Articolul 8(1) Operatorii declarati admisi vor primi din partea MMACA Acordul de finantare prevazut in anexa nr. 2, care face parte integranta din prezentele norme metodologice, pe care il vor transmite inapoi in termen de 10 zile lucratoare, semnat de catre imputernicitul operatorului. Corespondenta se va face pe e-mail si documentele vor fi semnate olograf si confirmate cu semnatura electronica.(2) MMACA, in calitate de furnizor de ajutor de minimis, va incheia un Acord de finantare pentru fiecare cerere eligibila din prezenta schema, prin care se va statua dreptul legal de a se acorda ajutor de minimis, facand explicit referire la Regulamentul (UE) nr. 1.407/2013 si mentionand titlul acestuia si referinta de publicare in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, precum si conditiile in care se acorda ajutorul de minimis.(3) Dupa semnarea acordului de finantare, in termen de maximum 15 zile de la data finalizarii activitatilor prevazute la art. 5, dar nu mai tarziu de data de 10 decembrie a fiecarui an, operatorul este obligat sa trimita documentatia aferenta Cererii de plata a alocatiei financiare nerambursabile. Netrimiterea dosarului cererii de plata pana la data de 10 decembrie a anului atrage neplata ajutorului de minimis.(4) Virarea efectiva a sumei care constituie alocatia financiara nerambursabila (AFN) se face de catre minister in contul 50.70 "Disponibil din subventii si transferuri" deschis la Trezoreria Statului in a carei raza teritoriala isi au sediul sau la care sunt luati in evidenta fiscala, in conditiile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 146/2002 privind formarea si utilizarea resurselor derulate prin trezoreria statului, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, sau in conturile deschise la banci comerciale din Romania pentru operatorii economici care nu pot deschide conturi la Trezoreria Statului, in conditiile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 146/2002, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare. Aceste sume nu sunt supuse executarii silite prin poprire.(5) Ajutorul de minimis este platit beneficiarilor care au efectuat activitatea/activitatile eligibila/eligibile, in conformitate cu acordul de finantare semnat intre parti.(6) Plata ajutorului de minimis se face pe baza Cererii de plata a alocatiei financiare nerambursabile (formularul va fi disponibil pe site-ul autoritatii) pe care beneficiarul trebuie sa o transmita spre aprobare ministerului, insotita de urmatoarele documente justificative:a) formularul de participare la actiunea de promovare, vizat de catre reprezentantul Biroului de promovare comerciala si economica sau de catre organizatorul extern al manifestarii. Formularul va fi disponibil pe site-ul autoritatii;b) raportul de activitate privind participarea la actiune, semnat de catre delegatul operatorului la actiune . Formularul va fi disponibil pe site-ul autoritatii;c) minimum 5 poze (rezolutie minima 2.400 x 1.600 pixeli, 300 dpi) prin care sa se poata identifica, fara echivoc, elementele participarii operatorului la actiunea de promovare specificata in AFN, incluzand afisarea numelui programului si a furnizorului ajutorului nerambursabil, conform instructiunilor din anuntul de lansare.Documentele aferente cererii de plata se vor transmite pe e-mail, cu confirmare, la adresa [email protected], mentionand numarul acordului de finantare . Documentele aferente cererii de plata vor fi semnate olograf si certificate prin semnatura electronica.(7) Plata alocatiei financiare nerambursabile se face in termen de maximum 60 de zile calendaristice de la depunerea dosarului complet al cererii de plata . Lipsa documentelor justificative atrage neplata finantarii.
Articolul 9(1) Monitorizarea si controlul beneficiarilor Programului se fac de catre persoanele desemnate prin ordin al ministrului.(2) Recuperarea ajutorului de minimis se efectueaza conform prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 77/2014 privind procedurile nationale in domeniul ajutorului de stat, precum si pentru modificarea si completarea Legii concurentei nr. 21/1996, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 20/2015, cu modificarile si completarile ulterioare.(3) Ajutorul de minimis care trebuie recuperat include si dobanda aferenta, datorata de la data platii ajutorului pana la data recuperarii acestuia. Rata dobanzii aplicabile este cea stabilita prin Regulamentul (CE) nr. 794/2004 al Comisiei din 21 aprilie 2004 de punere in aplicare a Regulamentului (CE) nr. 659/1999 al Consiliului de stabilire a normelor de aplicare a articolului 93 din Tratatul CE, publicat in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 140 din 30 aprilie 2004, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si cu respectarea prevederilor Regulamentului (UE) 2015/1.589 al Consiliului din 13 iulie 2015 de stabilire a normelor de aplicare a articolului 108 din Tratatul privind functionarea Uniunii Europene, publicat in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 248 din 24 septembrie 2015.
Articolul 10(1) Beneficiarul finantarii nerambursabile va da o declaratie privind ajutoarele de stat si ajutoarele de minimis, in conformitate cu prevederile Regulamentului (UE) nr. 1.407/2013 al Comisiei din 18 decembrie 2013 privind aplicarea articolelor 107 si 108 din Tratatul privind functionarea Uniunii Europene ajutoarelor de minimis, publicat in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 352 din 24 decembrie 2013, de care a beneficiat pe parcursul precedentilor 2 ani fiscali si al anului in curs in calitate de intreprindere unica.(2) Raportarea si monitorizarea ajutoarelor acordate in baza prezentei scheme se fac in conformitate cu legislatia comunitara si cu prevederile Regulamentului privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat, pus in aplicare prin Ordinul presedintelui Consiliului Concurentei nr. 175/2007, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 436 din 28 iunie 2007.(3) Furnizorul de ajutor de minimis pastreaza evidenta detaliata a ajutoarelor acordate in baza prezentei scheme pe o durata de 10 ani de la data la care ultima alocare specifica a fost acordata in baza prezentei scheme. Aceasta evidenta trebuie sa contina toate informatiile necesare pentru a demonstra respectarea conditiilor impuse de legislatia comunitara in domeniul ajutorului de minimis.(4) Furnizorul de ajutor de minimis are obligatia de a supraveghea permanent ajutoarele acordate, aflate in derulare, si de a dispune masurile care se impun in cazul incalcarii conditiilor impuse prin prezenta schema sau prin legislatia nationala sau europeana aplicabila la momentul respectiv.(5) Furnizorul de ajutor de minimis are obligatia de a transmite Consiliului Concurentei, in formatul si in termenul prevazute de Regulamentul privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat, toate datele si informatiile necesare pentru monitorizarea ajutoarelor de stat la nivel national.(6) In cazul in care exista indoieli serioase cu privire la datele transmise de catre furnizorul de ajutor de minimis, Consiliul Concurentei poate sa solicite date si informatii suplimentare si, dupa caz, sa faca verificari la fata locului.(7) Pe baza unei cereri scrise, furnizorul de ajutor de minimis va transmite Comisiei Europene, prin intermediul Consiliului Concurentei, in 20 de zile lucratoare sau in termenul fixat in cerere, toate informatiile pe care Comisia Europeana le considera necesare pentru evaluarea respectarii conditiilor acestei scheme de ajutor de minimis.(8) MMACA va informa in scris beneficiarul prin intermediul notificarii privind acordul de finantare, cu privire la cuantumul maxim al ajutorului si caracterul de minimis al acestuia, facand in mod explicit trimitere la Regulamentul nr. 1.407/2013 al Comisiei Europene privind aplicarea articolelor 107 si 108 din Tratatul privind functionarea Uniunii Europene ajutoarelor de minimis, publicat in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 352 din 24 decembrie 2013, mentionand titlul acestuia si referinta de publicare din Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.(9) MMACA acorda un ajutor de minimis dupa ce va verifica, pe baza declaratiei pe propria raspundere a operatorului economic, ca este respectata regula cumulului, respectiv ca suma totala a ajutoarelor de minimis primite pe parcursul unei perioade de 3 ani fiscali, inclusiv anul fiscal in curs (indiferent de sursa: de la bugetul local, de stat sau din surse comunitare), insumata cu cuantumul ajutorului de minimis solicitat in cadrul prezentei scheme, nu depaseste la nivelul intreprinderii unice pragul de 200.000 euro, echivalentul in lei, respectiv 100.000 euro pentru beneficiarii care desfasoara activitati de transport de marfuri .(10) Furnizorul de ajutor de minimis va realiza si va mentine o evidenta a ajutoarelor acordate in baza Programului astfel incat sa fie posibila identificarea valorii, momentului acordarii, modalitatii de acordare, provenientei finantarii, duratei si metodei de calcul al ajutoarelor acordate. Aceasta evidenta va fi pastrata la furnizorul de ajutor de minimis timp de 10 ani de la data ultimei alocari in cadrul Programului.(11) Operatorii beneficiari de ajutor in cadrul Programului vor tine o evidenta specifica a ajutoarelor primite conform prezentei scheme, a altor scheme de minimis si a altor ajutoare de stat . Acestia sunt obligati sa arhiveze evidenta specifica si sa o pastreze o perioada de 10 ani.(12) Monitorizarea acestei scheme de ajutor, conform Regulamentului privind procedurile de monitorizare a ajutorului de stat, pus in aplicare prin Ordinul presedintelui Consiliului Concurentei nr. 175/2007, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 436 din 28 iunie 2007, revine furnizorului de ajutor de minimis, care va transmite Consiliului Concurentei informatiile necesare in vederea intocmirii inventarului ajutoarelor de stat si a registrului ajutoarelor de stat/de minimis.(13) Pentru a crea posibilitatea verificarii ex-ante a eligibilitatii potentialilor beneficiari ai masurilor de ajutor, in conformitate cu prevederile art. 29 din Regulamentul privind Registrul ajutoarelor de stat, pus in aplicare prin Ordinul presedintelui Consiliului Concurentei nr. 437/2016, Ministerul pentru Mediul de Afaceri, Comert si Antreprenoriat, in calitate de furnizor al masurii de minimis, are obligatia incarcarii in Registrul general al ajutoarelor de stat acordate in Romania (RegAS) a prezentei scheme, in termen de 5 zile lucratoare de la data intrarii in vigoare a acesteia.(14) Contractele, platile, obligatiile de recuperare a ajutoarelor si rambursarea efectiva a respectivelor obligatii, aferente acestei masuri, se vor incarca in RegAS in termen de 7 zile lucratoare de la data semnarii contractului/actului de finantare, respectiv de la data instituirii platilor, a obligatiilor de recuperare a ajutoarelor sau a rambursarii efective a respectivelor obligatii .
Articolul 11(1) Documentele justificative depuse de catre solicitanti in cadrul Programului sunt confidentiale, membrii MMACA avand obligatia de a nu dezvalui informatii mentionate in acestea catre terte persoane, cu exceptia cazului in care informatiile sunt furnizate organelor abilitate ale statului in exercitarea atributiilor ce le revin.(2) MMACA, prin directiile de specialitate si persoanele desemnate prin ordin al ministrului, sunt autorizate sa publice, in orice forma si mediu, incluzand internetul, informatiile referitoare la numele beneficiarului, suma si/sau scopul ajutorului de minimis acordat, asezarea geografica a proiectului - localitatea si judetul.