din anul 2007, atuul tau de DREPT!
2130 de useri online



Prima pagină » Legislaţie » Legislatie pentru desfasurarea activitatilor profesionale. Statute » OUG 13/2013, privind serviciile postale

OUG 13/2013, privind serviciile postale

  Publicat: 15 Mar 2013       26675 citiri        Secţiunea: Legislatie pentru desfasurarea activitatilor profesionale. Statute  


Monitorul Oficial al Rom�niei este publicaţia oficială a statului rom�n, �n care se publică actele prevăzute de Constituţie, de prezenta lege şi alte acte normative.
OUG Nr.13/2013, privind serviciile postale

PUBLICATA IN MONITORUL OFICIAL NR. 139 din 15 martie 2013

Persoana fizica sau juridica ce trimite scrisori, pachete, bani, produse, marfuri etc.
Omul considerat in mod individual, ca membru al societatii, avand calitatea de subiect de drept.
Omul considerat in mod individual, ca membru al societatii, avand calitatea de subiect de drept.
Persoana fizica sau juridica ce trimite scrisori, pachete, bani, produse, marfuri etc.
Omul considerat in mod individual, ca membru al societatii, avand calitatea de subiect de drept.
Persoana care, de obicei in schimbul unui avantaj banesc, face legatura intre vanzator si cumparator sau incheie o tranzactie intre doua parti, cu imputernicirea acestora;
Persoana fizica sau juridica ce livreaza unui client o marfa, un produs sau presteaza un anumit serviciu.
1. Indicatie pe scrisori, colete, etc., ce contine numele si domiciliul destinatarului.
Imprimat emis de un organ official, folosit pentru plata unor taxe sau impozite.
Orice titlu constituind suportul unei creante sau al unui drept de proprietate care poate fi negociat pe piata.
Confirmare intr-o anumita functie
Imprimat emis de un organ official, folosit pentru plata unor taxe sau impozite.
Formular tip cu caracter administrativ sau juridic folosit de societatile comerciale sau de institutii (spre exemplu, formular de buletin de mesagerii).
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Lucruri utile omului, cu valoare economica si susceptibile de apropiere.
Desemneaza ansamblul de masuri, prestatii in bani si in natura, acordate in vederea protejarii veniturilor in cazul aparitiei riscurilor sociale.
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
Forma specifica a motivatiei care consta in orientarea activa si durabila a persoanei spre anumite domenii de activitate, fiind cel mai puternic mobil al actiunilor omenesti.
Dispozitie cuprinsa in testament prin care testatorul dispune ca dupa decesul sau ca o anumita persoana sa primeasca intreaga mostenire (legat universal),
Persoana fizica sau juridica ce trimite scrisori, pachete, bani, produse, marfuri etc.
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
(Legea 10 din 2001) 1. cu bunuri sau servicii - masura reparatorie alternativa const�nd in acordarea de bunuri si servicii, cu acceptul persoanei indreptatite, p�na la concurenta valorii imobilului preluat in mod abuziv.
In sens general, cheltuiala in bani ce trebuie suportata pentru a putea beneficia de un bun sau serviciu.
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Este dreptul subiectiv ce apartine statului sau unitatilor administrativ-teritoriale si are ca obiect bunurile care, fie prin natura lor, fie printr-o dispozitie a legii sunt de uz sau de utilitate publica.
Este dreptul subiectiv ce apartine statului sau unitatilor administrativ-teritoriale si are ca obiect bunurile care, fie prin natura lor, fie printr-o dispozitie a legii sunt de uz sau de utilitate publica.
Este dreptul subiectiv ce apartine statului sau unitatilor administrativ-teritoriale si are ca obiect bunurile care, fie prin natura lor, fie printr-o dispozitie a legii sunt de uz sau de utilitate publica.
Cererea adresata cu respectarea conditiilor de fond si de forma impuse de Legea nr.10 din 2001 prin care o persoana care se considera indreptatita solicita restituirea imobilului in natura sau masuri reparatorii;
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Termen folosit in t. VIII, art. 145, C. pen., partea generala, prin el intelegandu-se tot ce priveste autoritatile publice,
1. Din punct de vedere economic, o cantitate dorita dintr-un anumit bun economic, care poate fi cumparata, intr-o perioada determinata, la anumite niveluri ale pretului.

25. tarife terminale - remunerarea furnizorului de serviciu universal pentru distribuirea pe teritoriul Romaniei a trimiterilor postale expediate din afara teritoriului Romaniei;
26. expeditor - persoana fizica sau juridica ce initiaza trimiterea postala si, personal sau prin intermediul unui tert, o introduce in reteaua postala;
27. destinatar - persoana careia ii este adresata trimiterea postala;
28. utilizator - orice persoana fizica sau juridica ce beneficiaza de furnizarea unui serviciu postal in calitate de expeditor sau destinatar;
29. integrator - orice persoana fizica sau juridica ce actioneaza pe baza contractuala ca intermediar intre unul sau mai multi expeditori si furnizorul de servicii postale, a carei activitate consta, in tot sau in parte, in generarea si prelucrarea
trimiterilor postale si introducerea acestora in reteaua postala a unui furnizor de servicii postale, in vederea livrarii la adresa indicata de expeditor; aceste servicii prestate de integrator nu sunt servicii postale;
30. timbru postal - hartie de valoare emisa si pusa in circulatie exclusiv sub autoritatea statului, ca atribut al suveranitatii acestuia, constituind dovada francarii corespunzatoare valorii sale intrinseci, atunci cand este aplicat pe o trimitere postala in conformitate cu actele Uniunii Postale Universale;
31. francare - modalitate de atestare a platii anticipate a tarifelor postale prin utilizarea timbrelor postale, a etichetelor autoadezive sau a impresiunilor obtinute prin tiparire sau stampilare;
32. efecte postale - plicuri, aerograme, carti postale si orice alte intreguri postale cu timbru imprimat care atesta plata anticipata a serviciului postal;
33. tarif special - tarif redus, practicat de furnizorul de serviciu universal pentru serviciile din sfera serviciului universal pe care acesta are obligatia sa le presteze, stabilit cu respectarea principiilor transparentei si nediscriminarii;
34. cerinte esentiale - conditiile generale, fara caracter economic, prin care se impun cerinte pentru furnizarea serviciilor postale, constand in: confidentialitatea corespondentei, asigurarea securitatii retelei postale in cazul transportului de bunuri periculoase, respectarea conditiilor de angajare, a sistemelor de securitate sociala prevazute de actele cu putere de lege sau de dispozitiile administrative si de reglementare si/sau de contractul colectiv negociat intre partenerii sociali nationali, in conformitate cu legislatia nationala si a Uniunii Europene, si, dupa caz, protectia datelor, a mediului si normele de planificare a teritoriului. Protectia datelor include protectia datelor cu caracter personal, confidentialitatea informatiilor transmise sau stocate si protectia dreptului la viata privata, cu respectarea prevederilor legale in vigoare.
Articolul 3
Prevederile prezentei ordonante de urgenta nu sunt aplicabile urmatoarelor servicii:
a)transportul si livrarea trimiterilor proprii personal de catre expeditorul acestora;
b)transportul si livrarea trimiterilor proprii ale expeditorului prin intermediul unui sediu secundar al acestuia, in cazul in care trimiterile in cauza se refera la activitatea expeditorului si urmaresc in mod nemijlocit satisfacerea unui interes al acestuia, legat de activitatea in cauza;
c)transportul si livrarea trimiterilor efectuate cu titlu gratuit si in mod nemijlocit de catre o persoana imputernicita de expeditor in acest scop;
d)colectarea, sortarea, transportul si livrarea trimiterilor postale in cadrul unui serviciu organizat pentru uzul exclusiv al autoritatilor publice, in temeiul unor dispozitii legale speciale;
e)transportul si livrarea cu titlu gratuit a inscrisurilor care insotesc bunurile transportate si livrate impreuna cu acestea;
f)transportul si livrarea trimiterilor neadresate.
Articolul 4
(1) Secretul trimiterilor postale este inviolabil.
(2) Retinerea, deschiderea sau divulgarea continutului trimiterilor postale este permisa numai in conditiile si cu procedura prevazute de lege.


Capitolul II
Regimul de autorizare generala a furnizorilor de servicii postale
Articolul 5

(1) Furnizarea serviciilor postale se realizeaza in conditiile regimului de autorizare generala prevazut de prezentul capitol.
(2) Regimul de autorizare generala este regimul juridic adoptat de autoritatea de reglementare, care stabileste drepturile si obligatiile furnizorilor de servicii postale, permitand furnizarea de servicii postale fara obtinerea unei decizii explicite din partea autoritatii de reglementare, prin notificarea intentiei de a presta activitati de furnizare a serviciilor postale.
(3) Regimul de autorizare generala stabileste obligatii privind furnizarea serviciilor postale, in scopul si in masura necesare pentru garantarea respectarii cerintelor esentiale.
(4) Regimul de autorizare generala poate stabili obligatii specifice privind furnizarea serviciilor incluse in sfera serviciului universal, in scopul si in masura necesare pentru asigurarea dreptului de acces la serviciul universal.
(5) Obligatiile prevazute la alin. (3) si (4) pot privi, printre altele:a)furnizarea unor servicii din sfera serviciului universal;
b)calitatea, disponibilitatea si modul de prestare a serviciilor furnizate;
c)eventualele contributii datorate de furnizorul de servicii postale in temeiul unui mecanism de compensare a costurilor implicate de furnizarea serviciilor postale din sfera serviciului universal, in cazul in care furnizarea serviciului universal atrage un cost net, care poate reprezenta o sarcina injusta pentru furnizorii de serviciu universal;
d)obligatia de a asigura securitatea retelei si a trimiterilor postale.
(6) Obligatia prevazuta la alin. (5) lit. a) poate fi impusa numai furnizorilor de servicii postale desemnati ca furnizori de serviciu universal.
(7) Furnizarea serviciilor postale avand ca obiect trimiteri postale internationale se realizeaza cu respectarea obligatiilor prevazute de legislatia vamala in vigoare.
Articolul 6
Furnizorii de servicii postale incluse in sfera serviciului universal beneficiaza de dreptul de a instala, a intretine, a inlocui si a muta cutii postale pe imobilele aflate in proprietatea publica a statului sau a unitatilor administrativ-teritoriale, in urmatoarele conditii:
a)cu titlu gratuit, pe imobilele aflate in proprietatea publica a statului;
b)cu titlu gratuit si cu acordul unitatilor administrativ-teritoriale, pe imobilele aflate in proprietatea publica a acestora.
Articolul 7
(1) In scopul realizarii unei evidente oficiale a furnizorilor, orice persoana care intentioneaza sa furnizeze servicii postale transmite autoritatii de reglementare o notificare . Notificarea se va realiza in mod obligatoriu prin completarea formularului-tip stabilit si actualizat de autoritatea de reglementare.
(2) Persoanele care asigura doar sortarea sau transportul trimiterilor postale nu au obligatia transmiterii notificarii prevazute la alin. (1).
(3) Pe baza notificarilor realizate, autoritatea de reglementare intocmeste, actualizeaza si publica Registrul public al furnizorilor de servicii postale.
(4) Autoritatea de reglementare stabileste conditiile si procedura de obtinere, modificare, suspendare si retragere a dreptului de a furniza servicii postale in conditiile regimului de autorizare generala, cu respectarea principiilor transparentei, nediscriminarii, proportionalitatii si obiectivitatii.
(5) Persoana care a transmis notificarea cu respectarea dispozitiilor legale este autorizata sa furnizeze serviciile postale pe care le-a indicat in notificare, aplicandu-i-se in mod corespunzator regimul de autorizare generala.
(6) La cerere sau din oficiu, autoritatea de reglementare va elibera in cel mult 7 zile persoanei care a transmis notificarea cu respectarea dispozitiilor legale un certificat-tip prin care se atesta dreptul de a furniza servicii postale.


Capitolul III
Serviciul universal





Afişează OUG 13/2013, privind serviciile postale pe o singură pagină



Citeşte mai multe despre:    OUG 13/2013    Servicii postale    OUG 31/2002    Legea 642/2002    ANCOM    Posta Romana    Legea 180/2002

Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.



Articole Juridice

Orice persoana are dreptul sa stie cui i-au fost comunicate datele sale personale
Sursa: MCP Cabinet avocati