Coordonator: Av. Marius-Cătălin Preduţ

Codul muncii comentat 2019 Avocat Marius-Catalin Predut
Prima pagină » Legislaţie » Legislatie pentru desfasurarea activitatilor profesionale. Statute » OUG 12/209 pentru modificarea si completarea unor acte normative in domeniul justitiei (Modificare a OUG 7/2019)

OUG 12/209 pentru modificarea si completarea unor acte normative in domeniul justitiei (Modificare a OUG 7/2019)

  Publicat: 08 Mar 2019       1368 citiri        Secţiunea: Legislatie pentru desfasurarea activitatilor profesionale. Statute  


Codul muncii comentat Marius-Catalin Predut
Monitorul Oficial al Romāniei este publicaţia oficială a statului romān, īn care se publică actele prevăzute de Constituţie, de prezenta lege şi alte acte normative.
Ordonanta de urgenta nr. 12/2019 pentru modificarea si completarea unor acte normative in domeniul justitiei (Modificare a OUG 7/2019)

Publcata in Monitorul Oficial nr. 185 din 07.03.2019

Monitorul Oficial al Romāniei este publicaţia oficială a statului romān, īn care se publică actele prevăzute de Constituţie, de prezenta lege şi alte acte normative.
Latura a capacitatii juridice, care consta in aptitudinea persoanei de a-si exercita singura drepturile
Ca si componenta a structurii organizatorice, totalitate a posturilor care au aceleasi caracteristici principale referitoare la obiective, sarcini, autoritate si responsabilitate.
Act procedural in care procurorul sau organul de urmarire penala consemneaza o dispozitie asupra unor acte sau masuri de urmarire penala.
Socoteala scrisa sub forma de balanta cu doua parti (debit si credit) care reflecta valoric si uneori in unitati naturale, in ordine cronologica si sistematica,
Termen folosit pentru a desemna activitatea instantelor judecatoresti.
Termen folosit pentru a desemna activitatea instantelor judecatoresti.
Institutie specializata a statului din structura M.A.I., a carei organizare si functionare este reglementata prin lege organica.
Reprezinta anularea, suprimarea unei legi sau a unei dispozitii legale si care are ca rezultat scoaterea din vigoare, in total sau in parte, a unui act normativ printr-un alt act normativ de aceeasi valoare juridica sau de o valoare juridica superioara.
Reprezinta anularea, suprimarea unei legi sau a unei dispozitii legale si care are ca rezultat scoaterea din vigoare, in total sau in parte, a unui act normativ printr-un alt act normativ de aceeasi valoare juridica sau de o valoare juridica superioara.
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Prevazuta in sectiunea XIII, cap. II, t. III, C. proc. pen., partea generala,
Ordonanta de Urgenta a Guvernului privind modificarea Codului de procedură penală
Monitorul Oficial al Romāniei este publicaţia oficială a statului romān, īn care se publică actele prevăzute de Constituţie, de prezenta lege şi alte acte normative.
Totalitatea infractiunilor savarsite pe un teritoriu determinat, intr-o anumita perioada.
Magistrat care, potrivit legii, are atributii de a solutiona cauze penale, civile si administrative in cadrul unei instante judecatoresti.
Data calendaristica a unui inscris sub semnatura privata, care nu poate fi contestata de terti.
Monitorul Oficial al Romāniei este publicaţia oficială a statului romān, īn care se publică actele prevăzute de Constituţie, de prezenta lege şi alte acte normative.
A fost promulgat la 11.09.1865
Termen folosit pentru a desemna activitatea instantelor judecatoresti.
Institutie specializata a statului din structura M.A.I., a carei organizare si functionare este reglementata prin lege organica.
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Institutie specializata a statului din structura M.A.I., a carei organizare si functionare este reglementata prin lege organica.
Termen folosit pentru a desemna activitatea instantelor judecatoresti.
Ca si componenta a structurii organizatorice, totalitate a posturilor care au aceleasi caracteristici principale referitoare la obiective, sarcini, autoritate si responsabilitate.
Institutie specializata a statului din structura M.A.I., a carei organizare si functionare este reglementata prin lege organica.
Termen folosit pentru a desemna activitatea instantelor judecatoresti.
Institutie specializata a statului din structura M.A.I., a carei organizare si functionare este reglementata prin lege organica.
Termen folosit pentru a desemna activitatea instantelor judecatoresti.
Institutie specializata a statului din structura M.A.I., a carei organizare si functionare este reglementata prin lege organica.
Termen folosit pentru a desemna activitatea instantelor judecatoresti.
Institutie specializata a statului din structura M.A.I., a carei organizare si functionare este reglementata prin lege organica.
Institutie specializata a statului din structura M.A.I., a carei organizare si functionare este reglementata prin lege organica.
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Institutie specializata a statului din structura M.A.I., a carei organizare si functionare este reglementata prin lege organica.
Act procedural in care procurorul sau organul de urmarire penala consemneaza o dispozitie asupra unor acte sau masuri de urmarire penala.
Institutie specializata a statului din structura M.A.I., a carei organizare si functionare este reglementata prin lege organica.
Institutie specializata a statului din structura M.A.I., a carei organizare si functionare este reglementata prin lege organica.
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Institutie specializata a statului din structura M.A.I., a carei organizare si functionare este reglementata prin lege organica.
Termen folosit pentru a desemna activitatea instantelor judecatoresti.
Institutie specializata a statului din structura M.A.I., a carei organizare si functionare este reglementata prin lege organica.
Termen folosit pentru a desemna activitatea instantelor judecatoresti.
Institutie specializata a statului din structura M.A.I., a carei organizare si functionare este reglementata prin lege organica.
Termen folosit pentru a desemna activitatea instantelor judecatoresti.
Termen folosit pentru a desemna activitatea instantelor judecatoresti.
Este persoana numita intr-o functie publica.
Termen folosit in t. VIII, art. 145, C. pen., partea generala, prin el intelegandu-se tot ce priveste autoritatile publice,
Termen folosit pentru a desemna activitatea instantelor judecatoresti.
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Termen folosit pentru a desemna activitatea instantelor judecatoresti.
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Act procedural in care procurorul sau organul de urmarire penala consemneaza o dispozitie asupra unor acte sau masuri de urmarire penala.
Termen folosit pentru a desemna activitatea instantelor judecatoresti.
Monitorul Oficial al Romāniei este publicaţia oficială a statului romān, īn care se publică actele prevăzute de Constituţie, de prezenta lege şi alte acte normative.
Act procedural in care procurorul sau organul de urmarire penala consemneaza o dispozitie asupra unor acte sau masuri de urmarire penala.
Latura a capacitatii juridice, care consta in aptitudinea persoanei de a-si exercita singura drepturile
Monitorul Oficial al Romāniei este publicaţia oficială a statului romān, īn care se publică actele prevăzute de Constituţie, de prezenta lege şi alte acte normative.

Avand in vedere faptul ca, de la publicarea in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 137 din 20 februarie 2019 a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 7/2019 privind unele masuri temporare referitoare la concursul de admitere la Institutul National al Magistraturii, formarea profesionala initiala a judecatorilor si procurorilor, examenul de absolvire a Institutului National al Magistraturii, stagiul si examenul de capacitate al judecatorilor si procurorilor stagiari, precum si pentru modificarea si completarea Legii nr. 303/2004 privind statutul judecatorilor si procurorilor, Legii nr. 304/2004 privind organizarea judiciara si Legii nr. 317/2004 privind Consiliul Superior al Magistraturii si pana in prezent au existat o serie de reactii negative in ceea ce priveste anumite solutii legislative cuprinse in acest act normativ,


avand in vedere faptul ca aceste reactii vin in principal chiar din partea reprezentantilor institutiilor sistemului judiciar - Consiliul Superior al Magistraturii, Inalta Curte de Casatie si Justitie, Ministerul Public, precum si ale asociatiilor profesionale ale judecatorilor si procurorilor,


observand ca aceste reactii au vizat in mod deosebit interventia operata in materia delegarii procurorilor in functiile de conducere din cadrul parchetelor pentru care numirea in functie se face de Presedintele Romaniei, precum si modificarea adusa prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 7/2019 prevederilor art. 54 alin. (1) din Legea nr. 303/2004 privind statutul judecatorilor si procurorilor, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, modificare legislativa care a dat judecatorilor posibilitatea de a candida si a fi numiti in cele mai inalte functii de conducere din cadrul parchetelor, in acest din urma caz reclamandu-se o afectare a statutului si a independentei judecatorilor, singurii care infaptuiesc justitia, precum si a principiului separarii carierelor judecatorilor si procurorilor, inclusiv prin mutarea unei atributii a Sectiei pentru procurori la Plenul Consiliului Superior al Magistraturii,


constatand ca, in prezent, aceste nemultumiri ale unor membri ai corpului magistratilor afecteaza functionarea optima a instantelor judecatoresti si a parchetelor de pe langa acestea si genereaza pericolul de dezbinare a societatii, in contextul general de neintelegere,


observand ca tensiunile existente pot fi inlaturate prin eliminarea imediata a prevederii care a suscitat reactiile mentionate,


totodata, tinand cont de importanta procesului de informatizare a sistemului judiciar pentru realizarea unui act de justitie de calitate, proces care nu se poate realiza fara asigurarea resursei umane inalt calificate in domeniu, fapt care necesita luarea unor masuri legislative in regim de urgenta pentru salarizarea corespunzatoare a specialistilor IT din acest sistem,


in acest sens se propune revenirea la solutia legislativa anterioara intrarii in vigoare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 7/2019, in materia salarizarii specialistilor IT din sistemul judiciar, astfel cum aceasta era cuprinsa in Legea nr. 304/2004, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, solutie care asigura totodata si un regim uniform de salarizare a acestora.


Tinand seama de faptul ca, prin Legea nr. 234/2018, a fost modificat art. 44 din Legea nr. 317/2004 privind Consiliul Superior al Magistraturii, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, alineatul (3) al acestui articol prevazand faptul ca "actiunea disciplinara in cazul abaterilor savarsite de judecatori, procurori si magistrati-asistenti se exercita de Inspectia Judiciara, prin inspectorul judiciar", fiind asadar eliminata solutia legislativa anterioara care prevedea calitatea de titulari ai actiunii disciplinare a ministrului justitiei, presedintelui Inaltei Curti de Casatie si Justitie si procurorului general al Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie, astfel ca, in scopul corelarii reglementarii din materia raspunderii disciplinare, se impune eliminarea dispozitiilor care fac referire la exercitarea de catre aceste persoane a prerogativelor decurgand din calitatea de titulari ai actiunii disciplinare,


avand in vedere necesitatea reglementarii fara intarziere a drepturilor, statutului si rolului ofiterilor si agentilor de politie judiciara detasati in cadrul Sectiei pentru investigarea infractiunilor din justitie, precum si a specialistilor din cadrul acesteia, categorii de personal absolut necesare pentru desfasurarea in bune conditii a activitatii de urmarire penala desfasurata de catre aceasta structura de parchet,


intrucat, in conformitate cu dispozitiile art. 64 alin. (3) din Legea nr. 24/2000 privind normele de tehnica legislativa pentru elaborarea actelor normative, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, "Abrogarea unei dispozitii sau a unui act normativ are caracter definitiv. Nu este admis ca prin abrogarea unui act de abrogare anterior sa se repuna in vigoare actul normativ initial. Fac exceptie prevederile din ordonantele Guvernului care au prevazut norme de abrogare si au fost respinse prin lege de catre Parlament",


considerand ca toate acestea constituie o situatie extraordinara a carei reglementare nu poate fi amanata, in sensul art. 115 alin. (4) din Constitutia Romaniei, republicata, astfel ca o eventuala legiferare pe alta cale decat delegarea legislativa, chiar in procedura de urgenta, nu ar fi de natura sa inlature de indata aceste consecinte negative,


in temeiul art. 115 alin. (4) din Constitutia Romaniei, republicata,


Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta de urgenta .


Art. I. -


Legea nr. 303/2004 privind statutul judecatorilor si procurorilor, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 826 din 13 septembrie 2005, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica dupa cum urmeaza:


1. La articolul 54, alineatul (1) va avea urmatorul cuprins:


"Art. 54. -


(1) Procurorul general al Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie, prim-adjunctul si adjunctul acestuia, procurorul sef al Directiei Nationale Anticoruptie, adjunctii acestuia, procurorul sef al Directiei de Investigare a Infractiunilor de Criminalitate Organizata si Terorism, adjunctii acestuia, precum si procurorii sefi de sectii ai acestor parchete sunt numiti de Presedintele Romaniei, la propunerea ministrului justitiei, cu avizul Sectiei pentru procurori a Consiliului Superior al Magistraturii, dintre procurorii care au o vechime minima de 15 ani in functia de judecator sau procuror, pe o perioada de 3 ani, cu posibilitatea reinvestirii o singura data ."


2. La articolul 57, alineatul (71) se abroga.


3. La articolul 65 alineatul (1), litera i) va avea urmatorul cuprins:


"i) neindeplinirea conditiilor prevazute la art. 14 alin. (2) lit. a) si e) ori a conditiei privind lipsa cazierului fiscal, daca in acest ultim caz se apreciaza ca nu se impune mentinerea in functie;".


Art. II. -


Legea nr. 304/2004 privind organizarea judiciara, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 827 din 13 septembrie 2005, cu modificarile si completarile ulterioare, se completeaza dupa cum urmeaza:


1. Dupa articolul 889 se introduc doua noi articole, articolele 8810 si 8811, cu urmatorul cuprins:


"Art. 8810. -


(1) In vederea desfasurarii activitatilor specifice prevazute de Codul de procedura penala, in cadrul Sectiei pentru investigarea infractiunilor din justitie functioneaza, prin detasare, ofiteri sau agenti de politie judiciara sub directa conducere si controlul nemijlocit al procurorilor Sectiei, in limita posturilor prevazute de lege.


(2) Detasarea ofiterilor si agentilor de politie judiciara se dispune la solicitarea procurorului-sef al Sectiei pentru investigarea infractiunilor din justitie de catre ministrul afacerilor interne, pe o perioada de cel mult 3 ani, cu posibilitatea prelungirii din 3 in 3 ani, cu acordul acestora.


(3) Numirea in functie a ofiterilor si agentilor de politie judiciara prevazuti la alin. (1) se face prin ordin al procurorului- sef al Sectiei pentru investigarea infractiunilor din justitie.


(4) Incetarea detasarii ofiterilor si agentilor de politie judiciara se poate dispune inaintea perioadei prevazute la alin. (2) prin ordin motivat al procurorului-sef al Sectiei pentru investigarea infractiunilor din justitie.


(5) Pe durata detasarii, ofiterii si agentii de politie judiciara nu pot primi de la organele ierarhic superioare din politia judiciara nicio insarcinare.


(6) Dispozitiile procurorilor din cadrul Sectiei pentru investigarea infractiunilor din justitie sunt obligatorii pentru ofiterii si agentii de politie judiciara. Actele intocmite de acestia din dispozitia scrisa a procurorului sunt efectuate in numele acestuia.


(7) Ofiterii si agentii de politie judiciara prevazuti la alin. (1) au drepturile si obligatiile prevazute de lege pentru ofiterii de politie si agentii de politie, cu exceptiile prevazute de prezenta lege, si beneficiaza, in mod corespunzator, de drepturile prevazute la art. 13 si 23 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 27/2006 privind salarizarea si alte drepturi ale judecatorilor, procurorilor si altor categorii de personal din sistemul justitiei, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 45/2007, cu modificarile si completarile ulterioare.


(8) Salarizarea ofiterilor si agentilor de politie judiciara prevazuti la alin. (1) se realizeaza potrivit dispozitiilor legale aplicabile ofiterilor si agentilor de politie judiciara din cadrul Directiei Nationale Anticoruptie.


(9) Atributiile prevazute de lege pentru ministrul afacerilor interne privind drepturile si raspunderile ce revin ofiterilor si agentilor de politie judiciara detasati se exercita de procurorul- sef al Sectiei pentru investigarea infractiunilor din justitie. Atributiile privind acordarea gradelor profesionale pentru ofiterii si agentii de politie judiciara detasati se exercita de ministrul afacerilor interne, la propunerea procurorului-sef al Sectiei pentru investigarea infractiunilor din justitie.


(10) Dispozitiile art. 6 din Legea nr. 364/2004 privind organizarea si functionarea politiei judiciare, republicata, cu modificarile ulterioare, se aplica in mod corespunzator in raport cu activitatea ofiterilor si agentilor de politie judiciara prevazuti la alin. (1).


Art. 8811. -


(1) Sectia pentru investigarea infractiunilor din justitie se incadreaza cu specialisti in domeniul prelucrarii si valorificarii informatiilor, economic, financiar, vamal, informatic, precum si in alte domenii, pentru clarificarea unor aspecte tehnice sau de specialitate in activitatea de urmarire penala.


(2) Specialistii prevazuti la alin. (1) sunt numiti in cadrul Sectiei pentru investigarea infractiunilor din justitie prin ordin al procurorului-sef al acesteia si au calitatea de functionar public.


(3) Specialistii prevazuti la alin. (1) isi desfasoara activitatea sub directa conducere, supraveghere si control nemijlocit al procurorilor Sectiei pentru investigarea infractiunilor din justitie si au drepturile si obligatiile prevazute de lege pentru functionarii publici. Salariile de baza pentru specialistii din cadrul Sectiei pentru investigarea infractiunilor din justitie sunt cele prevazute la art. 28 alin. (2) din Legea-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului platit din fonduri publice, cu modificarile si completarile ulterioare, coroborat cu art. 1 lit. e) si art. 22 alin. (1) - (3) din capitolul VIII al anexei nr. V din aceeasi lege. Specialistii beneficiaza, in mod corespunzator, de drepturile prevazute la art. 13 si 23 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 27/2006, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 45/2007, cu modificarile si completarile ulterioare".


2. La articolul 120, dupa alineatul (5) se introduc doua noi alineate, alineatele (51) si (52), cu urmatorul cuprins:


"(51) Incepand cu luna martie 2019, specialistii IT din cadrul instantelor si parchetelor, din cadrul aparatului propriu al Consiliului Superior al Magistraturii si al institutiilor aflate in coordonarea acestuia, al Ministerului Justitiei si al Inspectiei Judiciare beneficiaza de aceleasi drepturi salariale ca specialistii din cadrul Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie stabilite potrivit legislatiei privind salarizarea personalului platit din fonduri publice.


(52) Personalul prevazut la alin. (2) beneficiaza de drepturile salariale prevazute pentru specialistii de la art. 116 alin. (5)."


Art. III. -


Alineatul (5) al articolului 45 din Legea nr. 317/2004 privind Consiliul Superior al Magistraturii, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 628 din 1 septembrie 2012, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica si va avea urmatorul cuprins:"


(5) In cazul in care se constata ca exista indiciile savarsirii unei abateri disciplinare, inspectorul judiciar dispune, prin rezolutie, inceperea cercetarii disciplinare."


Art. IV. -


Articolul 17 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 7/2019 privind unele masuri temporare referitoare la concursul de admitere la Institutul National al Magistraturii, formarea profesionala initiala a judecatorilor si procurorilor, examenul de absolvire a Institutului National al Magistraturii, stagiul si examenul de capacitate al judecatorilor si procurorilor stagiari, precum si pentru modificarea si completarea Legii nr. 303/2004 privind statutul judecatorilor si procurorilor, Legii nr. 304/2004 privind organizarea judiciara si Legii nr. 317/2004 privind Consiliul Superior al Magistraturii, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 137 din 20 februarie 2019, se abroga.



Afişează OUG 12/209 pentru modificarea si completarea unor acte normative in domeniul justitiei (Modificare a OUG 7/2019) pe o singură pagină



Citeşte mai multe despre:    OUG 7/2019    OUG 12/2019



Comentează: OUG 12/209 pentru modificarea si completarea unor acte normative in domeniul justitiei (Modificare a OUG 7/2019)