si pot afecta negativ activitatea SC „F” SRL Mioveni.
De asemenea, a apreciat ca societatea respectiva are motive justificate pentru a solicita instantei de judecata suspendarea executarii deciziei de impunere emisa de parata pentru suma totala de 1.659.548 lei, deoarece aplicarea actului poate conduce la incetarea temporara a activitatii sau chiar la falimentul agentului economic controlat.

Avand in vedere considerentele expuse in cele ce preced recursul a fost admis numai in privinta rezolvarii date capetelor de cerere care au ca obiect suspendarea titlurilor executorii si a somatiilor de plata, celelalte dispozitii ale sentintei au fi mentinute.



Pronuntata de: Inalta Curte de Casatie si Justitie - Sectia de contencios administrativ si fiscal, Decizia nr. 2720 din 26iunie 2008


Citeşte mai multe despre:   
Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Articole Juridice

Ce sunt locurile de munca ecologice?
Sursa: EuroAvocatura.ro

Angajatorii au obligatia de a permite salariatilor verificarea sistemului de masurare a duratei timpului de lucru zilnic
Sursa: Curtea de Justitie a Uniunii Europene

Timpul de lucru si perioada de repaus in cazul incheierii mai multor contracte individuale de munca
Sursa: Curtea de Justitie a Uniunii Europene



Ştiri Juridice
Legislaţie

Legea nr. 58/2021. Legea kurzarbeit, de modificare a OUG 211/2020 si OUG 132/2020
Legea 58/2021 pentru aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 211/2020 privind prelungirea a ...

OUG nr. 11/2021 pentru aprobarea schemelor de plati si a unor instrumente de garantare care se aplica in agricultura in anii 2021 si 2022
Ordonanta de urgenta nr. 11/2021 pentru aprobarea schemelor de plati si a unor instrumente de garant ...

HG nr. 4/2021 pentru stabilirea salariului de baza minim brut pe tara garantat in plata in anul 2021
Hotararea nr. 4/2021 pentru stabilirea salariului de baza minim brut pe tara garantat in plata Mo ...