Luand in considerare beneficiul public generat de stabilirea unui cadru consistent si unitar la nivel UE, care sa ofere certitudine juridica, de natura sa creasca increderea utilizatorilor in domeniul accesibilitatii site-urilor web si a aplicatiilor mobile,avand in vedere faptul ca din cauza concurentei limitate, cumparatorii de site-uri web, de aplicatii mobile si de produse si servicii conexe se confrunta cu preturi ridicate in ceea ce priveste furnizarea de servicii sau cu dependenta de un singur furnizor,pentru a da posibilitatea obtinerii de beneficii economice si sociale de pe urma extinderii furnizarii serviciilor online sau mobile prin includerea unei categorii mai largi de cetateni si clienti,avand in vedere necesitatea ca persoanelor cu dizabilitati sa li se asigure cat mai curand posibil accesibilitatea sporita a site-urilor web si a aplicatiilor mobile ale organismelor din sectorul public, conform obiectivului prevazut de Directiva (UE) 2016/2.102/UE a Parlamentului European si a Consiliului din 26 octombrie 2016 privind accesibilitatea site-urilor web si a aplicatiilor mobile ale organismelor din sectorul public,pentru a nu exista motive legitime care sa impiedice achizitionarea sau dezvoltarea sistemelor software de administrare a continutului site-urilor web si al aplicatiilor mobile,tinand cont de faptul ca lipsa unui act normativ care prevede obligatia de asigurare a accesului acestor persoane la site-urile web si la aplicatiile mobile ale organismelor din sectorul public din Romania este de natura sa determine o fragmentare a pietei interne in acest domeniu, reducand beneficiile care ar putea rezulta in urma impartasirii experientelor cu omologii de la nivel national si international ca raspuns la progresele societale si tehnologice,luand in considerare ca o crestere a competitivitatii pietei interne genereaza la nivelul intreprinderilor cresterea economica si crearea de noi locuri de munca atat pe plan national, cat si in cadrul Uniunii Europene,dat fiind interesul Romaniei de a construi o societate incluziva si cu o mai buna calitate a vietii incurajand participarea la viata economica si sociala a persoanelor cu dizabilitati prin imbunatatirea accesibilitatii la serviciile de e-guvernare pe intreg teritoriul national,in considerarea faptului ca aceste elemente vizeaza interesul public general si constituie o situatie extraordinara, a carei reglementare nu poate fi amanata,luand in considerare faptul ca a fost deja declansata procedura de punere in intarziere prin Cauza 2018/0384 avand ca obiect necomunicarea masurilor nationale de transpunere a prevederilor Directivei (UE) 2016/2.102/UE,se impune transpunerea prevederilor Directivei (UE) 2016/2.102/UE a Parlamentului European si a Consiliului din 26 octombrie 2016 privind accesibilitatea site-urilor web si a aplicatiilor mobile ale organismelor din sectorul public prin ordonanta de urgenta .In temeiul art. 115 alin. (4) din Constitutia Romaniei, republicata,Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta de urgenta .
CAPITOLUL I Dispozitii generale Articolul 1. - (1) Prezenta ordonanta de urgenta are drept obiectiv stabilirea cerintelor privind accesibilitatea site-urilor web si a aplicatiilor mobile ale organismelor din sectorul public, pentru a permite ca site-urile web si aplicatiile mobile respective sa fie accesibile utilizatorilor, in special persoanelor cu dizabilitati.(2) Prezenta ordonanta de urgenta stabileste normele prin care se asigura faptul ca site-urile web, indiferent de dispozitivul utilizat pentru acces, precum si aplicatiile mobile ale organismelor din sectorul public indeplinesc cerintele privind accesibilitatea prevazute la art. 3.(3) Prezenta ordonanta de urgenta nu se aplica urmatoarelor site-uri web si aplicatii mobile:a) site-urile web si aplicatiile mobile ale serviciilor publice de radiodifuziune si ale filialelor societatilor care presteaza astfel de servicii, precum si ale altor organisme sau filiale ale acestora care indeplinesc o misiune de serviciu public de radiodifuziune;b) site-urile web si aplicatiile mobile ale persoanelor juridice fara scop patrimonial care nu presteaza servicii esentiale pentru public;c) site-urile web si aplicatiile mobile ale persoanelor juridice fara scop patrimonial care nu presteaza servicii care vizeaza in mod specific nevoile persoanelor cu dizabilitati sau care le sunt destinate acestora.(4) Prezenta ordonanta de urgenta nu se aplica urmatoarelor tipuri de continut al site-urilor web si al aplicatiilor mobile:a) formatele de fisiere asociate activitatilor de birou, publicate inainte de intrarea in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, cu exceptia cazului in care un astfel de continut este necesar pentru procesele administrative active aferente atributiilor exercitate de organismul din sectorul public in cauza;b) continutul media cu dimensiune temporala preinregistrat, publicat inainte de 23 septembrie 2020;c) continutul media cu dimensiune temporala in direct;d) harti si servicii de cartografiere online, atat timp cat informatiile esentiale sunt furnizate intr-un format digital accesibil pentru hartile destinate navigatiei;e) continutul tertilor care nu este nici finantat, nici elaborat ori aflat sub controlul organismului din sectorul public;f) reproduceri ale unor elemente din colectiile de patrimoniu care nu pot fi facute accesibile integral, fie:(i) ca urmare a incompatibilitatii cerintelor privind accesibilitatea cu conservarea elementului in cauza sau cu autenticitatea reproducerii, de exemplu, contrastul; fie(ii) ca urmare a indisponibilitatii unor solutii automatizate si eficiente din punctul de vedere al costurilor, care sa extraga cu usurinta textul manuscriselor sau alte elemente ale colectiilor de patrimoniu si sa le transforme in continut compatibil cu cerintele privind accesibilitatea;g) continutul site-urilor de tip extranet si intranet, si anume al site-urilor web disponibile numai pentru un grup restrans de persoane, si nu publicului larg ca atare, publicat inainte de 23 septembrie 2019, pana in momentul in care astfel de site-uri web fac obiectul unei revizuiri substantiale;h) continutul site-urilor web si al aplicatiilor mobile clasificate drept arhive, ceea ce inseamna ca acestea au un continut care nu este nici necesar proceselor administrative active, nici actualizat sau editat dupa 23 septembrie 2019.Articolul 2. - In aplicarea prezentei ordonante de urgenta, termenii si expresiile de mai jos semnifica dupa cum urmeaza:a) organism din sectorul public - autoritatile si institutiile publice centrale sau locale, organismele de drept public, astfel cum sunt definite la art. 4 alin. (2) din Legea nr. 98/2016 privind achizitiile publice, cu modificarile si completarile ulterioare, asociatiile formate din una sau mai multe astfel de autoritati ori din unul sau mai multe astfel de organisme de drept public, daca respectivele asociatii sunt instituite cu scopul explicit de a raspunde nevoilor de interes general, neavand un caracter industrial sau comercial;b) aplicatie mobila - software-ul pentru aplicatii conceput si dezvoltat de catre sau in numele organismelor din sectorul public, in vederea utilizarii de catre publicul larg, pe dispozitive mobile, cum ar fi telefoanele inteligente si tabletele, cu exceptia software-ului care controleaza respectivele dispozitive (sisteme de operare pentru dispozitivele mobile) sau echipamente hardware;c) standard - un standard astfel definit la art. 2 pct. 1 din Regulamentul (UE) nr. 1.025/2012, al Parlamentului European si al Consiliului din 25 octombrie 2012 privind standardizarea europeana, de modificare a Directivelor 89/686/CEE si 93/15/CEE ale Consiliului si a Directivelor 94/9/CE, 94/25/CE, 95/16/CE, 97/23/CE, 98/34/CE, 2004/22/CE, 2007/23/CE, 2009/23/CE si 2009/105/CE ale Parlamentului European si ale Consiliului si de abrogare a Deciziei 87/95/CEE a Consiliului si a Deciziei nr. 1.673/2006/CE a Parlamentului European si a Consiliului;d) standard european - un standard european astfel cum este definit la art. 2 pct. 1 lit. (b) din Regulamentul (UE) nr. 1.025/2012;e) standard armonizat - un standard armonizat astfel cum este definit la art. 2 pct. 1 lit. (c) din Regulamentul (UE) nr. 1.025/2012;f) continut media cu dimensiune temporala - continutul media de urmatoarele tipuri: numai audio, numai video, audiovideo, audio si/sau video combinat cu interactiune;g) elemente ale colectiilor de patrimoniu - bunuri aflate in proprietate privata sau publica, care prezinta un interes istoric, artistic, arheologic, estetic, stiintific sau tehnic si care fac parte din colectii conservate de institutii culturale, cum ar fi bibliotecile, arhivele si muzeele;h) datele privind masuratorile - rezultatele cuantificate ale activitatii de monitorizare desfasurate pentru a verifica conformitatea site-urilor web si a aplicatiilor mobile ale organismelor din sectorul public cu cerintele privind accesibilitatea prevazute la art. 3. Datele privind masuratorile acopera atat informatii cantitative cu privire la esantionul de site-uri web si de aplicatii mobile testate (numarul de site-uri web si aplicatii, eventual cu numarul lor de vizitatori sau utilizatori etc.), cat si informatii cantitative cu privire la nivelul de accesibilitate;i) sarcina disproportionata - masurile care impun o sarcina organizatorica sau financiara excesiva pentru un organism din sectorul public sau care pun in pericol capacitatea organismului de a-si indeplini obiectivul sau de a publica informatiile necesare sau relevante pentru sarcinile si serviciile sale, luand in acelasi timp in considerare posibilele beneficii rezultate sau prejudiciul care risca sa fie adus cetatenilor, in special persoanelor cu dizabilitati, si care sunt determinate doar de un motiv legitim, tinand seama si de prevederile art. 4 alin. (3);j) accesibilitate - principii si tehnici care trebuie respectate la proiectarea, construirea, intretinerea si actualizarea site-urilor web si a aplicatiilor mobile pentru a le face mai accesibile pentru utilizatori, in special pentru persoanele cu dizabilitati;k) motiv legitim - dreptul de a justifica o actiune prin raportare la un temei juridic
CAPITOLUL II Domeniul de aplicare
Impiedicarea salariatului de a intra in incinta unitatii justifica absenta acestuia de la locul de munca. Sanctionare disciplinara abuzaiva Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti
Contestatie in anulare. Eroare materiala. Imposibilitatea cenzurarii modului in care instanta de apel a aplicat sau interpretat dispozitiile legale in cauza Pronuntaţă de: Curtea de Apel Iasi, Sectia civila, Decizia civila nr. 102/4.03.2020
Functionari publici. Contestatie decizie de incetare de drept a raportului de serviciu prin pensionare. Discriminare pe criteriu de gen Pronuntaţă de: Curtea de Apel Iasi, Sectia Contencios administrativ si fiscal, Decizia civila nr. 149/26.02.2020
Decizie de sanctionare disciplinara. Caracterul restrictiv al dispozitiilor inscrise Codul muncii. Analiza elementelor constitutive ale abaterii disciplinare prin raportare la prevederile actului emis de angajator Pronuntaţă de: Curtea de Apel Iasi, Sectia Litigii de munca si asigurari sociale, Decizia civila nr. 40/06.02.2020
Limitele efectului devolutiv al apelului Pronuntaţă de: I.C.C.J., Sectia a II-a civila, decizia nr. 334 din 11 februarie 2020
Plata de despagubiri salariatului in cazul suspendarii contractului de munca. Principiul raspunderii civile contractuale Pronuntaţă de: Curtea de Apel Craiova - Decizia civila nr. 2351/2019
Actiune in raspundere civila delictuala pentru fapta proprie a persoanei juridice Pronuntaţă de: I.C.C.J., Sectia a II-a civila, decizia nr. 1828 din 6 octombrie 2020
Afirmatii defaimatoare. Depasirea limitelor dreptului la libera exprimare. Despagubiri morale Pronuntaţă de: I.C.C.J., Sectia I civila, decizia nr. 246 din 30 ianuarie 2020
Raspundere civila delictuala. Postarea unor afirmatii cu caracter defaimator pe o retea de socializare Pronuntaţă de: I.C.C.J., Sectia I civila, decizia nr. 319 din 5 februarie 2020
Toate elementele esentiale apte a da nastere raportului juridic obligational intre partile cauzei trebuie dovedite de angajator. Sarcina probei in conflictele de munca Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti - Decizia civila nr. 3028 din data de 05 Iunie 2019
Interviu avocat Predut: Oportunitatea digitalizarii relatiilor de munca. Efecte imediate si pe termen lung Sursa: Avocat Marius-Catalin Predut
Sarcina probei in litigiile de munca. Reguli si exceptii Sursa: avocat Gales Iulian | MCP Cabinet avocati
Legea nr. 190/2018 privind masurile de aplicare a GDPR intra in vigoare Sursa: Av. Andrei-Gheorghe Gherasim
Deosebirile intre Raspunderea contractuala si Raspunderea Delictuala Sursa: EuroAvocatura.ro
Practici europene privind TVA-ul favorizante IMM-urilor Sursa: Biroul de presa CNIPMMR
Raspunderea persoanei juridice in Noul Cod Penal (art. 136 - 138) Sursa: EuroAvocatura.ro | Av. Marius-Catalin Predut