CAPITOLUL III
Analiza, avizarea, aprobarea cererilor de finantare si acordarea finantarii
ARTICOLUL 13
Analiza si avizarea dosarelor de finantare
(1) Dupa primirea dosarelor de finantare, Comisia de analiza, constituita prin dispozitie a presedintelui Autoritatii, procedeaza la:
a) deschiderea plicurilor continand dosarul de finantare al solicitantului;
b) analiza conformitatii juridice, economice si tehnice a eligibilitatii solicitantului si a proiectului.
(2) Fiecare dosar de finantare este analizat de un evaluator juridic, un evaluator economic si trei evaluatori tehnici. In cazul evaluarii tehnice, se va considera rezultat final cel care intruneste ponderea minima de 2/3.
(3) Comisia poate solicita documente sau informatii, in vederea clarificarii si remedierii deficientelor dosarului de finantare, daca pe parcursul analizei se constata necesitatea furnizarii lor. Solicitantii au obligatia de a furniza documentele si informatiile, in maximum 10 zile lucratoare de la data publicarii pe site a deficientelor constatate; in caz contrar, cererea de finantare este respinsa.
(4) In baza grilelor de analiza intocmite de evaluatori presedintele comisiei inainteaza Comitetului director spre avizare/respingere cererile depuse in cadrul sesiunii.
(5) In centralizatorul cu proiectele propuse spre avizare se vor preciza urmatoarele: valoarea eligibila a proiectului, suma propusa spre finantare . In centralizatorul cu proiectele propuse spre respingere se vor preciza inclusiv motivele de respingere.
ARTICOLUL 14
Aprobarea si respingerea proiectelor cuprinse in dosarele de finantare
(1) Dupa avizare, Comitetul director propune Comitetului de avizare al Autoritatii aprobarea finantarii proiectelor cuprinse in centralizatorul prevazut la art. 13 alin. (5). Comitetul de avizare aproba finantarea proiectelor propuse de Comitetul director. Sumele aprobate de Comitetul de avizare reprezinta valorile maxime care pot fi finantate in cadrul proiectelor si care nu pot fi suplimentate.
(2) Comitetul director al Autoritatii aproba centralizatorul privind proiectele respinse.
ARTICOLUL 15
Comunicarea rezultatelor
Comunicarea hotararii Comitetului de avizare al Autoritatii privind proiectele aprobate si a centralizatorului cuprinzand proiectele respinse se realizeaza prin postarea pe site-ul Autoritatii.
ARTICOLUL 16
Contestatii
(1) Solicitantii care nu sunt de acord cu solutia Comitetului director/Comitetului de avizare pot depune contestatie privind decizia/hotararea.
(2) Contestatia, formulata in scris, se transmite la Autoritate in termen de 10 zile de la data comunicarii rezultatelor, respectiv de la data publicarii pe pagina de internet a Autoritatii a centralizatorului cuprinzand proiectele respinse/aprobate.
(3) Contestatia poate fi transmisa prin orice mijloc, inclusiv prin posta/curier, care asigura confirmarea expedierii acesteia catre Autoritate in interiorul termenului prevazut la alin. (2).
(4) Contestatia trebuie sa cuprinda:
a) atributele de identificare a contestatarului;
b) numarul unic de inregistrare atribuit dosarului de finantare de catre Autoritate;
c) obiectul contestatiei;
d) motivele de fapt si de drept pe care se intemeiaza;
e) numele si prenumele reprezentantului legal ori ale imputernicitului acestuia, semnatura si stampila;
f) eventuale documente care sustin contestatia .
(5) Solutionarea contestatiilor formulate se face in termen de 15 zile de la primirea contestatiei.
(6) Comisia de solutionare a contestatiilor, numita prin dispozitie a presedintelui Autoritatii, analizeaza contestatia si inainteaza Comitetului director propunerea de admitere sau respingere a acesteia. In situatia avizarii contestatiei de catre Comitetul director, acesta o inainteaza Comitetului de avizare cu propunere de admitere si aprobare a finantarii proiectului.
(7) In situatia in care, in urma analizei contestatiei, se considera necesar, dosarul de finantare se retransmite Comisiei de analiza si se reia procedura prezentata la art. 13.
ARTICOLUL 17
Perfectarea si acordarea finantarii
(1) In vederea intocmirii contractului de finantare nerambursabila, beneficiarul prezinta la Autoritate urmatoarele documente:
a) o propunere care sa cuprinda o esalonare anuala a sumelor solicitate la finantare;
b) documentul doveditor al deschiderii de catre beneficiar la Trezoreria Statului a contului de venituri incasate de la Fondul pentru mediu.
(2) Lucrarile aferente proiectului aprobat spre finantare, receptionate si facturate inaintea incheierii contractului de finantare nerambursabila, sunt neeligibile in cadrul finantarii din Fondul pentru mediu.
(3) In vederea semnarii contractului de finantare nerambursabila sunt necesare urmatoarele documente:
a) actul de identitate al reprezentantului legal sau al imputernicitului;
b) imputernicirea/actul administrativ prin care reprezentantul legal a mandatat o persoana in vederea semnarii contractului de finantare nerambursabila, dupa caz.
(4) Modelul contractului de finantare nerambursabila este prevazut in anexa nr. 2 la prezentul ghid si poate fi modificat de Autoritate, in conditiile in care modificarea este esentiala pentru indeplinirea contractului si atingerea scopului si obiectivelor Programului.
(5) Contractul de finantare nerambursabila se intocmeste in doua exemplare originale, cate unul pentru fiecare parte .
(6) Neprezentarea solicitantului pentru semnarea contractului de finantare nerambursabila in termen de 30 de zile de la data receptionarii informarii scrise despre semnarea acestuia constituie renuntare la finantare, acesta nemaiavand dreptul sa incheie contractul de finantare .
(7) Contractul de finantare nerambursabila intra in vigoare la data semnarii acestuia de catre partile contractante sau la data prevazuta in acesta si isi inceteaza valabilitatea la 1 an de la depunerea raportului de finalizare.
(8) Durata de realizare a proiectului va fi cea solicitata prin cererea de finantare, dar nu mai mult de 36 de luni, calculata de la data intrarii in vigoare a contractului de finantare nerambursabila. Pentru investitiile ale caror lucrari nu au fost demarate, durata de realizare se va calcula incepand cu data emiterii ordinului de incepere a lucrarilor.
(9) Prima cerere de decontare si/sau avans se depune in maximum 12 luni de la data intrarii in vigoare a contractului de finantare nerambursabila, respectiv 12 luni de la data emiterii ordinului de incepere a lucrarilor pentru investitiile ale caror lucrari nu au fost demarate.
(10) Prin exceptie, in situatii justificate, atat termenul de 12 luni pentru depunerea primei cereri de decontare si/sau avans, cat si durata de realizare a proiectului pot fi prelungite cu acordul Comitetului director al Autoritatii.
(11) Autoritatea poate acorda plati reprezentand avans in cuantum de maximum 30% din valoarea totala a contractului de finantare nerambursabila, intr-una sau mai multe transe, in conditiile legii.