Coordonator: Av. Marius-Cătălin Preduţ

Prima pagină » Legislaţie » EuroLegislatie » Legea 83/2012 pentru ratificarea Tratatului privind stabilitatea, coordonarea si guvernanta in cadrul uniunii economice si monetare

Legea 83/2012 pentru ratificarea Tratatului privind stabilitatea, coordonarea si guvernanta in cadrul uniunii economice si monetare

  Publicat: 24 Jun 2012       7513 citiri        Secţiunea: EuroLegislatie  


Este o modalitate principala de exprimare a consimtamantului de catre statele care au luat parte la negocierea tratatului si care este prevazuta si ceruta de dreptul intern al statelor semnatare, modalitate prin care tratatul este supus controlului parlamentar.
Legea 83/2012 pentru ratificarea Tratatului privind stabilitatea, coordonarea si guvernanta in cadrul uniunii economice si monetare dintre Regatul Belgiei, Republica Bulgaria, Regatul Danemarcei, Republica Federala Germania, Republica Estonia, Irlanda, Republica Elena, Regatul Spaniei, Republica Franceza, Republica Italiana, Republica Cipru, Republica Letonia, Republica Lituania, Marele Ducat de Luxemburg, Ungaria, Malta, Regatul Tarilor de Jos, Republica Austria, Republica Polona, Republica Portugheza, Romania, Republica Slovenia, Republica Slovacia, Republica Finlanda si Regatul Suediei, semnat la Bruxelles la 2 martie 2012

Publicata in Monitorul artea I nr. 410 din 20 iunie 2012

Act de drept civil sau international, care exprima o intelegere, un accord de vointa, o invoiala, contract, conventie.
Denumire data monedei unice europene.
Este un acord incheiat in scris intre subiectele de drept international si guvernat de dreptul international, incheiat in scopul de a produce efecte juridice si consemnat intr-un instrument unic sau, in doua sau mai multe instrumente conexe, oricare ar fi denumirea sa.
(UE). Fondata la 1 ianuarie 1993 prin aplicarea Tratatului de la Maastricht , Uniunea Europeana (UE) preia initiativa constructiei europene de la Comunitatea Economica Europeana (CEE).
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Ansamblu de conditii si elemente naturale qle Terrei: aerul, apa, solul si subsolul, toate straturile atmosferice, toate materiile organice si anorganice, precum si fiintele vii, sistemele naturale în interactiune cuprinzand elementele enumerate anterior, inclusiv valorile materiale si spirituale.
(Convergente) Tendinta pretului unui contract futures pe o marfa de a se apropia de pretul la care marfa respectiva se tranzactioneaza pe piata cash.
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Ansamblu de conditii si elemente naturale qle Terrei: aerul, apa, solul si subsolul, toate straturile atmosferice, toate materiile organice si anorganice, precum si fiintele vii, sistemele naturale în interactiune cuprinzand elementele enumerate anterior, inclusiv valorile materiale si spirituale.
Austria, Belgia, Bulgaria, Cipru, Danemarca, Estonia, Finlanda, Franta, Germania, Grecia, Irlanda, Italia, Letonia, Lituania, Luxemburg, Malta, Marea Britanie, Olanda, Polonia, Portugalia, Republica Ceha, Romania, Slovacia, Slovenia, Spania, Suedia, Ungaria.
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Ansamblu de conditii si elemente naturale qle Terrei: aerul, apa, solul si subsolul, toate straturile atmosferice, toate materiile organice si anorganice, precum si fiintele vii, sistemele naturale în interactiune cuprinzand elementele enumerate anterior, inclusiv valorile materiale si spirituale.
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Ansamblu de conditii si elemente naturale qle Terrei: aerul, apa, solul si subsolul, toate straturile atmosferice, toate materiile organice si anorganice, precum si fiintele vii, sistemele naturale în interactiune cuprinzand elementele enumerate anterior, inclusiv valorile materiale si spirituale.
(Haircut) In Statele Unite, termen utilizat in industria instrumentelor financiare care se refera la formulele folosite in evaluarea instrumentelor financiare pentru a calcula capitalul net al unui broker/dealer.
Stari, situatii, intamplari calitati sau alte date, care nu fac parte din continutul infractiunii,
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Ansamblu de conditii si elemente naturale qle Terrei: aerul, apa, solul si subsolul, toate straturile atmosferice, toate materiile organice si anorganice, precum si fiintele vii, sistemele naturale în interactiune cuprinzand elementele enumerate anterior, inclusiv valorile materiale si spirituale.
Soldul din care reiese o insuficienta a resurselor in raport cu nevoile, in cursul unei perioade date;
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Ansamblu de conditii si elemente naturale qle Terrei: aerul, apa, solul si subsolul, toate straturile atmosferice, toate materiile organice si anorganice, precum si fiintele vii, sistemele naturale în interactiune cuprinzand elementele enumerate anterior, inclusiv valorile materiale si spirituale.
(Haircut) In Statele Unite, termen utilizat in industria instrumentelor financiare care se refera la formulele folosite in evaluarea instrumentelor financiare pentru a calcula capitalul net al unui broker/dealer.
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Ansamblul normelor care reglementeaza relatiile sociale din cadrul unui singur stat.
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Comisia Europeana este organul executiv al Uniunii Europene. Este o institutie independenta politic de guvernele statelor membre si reprezinta interesele Uniunii in ansamblu. In cadrul orientarilor politice generale stabilite de Consiliul European, pregateste si implementeaza deciziile Consiliului Uniunii Europene si ale Parlamentului European.
Stari, situatii, intamplari calitati sau alte date, care nu fac parte din continutul infractiunii,
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Ansamblu de conditii si elemente naturale qle Terrei: aerul, apa, solul si subsolul, toate straturile atmosferice, toate materiile organice si anorganice, precum si fiintele vii, sistemele naturale în interactiune cuprinzand elementele enumerate anterior, inclusiv valorile materiale si spirituale.
Suma de bani sau alte valori care trebuie platite de catre un debitor unei alte persoane,
Suma stabilita de banca de comun acord cu clientul cu ocazia incheierii contractului de credit,
Suma stabilita de banca de comun acord cu clientul cu ocazia incheierii contractului de credit,
Soldul din care reiese o insuficienta a resurselor in raport cu nevoile, in cursul unei perioade date;
Soldul din care reiese o insuficienta a resurselor in raport cu nevoile, in cursul unei perioade date;
Este un acord incheiat in scris intre subiectele de drept international si guvernat de dreptul international, incheiat in scopul de a produce efecte juridice si consemnat intr-un instrument unic sau, in doua sau mai multe instrumente conexe, oricare ar fi denumirea sa.
Soldul din care reiese o insuficienta a resurselor in raport cu nevoile, in cursul unei perioade date;
(UE). Fondata la 1 ianuarie 1993 prin aplicarea Tratatului de la Maastricht , Uniunea Europeana (UE) preia initiativa constructiei europene de la Comunitatea Economica Europeana (CEE).
Consiliul Uniunii Europene (Consiliul de Ministri sau Consiliul) este principalul organism decizional al UE. Asemenea Parlamentului European, el a fost creat prin tratatele fondatoare in cursul anilor '50 si este alcatuit din ministrii din statele membre, fiind astfel institutia Uniunii Europene in care guvernele statelor membre sunt reprezentate.
Comisia Europeana este organul executiv al Uniunii Europene. Este o institutie independenta politic de guvernele statelor membre si reprezinta interesele Uniunii in ansamblu. In cadrul orientarilor politice generale stabilite de Consiliul European, pregateste si implementeaza deciziile Consiliului Uniunii Europene si ale Parlamentului European.
Denumire data monedei unice europene.
Comisia Europeana este organul executiv al Uniunii Europene. Este o institutie independenta politic de guvernele statelor membre si reprezinta interesele Uniunii in ansamblu. In cadrul orientarilor politice generale stabilite de Consiliul European, pregateste si implementeaza deciziile Consiliului Uniunii Europene si ale Parlamentului European.
Denumire data monedei unice europene.
Soldul din care reiese o insuficienta a resurselor in raport cu nevoile, in cursul unei perioade date;
Denumire data monedei unice europene.
Asemanare intre doua sau mai multe notiuni, situatii, fenomene etc.
Comisia Europeana este organul executiv al Uniunii Europene. Este o institutie independenta politic de guvernele statelor membre si reprezinta interesele Uniunii in ansamblu. In cadrul orientarilor politice generale stabilite de Consiliul European, pregateste si implementeaza deciziile Consiliului Uniunii Europene si ale Parlamentului European.
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
Comisia Europeana este organul executiv al Uniunii Europene. Este o institutie independenta politic de guvernele statelor membre si reprezinta interesele Uniunii in ansamblu. In cadrul orientarilor politice generale stabilite de Consiliul European, pregateste si implementeaza deciziile Consiliului Uniunii Europene si ale Parlamentului European.
Termen folosit pentru a desemna activitatea instantelor judecatoresti.
Termen folosit pentru a desemna activitatea instantelor judecatoresti.
Termen folosit pentru a desemna activitatea instantelor judecatoresti.
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
(CJCE) Curtea de Justitie este alcatuita din tot atatia judecatori cate state membre. In prezent sunt 25 de judecatori asistati de opt avocati generali care sunt numiti pe durata a sase ani cu acordul statelor membre. Curtea se poate reuni camere, in Marea Camera (treispezece judecatori) sau in plen.
Termen folosit pentru a desemna activitatea instantelor judecatoresti.
Termen folosit pentru a desemna activitatea instantelor judecatoresti.
Termen folosit pentru a desemna activitatea instantelor judecatoresti.
Comisia Europeana este organul executiv al Uniunii Europene. Este o institutie independenta politic de guvernele statelor membre si reprezinta interesele Uniunii in ansamblu. In cadrul orientarilor politice generale stabilite de Consiliul European, pregateste si implementeaza deciziile Consiliului Uniunii Europene si ale Parlamentului European.
Este un acord incheiat in scris intre subiectele de drept international si guvernat de dreptul international, incheiat in scopul de a produce efecte juridice si consemnat intr-un instrument unic sau, in doua sau mai multe instrumente conexe, oricare ar fi denumirea sa.
Termen folosit pentru a desemna activitatea instantelor judecatoresti.
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
1. Impozite si taxe locale stabilite in suma globala si invariabila.
Denumire data monedei unice europene.
1. Solutia la care partenerii de negocieri ajung prin acordarea de concesii reciproce in scopul deblocarii tratativelor si a facilitarii perfectarii contractului.
Este un acord incheiat in scris intre subiectele de drept international si guvernat de dreptul international, incheiat in scopul de a produce efecte juridice si consemnat intr-un instrument unic sau, in doua sau mai multe instrumente conexe, oricare ar fi denumirea sa.
(Convergente) Tendinta pretului unui contract futures pe o marfa de a se apropia de pretul la care marfa respectiva se tranzactioneaza pe piata cash.


ARTICOLUL 1
(1) Prin prezentul tratat, partile contractante convin, in calitate de state membre ale Uniunii Europene, sa consolideze pilonul economic al uniunii economice si monetre prin adoptarea unui set de reguli care au ca scop promovarea disciplinei bugetare prin intermediul unui pact bugetar, consolidarea coordonarii politicilor lor economice si imbunatatirea guvernantei in zona euro, sprijinind astfel atingerea obiectivelor Uniunii Europene privind cresterea economica durabila, ocuparea fortei de munca, competitivitatea si coeziunea sociala.
(2) Prezentul tratat se aplica integral partilor contractante a caror moneda este euro. Acesta se aplica, de asemenea, si celorlalte parti contractante, in masura si in conditiile stabilite la articolul 14.


Titlul II - Coerenta si relatia cu dreptul Uniunii


ARTICOLUL 2
(1) Prezentul tratat se aplica si este interpretat de catre partile contractante in conformitate cu tratatele pe care se intemeiaza Uniunea Europeana, in special cu articolul 4 alineatul (3) din Tratatul privind Uniunea Europeana, si in conformitate cu dreptul Uniunii Europene, inclusiv cu dreptul procedural, atunci cand se impune adoptarea legislatiei secundare.
(2) Prezentul tratat se aplica in masura in care este compatibil cu tratatele pe care se intemeiaza Uniunea Europeana si cu dreptul Uniunii Europene. Acesta nu aduce atingere competentelor Uniunii de a actiona in domeniul uniunii economice.


Titlul III - Pactul bugetar


ARTICOLUL 3
(1) Partile contractante aplica regulile prevazute in prezentul alineat, in plus fata de obligatiile lor ce decurg din dreptul Uniunii Europene si faa a aduce atungere acelor obligatii:
(a) pozitia bugetara a administratiei publice a unei parti contractante este echilibrata sau in excedent;
(b) regula prevazuta la lit. (a) se considera respectata daca soldul structural anual al administratiei publice respecta obiectivul pe termen mediu specific tarii respective, astfel cum este definit in Pactul de stabilitate si de crestere revizuit, cu o limita inferioara a deficitului structural de 0,5% din produsul intern brut, la preturile pietei. Partile contractante asigura convergenta rapida catre obiectivul pe termen mediu stabilit pentru fiecare dintre ele. Calendarul pentru realizarea acestei convergente va fi propus de catre Comisia Europeana, fiind luate in considerare riscurile pentru sustenabilitate specifice fiecarei tari . Realizarea de progrese in directia atingerii obiectivului pe termen mediu si respectarea acestuia sunt evaluate pe baza unei analize globale avand drept referinta soldul structural si incluzand o analiza a cheltuielilor din care se deduc masurile discretionare privind veniturile, in concordanta cu Pactul de stabilitate si de crestere revizuit;
(c) partile contractante pot sa devieze temporar de la obiectivul pe termen mediu sau de la strategia de ajustare pentru atingerea acestuia doar in circumstante exceptionale, astfel cum sunt definite la litera (b) de la alineatul (3);
(d) atunci cand raportul dintre datoria publica si produsul intern brut, la preturile pietei, este semnificativ sub nivelul de 60% si cand riscurile in ceea ce priveste sustenabilitatea pe termen lung a finantelor publice sunt scazute, limita inferioara a obiectivului pe termen mediu specificat la litera (b) poate atinge un deficit structural de cel mult 1,0% din produsul intern brut, la preturile pietei;
(e) in cazul in care se observa deviatii semnificative de la obiectivul pe termen mediu sau de la strategia de ajustare pentru atingerea acestuia, se declanseaza automat un mecanism de corectie. Mecanismul include obligatiile partii contractante vizate de a pune in aplicare masuri pentru corectarea deviatiilor intr-un termen stabilit.
(2) Regulile prevazute la alineatul (1) produc efecte in dreptul intern al partilor contractante cel tarziu in termen de un an de la intrarea in vigoare a prezentului tratat, prin intermediul unor dispozitii cu forta juridica obligatorie si caracter permanent, de preferinta constitutionale, sau garantand in alt mod respectarea si aderarea pe deplin la acestea pe tot parcursul proceselor bugetare nationale. Partile contractante instituie la nivel national mecanismul de corectie mentionat la alineatul (1) litera (e) pe baza unor principii comune care sunt propuse de Comisia Europeana si vizeaza, in special, tipul, amploarea si durata actiunii de corectie care trebuie intreprinsa, inclusiv in cazul circumstantelor exceptionale, precum si rolul si independenta institutiilor responsabile la nivel national de monitorizarea respectarii regulilor prevazute la alineatul (1). Acest mecanism de corectie respecta pe deplin prerogativele parlamentelor nationale.
(3) In sensul prezentului articol, se aplica definitiile prevazute la articolul 2 din Protocolul (nr. 12) privind procedura aplicabila deficitelor excesive, anexat la tratatele Uniunii Europene.
Se aplica, de asemenea, urmatoarele definitii in sensul prezentului articol:
(a) soldul structural anual al administratiei publice inseamna soldul anual ajustat ciclic din care se deduc masurile cu caracter exceptional si masurile temporare;
(b) circumstante exceptionale inseamna un eveniment neobisnuit asupra caruia partea contractanta vizata nu are niciun control si care are o influenta majora asupra pozitiei financiare a administratiei publice sau perioade de recesiune economica grava, astfel cum este definita in Pactul de stabilitate si de crestere revizuit, cu conditia ca deviatia temporara a partii contractante vizate sa nu pericliteze sustenabilitatea fiscala pe termen mediu.

ARTICOLUL 4
Atunci cand raportul dintre datoria publica si produsul intern brut al unei parti contractante depaseste valoarea de referinta de 60% mentionata la articolul 1 din Protocolul (nr. 12) privind procedura aplicabila deficitelor excesive, anexat la tratatele Uniunii Europene, partea contractanta respectiva reduce aceasta datorie cu o rata medie de o douazecime pe an, ca rata de referinta, astfel cum este prevazut la articolul 2 din Regulamentul (CE) nr. 1.467/97 al Consiliului din 7 iulie 1997 privind accelerarea si clarificarea aplicarii procedurii de deficit excesiv, astfel cum a fost modificat prin Regulamentul (UE) nr. 1.177/2011 al Consiliului din 8 noiembrie 2011. Existenta unui deficit excesiv ca urmare a incalcarii criteriului privind datoria va fi statilita in conformitate cu procedura prevazuta la articolul 126 din Tratatul privind functionarea Uniunii Europene.

ARTICOLUL 5
(1) O parte contractanta care face obiectul unei proceduri de deficit excesiv in temeiul tratatelor pe care se intemeiaza Uniunea Europeana instituie un program de parteneriat bugetar si economic care include o descriere detaliata a reformelor structurale care trebuie introduse si puse in aplicare pentru a asigura a corectie durabila si efectiva a deficitului sau excesiv. Continutul si formatul acestor programe sunt definite in dreptul Uniunii Europene. Acestea vor fi inaintate Consiliului Uniunii Europene si Comisiei Europene pentru aprobare si vor fi monitorizate in contextul procedurilor de supraveghere existenhte in cadrul Pactului de stabilitate si de crestere.
(2) Punerea in aplicare a programului de parteneriat bugetar si economic, precum si a planurilor bugetare anuale conforme acestuia va fi monitorizata de Consiliul Uniunii europene si de Comisia Europeana .

ARTICOLUL 6
Cu scopul de a imbunatati coordonarea planificarii privind contractarea datoriei publice, partile contractante transmit ex ante Consiliului Uniunii Europene si Comisiei Europene rapoarte referitoare la planurile lor de contractare a datoriei publice.

ARTICOLUL 7
Respectand toate cerintele procedurale prevazute in tratatele pe care se intemeiaza Uniunea Europeana, partile contractante a caror moneda este euro se angajeaza sa sprijine propunerile sau recomandarile prezentate de Comisia Europeana in cazurile in care acestea considera ca un stat membru al Uniunii Europene a carui moneda este euro incalca criteriul deficitului in cadrul unei proceduri de deficit excesiv. Aceasta obligatie nu se aplica in cazul in care se constata ca dintre partile contractante a caror moneda este euro o majoritate calificata a acestora, calculata prin analogie cu dispozitiile relevante din tratatele pe care se intemeiaza Uniunea Europeana, fara a lua in considerare pozitia partii contractante in cauza, se opune deciziei propuse sau recomandate.

ARTICOLUL 8
(1) Comisia Europeana este invitata sa prezinte partilor contractante in timp util un raport privind dispozitiile adoptate de fiecare dintre acestea in conformitate cu articolul 3 alineatul (2). In cazul in care, dupa ce a oferit partii contractante in cauza posibilitaea de a-si prezenta observatiile, Comisia Europeana concluzioneaza in raportul sau ca partea contractante respectiva nu a respectat dispozitiile articolului 3 alineatul (2), Curtea de Justitie a Uniunii Europene va fi sesizata de catre una sau mai multe parti contractante. Atunci cand o parte contractanta considera, independent de raportul Comisiei, ca o alta parte contractanta nu a respectat dispozitiile articolului 3 alinatul (2), aceasta poate, de asemenea, sesiza Curtea de Justitie in acest sens. In ambele cazuri, hotararea Curtii de Justitie are caracter obligatoriu pentru partile implicate in procedura, care iau toate masurile necesare pentru a se conforma hotararii intr-un termen stabilit de Curtea de Justitie .
(2) Atunci cand, pe baza propriei evaluari sau a evaluarii realizate de Comisia Europeana, o parte contractanta considera ca o alta parte contractanta nu a luat masurile necesare pentru a se conforma hotararii Curtii de Justitie mentionate la alineatul (1), aceasta poate sesiza Curtea de Justitie in acest sens si poate solicita impunerea de sanctiuni financiare conform criteriilor stabilite de Comisia Europeana in cadrul articolului 260 din Tratatul privind functionarea Uniunii Europene. In cazul in care Curtea de Justitie constata ca partea contractanta in cauza nu a respectat hotararea sa, ii poate impune acesteia plata unei sume forfetare sau a unei penalitati cu titlu cominatoriu adecvate situatiei, care nu poate depasi 0,1% din produsul intern brut al partii contractante vizate. Sumele impuse unei parti contractane a carei moneda este euro sunt varsate Mecanismului european de stabilitate. In celelalte cazuri, platile sunt varsate la bugetul general al Uniunii Europene.
(3) Prezentul articol reprezinta un compromis intre partile contractante in sensul articolului 273 din Tratatul privind functionarea Uniunii Europene.


Titlul IV - Coordonarea politicilor economice si convergenta




Afişează Legea 83/2012 pentru ratificarea Tratatului privind stabilitatea, coordonarea si guvernanta in cadrul uniunii economice si monetare pe o singură pagină



Citeşte mai multe despre:    Legea 83/2012    Uniunea Economica si Monetara

Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.



Articole Juridice

Repartizarea competentelor între Comunitatile europene si statele membre
Sursa: Lector univ. drd. ROXANA – MARIANA POPESCU