din anul 2007, atuul tau de DREPT!
2769 de useri online



Prima pagină » Legislaţie » Legislatie Financiar-Bancara » Legea nr. 297/2004, privind piata de capital

Legea nr. 297/2004, privind piata de capital

  Publicat: 17 Mar 2009       70974 citiri        Secţiunea: Legislatie Financiar-Bancara  


Legea nr. 297/2004, privind piata de capital

Text actualizat avandu-se in vedere urmatoarele acte:
- Legea nr. 208/2005
- O.G. nr. 41/2005
- Legea nr. 97/2006.

1. Din punct de vedere economic, o cantitate dorita dintr-un anumit bun economic, care poate fi cumparata, intr-o perioada determinata, la anumite niveluri ale pretului.
1. Din punct de vedere economic, o cantitate dorita dintr-un anumit bun economic, care poate fi cumparata, intr-o perioada determinata, la anumite niveluri ale pretului.
Definirea pietei relevante este un instrument in vederea identificarii si a definirii perimetrului in interiorul caruia se desfasoara concurenta dintre firme.
Termenul autoritate competenta desemneaza, ministrul, ministrii sau o alta autoritate echivalenta responsabila de regimurile de securitate sociala pe intreg teritoriul sau pe orice portiune a teritoriului statului in cauza.
Legea 10 din 2001. Este orice titlu de valoare nominala emis de Ministerul Finantelor Publice p�na la data prezentei legi, neutilizat de catre detinator sau dob�nditorul subsecvent
Este organul judiciar ce face parte din structura Ministerului Public, incadrat cu procurori care exercita atributiile ce revin acestui minister.
(termen CNA). Ansamblul programelor de radiodifuziune sau de televiziune, al emisiunilor si al celorlalte elemente ale unor servicii specifice, furnizat de un radiodifuzor,
Prevazuta in cap. IV, t. III, art. 64, C. pen., partea generala,
(Audit) Operatiunea de examinare profesionista a documentelor financiare ale unei companii cu scopul de a stabili daca inregistrarile si rapoartele ei sunt valide si daca informatiile au fost inregistrate in contabilitate si prezentate in rapoartele financiare in mod legal si corect.
(Audit) Operatiunea de examinare profesionista a documentelor financiare ale unei companii cu scopul de a stabili daca inregistrarile si rapoartele ei sunt valide si daca informatiile au fost inregistrate in contabilitate si prezentate in rapoartele financiare in mod legal si corect.
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
(Audit) Operatiunea de examinare profesionista a documentelor financiare ale unei companii cu scopul de a stabili daca inregistrarile si rapoartele ei sunt valide si daca informatiile au fost inregistrate in contabilitate si prezentate in rapoartele financiare in mod legal si corect.
Principala forma a evidentei economice. Contabilitatea inregistreaza, urmareste si controleaza numai acele laturi ale activitatii care pot fi exprimate valoric cu ajutorul etalonului banesc (rareori etaloane cantitative).
Termen folosit in t. VIII, art. 145, C. pen., partea generala, prin el intelegandu-se tot ce priveste autoritatile publice,
Pretul la care se vand si se cumpara hartiile de valoare si valuta straina.
1. Indicatie pe scrisori, colete, etc., ce contine numele si domiciliul destinatarului.
(Auditor) (1) Persoana autorizata sa efectueze operatiuni de audit pentru o companie. Daca persoana este un angajat al companiei al carei audit il realizeaza, atunci se numeste auditor intern. Daca auditorul nu este un angajat al companiei respective, atunci el se numeste auditor extern independent.
Specialist cu o competenta profesionala deosebita care poate fi desemnat de catre organul de urmarire penala ori de catre organul de jurisdictie pentru a efectua lucrari sau a da lamuririle necesare asupra unor situatii de fapt, in vederea rezolvarii unui proces. In activitatea sa expertul nu transeaza conflicte si nici nu arbitreaza interese, ci executa analize, investigatii, calcule, formuland evaluari, precieri si concluzii in legatura cu situatia respectiva.
A fost promulgat la 11.09.1865
(Audit) Operatiunea de examinare profesionista a documentelor financiare ale unei companii cu scopul de a stabili daca inregistrarile si rapoartele ei sunt valide si daca informatiile au fost inregistrate in contabilitate si prezentate in rapoartele financiare in mod legal si corect.
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
(Audit) Operatiunea de examinare profesionista a documentelor financiare ale unei companii cu scopul de a stabili daca inregistrarile si rapoartele ei sunt valide si daca informatiile au fost inregistrate in contabilitate si prezentate in rapoartele financiare in mod legal si corect.
Inscris oficial sau particular prin care se atesta recunoasterea unui drept, o obligatie sau un fapt.
Expresie numerica rezultata din compararea a doua niveluri ale aceluiasi indicator, proces, fenomen etc. aflat in situatii diferite (perioade sau locuri diferite).
Inscris oficial sau particular prin care se atesta recunoasterea unui drept, o obligatie sau un fapt.
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Expert contabil independent care intocmeste rapoarte anuale in folosul actionarilor, continand

a) operatiunilor derulate in Romania sau in strainatate cu instrumente financiare care sunt admise la tranzactionare pe o piata reglementata situata sau operand in Romania sau pentru care exista o cerere de admitere la tranzactionare pe respectiva piata;

b) operatiunilor derulate in Romania cu instrumente financiare care sunt admise la tranzactionare pe o piata reglementata din Romania sau dintr-un stat membru sau pentru care exista o cerere de admitere la tranzactionare pe o astfel de piata .

Art. 254. - (1) C.N.V.M. este singura autoritate competenta care va asigura aplicarea prevederilor prezentului titlu .

(2) C.N.V.M. exercita atributiile sale de supraveghere, investigare si control:

a) direct, pentru atributiile prevazute la art. 255 lit. a), c), d) si h);

b) in colaborare cu alte entitati ale pietei, pentru atributiile prevazute la art. 255 lit. f);

c) in colaborare cu alte organisme abilitate, cum ar fi: Parchetul de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie, oficiul registrului comertului, Politia, pentru atributiile prevazute la art. 255 lit. b), e) si g).

(3) Prevederile alin. (1) si (2) intra sub incidenta secretului de serviciu .

Art. 255. - In exercitarea atributiilor ce-i revin, C.N.V.M. are cel putin urmatoarele drepturi;

a) acces la orice document, sub orice forma ar fi, si primirea unei copii;

b) solicitarea de informatii, de la orice persoana, incluzandu-se aici si acele persoane care sunt implicate succesiv in transmiterea de ordine sau desfasoara operatiuni pe piata, precum si superiorii acestora. In aceasta situatie, C.N.V.M. are dreptul de a audia o asemenea persoana;

c) efectuarea de inspectii la fata locului;

d) solicitarea inregistrarilor telefonice privind transmiterea de ordine sau a altor date existente;

e) solicitarea incetarii oricarei activitati care este contrara prevederilor prezentei legi;

f) suspendarea tranzactiilor cu instrumentele financiare respective;

g) solicitarea autoritatilor judiciare competente de a institui masuri asiguratorii asupra activelor persoanelor care se fac vinovate de incalcarea prezentei legi;

h) interzicerea exercitarii temporare a activitatii profesionale.

Art. 256. - (1) C.N.V.M. poate dispune masuri corespunzatoare si poate aplica sanctiuni administrative persoanelor responsabile de incalcarea dispozitiilor prezentului titlu si a prevederilor adoptate pentru implementarea acestuia.

(2) C.N.V.M. va emite instructiuni, in conformitate cu procedurile comunitare, cu privire la conditiile tehnice privind aplicarea dispozitiilor art. 226 alin. (1), (3), (4), (5) si (7) si ale art. 250 alin. (1)-(3).

Art. 257. - C.N.V.M. poate impune sanctiuni oricarei persoane fizice sau juridice, care nu coopereaza, in conformitate cu prevederile art. 254 alin. (2) si art. 255.



TITLUL VIII
AUDITUL FINANCIAR



Art. 258. - (1) Situatiile financiar-contabile si cele privind operatiunile oricarei entitati supuse autorizarii, supravegherii si controlului C.N.V.M., conform prevederilor prezentei legi, vor fi elaborate in conformitate cu cerintele specifice stabilite de Ministerul Finantelor Publice si cu reglementarile C.N.V.M. si vor fi auditate de persoane fizice sau juridice, persoane active, membre ale Camerei Auditorilor Financiari din Romania.

(2) Modul de aplicare a prevederilor prezentului titlu se va stabili in baza unui protocol incheiat intre C.N.V.M. si Camera Auditorilor Financiari din Romania.

Art. 259. - (1) Auditorul financiar:

a) intocmeste un raport de audit financiar, in conformitate cu standardele de audit emise de Camera Auditorilor Financiari din Romania;

b) intocmeste, in termen de 30 de zile, pe baza informatiilor prezentate de administratori, rapoarte suplimentare, in conformitate cu standardele de audit financiar si cu cadrul de raportare definit prin standardele internationale de contabilitate si prin reglementarile C.N.V.M. referitoare la operatiunile reclamate de actionarii reprezentand cel putin 5% din totalul drepturilor de vot. Administratorii sunt obligati sa furnizeze auditorilor toate informatiile solicitate. Raportul suplimentar va fi facut public pe website-ul C.N.V.M.;

c) furnizeaza servicii suplimentare, in conditiile respectarii principiului independentei.

(2) Daca administratorii si auditorii prevazuti la alin. (1) lit. b) nu dau curs solicitarii in termenul prevazut sau daca raportul publicat nu cuprinde informatiile din cadrul de raportare, actionarii se vor putea adresa instantei din raza teritoriala unde isi are sediul societatea, in vederea numirii unui alt auditor financiar sau expert pentru reluarea procedurii de intocmire si prezentare a unui raport suplimentar, urmand ca raportul sa fie inaintat instantei si comunicat partilor, iar opinia auditorului financiar sau a expertului sa fie publicata in Buletinul C.N.V.M.

Art. 260. - (1) Auditorii financiari sunt obligati sa raporteze, fara sa vina in contradictie cu prevederile din Codul privind conduita etica si profesionala si Standardele de Audit Financiar, in termen de 10 zile, orice fapt sau act in legatura cu activitatea entitatilor reglementate de care au luat cunostinta in exercitarea atributiilor lor specifice si care:

a) constituie o incalcare semnificativa a actelor normative ce reglementeaza conditiile de autorizare si functionare a entitatii reglementate auditate;

b) este de natura sa afecteze continuitatea activitatii entitatii reglementate auditate;

c) poate conduce la o opinie de audit cu rezerve, imposibilitatea exprimarii unei opinii sau a unei opinii contrare.

(2) Auditorii financiari sunt obligati sa raporteze, de indata, C.N.V.M. orice fapt sau act, din cele prevazute la alin. (1), de care au luat la cunostinta pe parcursul efectuarii auditului, in legatura cu o entitate controlata de entitatea auditata, astfel cum se defineste la art. 2 pct. 16 lit. b).

(3) Auditorii financiari, la solicitarea scrisa a C.N.V.M., au obligatia:

a) sa inainteze C.N.V.M. orice raport sau document ce a fost adus la cunostinta entitatii auditate;

b) sa inainteze C.N.V.M. o declaratie care sa indice motivele de incetare a contractului de audit, indiferent de natura acestora;

e) sa inainteze C.N.V.M. orice raport sau document cuprinzand observatiile care au fost aduse la cunostinta conducerii entitatii auditate.

(4) Indeplinirea cu buna-credinta de catre auditorul financiar a obligatiei de a informa C.N.V.M., in conformitate cu alin. (1) si (2), nu constituie o incalcare a obligatiei de pastrare a secretului profesional care revine acestuia potrivit legii/codului etic sau clauzelor contractuale, neputand atrage raspunderea auditorului financiar in cauza.

Art. 261. - C.N.V.M. are obligatia sa asigure confidentialitatea informatiilor primite, in conformitate cu prevederile art. 260, cu exceptia celor care sunt de natura penala.

Art. 262. - C.N.V.M. poate cere in scris auditorilor financiari ai societatilor admise la tranzactionare pe o piata reglementata, sau ai societatilor ce ofera valori mobiliare publicului sau care solicita admiterea la tranzactionare sa furnizeze toate informatiile necesare.

Art. 263. - (1) Pentru deficientele semnificative constatate in activitatea profesionala desfasurata de un auditor financiar, in legatura cu entitati supuse autorizarii, controlului si supravegherii C.N.V.M., aceasta va sesiza Camera Auditorilor Financiari din Romania (CAFR) si va solicita adoptarea masurilor corespunzatoare, potrivit reglementarilor in vigoare.






Afişează Legea nr. 297/2004, privind piata de capital pe o singură pagină



Citeşte mai multe despre:   

Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Articole Juridice

Aspecte practice privind Cercetarea disciplinara a salariatilor
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor de masa in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor cadou in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati



Jurisprudenţă

In cat timp poate fi aplicata o sanctiune disciplinara unui salariat?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Concursul si perioada de proba. Modalitati diferite de verificare a aptitudinilor profesionale ale salariatului
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Executarea catre salariati a obligatiilor de plata ale institutiilor publice. Care sume pot fi esalonate?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Ştiri Juridice