din anul 2007, atuul tau de DREPT!
2283 de useri online



Prima pagină » Legislaţie » Diverse Domenii juridice » Instructiunile privind conditiile si criteriile de aplicare a politicii de clementa, din 15.07.2019

Instructiunile privind conditiile si criteriile de aplicare a politicii de clementa, din 15.07.2019

  Publicat: 31 Jul 2019       2476 citiri        Secţiunea: Diverse Domenii juridice  


Monitorul Oficial al Rom�niei este publicaţia oficială a statului rom�n, �n care se publică actele prevăzute de Constituţie, de prezenta lege şi alte acte normative.
Publicate in Monitorul Oficial nr. 631 din 30.07.2019.

In sensul legislatiei comunitare antitrust, prin �intreprindere� se intelege orice entitate angajata intr-o activitate economica, adica o activitate constand in oferirea de bunuri sau de servicii pe o piata data, independent de statutul sau juridic si de modul de finantare.
In sensul legislatiei comunitare antitrust, prin �intreprindere� se intelege orice entitate angajata intr-o activitate economica, adica o activitate constand in oferirea de bunuri sau de servicii pe o piata data, independent de statutul sau juridic si de modul de finantare.
O situatie pe piata, in care vanzatorii unui produs sau serviciu actioneaza independent, pentru captarea clientelei, pentru a atinge un obiectiv comercial precis, adica un anumit nivel al beneficiilor, al volumului de vanzari si / sau al cotei de piata.
1. Din punct de vedere economic, o cantitate dorita dintr-un anumit bun economic, care poate fi cumparata, intr-o perioada determinata, la anumite niveluri ale pretului.
Conform art. 301 Cod Penal, fabricarea ori punerea in circulatie a produselor care poarta denumiri de origine ori indicatii de provenienta false,
In sensul legislatiei comunitare antitrust, prin �intreprindere� se intelege orice entitate angajata intr-o activitate economica, adica o activitate constand in oferirea de bunuri sau de servicii pe o piata data, independent de statutul sau juridic si de modul de finantare.
1. Din punct de vedere economic, o cantitate dorita dintr-un anumit bun economic, care poate fi cumparata, intr-o perioada determinata, la anumite niveluri ale pretului.
Reprezinta nepedepsirea faptuitorului datorita unor cauze prevazute de lege, precum: denuntarea infractorului, gradul de rudenie in caz de tainuire si de favorizare a infractorului etc.
Reprezinta nepedepsirea faptuitorului datorita unor cauze prevazute de lege, precum: denuntarea infractorului, gradul de rudenie in caz de tainuire si de favorizare a infractorului etc.
Sanctiune administrativa, contraventionala, fiscala sau civila,
Sanctiune administrativa, contraventionala, fiscala sau civila,
Reprezinta nepedepsirea faptuitorului datorita unor cauze prevazute de lege, precum: denuntarea infractorului, gradul de rudenie in caz de tainuire si de favorizare a infractorului etc.
Sanctiune administrativa, contraventionala, fiscala sau civila,
Este procesul psihic care se manifesta prin actiuni constiente indreptate spre realizarea unor scopuri stabilite.
Conform art. 301 Cod Penal, fabricarea ori punerea in circulatie a produselor care poarta denumiri de origine ori indicatii de provenienta false,
Reprezinta nepedepsirea faptuitorului datorita unor cauze prevazute de lege, precum: denuntarea infractorului, gradul de rudenie in caz de tainuire si de favorizare a infractorului etc.
O situatie pe piata, in care vanzatorii unui produs sau serviciu actioneaza independent, pentru captarea clientelei, pentru a atinge un obiectiv comercial precis, adica un anumit nivel al beneficiilor, al volumului de vanzari si / sau al cotei de piata.
1. Indicatie pe scrisori, colete, etc., ce contine numele si domiciliul destinatarului.
Se refera la coordonarea comportamentului firmelor concurente, susceptibila de a conduce la o majorare a preturilor, la limitarea productiei si, pentru intreprinderile implicate, la beneficii mai ridicate decat cele care ar putea fi realizate in alt mod.
O situatie pe piata, in care vanzatorii unui produs sau serviciu actioneaza independent, pentru captarea clientelei, pentru a atinge un obiectiv comercial precis, adica un anumit nivel al beneficiilor, al volumului de vanzari si / sau al cotei de piata.
Intelegere intre concurenti actuali sau potentiali � adica intre intreprinderi care se gasesc pe acelasi nivel al lantului de productie sau de distributie � referitoare, de exemplu, la cercetare si dezvoltare, la productie, cumparari sau comercializare.
1. Din punct de vedere economic, o cantitate dorita dintr-un anumit bun economic, care poate fi cumparata, intr-o perioada determinata, la anumite niveluri ale pretului.
Comisia Europeana este organul executiv al Uniunii Europene. Este o institutie independenta politic de guvernele statelor membre si reprezinta interesele Uniunii in ansamblu. In cadrul orientarilor politice generale stabilite de Consiliul European, pregateste si implementeaza deciziile Consiliului Uniunii Europene si ale Parlamentului European.
1. Din punct de vedere economic, o cantitate dorita dintr-un anumit bun economic, care poate fi cumparata, intr-o perioada determinata, la anumite niveluri ale pretului.
1. Indicatie pe scrisori, colete, etc., ce contine numele si domiciliul destinatarului.
O situatie pe piata, in care vanzatorii unui produs sau serviciu actioneaza independent, pentru captarea clientelei, pentru a atinge un obiectiv comercial precis, adica un anumit nivel al beneficiilor, al volumului de vanzari si / sau al cotei de piata.
1. Indicatie pe scrisori, colete, etc., ce contine numele si domiciliul destinatarului.

b) pentru a doua intreprindere care furnizeaza elemente probatorii ce aduc o contributie suplimentara semnificativa: o reducere cuprinsa intre 20% si 30%;
c) pentru celelalte intreprinderi care furnizeaza elemente probatorii ce aduc o contributie suplimentara semnificativa: o reducere de maximum 20%.
Pentru a determina nivelul reducerii in interiorul fiecareia dintre aceste transe, Consiliul Concurentei va lua in considerare data la care i-au fost comunicate elementele probatorii ce indeplinesc conditiile prevazute la pct. 15, precum si valoarea contributiei suplimentare aduse de acestea.
18. Daca intreprinderea care solicita reducerea cuantumului amenzii este prima care furnizeaza elemente, in sensul celor prevazute la pct. 16, pe care Consiliul Concurentei le utilizeaza pentru a identifica fapte aditionale care conduc la cresterea gravitatii sau duratei incalcarii, acesta nu va lua in calcul aceste fapte aditionale la stabilirea cuantumului amenzii aplicate intreprinderii care le-a furnizat.

CAPITOLUL IV
Conditiile generale pentru acordarea clementei

19. Orice intreprindere care doreste sa solicite clementa trebuie sa se adreseze Consiliului Concurentei.
20. Intreprinderea poate beneficia de clementa daca indeplineste cumulativ urmatoarele conditii:
a) coopereaza in mod real, total, continuu si prompt cu Consiliul Concurentei de la momentul depunerii cererii pana la momentul in care autoritatea si-a finalizat procedura de aplicare a legii impotriva tuturor partilor investigate prin adoptarea unei decizii sau a pus capat procedurii de aplicare a legii in alt mod, respectiv:
- furnizeaza Consiliului Concurentei toate informatiile relevante si elementele probatorii de care dispune sau ar putea dispune referitor la incalcarea suspectata;
- ramane la dispozitia Consiliului Concurentei pentru a raspunde oricarei solicitari care ar putea contribui la stabilirea faptelor in cauza;
- asigura disponibilitatea directorilor, administratorilor si a altor membri ai personalului pentru a fi intervievati de Consiliul Concurentei si depune eforturi rezonabile pentru asigurarea disponibilitatii fostilor directori, administratori si alti membri ai personalului pentru a fi intervievati de autoritatea de concurenta;
- nu distruge, falsifica sau ascunde informatii relevante ori elemente probatorii referitoare la presupusa intelegere; si
- nu dezvaluie existenta cererii pentru clementa sau continutul acesteia inainte ca autoritatea de concurenta sa transmita raportul de investigatie partilor, in afara cazului in care Consiliul Concurentei a stabilit altfel;
b) a incetat implicarea in presupusa intelegere cel mai tarziu imediat dupa ce a depus cererea de clementa2, cu exceptia cazului in care, pentru asigurarea integritatii investigatiilor sau inspectiilor, Consiliul Concurentei solicita altfel;
2 Cerere pentru acordarea numarului de ordine, solicitare simplificata sau solicitare formala.
c) pe durata procesului de luare in considerare a depunerii unei cereri pentru acordarea de clementa la autoritatea nationala de concurenta:
- nu a distrus, falsificat sau ascuns dovezi referitoare la presupusa intelegere;
- nu a dezvaluit intentia sa de realizare a unei cereri pentru clementa sau elemente ale cererii, decat in fata altor autoritati de concurenta .

CAPITOLUL V
Elemente procedurale referitoare la acordarea imunitatii la amenda

SECTIUNEA 1
Solicitarile formale pentru imunitate

21. O intreprindere care inainteaza o cerere formala pentru imunitate trebuie:
a) sa furnizeze imediat Consiliului Concurentei, pe langa declaratii, toate informatiile si elementele probatorii de care dispune in legatura cu presupusa incalcare a legii; sau
b) sa prezinte intr-o prima faza informatiile de care dispune,
intr-o forma ipotetica3. In acest caz, intreprinderea trebuie sa prezinte o lista descriptiva a elementelor probatorii propuse a fi divulgate la o data ulterioara convenita. Aceasta lista trebuie sa reflecte cu exactitate natura si continutul elementelor probatorii, pastrand, in acelasi timp, caracterul ipotetic al divulgarii. Copii ale documentelor, din care au fost eliminate pasaje sensibile, pot fi utilizate pentru a arata natura si continutul elementelor probatorii prezentate in lista descriptiva. Numele intreprinderii solicitante, precum si numele altor intreprinderi implicate in presupusa intelegere nu este necesar a fi divulgate pana la momentul in care sunt furnizate elementele probatorii indicate in lista descriptiva. Totusi, trebuie identificate cu claritate tipul incalcarii, produsul sau serviciul implicat in presupusa intelegere, aria geografica afectata, precum si durata estimata a presupusei incalcari.
3 Prezentarea tuturor elementelor specificate la pct. 21, fara cerinta de a identifica numele companiilor implicate.
22. La cererea solicitantului, Consiliul Concurentei va confirma in scris primirea cererii de imunitate la amenda, precum si data si ora la care intreprinderea a furnizat elementele probatorii mentionate.
23. Dupa ce Consiliul Concurentei a primit informatiile si elementele probatorii, furnizate conform pct. 21 lit. a), si a verificat daca acestea indeplinesc conditiile prevazute la pct. 9 lit. a) si b) sau pct. 11 lit. a) -c), va acorda intreprinderii, in scris, imunitatea conditionata la amenda4.
4 In intelesul prezentelor instructiuni, imunitatea conditionata la amenda reprezinta recunoasterea de catre Consiliul Concurentei a eligibilitatii intreprinderii pentru a beneficia de imunitate la amenda.
24. In situatia in care intreprinderea a prezentat informatiile si elementele probatorii in forma ipotetica, Consiliul Concurentei va verifica daca natura si continutul elementelor probatorii descrise in lista prevazuta la pct. 21 lit. b) indeplinesc conditiile prevazute la pct. 9 lit. a) si b) sau pct. 11 lit. a) -c) si va informa intreprinderea. Dupa furnizarea elementelor probatorii, dar nu mai tarziu de data convenita, si dupa ce a verificat ca acestea corespund descrierii facute in lista, Consiliul Concurentei ii va acorda, in scris, intreprinderii imunitatea conditionata la amenda.
25. Consiliul Concurentei va informa intreprinderea, in scris, in ceea ce priveste neindeplinirea conditiilor prevazute la pct. 9 si 11.

SECTIUNEA a 2-a
Solicitarea unui numar de ordine

26. Un participant la intelegere poate contacta Consiliul Concurentei, manifestandu-si vointa de a coopera cu autoritatea de concurenta . In acest sens, intreprinderea poate solicita acordarea unui numar de ordine5, pentru a furniza informatiile prevazute de prezentele instructiuni, cu scopul de a-si asigura prioritatea in ceea ce priveste ordinea de inregistrare a cererilor de clementa. Intreprinderea va justifica cererea sa de obtinere a unui numar de ordine.
5 Notiunea de numar de ordine este similara notiunii de "marker" consacrata prin Comunicarea Comisiei privind imunitatea la amenzi si reducerea cuantumului amenzilor in cazurile de cartel, publicata in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria C, nr. 298 din 8 decembrie 2006.
27. Consiliul Concurentei poate acorda numarul de ordine pe o perioada care va fi specificata de la caz la caz, pentru a permite colectarea informatiilor si a elementelor probatorii necesare.
28. Pentru a putea obtine un numar de ordine, intreprinderea trebuie sa furnizeze autoritatii de concurenta informatii referitoare la numele si adresa sa, partile la presupusa intelegere, produsul/produsele si teritoriul/teritoriile afectat/afectate, tipul intelegerii, durata estimata a incalcarii, precum si o scurta descriere a modalitatii de functionare a presupusei intelegeri .
Intreprinderea trebuie, de asemenea, sa informeze Consiliul Concurentei cu privire la cererile pentru clementa adresate sau pe care intentioneaza sa le adreseze altor autoritati de concurenta cu privire la presupusa intelegere .
29. Atunci cand va acorda un numar de ordine, Consiliul Concurentei va stabili termenul in care intreprinderea isi poate completa cererea cu informatiile si elementele probatorii necesare indeplinirii conditiilor de obtinere a clementei.
30. Intreprinderile care beneficiaza de un numar de ordine nu pot sa isi completeze solicitarea prin inaintarea unei cereri formale sub forma ipotetica.
31. Daca intreprinderea isi completeaza cererea in termenul stabilit de catre Consiliul Concurentei, se va considera ca informatiile si elementele probatorii furnizate au fost transmise la data depunerii cererii initiale.
32. In situatia in care solicitarea nu este completata in termenul stabilit, Consiliul Concurentei o va respinge. In cazul in care intreprinderea va reveni si va solicita din nou clementa, iar aceasta nu a fost inca acordata conditionat, aceasta nu va mai avea posibilitatea sa recurga la sistemul numarului de ordine sau la cererea formala sub forma ipotetica. Intreprinderea va putea inainta Consiliului Concurentei doar o cerere formala prin care sa furnizeze imediat toate informatiile si elementele probatorii de care dispune in legatura cu presupusa incalcare a legii.

SECTIUNEA a 3-a
Solicitarile de clementa in forma simplificata

33. In situatia in care Comisia Europeana este "mai bine plasata" pentru a analiza un caz, in concordanta cu prevederile pct. 14 din Comunicarea Comisiei privind cooperarea in cadrul retelei autoritatilor de concurenta6, intreprinderea care a inaintat sau doreste sa inainteze o cerere de clementa Comisiei Europene poate adresa o solicitare simplificata si Consiliului Concurentei, atunci cand considera ca autoritatea romana de concurenta ar putea fi mai bine plasata, conform aceleiasi comunicari.
6 Publicata in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria C, nr. 101 din 27 aprilie 2004.
34. Solicitarea simplificata trebuie sa includa o scurta descriere a urmatoarelor elemente:
a) numele si adresa intreprinderii care realizeaza solicitarea;





Afişează Instructiunile privind conditiile si criteriile de aplicare a politicii de clementa, din 15.07.2019 pe o singură pagină



Citeşte mai multe despre:    Consiliul Concurentei    Clementa    Imunitate    Instructiuni de aplicare

Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Jurisprudenţă

Instantele nationale procedeaza la adresarea unei intrebari CJUE numai dupa analizarea necesitatii si pertinentei acesteia
Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie - Decizia nr. 1704/2019

RIL Admis - Decizia ICCJ nr. 7/2019 - Majorarile prevazute in art. 1 alin. (1) din OG 10/2007 au fost si raman incluse in indemnizatia bruta de incadrare si dupa data intrarii in vigoare a Legii 330/2009
Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie

Incidenta regulilor de concurenta in activitatea notariala
Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie: Decizia nr. 3415 din 30 octombrie 2015

Suspendarea actului administrativ. Conditii.
Pronuntaţă de: Decizia nr. 2052 din 1iunie 2006, I.C.C.J., Sectia de contencios administrativ si fiscal

Suspendarea actului administrativ. Conditii.
Pronuntaţă de: Decizia nr. 2052 din 1iunie 2006, I.C.C.J., Sectia de contencios administrativ si fiscal

Suspendarea actului administrativ. Conditii.
Pronuntaţă de: Decizia nr. 2052 din 1iunie 2006, I.C.C.J., Sectia de contencios administrativ si fiscal

Fixarea preturilor de vanzare a produselor catre terti. Aprecierea gravitatii faptei anticoncurentiale ca element de individualizare a sanctiunii aplicate
Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie - Decizia nr. 1472 din 21 martie 2014

Conditiile de admisibilitate ale unei cereri de sesizare a CJUE cu o intrebare preliminara
Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie - Incheiere din 6 aprilie 2012

Suspendarea actului administrativ. Conditii.
Pronuntaţă de: Decizia nr. 2052 din 1iunie 2006, I.C.C.J., Sectia de contencios administrativ si fiscal

Suspendarea actului administrativ. Conditii.
Pronuntaţă de: Decizia nr. 2052 din 1iunie 2006, Inalta Curte de Casatie si Justitie , Sectia de contencios administrativ si fiscal



Articole Juridice

Legea concurentei: raportarea amenzii la cifra de afaceri realizata in anul anterior � pedeapsa justa sau grava inechitate
Sursa: Irina Maria Diculescu

Aplicarea imediata a pedepsei dupa revocarea amanarii aplicarii pedepsei � intre remediu si discriminare
Sursa: Irina Maria Diculescu

Onorariile minime ale avocatilor. Si despre concurenta ...
Sursa: Avocat drd. Janos Szekely - Baroul Satu-Mare

Judecarea cauzei in cazul recunoasterii vinovatiei
Sursa: EuroAvocatura.ro

RECHIZITORIUL conform Noului cod de procedura penala
Sursa: EuroAvocatura.ro

Opinia juridica a unui cabinet de avocatura sau decizia unei autoritati nationale de concurenta nu exonereaza o intreprindere de comportamentul sau anticoncurential
Sursa: EuroAvocatura.ro

Tribunalul Uniunii Europene a redus amenzile aplicate Heineken NV si filialei acesteia
Sursa: EuroAvocatura.ro