din anul 2007, atuul tau de DREPT!
2022 de useri online



Prima pagină » Legislaţie » Legislatie Imobiliara » Normele Metodologice ale Legii 50/1991, Actualizate 2016

Normele Metodologice ale Legii 50/1991, Actualizate 2016

  Publicat: 18 Dec 2015       290580 citiri        Secţiunea: Legislatie Imobiliara  


Norme Metodologice din 12 octombrie 2009 de aplicare a Legii nr. 50/1991 privind autorizarea executarii lucrarilor de constructii, Actualizate 2016

1. Unitate de constructie specializata in executarea de lucrari de constructii pe baza de contract.
Este orice persoana care, pe cont propriu, cumpara, detine si vinde valori mobiliare fara a practica intermedierea ca fapt de comert.
Institutie specializata care desfasoara o activitate complexa si care are ca functii: efectuarea de operatiuni intre titularii de conturi bancare
Scrisoare ce urmeaza unei oferte lansate de furnizor prin care clientul solicita livrarea de produse sau executarea de servicii,
Este dreptul subiectiv ce apartine statului sau unitatilor administrativ-teritoriale si are ca obiect bunurile care, fie prin natura lor, fie printr-o dispozitie a legii sunt de uz sau de utilitate publica.
Institutie specializata care desfasoara o activitate complexa si care are ca functii: efectuarea de operatiuni intre titularii de conturi bancare
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
1. Din punctul de vedere al drepului civil, dreptul de dispozitie este alcatuit din dreptul de dispozitie materiala si dreptul de dispizitie juridica.
Totalitate a actiunilor: primire, pastrare, evidenta, manuire, eliberare, care compun activitatea de administrare,
Totalitate a actiunilor: primire, pastrare, evidenta, manuire, eliberare, care compun activitatea de administrare,
Totalitate a actiunilor: primire, pastrare, evidenta, manuire, eliberare, care compun activitatea de administrare,
Act adoptat de organele de stat,
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Din punct de vedere contabil, un document contabil de sinteza care are ca obiective principale completarea si explicarea datelor inscrise in bilant si contul de profit si pierdere
In sens general, cheltuiala in bani ce trebuie suportata pentru a putea beneficia de un bun sau serviciu.
Imprimat care se completeaza in vederea intocmirii unui act sau a unui tabel.
Din punct de vedere contabil, un document contabil de sinteza care are ca obiective principale completarea si explicarea datelor inscrise in bilant si contul de profit si pierdere
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Forma specifica a motivatiei care consta in orientarea activa si durabila a persoanei spre anumite domenii de activitate, fiind cel mai puternic mobil al actiunilor omenesti.
Termen folosit in t. VIII, art. 145, C. pen., partea generala, prin el intelegandu-se tot ce priveste autoritatile publice,
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Este orice persoana care, pe cont propriu, cumpara, detine si vinde valori mobiliare fara a practica intermedierea ca fapt de comert.
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.

Art. 79: Obligatii ale executantului
(1) Executantul, in baza contractului de antrepriza incheiat cu beneficiarul, pentru asigurarea calitatii lucrarilor de constructii, potrivit Legii, are urmatoarele obligatii:
a) sa sesizeze investitorul cu privire la neconformitatile si/sau neconcordantele constatate in proiect, in vederea solutionarii acestora de catre proiectant;
b) sa inceapa executia lucrarilor numai in baza unei autorizatii de construire/desfiintare in valabilitate;
c) sa execute lucrarile numai pe baza si in conformitate cu proiectul tehnic - P.Th., verificat de verificatori de proiect atestati, potrivit legii;
(2) Pe durata executiei lucrarilor, executantul raspunde cu privire la celelalte obligatii pe care le are, in conformitate cu legislatia in vigoare privind calitatea in constructii.
SECTIUNEA 3: Dispozitii tranzitorii si finale
Art. 80: Banca de date ale autoritatilor administratiei publice
(1) Bancile de date ale autoritatilor administratiei publice judetene/locale reprezinta sistemul informational care are la baza studiile de teren si documentatiile elaborate pentru realizarea investitiilor, de orice fel, a elementelor de infrastructura, de gospodarie comunala, precum si a lucrarilor de amenajare a teritoriului si de urbanism - studii si proiecte de sistematizare elaborate inainte de 1990 la comanda fostelor consilii populare sau a altor institutii ale statului - care, potrivit prevederilor art. 34 alin. (1) din Lege, sunt si raman proprietate publica a judetului sau a municipiilor, respectiv a municipiului Bucuresti.
(2) Banca de date a retelelor tehnico-edilitare, parte componenta a studiilor de teren sau a documentatiilor prevazute la alin. (1) , dupa caz, reprezinta sistemul informational care are la baza date din cadastrul general si din cadastrele de specialitate, care servesc la formularea strategiilor globale ale teritoriilor administrative, in corelare cu programele de dezvoltare a administratiei publice locale, la toate nivelurile.
(3) Pentru constituirea bancii de date, toti posesorii de retele tehnico-edilitare, supra - si subterane au obligatia de a constitui bancile de date ale retelelor tehnico-edilitare pe care le administreaza si, in temeiul dispozitiilor art. 45 alin. (6) din Lege, sa transmita autoritatilor administratiei publice judetene, respectiv a municipiului Bucuresti planurile cadastrale cuprinzand traseele retelelor existente pe teritoriul judetului si al localitatilor, respectiv al municipiului Bucuresti. Aceste planuri vor fi puse la dispozitia tuturor primariilor municipiilor, oraselor si comunelor, respectiv primariilor sectoarelor municipiului Bucuresti in a caror raza administrativ-teritoriala sunt situate retelele tehnico-edilitare, de catre autoritatile administratiei publice judetene, respectiv a municipiului Bucuresti.
(4) Datele si informatiile specifice fiecarui tip de retea tehnico-edilitara reprezinta suportul de baza al constituirii bancilor de date la nivelul fiecarei autoritati publice judetene/locale si, totodata, asigura aplicarea masurilor prevazute de lege referitor la amplasarea, proiectarea si autorizarea executarii lucrarilor de constructii.
(5) Regiile autonome, persoanele juridice, precum si societatile comerciale infiintate pe structura fostelor unitati de proiectare judetene si din municipiul Bucuresti, care au in gestiune, potrivit Legii, administrarea retelelor tehnico-edilitare, respectiv arhivele cuprinzand studiile si documentatiile mentionate la alin. (1) , au obligatia de a proceda la punerea lor la dispozitie consiliilor judetene, primariilor municipiilor, respectiv Primariei Municipiului Bucuresti, cu titlu gratuit, pe baza de protocol de transfer de gestiune, in vederea transferului de gestiune, potrivit prevederilor art. 34 alin. (3) din Lege.
(6) In conformitate cu prevederile art. 34 alin. (4) din Lege, in vederea efectuarii transferului de gestiune prevazut la alin. (5) , inventarierea arhivelor - inclusiv evidenta si reprezentarea pe planuri si harti a tuturor retelelor edilitare subterane si/sau supraterane, inclusiv a constructiilor si amenajarilor tehnice aferente din intravilanul fiecarei localitati, precum si din teritoriul administrativ al acesteia - se va face de catre comisii constituite in acest scop prin hotarari ale consiliilor judetene, municipale, respectiv ale Consiliului General al Municipiului Bucuresti.
(7) Retelele tehnico-edilitare, care sunt cuprinse in cadrul arhivelor prevazute la alin. (5) cuprind:
a) retele de alimentare cu apa;
b) canalizari;
c) retele de transport si alimentare cu energie electrica;
d) retele de termoficare;
e) retele de transport si distributie gaze naturale;
f) retele de comunicatii.
(8) Retelele tehnico-edilitare, inclusiv constructiile si amenajarile tehnice, se reprezinta pe un plan (scara 1:500/1:1.000/1:2.000 pentru intravilan, respectiv 1:2.000/1:5.000 pentru extravilan) , extras din planul topografic de baza sau, dupa caz, planul cadastral pentru fiecare localitate, respectiv sector al municipiului Bucuresti, in parte folosind semnele conventionale specifice fiecarui tip de retea.
(9) In vederea efectuarii transferului de gestiune prevazut la alin. (5) , planurile realizate conform prevederilor alin. (8) , insotite de fisele tehnice pe tipuri de retea, se inregistreaza pe suport magnetic intr-un format compatibil cu sistemele informatice de gestiune tip GIS.
(10) Potrivit prevederilor art. 34 alin. (7) din Lege, in vederea documentarii pentru intocmirea documentatiilor tehnice - de urbanism si de executie - accesul persoanelor fizice sau al reprezentantilor persoanelor juridice la arhivele cuprinzand documentatiile prevazute la alin. (1) -(5) , precum si la documentatiile de urbanism gestionate de administratiile publice locale in conditiile prevederilor alin. (5) , este neingradit si se stabileste prin hotarare a consiliului judetean, a consiliului municipal, respectiv a Consiliului General al Municipiului Bucuresti.
Art. 81: Forme de perfectionare a pregatirii profesionale
(1) Autoritatile administratiei publice locale/judetene/centrale emitente ale certificatelor de urbanism si autorizatiilor de construire/desfiintare, au obligatia sa asigure pregatirea si perfectionarea profesionala a personalului structurilor de specialitate din cadrul aparatului propriu.
(2) In aplicarea prevederilor alin. (1) , autoritatile vor asigura participarea periodica a personalului, la programe si alte forme de instruire adecvate domeniilor de activitate, privind pregatirea si/sau perfectionarea acestora, potrivit legii, organizate de organisme ale administratiei publice centrale sau locale, de institutii de invatamant superior, asociatii profesionale, precum si de alte organizatii de profil.
(3) In vederea realizarii acestei exigente universitatile tehnice cu profil de constructii, instalatii pentru constructii, arhitectura si urbanism, asociatiile profesionale ale inginerilor constructori si inginerilor instalatori, ale arhitectilor si urbanistilor, alte organisme cu activitate in domeniu abilitate in conditiile legii, precum si consiliile judetene pot organiza, dupa caz, programe de formare specializata in administratia publica, programe de specializare postuniversitara, programe de perfectionare de scurta durata, cursuri postuniversitare pentru arhitecti si alte cadre cu pregatire superioara din domeniul urbanismului, constructiilor si instalatiilor pentru constructii, cursuri de perfectionare pentru cadre cu pregatire medie in domeniul urbanismului, arhitecturii si constructiilor/instalatiilor.
Art. 82: Dispozitii finale si tranzitorii
(1) Compartimentele din aparatul propriu de specialitate ale consiliilor judetene, Consiliului General al Municipiului Bucuresti si consiliilor locale se organizeaza pentru a prelua atributiile structurilor de specialitate prevazute prin Lege.
(2) Prin exceptie de la prevederile art. 4 alin. (1) lit. e) din Lege, presedintii consiliilor judetene, in temeiul dispozitiilor art. 45 alin. (31) din Lege, pot emite autorizatii de construire pentru lucrari din aria de competenta a primarilor comunelor si oraselor care inca nu au constituite structurile de specialitate in conformitate cu prevederile alin. (1) , pe termen limitat, la solicitarea acestora, pana la organizarea structurilor proprii de specialitate conform Legii.
(3) Costul serviciilor prestate de structurile (compartimentele) de specialitate ale consiliului judetean se stabilesc potrivit prevederilor Codului fiscal, aprobat prin Legea nr. 571/2003.
(4) Utilizarea formularelor cuprinse in anexa nr. 1 la prezentele norme metodologice este obligatorie, fiind interzisa modificarea sau completarea structurii/continutului acestora. Formularele se tiparesc prin grija emitentului, cu inscrierea denumirii exacte a autoritatii emitente, si se pun la dispozitia solicitantilor, contra cost.
(5) In situatia in care, la utilizare, rubricile din formular nu sunt suficiente pentru comunicarea ori inregistrarea datelor, emitentul va putea anexa rubrici sau pagini suplimentare la actul emis (care vor fi semnate si parafate de emitent) , cu conditia inscrierii in actul de baza a mentiunii privind existenta anexei ca parte integranta a actului.
(6) Se recomanda tiparirea de formulare distincte pentru autorizarea executarii lucrarilor de construire si, respectiv, pentru autorizarea executarii lucrarilor de desfiintare.
(7) Institutiile/operatorii economici abilitate/abilitati prin lege sa emita avize/acorduri in vederea autorizarii executarii lucrarilor de constructii au urmatoarele obligatii:
a) sa stabileasca lista documentelor si conditiilor specifice, precum si continutul-cadru al documentatiilor specifice necesare pentru emiterea avizelor/acordurilor solicitate prin certificatul de urbanism. Lista documentelor si conditiilor specifice, precum si continutul-cadru al documentatiilor specifice necesare sunt informatii de interes public si se pun la dispozitia publicului si a autoritatilor administratiei publice competente, prin grija institutiilor avizatoare, pe pagina proprie de web si/sau prin afisare la sediul acestora.
b) sa emita avizele/acordurile in termen de maxim 15 zile calendaristice de la data inregistrarii cererii si documentatiei specifice complete, sub sanctiunea aplicarii prevederilor legale privind aprobarea tacita, fara alte proceduri prealabile. Cererea inregistrata si documentatia specifica anexata acesteia reprezinta acordul tacit al institutiei/operatorului economic abilitate/abilitat asupra prevederilor continute in documentatia care a stat la baza cererii pentru emiterea avizului si/sau acordului.
(8) Dupa emiterea autorizatiei de construire, documentatia tehnica - D.T. vizata spre neschimbare se dezvolta prin proiectul tehnic - P.Th. si constituie parte integranta a acestuia, respectiv a detaliilor de executie - D.E., fiind interzisa modificarea prevederilor acesteia, sub sanctiunea nulitatii autorizatiei de construire. Investitorul impreuna cu executantul au obligatia de a executa lucrarile autorizate numai in baza proiectului tehnic - P.Th., a carui existenta pe santier este obligatorie pe toata durata executarii lucrarilor.
(9) In vederea aplicarii unitare a prevederilor Normelor metodologice aprobate prin prezentul ordin, incepand cu data intrarii in vigoare a acestuia, ca urmare a intrarii in vigoare a Legii nr. 261/2009 privind aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 214/2008 pentru modificarea si completarea Legii nr. 50/1991 privind autorizarea executarii lucrarilor de constructii, se va proceda dupa cum urmeaza:
a) in situatia in care competentele de emitere a autorizatiilor nu se modifica, procedura de autorizare se deruleaza in continuare potrivit competentelor de autorizare anterioare, astfel:
1.in cazul certificatelor de urbanism emise anterior acestei date, aflate in valabilitate, care inca nu au fost depuse impreuna cu documentatiile legale pentru autorizare, autorizatiile de construire/desfiintare se emit de catre autoritatile emitente ale certificatelor de urbanism;
2.in cazul documentatiilor legale pentru autorizare depuse anterior acestei date, autorizatiile de construire/desfiintare se emit de catre autoritatile la care acestea au fost depuse;
b) in situatia in care competentele de emitere a autorizatiilor se modifica, procedura de autorizare se deruleaza in continuare potrivit competentelor de autorizare prevazute prin Legea nr. 261/2009, astfel:
1.in cazul certificatelor de urbanism emise anterior acestei date si aflate in valabilitate, care inca nu au fost depuse impreuna cu documentatiile legale pentru autorizare, acestea se supun confirmarii de catre autoritatile care au dobandit noile competente de emitere a autorizatiilor de construire/desfiintare, fara ca prin aceasta sa le fie prejudiciate termenele si celelalte cerinte obtinute;
2.in cazul documentatiilor legale pentru autorizare care au fost depuse anterior acestei date la autoritatile competente la acea data, autorizatiile de construire/desfiintare se emit de catre autoritatile care au dobandit noile competente de emitere a autorizatiilor de construire/desfiintare.
Operatiunile legate de transferul documentelor/documentatiilor legale intre cele doua autoritati, respectiv reglementarea relatiilor cu solicitantii, sunt in sarcina si responsabilitatea autoritatilor implicate si vor fi finalizate pana la data de 31 decembrie 2009, fara afectarea termenelor stabilite prin Lege privind certificatele de urbanism si documentatiile legale pentru autorizare prevazute la lit. b) .




Afişează Normele Metodologice ale Legii 50/1991, Actualizate 2016 pe o singură pagină



Citeşte mai multe despre:    Legea 50/1991    Legea 50/1991 actualizata 2016

Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Jurisprudenţă

Decizia ICCJ nr. 13/2019: Lipsa autorizatiei de construire sau nerespectarea prevederilor acesteia - impedimente pentru recunoasterea dreptului de proprietate
Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie

Anulare autorizatie de construire. Cerere introdusa de tert ce se considera vatamat prin eliberarea actului administrativ. Introducerea in cauza, in c
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Craiova - Sectia Contencios Decizie 422 (14.02.2007)

Anulare autorizatie de construire. Cerere introdusa de tert ce se considera vatamat prin eliberarea actului administrativ. Introducerea in cauza, in c
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Craiova - Sectia Contencios Decizie 422 (14.02.2007)

Anulare autorizatie de construire. Cerere introdusa de tert ce se considera vatamat prin eliberarea actului administrativ. Introducerea in cauza, in c
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Craiova - Sectia Contencios Decizie 422 (14.02.2007)

Servitute de trecere pietonala si auto
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Cluj, Sectia I-a civila, decizia nr. 501 din 14 februarie 2014

Lucrari de construire realizate fara autorizatie de construire.Obligarea executantului la desfiintarea lor
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Cluj, Sectia I-a civila, decizia nr. 65 din 8 ianuarie 2014

Instanta competenta sa judece o actiune avand ca obiect incheierea unui contract de concesiune in temeiul Legii 50/1991
Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie - Sectia contencios administrativ si fiscal, Decizia nr. 3681 din 17 septembrie 2010

Obligarea autoritatii locale la incheierea contractului de concesiune
Pronuntaţă de: Tribunalul Dolj, Decizia nr. 190 din 11.04.2012

Dobandirea dreptului de proprietate prin accesiune
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti, Sectia a IV-a Civila, Decizia civila nr. R 630 din 11.03.2011

Respingerea actiunii privind obligarea coproprietarului sa isi dea consimtamantul pentru efectuarea lucrarilor de reparatie a imobilului
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Cluj, Sectia I civila, Decizia nr. 3460/R din 07.10.2011



Articole Juridice

Schimbarea destinatiei de folosinta a constructiilor in 2018. Proceduri. Solutii
Sursa: Av. Andrei-Gheorghe Gherasim

Reguli speciale privind antrepriza de constructii
Sursa: EuroAvocatura.ro