din anul 2007, atuul tau de DREPT!
2152 de useri online



Prima pagină » Legislaţie » Legislatie pentru desfasurarea activitatilor profesionale. Statute » Normele privind competentele profesionale ale psihologilor cu drept de libera practica, din 11.01.2019 - COPSI

Normele privind competentele profesionale ale psihologilor cu drept de libera practica, din 11.01.2019 - COPSI

  Publicat: 05 Mar 2019       11747 citiri        Secţiunea: Legislatie pentru desfasurarea activitatilor profesionale. Statute  


Monitorul Oficial al Rom�niei este publicaţia oficială a statului rom�n, �n care se publică actele prevăzute de Constituţie, de prezenta lege şi alte acte normative.
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
In Monitorul Oficial nr. 173 din 05.03.2019 au fost publicate Normele privind competentele profesionale ale psihologilor cu drept de libera practica, din 11.01.2019, elaborate de Colegiul Psihologilor din Romania (COPSI)

1. Determinare cu aproximatie (sinonim cu estimare) a unei anumite cantitati, in acest sens evaluarea poate reprezenta o anticipare a operatiei de masurare propriu-zisa sau o poate inlocui, atunci cand nu este posibila o masurare suficient de exacta
Potrivit Legii 213/1998 privind proprietatea publica si regimul juridic al acesteia, totalitatea bunurilor care formeaza obiectul dreptului de proprietate publica.
1. Determinare cu aproximatie (sinonim cu estimare) a unei anumite cantitati, in acest sens evaluarea poate reprezenta o anticipare a operatiei de masurare propriu-zisa sau o poate inlocui, atunci cand nu este posibila o masurare suficient de exacta
1. Determinare cu aproximatie (sinonim cu estimare) a unei anumite cantitati, in acest sens evaluarea poate reprezenta o anticipare a operatiei de masurare propriu-zisa sau o poate inlocui, atunci cand nu este posibila o masurare suficient de exacta
Potrivit Legii 213/1998 privind proprietatea publica si regimul juridic al acesteia, totalitatea bunurilor care formeaza obiectul dreptului de proprietate publica.
1. Determinare cu aproximatie (sinonim cu estimare) a unei anumite cantitati, in acest sens evaluarea poate reprezenta o anticipare a operatiei de masurare propriu-zisa sau o poate inlocui, atunci cand nu este posibila o masurare suficient de exacta
Potrivit Legii 213/1998 privind proprietatea publica si regimul juridic al acesteia, totalitatea bunurilor care formeaza obiectul dreptului de proprietate publica.
1. Determinare cu aproximatie (sinonim cu estimare) a unei anumite cantitati, in acest sens evaluarea poate reprezenta o anticipare a operatiei de masurare propriu-zisa sau o poate inlocui, atunci cand nu este posibila o masurare suficient de exacta
Contracte incheiate la bursa bazate pe activele suport (subiacente), precum cele referitoare la valori mobiliare, valute selective, marfuri negociabile la bursa etc.
1. Determinare cu aproximatie (sinonim cu estimare) a unei anumite cantitati, in acest sens evaluarea poate reprezenta o anticipare a operatiei de masurare propriu-zisa sau o poate inlocui, atunci cand nu este posibila o masurare suficient de exacta
1. Determinare cu aproximatie (sinonim cu estimare) a unei anumite cantitati, in acest sens evaluarea poate reprezenta o anticipare a operatiei de masurare propriu-zisa sau o poate inlocui, atunci cand nu este posibila o masurare suficient de exacta
Riscul reputational este riscul inregistrarii de pierderi sau al nerealizarii profiturilor estimate, ca urmare a lipsei de incredere a publicului in integritatea Bancii.
1. Determinare cu aproximatie (sinonim cu estimare) a unei anumite cantitati, in acest sens evaluarea poate reprezenta o anticipare a operatiei de masurare propriu-zisa sau o poate inlocui, atunci cand nu este posibila o masurare suficient de exacta
1. Determinare cu aproximatie (sinonim cu estimare) a unei anumite cantitati, in acest sens evaluarea poate reprezenta o anticipare a operatiei de masurare propriu-zisa sau o poate inlocui, atunci cand nu este posibila o masurare suficient de exacta
1. Determinare cu aproximatie (sinonim cu estimare) a unei anumite cantitati, in acest sens evaluarea poate reprezenta o anticipare a operatiei de masurare propriu-zisa sau o poate inlocui, atunci cand nu este posibila o masurare suficient de exacta
1. Determinare cu aproximatie (sinonim cu estimare) a unei anumite cantitati, in acest sens evaluarea poate reprezenta o anticipare a operatiei de masurare propriu-zisa sau o poate inlocui, atunci cand nu este posibila o masurare suficient de exacta
1. Determinare cu aproximatie (sinonim cu estimare) a unei anumite cantitati, in acest sens evaluarea poate reprezenta o anticipare a operatiei de masurare propriu-zisa sau o poate inlocui, atunci cand nu este posibila o masurare suficient de exacta
1. Determinare cu aproximatie (sinonim cu estimare) a unei anumite cantitati, in acest sens evaluarea poate reprezenta o anticipare a operatiei de masurare propriu-zisa sau o poate inlocui, atunci cand nu este posibila o masurare suficient de exacta
1. Determinare cu aproximatie (sinonim cu estimare) a unei anumite cantitati, in acest sens evaluarea poate reprezenta o anticipare a operatiei de masurare propriu-zisa sau o poate inlocui, atunci cand nu este posibila o masurare suficient de exacta


1. Nivel I - psiholog practicant

Psihologul practicant in specialitatea psihologia aplicata in servicii are competente de specialitate in ceea ce priveste:

a) evaluare psihologica, cum ar fi: sub supervizare, evaluarea organizatiilor la nivel de atitudini si comportamente organizationale, climat organizational, evaluarea factorilor psihosociali din mediul extern organizatiei - proiecteaza si realizeaza sondaje de opinie, studii de piata si analize de impact, acordarea feedbackului oral - ofera feedback oral conducerii organizatiei la finalizarea unui proiect, realizarea de rapoarte - redacteaza raport scris referitor la evaluarea psihologica la nivel organizational, precum si la produsul testat si/sau implementat; cunostinte: legislatia specifica in vigoare, principiile si procedurile de efectuare a evaluarii organizationale, criterii stiintifice in alegerea si utilizarea instrumentelor utilizate in organizatii sau in afara lor, instrumentele/tehnicile agreate de CPR, specifice evaluarii in organizatii, ghidul de bune practici din domeniu . Abilitati: selectarea instrumentelor adecvate obiectivelor evaluarii, analiza de nevoi, colectarea si analiza riguroasa a informatiilor, tinand seama de factorii de influenta relevanti, coroborarea si interpretarea datelor test/nontest obtinute in urma evaluarii, formularea unui diagnostic si a eventualelor recomandari de interventie specifica, feedback oral si/sau scris, procedee de realizare a evidentelor/arhivare;

b) interventie indirecta la nivel organizational - sub supervizare, consiliaza, instruieste si sustine angajatii, managerii sau membrii sindicatului in aspecte legate de politici organizationale, schimbare organizationala; consiliere vocationala. Cunostinte: notiuni de baza in consiliere, principii si proceduri de realizare a consilierii si a instruirii, politici organizationale, elemente de schimbare organizationala, mecanismele de adaptare la schimbarile in cariera, cunoasterea pietei muncii si a tendintelor actuale. Abilitati: aplica strategii adecvate pentru reglarea comportamentului deficitar in organizatii, colaboreaza cu colegi si alti profesionisti in contextul schimbarii organizationale, abilitati de consiliere vocationala;

c) lucrul pe proiect/produs: sub supervizare, stabilirea scopurilor - formuleaza obiective si scopuri realiste, masurabile si verificabile pentru activitatile prestate - propunere preliminara, oferta, analiza cerintelor unui produs specific nivelului organizational - defineste produsul in termeni de obiective si rezultate - exemplificativ: descrie cerintele la care trebuie sa raspunda un sistem de monitorizare a factorilor de risc psihosocial la nivel de climat organizational, designul si testarea de produs la nivel organizational - concepe si/sau adapteaza metode pentru evaluarea si analiza perceptiilor angajatilor, a atitudinilor si comportamentelor relationate cu structura, cultura si managementul si le evalueaza validitatea - exemplificativ: dezvoltarea unui chestionar de evaluare a perceptiilor angajatilor si verificarea validitatii sale. Cunostinte: notiuni de baza in ofertarea serviciilor de diagnoza organizationala, principii si proceduri de realizare a analizei de nevoi specifice organizatiilor, elemente de construire a unui chestionar specific unei problematici organizationale. Abilitati: design de produs cu impact pentru organizatii, organizeaza, participa in echipa de analiza de nevoi, colaboreaza cu colegi si alti profesionisti in contextul diagnozei.

2. Nivel II - psiholog specialist

Psihologul specialist are toate competentele psihologului practicant, la care se adauga urmatoarele competente:

a) evaluare psihologica si cultura organizationala - evaluarea factorilor psihosociali din mediul extern organizatiei; acordarea feedbackului oral; realizarea de rapoarte. Cunostinte: legislatia specifica in vigoare, principiile si procedurile de efectuare a evaluarii organizationale, criterii stiintifice in alegerea si utilizarea instrumentelor utilizate in organizatii sau in afara lor, instrumentele/tehnicile, agreate de CPR, specifice evaluarii in organizatii, ghidul de bune practici din domeniu . Abilitati: selectarea instrumentelor adecvate obiectivelor evaluarii, analiza de nevoi, colectarea si analiza riguroasa a informatiilor, tinand seama de factorii de influenta relevanti, coroborarea si interpretarea datelor test/nontest obtinute in urma evaluarii, formularea unui diagnostic si a eventualelor recomandari de interventie specifica, feedback oral si/sau scris, procedee de realizare a evidentelor/arhivare;

b) interventia indirecta la nivel organizational; in plus - interventie psihologica organizationala: planificarea si realizarea interventiei directe la nivel organizational - ce sprijina schimbarea organizationala, coaching pentru dezvoltarea profesionala; interventii in psihologia reclamei; interventii in psihologia sportului. Cunostinte: notiuni de baza in schimbarea organizationala, principii si proceduri de realizare a interventiei specifice organizationale, elemente de consiliere pe problematici specifice schimbarii si dezvoltarii organizationale, cunostinte de consiliere vocationala, cunoasterea pietei muncii si a tendintelor actuale, elemente de psihologia reclamei si a consumatorilor, psihologia sportului, strategii de coaching. Abilitati: design de interventie cu impact pentru organizatii; organizeaza, participa in echipa la interventii cu impact pentru procesele vizate in organizatii, aplica strategii adecvate pentru consilierea in organizatii, colaboreaza cu colegi si alti profesionisti in contextul schimbarii organizationale si a activitatilor derivate;

c) lucrul pe proiect/produs: stabilirea scopurilor, analiza cerintelor unui produs specific nivelului organizational sau mediului extern - reclama, consumatori, designul si testarea de produs la nivel organizational, de piata sau competitional. Cunostinte: notiuni de baza in ofertarea serviciilor de diagnoza organizationala, principii si proceduri de realizare a analizei de nevoi specifice organizatiilor, elemente de construire a unui chestionar specific unei problematici organizationale. Abilitati: design de produs cu impact pentru organizatii, organizeaza, participa in echipa de analiza de nevoi, colaboreaza cu colegi si alti profesionisti in contextul diagnozei.

3. Nivel III - psiholog principal

Psihologul principal are toate competentele psihologului specialist, la care se adauga urmatoarele competente:

a) evaluare psihologica: in plus, planificarea si implementarea evaluarii sistemelor la nivel organizational - exemplificativ: realizeaza un studiu privind eficienta proiectului de schimbare culturala. Detine capacitatea de a evalua sisteme, procese, proceduri, politici - cum ar fi sistemul de selectie dintr-o organizatie. Cunostinte: legislatia specifica in vigoare, principiile si procedurile de efectuare a evaluarii organizationale, criterii stiintifice in alegerea si utilizarea instrumentelor utilizate in organizatii sau in afara lor, instrumentele/tehnicile agreate de CPR, specifice evaluarii in organizatii, evaluarea sistemelor, procedurilor, politicilor organizationale, ghiduri de bune practici din domeniu . Abilitati: selectarea instrumentelor adecvate obiectivelor evaluarii, analiza de nevoi, colectarea si analiza riguroasa a informatiilor, tinand seama de factorii de influenta relevanti, coroborarea si interpretarea datelor test/nontest obtinute in urma evaluarii, formularea unui diagnostic si a eventualelor recomandari de interventie specifica, feedback oral si/sau scris, procedee de realizare a evidentelor/arhivare;

b) interventie psihologica organizationala directa si indirecta: in plus, coaching pentru dezvoltarea antreprenoriala/business si personala. Cunostinte: notiuni de baza in schimbarea organizationala, principii si proceduri de realizare a interventiei specifice organizationale, elemente de consiliere pe problematici specifice schimbarii si dezvoltarii organizationale, cunostinte de consiliere vocationala, cunoasterea pietei muncii si a tendintelor actuale, elemente de psihologia reclamei si a consumatorilor, psihologia sportului, strategii de coaching. Abilitati: design de interventie cu impact pentru organizatii, organizeaza, participa in echipa la interventii cu impact pentru nivelele vizate in organizatii, aplica strategii adecvate pentru consilierea in organizatii, colaboreaza cu colegi si alti profesionisti in contextul schimbarii organizationale, a proiectelor si activitatilor derivate;

c) lucrul pe proiect/produs: in plus, implementarea si evaluarea unui produs specific la nivel organizational - exemplificativ: implementeaza un sistem de autogestionare a echipelor. Cunostinte: notiuni de baza in ofertarea serviciilor de diagnoza organizationala, principii si proceduri de realizare a analizei de nevoi specifice organizatiilor, elemente de construire a unui chestionar specific unei problematici organizationale, testare de produs, analiza de impact, evaluare eficienta produs, proces. Abilitati: design de produs cu impact pentru organizatii, organizeaza, participa in echipa de analiza de nevoi, colaboreaza cu colegi si alti profesionisti in contextul interventiilor, al proiectelor si activitatilor derivate.

Art. 13. - Competentele profesionale de specialitate pentru specialitatea psihologie educationala, consiliere scolara si vocationala sunt structurate pe trei niveluri:

1. Nivel I - psiholog practicant

Psihologul practicant in specialitatea psihologie educationala, consiliere scolara si vocationala are urmatoarele competente profesionale de specialitate:

a) evaluare psihologica: evaluarea si psihodiagnoza dezvoltarii cognitive, afectiv-motivationale, psihosociale si a personalitatii copiilor, adolescentilor, adultilor si varstnicilor aflati intr-un context educativ de invatare-dezvoltare, evaluarea si psihodiagnoza elevilor cu nevoi educationale speciale, evaluarea profilului cognitiv, afectiv, psihosocial si de personalitate al membrilor familiilor elevilor. Cunostinte: psihologie generala, psihologia varstelor, psihologie educationala, consiliere scolara si vocationala, psihopatologie, psihologie clinica, evaluare si testare psihologica in domeniul psihologiei educationale, psihometrie, etica profesiei de psiholog. Abilitati: stabilirea comunicarii cu persoana evaluata, utilizarea testelor psihologice, aplicarea principiilor si standardelor etice in evaluarea psihologica, ascultare activa, abilitati de intervievare, manifestarea unei atitudini empatice, lucrul in echipe multidisciplinare, alaturi de alti specialisti;

b) interventie psihologica educationala: consiliere psihoeducationala, vocationala si psihologica in vederea optimizarii sau eficientizarii invatarii, consiliere psihoeducationala si psihologica in vederea promovarii atitudinilor si conduitelor sanogene, consiliere psihoeducationala si psihologica pentru dezvoltarea personala, depasirea situatiilor de criza, conflict si risc . Cunostinte: psihologie generala, psihologie educationala, psihologie clinica, psihopatologie si psihiatrie, evaluare educationala, consiliere scolara, instrumente de evaluare psihologica, etica profesiei de psiholog. Abilitati: stabilirea comunicarii cu persoana evaluata, utilizarea instrumentelor de evaluare psihologica, aplicarea principiilor si standardelor etice in evaluarea psihologica, abilitatea de ascultare activa, abilitati de realizare a unui interviu developmental, manifestarea unei atitudini empatice, lucrul in echipe multidisciplinare.

2. Nivel II - psiholog specialist

Psihologul specialist are toate competentele psihologului practicant, la care se adauga urmatoarele competente:

a) evaluare psihologica: identificarea factorilor psihologici implicati in contextele de invatare la nivelul clasei de elevi, participare la dezvoltarea si validarea instrumentelor de evaluare psihologica din domeniul psihologiei educationale, consilierii scolare si vocationale;

b) interventie psihologica educationala: consilierea vocationala vizand identificarea si stimularea abilitatilor, valorilor si intereselor profesionale, optimizarea deciziilor privind cariera si integrarea pe piata muncii, identificarea, consilierea si orientarea copiilor si tinerilor supradotati capabili de performanta inalta catre programe adecvate nevoilor lor specifice, in colaborare cu alti specialisti;

c) consultanta de specialitate: consultanta oferita cadrelor didactice, parintilor, personalului administrativ, liderilor comunitari. Cunostinte: psihologie educationala, psihologie clinica, psihopatologie si psihiatrie, evaluare educationala, consiliere scolara, instrumente de evaluare psihologica, etica profesiei de psiholog. Abilitati: stabilirea comunicarii cu persoana evaluata, ascultare activa, lucrul in echipe multidisciplinare, alaturi de alti specialisti, capacitatea de a lua decizii informate in procesul de evaluare, utilizarea tehnicilor de consiliere scolara si vocationala, aplicarea unei paradigme stiintifice in consilierea educationala.





Afişează Normele privind competentele profesionale ale psihologilor cu drept de libera practica, din 11.01.2019 - COPSI pe o singură pagină



Citeşte mai multe despre:    Competente atributii impartire psihologi

Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Jurisprudenţă

In cat timp poate fi aplicata o sanctiune disciplinara unui salariat?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Concursul si perioada de proba. Modalitati diferite de verificare a aptitudinilor profesionale ale salariatului
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Executarea catre salariati a obligatiilor de plata ale institutiilor publice. Care sume pot fi esalonate?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Conditiile speciale de munca presupun cote de contributii de asigurari sociale diferite
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Principiul non bis in idem in ceea ce priveste sanctiunile disciplinare
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Calculul termenului de preaviz in cazul concedierii salariatului
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Impiedicarea salariatului de a intra in incinta unitatii justifica absenta acestuia de la locul de munca. Sanctionare disciplinara abuzaiva
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti

Restituirea sumelor incasate de salariat ca urmare a interpretarii eronate a prevederilor legale privind salarizarea
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Neefectuarea coprespunzatoare a cercetarii disciplinare prealabile Comportamente inadecvate sau nedrepte la locul de munca
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Acordarea drepturilor salariale prevazute in contractul colectiv de munca
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti



Articole Juridice

Aspecte practice privind Cercetarea disciplinara a salariatilor
Sursa: MCP Cabinet avocati

Alocatia de stat pentru copii in anul 2024. Conditii de acordare si valoare alocatie
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor de cresa in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor culturale in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor cadou in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor de masa in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Model contract de munca 2024. CIM editabil 2024!
Sursa: EuroAvocatura.ro