din anul 2007, atuul tau de DREPT!
2105 de useri online



Prima pagină » Legislaţie » Legislatie Financiar-Bancara » Legea nr. 297/2004, privind piata de capital

Legea nr. 297/2004, privind piata de capital

  Publicat: 17 Mar 2009       70925 citiri        Secţiunea: Legislatie Financiar-Bancara  


Legea nr. 297/2004, privind piata de capital

Text actualizat avandu-se in vedere urmatoarele acte:
- Legea nr. 208/2005
- O.G. nr. 41/2005
- Legea nr. 97/2006.

Reprezentant al unei institutii, regii autonome, societati comerciale, care are anumite insarcinari.
Organ sau organizatie de stat care desfasoara activitati din domeniul conducerii statului sau al serviciilor publice
Ansamblul complex de masuri si actiuni realizate pentru a raspunde nevoilor sociale ale persoanelor, familiilor, grupurilor sau comunitatilor,
Categorie de fapte juridice, care se produc independent de vointa omului si de care legea leaga anumite efecte juridice.
Categorie de fapte juridice, care se produc independent de vointa omului si de care legea leaga anumite efecte juridice.
(Issuer) Entitate legala care are capacitatea de a emite si de a distribui un instrument financiar transferabil.
Posibilitate acordata, de catre Comisie, partilor carora aceasta le-a comunicat obiectiunile privind incalcarea dreptului comunitar al concurentei, de a-si face cunoscut punctul de vedere.
(Issuer) Entitate legala care are capacitatea de a emite si de a distribui un instrument financiar transferabil.
Denumire data monedei unice europene.
Definirea pietei relevante este un instrument in vederea identificarii si a definirii perimetrului in interiorul caruia se desfasoara concurenta dintre firme.
Plata efectuata din eroare de catre o persoana pentru o datorie inexistenta sau de care nu era tinuta sa raspunda, avand ca urmare obligatia beneficiarului de a restitui cee ce a primit in mod necuvenit.
Legislatia comunitara primara (sau dreptul primar) include in primul rand Tratatele si alte acorduri cu un statut similar. Legislatia comunitara primara este rezultatul negocierilor directe dintre guvernele statelor membre. Aceste acorduri sunt puse pe hartie sub forma de Tratate care trebuie ulterior ratificate de parlamentele nationale.
(Issuer) Entitate legala care are capacitatea de a emite si de a distribui un instrument financiar transferabil.
Cauza care inlatura caracterul penal al faptei, prevazuta in cap. V, t. II, art. 51, C. pen., partea generala,
(Issuer) Entitate legala care are capacitatea de a emite si de a distribui un instrument financiar transferabil.
Stirea, comunicarea de noutate, plus de cunostinte despre un obiect, o persoana sau un fenomen, prin care receptorul isi inlatura o stare de incertitudine.
Tranzactia este un contract prin care partile termina un proces inceput sau preintampina un proces ce se poate naste (art. 1704 Cod Civil) prin concesii reciproce, .
Contract incheiat intre un salariat si o unitate economica sau institutie prin care cel dintai se obliga sa presteze in favoarea celui din urma o anumita munca, in schimbul unui salariu.
Stirea, comunicarea de noutate, plus de cunostinte despre un obiect, o persoana sau un fenomen, prin care receptorul isi inlatura o stare de incertitudine.
1. Determinare cu aproximatie (sinonim cu estimare) a unei anumite cantitati, in acest sens evaluarea poate reprezenta o anticipare a operatiei de masurare propriu-zisa sau o poate inlocui, atunci cand nu este posibila o masurare suficient de exacta
Expresie numerica rezultata din compararea a doua niveluri ale aceluiasi indicator, proces, fenomen etc. aflat in situatii diferite (perioade sau locuri diferite).
Intreprindere care cumpara sau sconteaza facturile de la un fabricant sau de la un vanzator si urmareste incasarea pretului de la clienti.
Potrivit legii nr 58/1998 privind activitatea bancilor comerciale, acestea (atat persoanele juridice romane, cat si sucursalele unor banci straine) pot desfasura, in limita autorizatiei primite de la BNR, urmatoarele activitati:
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
(Subsidiary) Companie in care peste 50% din actiunile cu drept de vot (voting shares) sunt detinute de catre o alta companie, denumita companie mama (parent company).
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
(Issuer) Entitate legala care are capacitatea de a emite si de a distribui un instrument financiar transferabil.
Reprezentant al unei institutii, regii autonome, societati comerciale, care are anumite insarcinari.
Organ sau organizatie de stat care desfasoara activitati din domeniul conducerii statului sau al serviciilor publice
Ansamblul complex de masuri si actiuni realizate pentru a raspunde nevoilor sociale ale persoanelor, familiilor, grupurilor sau comunitatilor,
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Termen folosit in t. VIII, art. 145, C. pen., partea generala, prin el intelegandu-se tot ce priveste autoritatile publice,
(Authorized shares) Numarul maxim de actiuni dintr-o anumita clasa pe care o companie il poate emite legal, conform prevederilor din statut.

c) sa desemneze ca agent de plata o institutie financiara, prin care actionarii sa-si poata exercita drepturile financiare, cu exceptia cazului in care emitentul asigura el insusi aceste servicii .

(4) In situatia in care societatea intentioneaza sa-si modifice actul sau constitutiv, trebuie sa comunice proiectul de modificare C.N.V.M. si pietei reglementate, pana la data convocarii adunarii generale care urmeaza a se pronunta asupra amendamentului.

(5) Societatea trebuie sa informeze fara intarziere, in maximum 48 de ore, publicul, cu privire la orice noi evenimente aparute in activitatea acesteia, care nu au fost aduse la cunostinta acestuia si care pot conduce la modificari ale pretului actiunilor, datorita efectului acestor evenimente asupra situatiei patrimoniale si financiare sau asupra activitatii emitentului in ansamblu.

(6) C.N.V.M. poate solicita societatii admise la tranzactionare toate informatiile pe care aceasta le considera necesare, in vederea protectiei investitorilor si asigurarii unei functionari ordonate a pietei.

(7) C.N.V.M. poate cere unui emitent sa publice informatiile precizate la alin. (6), stabilind forma si perioada in care trebuie sa se realizeze acest lucru. In situatia in care emitentul nu publica informatiile solicitate, C.N.V.M. poate publica aceste informatii, dupa audierea emitentului.

(8) Un emitent ale carui valori mobiliare sunt admise la tranzactionare pe o piata reglementata din Romania si pe una sau mai multe piete reglementate din cadrul statelor membre este obligat sa furnizeze pietelor informatii echivalente.

Art. 225. - (1) Administratorii societatilor admise la tranzactionare sunt obligati sa raporteze, de indata, orice act juridic incheiat de catre societate cu administratorii, angajatii, actionarii care detin controlul, precum si cu persoanele implicate cu acestia, a carui valoare cumulata reprezinta cel putin echivalentul in lei a 50.000 euro.

(2) In cazul in care societatea incheie acte juridice, cu persoanele mentionate la alin. (1), vor fi respectate interesele acesteia, in raport cu ofertele de acelasi tip existente pe piata .

(3) Rapoartele prevazute la alin. (1) vor mentiona, intr-un capitol special, actele juridice incheiate sau amendamentele la acestea si vor preciza urmatoarele elemente: partile care au incheiat actul juridic, data incheierii si natura actului, descrierea obiectului acestuia, valoarea totala a actului juridic, creantele reciproce, garantiile constituite, termenele si modalitatile de plata .

(4) Rapoartele vor mentiona si orice alte informatii necesare pentru determinarea efectelor actelor juridice respective asupra situatiei financiare a societatii.

Art. 226. - (1) Orice societate comerciala trebuie sa informeze publicul si C.N.V.M., fara intarziere, in legatura cu informatiile privilegiate ce il privesc in mod direct.

(2) C.N.V.M. va emite reglementari privind modalitatile de informare a publicului, in conformitate cu legislatia comunitara .

(3) Un emitent poate, pe proprie raspundere, sa amane dezvaluirea publica a informatiei privilegiate, la care se face referire in alin. (1), pentru a nu prejudicia interesele proprii, cu conditia ca o astfel de amanare sa nu induca in eroare publicul, iar emitentul sa poata sa asigure confidentialitatea respectivelor informatii.

(4) Emitentul va informa, fara intarziere, C.N.V.M. asupra deciziei de amanare a dezvaluirii, catre public, a respectivei informatii. C.N.V.M. poate obliga emitentul sa dezvaluie informatia pentru a asigura transparenta si integritatea pietei.

(5) Daca un emitent sau o persoana care actioneaza in numele sau in contul emitentului dezvaluie orice informatie privilegiata catre o terta persoana, in exercitarea obisnuita a profesiei, astfel cum este prevazut in art. 246 lit. a), trebuie sa faca publica respectiva informatie, simultan, in cazul unei dezvaluiri intentionate si, fara intarziere, in cazul unei dezvaluiri neintentionate.

(6) Prevederile alin. (5) nu vor fi aplicate, daca persoana care a primit informatia este obligata sa mentina caracterul confidential al acesteia, indiferent daca aceasta indatorire se bazeaza pe o lege, un regulament, un act constitutiv sau pe un contract .

(7) Emitentii sau persoanele care actioneaza in numele sau in contul emitentilor sunt obligati sa intocmeasca o lista a persoanelor care lucreaza pentru ei, in baza unui contract de munca sau altfel, care au acces la informatia privilegiata. Emitentii, precum si persoanele care actioneaza in numele sau in contul acestora vor actualiza cu regularitate aceasta lista si o vor transmite la C.N.V.M., ori de cate ori va fi solicitata.

(8) Prevederile alin. (1)-(7) nu se vor aplica emitentilor care nu au solicitat sau care nu au primit aprobarea ca instrumentele financiare emise de acestia sa fie tranzactionate pe o piata reglementata din Romania sau dintr-un stat membru.

Art. 227. - (1) Societatile admise la tranzactionare pe o piata reglementata vor intocmi, vor pune la dispozitia publicului si vor transmite C.N.V.M. si operatorului de piata rapoarte trimestriale, semestriale si anuale. Rapoartele vor fi puse la dispozitia publicului, in scris, sau in orice alt mod aprobat de C.N.V.M. Societatea va publica un comunicat de presa intr-un cotidian de circulatie nationala, prin care investitorii vor fi informati cu privire la disponibilitatea acestor rapoarte. Rapoartele vor fi trimise spre publicare in maximum 5 zile de la data aprobarii.

(2) Raportarea trebuie sa includa orice informatie semnificativa, pentru ca investitorii sa faca o evaluare fundamentata privind activitatea societatii, a profitului sau pierderii, precum si sa indice orice factor special care a influentat aceste activitati . Situatia financiara va fi prezentata comparativ cu situatia financiara existenta in aceeasi perioada a anului financiar precedent. C.N.V.M. va emite reglementari privind continutul acestor rapoarte.

(3) Daca societatea admisa la tranzactionare pe o piata reglementata intocmeste atat situatii financiare individuale cat si consolidate, acestea vor fi puse la dispozitia publicului. C.N.V.M. poate permite societatii comerciale sa puna la dispozitia publicului fie situatiile financiare individuale, fie cele consolidate, numai daca celelalte situatii financiare nu contin informatii suplimentare semnificative.

(4) Societatea admisa la tranzactionare pe o piata reglementata trebuie sa puna la dispozitia publicului, in termen de cel mult 4 luni de la incheierea exercitiului financiar, situatiile financiare anuale, impreuna cu raportul anual, aprobate de adunarea generala a actionarilor. Raportul anual va include si raportul auditorului financiar ales, in concordanta cu art. 258, precum si comentariile integrale ale acestuia.

(5) Raportul semestrial trebuie sa fie pus la dispozitia publicului, in termen de cel mult 2 luni de la incheierea perioadei de raportare. Daca situatiile financiare semestriale au fost auditate, raportul semestrial va include obligatoriu raportul auditorului financiar.

Art. 228. - (1) In cazul operatiunilor de achizitie sau vanzare a valorilor mobiliare emise de o societate admisa la tranzactionare pe o piata reglementata, care fac ca drepturile de vot detinute de o persoana sa atinga, sa depaseasca sau sa scada sub unul din pragurile de 5%, 10%, 20%, 33%, 50%, 75% sau 90% din totalul drepturilor de vot, persoana respectiva are obligatia sa informeze, in maximum 3 zile lucratoare de la momentul luarii la cunostinta a respectivei operatiuni, in mod concomitent, societatea, C.N.V.M. si piata reglementata pe care sunt tranzactionate respectivele valori mobiliare.

(2) Atunci cand pragurile de la alin. (1) sunt atinse sau depasite de o filiala a unei societati-mama, aceasta entitate va fi exceptata de la obligatia de informare, daca informarea a fost realizata de societatea-mama.

(3) Societatea admisa la tranzactionare pe o piata reglementata, care a primit o informare potrivit alin. (1), trebuie sa aduca la cunostinta publicului respectiva operatiune, in maximum 3 zile lucratoare.

(4) C.N.V.M. va emite reglementari privind modalitatea de determinare a drepturilor de vot, in vederea aplicarii prevederilor alin. (1).



Sectiunea a 2-a
Obligatiile societatilor comerciale ale caror obligatiuni sunt
admise la tranzactionare pe o piata reglementata



Art. 229. - (1) Societatea comerciala trebuie sa asigure un tratament egal pentru toti detinatorii de obligatiuni aferente aceluiasi imprumut, cu privire la toate drepturile conferite de acestea. Un emitent ale carui obligatiuni sunt admise la tranzactionare pe o piata reglementata din Romania si pe una sau mai multe piete reglementate din cadrul statelor membre este obligat sa furnizeze pietelor informatii echivalente.

(2) Societatea trebuie sa asigure toate facilitatile si informatiile necesare, pentru a permite obligatarilor sa-si exercite drepturile, in special:

a) sa publice notificari privind organizarea de adunari ale obligatarilor, plata dobanzii, exercitarea eventualelor drepturi de conversie, schimb, subscriere sau rambursare a imprumutului;

b) sa desemneze ca agent de plata o institutie financiara, prin care detinatorii de obligatiuni sa-si poata exercita drepturile banesti, cu exceptia cazului in care emitentul asigura el insusi aceste servicii .

Art. 230. - In situatia in care societatea intentioneaza sa-si modifice actul constitutiv, modificare care afecteaza drepturile detinatorilor de obligatiuni, aceasta trebuie sa comunice C.N.V.M. si pietei reglementate proiectul de modificare, pana la data convocarii adunarii generale, care se va pronunta asupra amendamentului.

Art. 231. - (1) Societatea admisa la tranzactionare pe o piata reglementata trebuie sa puna la dispozitia publicului, in termen de cel mult 4 luni de la incheierea exercitiului financiar, situatiile financiare anuale auditate, impreuna cu raportul anual.

(2) Daca societatea admisa la tranzactionare pe o piata reglementata intocmeste atat situatii financiare individuale cat si consolidate, acestea vor fi puse la dispozitia publicului. C.N.V.M. poate autoriza societatea sa puna la dispozitia publicului fie situatiile financiare individuale, fie cele consolidate, numai daca celelalte situatii financiare nu contin informatii suplimentare semnificative.

Art. 232. - Societatea trebuie sa informeze publicul, fara intarziere, cu privire la:

a) orice noua modificare majora a activitatii sale care nu a fost facuta public si care ar putea afecta semnificativ capacitatea societatii de a-si indeplini obligatiile asumate. C.N.V.M. poate excepta societatea de la aceasta obligatie, la solicitarea acesteia, daca dezvaluirea unor anumite informatii ar prejudicia interesele legitime ale societatii;

b) contractarea unor noi imprumuturi si garantiile constituite in vederea obtinerii acestora;

c) orice modificare a dreptului obligatarilor care ar rezulta in special din modificarea termenilor imprumuturilor sau a ratei dobanzii;

d) modificarea drepturilor aferente actiunilor, in situatia in care obligatiunile sunt convertibile in actiuni .






Afişează Legea nr. 297/2004, privind piata de capital pe o singură pagină



Citeşte mai multe despre:   

Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Articole Juridice

Aspecte practice privind Cercetarea disciplinara a salariatilor
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor de masa in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor cadou in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati



Jurisprudenţă

In cat timp poate fi aplicata o sanctiune disciplinara unui salariat?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Concursul si perioada de proba. Modalitati diferite de verificare a aptitudinilor profesionale ale salariatului
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Executarea catre salariati a obligatiilor de plata ale institutiilor publice. Care sume pot fi esalonate?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Ştiri Juridice