din anul 2007, atuul tau de DREPT!
1981 de useri online



Prima pagină » Legislaţie » Legislatie Imobiliara » Normele Metodologice ale Legii 50/1991, Actualizate 2016

Normele Metodologice ale Legii 50/1991, Actualizate 2016

  Publicat: 18 Dec 2015       290585 citiri        Secţiunea: Legislatie Imobiliara  


Norme Metodologice din 12 octombrie 2009 de aplicare a Legii nr. 50/1991 privind autorizarea executarii lucrarilor de constructii, Actualizate 2016

Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Din punct de vedere contabil, un document contabil de sinteza care are ca obiective principale completarea si explicarea datelor inscrise in bilant si contul de profit si pierdere
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Document eliberat de catre o autoritate prin care se atesta legalitatea efectuarii unei activitati
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
1. Din punctul de vedere al drepului civil, dreptul de dispozitie este alcatuit din dreptul de dispozitie materiala si dreptul de dispizitie juridica.
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
In materie civila, potrivit C.proc. civ., nu pot fi ascultati ca martori :
A fost promulgat la 11.09.1865
Consum de resurse (mijloace de productie, forta de munca, mijloace banesti) pentru satisfacerea unor necesitati de productie sau individuale.
Totalitatea cheltuielilor care se fac pentru cumpararea bunurilor de capital.
Totalitatea cheltuielilor care se fac pentru cumpararea bunurilor de capital.
A fost promulgat la 11.09.1865
A fost promulgat la 11.09.1865
Totalitatea cheltuielilor care se fac pentru cumpararea bunurilor de capital.
Totalitatea cheltuielilor care se fac pentru cumpararea bunurilor de capital.
Pretul la care se vand si se cumpara hartiile de valoare si valuta straina.
(Issuer) Entitate legala care are capacitatea de a emite si de a distribui un instrument financiar transferabil.
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.

(1) In intelesul prevederilor art. 11 alin. (1) lit. f) din Lege, se excepteaza de la autorizare lucrarile pentru:
a) reparatii la instalatiile interioare ale cladirilor, inclusiv interventiile constand in inlocuirea si/sau reamplasarea consumatorilor, cu conditia sa nu se afecteze structura de rezistenta a constructiilor;
b) montarea/instalarea aparatelor individuale de climatizare si/sau de contorizare a consumatorilor de utilitati;
c) montarea/instalarea - sistemelor locale de incalzire si de preparare a apei calde menajere cu cazane omologate de ISCIR cu obligatia ca prin solutia tehnica adoptata pentru instalarea acestora sa fie respectate conditiile prevazute de normativele de specialitate.
(2) Instalarea sistemelor locale de incalzire si de preparare a apei calde menajere prevazute la alin. (1) lit. c) se poate face numai pe baza unor proiecte de specialitate elaborate de proiectanti autorizati, verificate/expertizate in conditiile legii, care trebuie avizate de societatea furnizoare.
(3) Executia lucrarilor specificate la alin. (1) se va face numai cu respectarea conditiilor prevazute de normativele de proiectare si executie in vigoare si se vor realiza exclusiv de persoane autorizate.
Art. 66: Modificari de tema in timpul executarii lucrarilor de constructii
(1) Prin modificare de tema, potrivit definitiei din anexa nr. 2 la Lege, se intelege orice schimbare initiata de catre investitor/proprietar care vizeaza, dupa caz, functiunile si/sau capacitatile functionale caracteristice, indicatorii tehnico-economici aprobati, solutiile spatiale si/sau de amplasament ori alte asemenea cerinte specifice investitiei, cu efecte asupra documentatiei tehnice - D.T. care a fundamentat emiterea autorizatiei de construire/desfiintare.
(2) Potrivit prevederilor art. 7 alin. (15) din Lege, daca in timpul executarii lucrarilor - numai in perioada de valabilitate a autorizatiei de construire - survin modificari de tema privind lucrarile de constructii autorizate care conduc la necesitatea modificarii acestora, investitorul/proprietarul are obligatia de a opri lucrarile, dupa caz, si de a solicita o noua autorizatie de construire, pentru obtinerea careia va depune o noua documentatie tehnica - D.T., elaborata in conditiile modificarilor de tema survenite.
(3) In vederea emiterii unei noi autorizatii de construire, potrivit prevederilor art. 7 alin. (151) din Lege, autoritatea administratiei publice judetene/locale competenta va decide, dupa caz:
a) emiterea noii autorizatii de construire - daca lucrarile corespunzatoare modificarilor de tema se inscriu in limitele actului administrativ al autoritatii competente pentru protectia mediului, precum si ale avizelor si acordurilor obtinute pentru autorizatia de construire initiala;
b) reluarea procedurii de autorizare in conditiile Legii - daca lucrarile corespunzatoare modificarilor de tema depasesc limitele actului administrativ al autoritatii competente pentru protectia mediului, precum si ale avizelor si acordurilor obtinute pentru autorizatia de construire initiala.
(4) In cadrul procedurii decizionale, prevazuta la alin. (3) , verificarea modului de incadrare a lucrarilor, corespunzator modificarilor de tema, se face de catre:
a) structurile de specialitate ale autoritatilor administratiei publice competente, precum si de verificatorii de proiecte atestati in conditiile legii, cu participarea reprezentantilor institutiilor avizatoare - pentru verificarea incadrarii modificarilor in limitele avizelor si acordurilor obtinute pentru autorizatia de construire initiala, in conditiile dispozitiilor art. 7 alin. (152) din Lege;
b) autoritatea competenta pentru protectia mediului - pentru verificarea incadrarii modificarilor in limitele actului administrativ acesteia, potrivit prevederilor legislatiei privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice si private asupra mediului, in conditiile dispozitiilor art. 7 alin. (153) din Lege.
Art. 67: Schimbarea solutiilor tehnice din proiect pe parcursul executiei
(1) In situatia in care, inainte de inceperea executarii lucrarilor de constructii sau pe parcursul derularii acestora, devine necesara modificarea solutiilor tehnice din documentatia tehnica - D.T. autorizata, beneficiarul/investitorul/administratorul/managerul de proiect are obligatia de a nu incepe sau, de a opri lucrarile, dupa caz, si de a solicita emiterea unei noi autorizatii de construire corespunzator modificarilor aduse proiectului, materializate prin documentatii - piese scrise si desenate -, cu conditia ca documentatia tehnica - D.T. astfel modificata sa se incadreze in prevederile documentatiilor de urbanism aprobate, urmand sa se aplice in mod corespunzator prevederile art. 54 alin. (6) . In aceste conditii, taxa de autorizare se va regulariza dupa receptia la terminarea lucrarilor de constructii, potrivit legii.
(2) Prin exceptie de la prevederile alin. (1) , pe baza de dispozitie de santier data de proiectantul lucrarilor si verificata de catre un verificator de proiecte atestat in conditiile legii, precum si cu acordul scris al beneficiarului/investitorului/ administratorului/managerului de proiect, dupa caz, se pot admite modificari locale ale solutiilor tehnice din documentatia tehnica - D.T. autorizata fara emiterea unei noi autorizatii de construire, daca:
a) nu se modifica functiunea consemnata in autorizatia initiala;
b) se asigura respectarea prevederilor avizelor/acordurilor/punctului de vedere al autoritatii competente pentru protectia mediului, precum si ale actului administrativ al acesteia dupa caz, anexe la autorizatia initiala;
c) se asigura respectarea prevederilor Codului civil;
d) nu se modifica conditiile de amplasament (regim de inaltime, POT, CUT, aliniament, distantele minime fata de limitele proprietatii, ori aspectul constructiei) ;
e) nu sunt periclitate rezistenta si stabilitatea cladirilor invecinate;
f) se asigura respectarea prevederilor reglementarilor tehnice in domeniul securitatii la incendiu.
g) se asigura economia de energie.
(3) Se incadreaza in prevederile alin. (2) si lucrarile devenite necesare in cazuri speciale determinate de luarea in considerare a unor situatii imprevizibile la faza de proiectare (ca urmare a unor decopertari, relevee de fundatii etc.) , care se executa la constructii existente, inclusiv la monumente istorice (cu avizul organismelor abilitate ale Ministerului Culturii si Cultelor) .
(4) In situatiile prevazute la alin. (1) , (2) si (3) responsabilitatea privind corectitudinea tehnica a solutiei modificatoare apartine proiectantului, in solidar cu verificatorul/verificatorii de proiect, iar titularul autorizatiei are obligatia de a depune (in copie) la emitentul autorizatiei documentatiile si/sau documentele specificate, ca martor .
Art. 68: Completari sau detalieri ale prevederilor planurilor de urbanism si de amenajare a teritoriului
In vederea emiterii autorizatiilor - in situatia in care, pentru analiza modului in care investitia propusa se poate integra in ansamblul urbanistic preexistent, sunt necesare completari sau detalieri ale prevederilor planurilor de urbanism si/sau de amenajare a teritoriului, legal aprobate - emitentul autorizatiei poate cere solicitantului, prin certificatul de urbanism, elaborarea unor documentatii de urbanism/amenajare a teritoriului suplimentare.
SECTIUNEA 3: Taxe si cote
Art. 69: Taxe in procedura de autorizare
(1) Pentru emiterea certificatului de urbanism si a autorizatiei de construire/desfiintare solicitantul datoreaza taxe catre autoritatea administratiei publice judetene/locale emitente, care se stabilesc in conformitate cu prevederile art. 267 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si ale normelor metodologice de aplicare a acesteia. Procedura de regularizare a acestor taxe este reglementata, de asemenea, prin Legea nr. 571/2003.
(2) Baza de calcul pentru determinarea valorii autorizate a lucrarilor de constructii si instalatii aferente acestora este cea evidentiata la capitolul 4 - Cheltuieli pentru investitia de baza, subcapitolul 4.1. - Constructii si instalatii, in conformitate cu Metodologia privind elaborarea devizului general pentru obiective de investitii si lucrari de interventii, aprobata prin Hotararea Guvernului nr. 28/2008 privind aprobarea continutului-cadru al documentatiei tehnico-economice aferente investitiilor publice, precum si a structurii si metodologiei de elaborare a devizului general pentru obiective de investitii si lucrari de interventii, coroborata cu prevederile Capitolului V - Taxa pentru eliberarea certificatelor, avizelor si a autorizatiilor, punctele 131-146 din Titlul 9 al Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 44/2004, cu referire la aplicarea prevederilor art. 267 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal.
(3) Valoarea autorizata a lucrarilor de organizare a executiei lucrarilor (organizare de santier) va avea ca baza de calcul Capitolul 5 - Alte cheltuieli, subcapitolul 5.1 - Organizare de santier, pct. 5.1.1. Lucrari de constructii si instalatii aferente organizarii de santier, in conformitate cu Metodologia privind elaborarea devizului general pentru obiective de investitii si lucrari de interventii, aprobata prin Hotararea Guvernului nr. 28/2008 privind aprobarea continutului-cadru al documentatiei tehnico-economice aferente investitiilor publice, precum si a structurii si metodologiei de elaborare a devizului general pentru obiective de investitii si lucrari de interventii.
(4) Prin exceptare de la prevederile alin. (1) , potrivit dispozitiilor art. 42 alin. (2) din Lege, emiterea autorizatiei de construire/desfiintare in vederea executarii lucrarilor de interventie in prima urgenta pentru punerea in siguranta a constructiilor existente, inclusiv a instalatiilor aferente, care prezinta pericol public, indiferent de destinatie, precum si a lucrarilor la lacasuri de cult ori la monumente istorice clasate ori aflate in curs de clasare, indiferent de proprietar, este scutita de la plata taxelor de autorizare. Daca in cladirile cu statut de monument se desfasoara activitati comerciale, scutirea de la plata taxei de autorizare nu se aplica.
Art. 70: Cote ulterioare autorizarii
(1) Potrivit prevederilor art. 30 din Lege, cheltuielile pentru controlul statului in amenajarea teritoriului, urbanism si autorizarea executarii lucrarilor de constructii se suporta de catre investitori, in valoare echivalenta cu o cota de 0,1% din valoarea lucrarilor autorizate, cu exceptia celor prevazute la art. 3 alin. (1) lit. b) din Lege si a lacasurilor de cult. Virarea sumelor se face in contul Inspectoratului de Stat in Constructii, iar copia documentului de plata se anexeaza la "Formularul-model F.14 - COMUNICARE privind inceperea executiei lucrarilor - ISC" eliberat de emitent impreuna cu autorizatia de construire/desfiintare in conformitate cu prevederile art. 7 alin. (8) din Lege. Intarzierea la plata a cotei prevazute se penalizeaza cu 0,15% pe zi de intarziere, fara a se depasi suma datorata. Cota de 0,1% din valoarea lucrarilor autorizate se aplica si diferentelor rezultate din actualizarea acesteia, care se face odata cu receptia la terminarea lucrarilor.
(2) In conformitate cu dispozitiile art. 40 alin. (1) din Legea nr. 10/1995 privind calitatea in constructii, cu modificarile ulterioare, investitorii sau proprietarii au obligatia de a vira lunar catre Inspectoratul de Stat in Constructii - ISC o cota de 0,70% din cheltuielile pentru executarea constructiilor si a lucrarilor prevazute la art. 2 din aceasta lege. Calculul, modul de virare a sumelor, precum si calculul penalizarilor corespunzator intarzierilor la plata a cotelor se face potrivit prevederilor Legii nr. 10/1995.
CAPITOLUL V: Asigurarea disciplinei autorizarii, raspunderi, sanctiuni
Art. 71: Organe de control
(1) Potrivit prevederilor art. 27 din Lege, organele de control ale consiliilor judetene si ale primariilor au obligatia de a urmari respectarea disciplinei in domeniul autorizarii si executarii lucrarilor de constructii in cadrul unitatilor lor administrativ-teritoriale, potrivit competentelor stabilite de Lege.
(2) Potrivit prevederilor art. 29 din Lege, controlul statului in amenajarea teritoriului, urbanism si autorizarea executarii lucrarilor de constructii se exercita pe intregul teritoriu al tarii de catre Inspectoratul de Stat in Constructii, care dispune masurile si aplica sanctiunile prevazute de Lege.
Art. 72: Abilitari de control ale organelor administratiei publice locale
(1) Autoritatile administratiei publice locale, prin organele proprii cu atributii de control, potrivit legii, au obligatia de a organiza si de a efectua permanent actiuni de control vizand disciplina in autorizare pe raza unitatii administrativ-teritoriale, potrivit competentelor stabilite de Lege, privind:
a) emiterea autorizatiilor de construire/desfiintare;
b) executarea lucrarilor de constructii numai pe baza de autorizatii valabile;
c) executarea lucrarilor de constructii cu respectarea prevederilor autorizatiilor de construire/desfiintare si a proiectelor tehnice.
(2) In aplicarea prevederilor alin. (1) , arhitectul-sef al judetului, impreuna cu personalul imputernicit al compartimentului de specialitate din subordinea acestuia - in conformitate cu atributiile conferite prin regulamentul de organizare si functionare a consiliului judetean, stabilite in temeiul prevederilor Legii nr. 215/2001, coroborate cu prevederile art. 27 alin. (2) din Lege - urmareste, in unitatile administrativ-teritoriale de pe raza judetului, respectarea disciplinei in constructii privind executia lucrarilor de constructii numai pe baza unor autorizatii de construire/desfiintare, precum si respectarea disciplinei in urbanism si amenajarea teritoriului, legata de procedura de autorizare.
Art. 73: Sanctiuni
In temeiul Legii, faptele de nerespectare a prevederilor acesteia, potrivit gravitatii si importantei sociale a acestora constituie infractiuni - potrivit prevederilor art. 24 din Lege - sau, dupa caz, contraventii - potrivit prevederilor art. 26 din Lege.




Afişează Normele Metodologice ale Legii 50/1991, Actualizate 2016 pe o singură pagină



Citeşte mai multe despre:    Legea 50/1991    Legea 50/1991 actualizata 2016

Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Jurisprudenţă

Decizia ICCJ nr. 13/2019: Lipsa autorizatiei de construire sau nerespectarea prevederilor acesteia - impedimente pentru recunoasterea dreptului de proprietate
Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie

Anulare autorizatie de construire. Cerere introdusa de tert ce se considera vatamat prin eliberarea actului administrativ. Introducerea in cauza, in c
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Craiova - Sectia Contencios Decizie 422 (14.02.2007)

Anulare autorizatie de construire. Cerere introdusa de tert ce se considera vatamat prin eliberarea actului administrativ. Introducerea in cauza, in c
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Craiova - Sectia Contencios Decizie 422 (14.02.2007)

Anulare autorizatie de construire. Cerere introdusa de tert ce se considera vatamat prin eliberarea actului administrativ. Introducerea in cauza, in c
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Craiova - Sectia Contencios Decizie 422 (14.02.2007)

Servitute de trecere pietonala si auto
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Cluj, Sectia I-a civila, decizia nr. 501 din 14 februarie 2014

Lucrari de construire realizate fara autorizatie de construire.Obligarea executantului la desfiintarea lor
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Cluj, Sectia I-a civila, decizia nr. 65 din 8 ianuarie 2014

Instanta competenta sa judece o actiune avand ca obiect incheierea unui contract de concesiune in temeiul Legii 50/1991
Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie - Sectia contencios administrativ si fiscal, Decizia nr. 3681 din 17 septembrie 2010

Obligarea autoritatii locale la incheierea contractului de concesiune
Pronuntaţă de: Tribunalul Dolj, Decizia nr. 190 din 11.04.2012

Dobandirea dreptului de proprietate prin accesiune
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti, Sectia a IV-a Civila, Decizia civila nr. R 630 din 11.03.2011

Respingerea actiunii privind obligarea coproprietarului sa isi dea consimtamantul pentru efectuarea lucrarilor de reparatie a imobilului
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Cluj, Sectia I civila, Decizia nr. 3460/R din 07.10.2011



Articole Juridice

Schimbarea destinatiei de folosinta a constructiilor in 2018. Proceduri. Solutii
Sursa: Av. Andrei-Gheorghe Gherasim

Reguli speciale privind antrepriza de constructii
Sursa: EuroAvocatura.ro