b) sa solicite, sa preia si sa pastreze bonul client la coborarea din taxi;
c) sa nu plateasca serviciile pe care le-a realizat taximetristul decat in limita sumei totale prevazute in bonul client;
d) sa nu provoace sau sa nu dezvolte stari conflictuale cu taximetristul in timpul desfasurarii cursei respective;
e) sa nu oblige sau sa nu impuna, sub orice modalitate, taximetristului sa execute transporturile prevazute la alin. (2) lit. g);
f) sa acorde sprijin taximetristului in cazul agresarii sau accidentarii acestuia in timpul efectuarii transportului, anuntand imediat organele de politie in legatura cu aceste evenimente;
g) sa sesizeze primaria localitatii de autorizare si filiala judeteana a Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor, dupa caz, in legatura cu practici neconforme ale taximetristului care le-au creat prejudicii ori au afectat calitatea serviciilor de taximetrie solicitate;
h) sa nu ocupe scaunul de langa taximetrist daca nu poarta centura de siguranta.
(5) Principalele obligatii ale dispeceratelor taxi sunt urmatoarele:
a) dispeceratul trebuie sa tina un registru special de evidenta a elementelor de identificare a tuturor statiilor radio de emisiereceptie, aflate in dotarea taxiurilor deservite, numerelor de apel, denumirii transportatorului autorizat deservit, numarului si duratei de valabilitate ale autorizatiei taxi;
b) sa comunice, la solicitarea autoritatilor de control abilitate, informatiile solicitate privind utilizatorii serviciilor de dispecerat taxi;
c) sa nu deserveasca taxiuri dotate cu statii radio de emisiereceptie detinute ilicit sau autovehicule care executa transport in regim de inchiriere;
d) dispeceratele sunt obligate ca in momentul solicitarii serviciului de transport de catre un client, la cererea expresa a acestuia, sa il informeze in legatura cu tariful sau gama de tarife pe care le practica taxiurile deservite si sa respecte preferinta clientului;
e) sa controleze respectarea de catre transportatorii autorizati a obligatiilor ce deriva din prevederile contractelor de dispecerizare incheiate cu acestia;
f) sa nu aplice practici discriminatorii privind deservirea transportatorilor autorizati;
g) sa nu aplice practici prin care sa detina controlul asupra pietei taximetriei, sa provoace distorsiuni ale concurentei sau sa elimine concurenta, precum si practici monopoliste;
h) sa dispecerizeze numai transportatorii autorizati care desfasoara serviciul de transport in regim de taxi in aceeasi localitate de autorizare.
Art. 521. - In cazul efectuarii serviciului de transport in regim de inchiriere, precum si a serviciului de inchiriere de autovehicule, obligatiile prevazute la art. 52 alin. (2)-(4) se aplica in mod corespunzator.
Art. 53. - In situatii critice justificate taximetristul poate transmite apel de urgenta prin mijloacele specifice de comunicare aflate in dotarea autovehiculului taxi. Serviciile specializate de interventie rapida vor actiona in regim de urgenta, pe baza localizarii realizate prin sistemul national unic pentru apeluri de urgenta.
Art. 54. - (1) Reprezentarea si protectia intereselor profesionale ale transportatorilor autorizati, dispecerilor taxi si ale taximetristilor se realizeaza prin camerele taximetristilor si celelalte asociatii profesionale reprezentative, constituite conform Ordonantei Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociatii si fundatii, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 246/2005, denumite in continuare asociatii reprezentative.
(2) Asociatiile reprezentative asigura reprezentarea intereselor profesionale ale membrilor in relatiile cu autoritatile administratiei publice, cu alte autoritati si cu organisme interne si internationale.
(3) Asociatiile reprezentative participa, cu caracter consultativ, la intocmirea de catre autoritatile administratiei publice a reglementarilor de organizare a serviciului de transport in regim de taxi.
(4) O asociatie profesionala din domeniul taximetriei este considerata reprezentativa daca indeplineste cumulativ urmatoarele conditii:
a) este constituita in conformitate cu prevederile Ordonantei Guvernului nr. 26/2000, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 246/2005;
b) are ca membri transportatori autorizati, dispecerate taxi si taximetristi, astfel cum au fost definiti in prezenta lege, care reprezinta minimum 10% din totalul celor existenti in evidentele statistice la nivel national;
c) are filiale judetene, persoane juridice, constituite conform prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 26/2000, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 246/2005, infiintate in cel putin 50% din judetele tarii, precum si in municipiul Bucuresti;
d) detine o hotarare definitiva si irevocabila a Tribunalului Bucuresti in ceea ce priveste reprezentativitatea.
(5) In cazurile in care o asociatie profesionala reprezentativa trimite autoritatii de autorizare sau altor autoritati competente o sesizare privind abaterile de la conduita profesionala a unei persoane care isi desfasoara activitatea in domeniul transportului in regim de taxi, acestea sunt obligate sa analizeze cazul respectiv, cu consultarea obligatorie a partilor, si sa ia masurile care se impun, notificand aceasta si asociatiei reprezentative.
CAPITOLUL VII
Sanctiuni si contraventii
Art. 55. - Constituie contraventii urmatoarele fapte, daca nu au fost savarsite in astfel de conditii incat, potrivit legii penale, sa fie considerate infractiuni, si se sanctioneaza dupa cum urmeaza:
1. cu amenda de la 100 lei la 500 lei:
a) aplicabila taximetristilor pentru nerespectarea prevederilor art. 20 alin. (7), art. 22, art. 25 alin. (6) si (7) si art. 52 alin. (3) lit. a), c), e), f), j), k), o), u) si x);
b) aplicabila clientilor pentru nerespectarea prevederilor art. 52 alin. (4) lit. b) si d);
2. cu amenda de la 500 lei la 1.000 lei:
a) aplicabila taximetristilor pentru nerespectarea prevederilor art. 19, art. 34, art. 35 alin. (2) si art. 43;
b) aplicabila transportatorilor autorizati pentru nerespectarea prevederilor art. 15 alin. (5)-(7) si art. 52 alin. (2) lit. b), c), d), e), j) si k);
3. cu amenda de la 1.000 lei la 5.000 lei:
a) aplicabila taximetristilor pentru interventii asupra componentelor aparatului de taxat in scopul majorarii pretului transportului sau neincluderii unor venituri realizate in memoria fiscala, precum si pentru nerespectarea prevederilor art. 52 alin. (3) lit. g), p), r), s) si v);
b) aplicabila clientilor pentru nerespectarea prevederilor art. 52 alin. (4) lit. a) si e);
c) aplicabila functionarilor autoritatii de autorizare responsabili pentru nerespectarea prevederilor art. 11, art. 14 alin. (5), art. 54 alin. (5), art. 66 si art. 67 alin. (2), (3) si (5);
d) aplicabila dispeceratelor taxi pentru nerespectarea prevederilor art. 15 alin. (1) si art. 52 alin. (5) lit. b), d) si e);
e) aplicabila transportatorilor autorizati pentru nerespectarea prevederilor art. 9 alin. (3), art. 35 alin. (1) si (3) si art. 67 alin. (1) si pentru utilizarea de conducatori auto care nu sunt apti medical si psihologic sau nu detin atestat profesional valabil;
4. cu amenda de la 5.000 lei la 25.000 lei:
a) aplicabila transportatorilor autorizati pentru nerespectarea prevederilor art. 141 alin. (3) si (4), art. 48 si 49, precum si pentru utilizarea de aparate de taxat nefiscalizate sau care functioneaza cu incalcarea prevederilor prezentei legi;
b) aplicabila dispeceratelor taxi pentru nerespectarea prevederilor art. 52 alin. (5) lit. a), c), f), g) si h);
5. cu amenda de la 25.000 lei la 50.000 lei:
a) aplicabila transportatorilor pentru nerespectarea prevederilor art. 7 si 8;
b) aplicabila dispeceratelor taxi pentru functionarea fara autorizatie de dispecerat taxi valabila.
Jurisdictia muncii si solutionarea conflictelor de munca. Exceptia necompetentei functionale Pronuntaţă de: Tribunalul GORJ � Sentinta civila nr. 78/10.01.2019
Omisiunea inscrierii in concret a motivelor de fapt si de drept. Nulitatea absoluta a deciziei de concediere Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti - Decizia civila nr. 3581/2019
Contestare decizie de concediere. Solictare plata drepturi banesti si a indemnizatiei de concediu Pronuntaţă de: Curtea de Apel CLUJ - DECIZIA CIVILa Nr. 993 din 9 septembrie 2019
Inlocuirea de catre instanta a sanctiunii aplicate angajatorului. Avertisment pentru neincheierea contractului de munca Pronuntaţă de: Tribunalul V, Sectia Civila, Decizia nr. 1005/A/2016
Primirea la munca a 4 persoane fara contract de munca. Amenda contraventionala Pronuntaţă de: Judecatoria Botosani, Sectia Civila, Sedinta din 14.06.2016
Actiune pentru repararea prejudiciului cauzat de ruina edificiului. Solidaritate pasiva intre coproprietari Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie - Sectia I civila, decizia nr. 279 din 4 februarie 2016
Amanarea aplicarii pedepsei. Institutia amanarii aplicarii pedepsei este incompatibila cu pronuntarea unei solutii de condamnare Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie - Sectia penala, decizia nr. 17/A din 19 ianuarie 2015
Lipsire de libertate in mod ilegal. Inselaciune. Declinarea competentei Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie, Sectia Penala, Incheierea nr. 1084 din 01.08.2012
Lipsire de libertate in mod ilegal. Trafic de minori si proxenetism Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie, Sectia Penala, Decizia nr. 1100 din 10.04.2012
Furt calificat. Patrunderea prin efractie Pronuntaţă de: Curtea de Apel Oradea, Sectia penala si pentru cauze cu minori, Decizia penala nr. 167/R/ din 14 februarie 2012
Un serviciu care pune in legatura directa, prin intermediul unei aplicatii electronice, clienti si soferi de taxi constituie un serviciu al societatii informationale din moment ce nu reprezinta o parte integranta dintr-un serviciu global al carui element principal ar fi o prestatie de transport Sursa: EuroAvocatura.ro
Drepturile si obligatiile personalului autoritatilor si institutiilor publice pe perioada delegarii si detasarii in alta localitate, precum si in cazul deplasarii in interesul serviciului Sursa:
Exemple de date si informatii care constituie date cu caracter personal Sursa: MCP Cabinet avocati
Serviciul oferit de Uber nu poate fi calificat drept "serviciu al societatii informationale" Sursa: EuroAvocatura.ro
Protectia sociala a persoanelor cu dizabilitati Sursa: Av. Andrei-Gheorghe Gherasim
In cazul anularii unui zbor, pasagerii pot solicita o compensatie pentru prejudiciul moral suferit Sursa: EuroAvocatura.ro
Emiterea facturii cu si fara TVA Sursa: InfoTVA