Articolul 21(1) Unitatea de invatamant cu personalitate juridica (PJ) are buget si contabilitate proprie organizata potrivit prevederilor Legii contabilitatii nr. 82/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, Legii nr. 273/2006 privind finantele publice locale, cu modificarile si completarile ulterioare, si ale altor prevederi ale legislatiei in vigoare. Administratorul financiar (contabilul), definit potrivit reglementarilor legale, are obligatiile prevazute in Legea contabilitatii nr. 82/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, in Legea nr. 273/2006 privind finantele publice locale, cu modificarile si completarile ulterioare, in Legea nr. 1/2011, cu modificarile si completarile ulterioare, si in alte prevederi ale legislatiei in vigoare.(2) Unitatile de invatamant preuniversitar particular cu personalitate juridica isi organizeaza propriul compartiment de contabilitate, cu respectarea prevederilor legale, asumandu-si raspunderea legala pentru gestionarea fondurilor primite prin finantare de la bugetul de stat si prin bugetele locale.
SECTIUNEA a 2-aInfiintarea si reorganizarea unitatilor de invatamant preuniversitar
Articolul 22(1) Infiintarea unitatilor de invatamant preuniversitar se realizeaza cu respectarea prevederilor art. 22 alin. (3) - (7) din Legea educatiei nationale nr. 1/2011, cu modificarile si completarile ulterioare, si a prevederilor art. 291 si 292 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 75/2005 privind asigurarea calitatii educatiei, aprobata cu modificari prin Legea nr. 87/2006, cu modificarile si completarile ulterioare.(2) Institutiile de invatamant superior pot infiinta in structura acestora unitati de invatamant preuniversitar, fara personalitate juridica, in conditiile art. 129 alin. (1) si (11) din Legea educatiei nationale nr. 1/2011, cu modificarile si completarile ulterioare.(3) Unitatile de invatamant preuniversitar, infiintate de universitati de stat, sunt unitati de invatamant de stat, finantate din bugetul de stat prin contractele institutionale incheiate de universitati cu Ministerul Educatiei Nationale, la nivelul standardelor de cost specifice pentru invatamantul preuniversitar, cu respectarea prevederilor legale in vigoare.(4) Unitatile de invatamant preuniversitar infiintate in structura institutiilor de invatamant superior sunt fara personalitate juridica si se includ, de drept, in reteaua scolara, pe baza deciziei rectorului si a ordinului ministrului educatiei nationale de autorizare de functionare provizorie/acreditare, comunicate autoritatilor administratiei publice locale si inspectoratului scolar judetean ori al municipiului Bucuresti.(5) Dupa acreditare unitatile de invatamant preuniversitar infiintate in structura institutiilor de invatamant superior nu dobandesc personalitate juridica.
Articolul 23(1) Reorganizarea unitatilor de invatamant cu personalitate juridica se realizeaza cu respectarea prevederilor art. 221 -224 din Legea educatiei nationale nr. 1/2011, cu modificarile si completarile ulterioare, si a prevederilor art. 311 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 75/2005, aprobata cu modificari prin Legea nr. 87/2006, cu modificarile si completarile ulterioare.(2) Entitatile prevazute la art. 221 alin. (3), lit. a), b), d), e) si f) din Legea educatiei nationale nr. 1/2011, cu modificarile si completarile ulterioare, pentru unitatile de invatamant preuniversitar de stat acreditate, cu personalitate juridica, respectiv la art. 221 alin. (3) lit. c) si e) din aceeasi lege, pentru unitatile de invatamant particular, autorizate sa functioneze provizoriu sau acreditate, inainteaza catre Agentia Romana de Asigurare a Calitatii in Invatamantul Preuniversitar, denumita in continuare ARACIP, lista unitatilor de invatamant pentru care se propune reorganizarea, insotita de o nota de fundamentare privind motivele care stau la baza procesului de reorganizare propus.(3) Inspectoratele scolare au obligatia de a stabili, impreuna cu autoritatile administratiei publice locale, respectiv consiliul judetean si consiliile locale, unitatile de invatamant propuse pentru reorganizare. Lista acestor unitati, insotita de o nota de fundamentare privind motivele care stau la baza procesului de reorganizare propus, se transmite la ARACIP de catre inspectoratul scolar.(4) In vederea stabilirii unitatilor de invatamant propuse pentru reorganizare, inspectoratele scolare si autoritatile administratiei publice locale, respectiv consiliul judetean si consiliile locale, vor tine seama de urmatoarele criterii:a) calitatea educatiei furnizate de unitatile de invatamant preuniversitar corelata cu standardul national de acreditare/evaluare periodica, conform prevederilor art. 5 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 75/2005 privind asigurarea calitatii educatiei, aprobata cu modificari prin Legea nr. 87/2006, cu modificarile si completarile ulterioare, si ale Hotararii Guvernului nr. 21/2007 privind aprobarea Standardelor de autorizare de functionare provizorie a unitatilor de invatamant preuniversitar, precum si a Standardelor de acreditare si de evaluare periodica a unitatilor de invatamant preuniversitar, in vigoare;b) eficienta utilizarii resurselor financiare, materiale si umane, in cazul unitatilor de invatamant preuniversitar de stat;c) incadrarea cheltuielilor unitatii de invatamant de stat in fondurile alocate pentru finantarea de baza si in numarul de posturi didactice, didactice auxiliare si nedidactice aprobate acesteia de catre inspectoratul scolar;d) respectarea prevederilor art. 19 din Legea educatiei nationale nr. 1/2011, cu modificarile si completarile ulterioare, privind efectivele de copii si elevi ale acestor unitati de invatamant.(5) Inspectoratele scolare au obligatia de a transmite catre Ministerul Educatiei Nationale lista cu situatiile divergente, prevazute la art. 221 alin. (4) si (5) din Legea nr. 1/2011, cu modificarile si completarile ulterioare, privind propunerile de reorganizare pentru anul scolar 2020-2021, insotita de motivele care au condus la acestea.(6) Ministerul Educatiei Nationale analizeaza situatiile prevazute la alin. (5) pe baza documentelor transmise de catre inspectoratele scolare si stabileste unitatile de invatamant care se reorganizeaza in anul scolar 2020-2021, in conformitate cu prevederile art. 221 alin. (4) si (5) din Legea nr. 1/2011, cu modificarile si completarile ulterioare.(7) Finalizarea operatiunilor specifice reorganizarii se realizeaza prin ordin al ministrului educatiei nationale, la propunerea ARACIP.(8) ARACIP, pe baza constatarilor privind asigurarea standardelor de calitate pentru componentele organizatorice ale unitatilor de invatamant care intra in proces de reorganizare, propune ministrului educatiei nationale, dupa caz, ordinul privind unitatile de invatamant rezultate in urma reorganizarii.(9) Unitatile de invatamant rezultate in urma procesului de reorganizare se includ, de drept, in reteaua scolara, cu respectarea prevederilor legale in vigoare.(10) Consiliul de administratie al inspectoratului scolar stabileste:a) transferul drepturilor, obligatiilor si al personalului de la unitatea absorbita catre unitatea de invatamant cu personalitate juridica care absoarbe;b) transferul drepturilor, obligatiilor si al personalului unitatilor de invatamant care se contopesc catre nou-infiintata unitate cu personalitate juridica;c) transferul drepturilor, obligatiilor si al personalului unitatii divizate catre unitatea/unitatile de invatamant cu personalitate juridica dobanditoare;d) transferul bazei materiale, cu exceptia terenurilor si a cladirilor aflate in domeniul public local, de la unitatea de invatamant care isi pierde personalitatea juridica catre unitatea dobanditoare.(11) In indeplinirea atributiilor reglementate la alin. (10), inspectoratul scolar va proceda la:a) informarea si indrumarea unitatilor de invatamant care vor intra in reorganizare prin fuziune/divizare in legatura cu etapele care trebuie parcurse de acestea, in vederea transferarii drepturilor, obligatiilor si a personalului catre unitatea dobanditoare;b) asigurarea unui proiect de plan de scolarizare pentru unitatile de invatamant constituite in urma procesului de reorganizare;c) asigurarea incadrarii personalului didactic in unitatea de invatamant care se reorganizeaza si/sau, dupa caz, solutionarea reducerilor de activitate ale acestora, in conformitate cu prevederile Metodologiei-cadru privind mobilitatea personalului didactic de predare din invatamantul preuniversitar, in vigoare, pentru anul scolar 2020-2021;d) emiterea deciziilor de repartizare a personalului didactic transferat de la unitatea care isi pierde personalitatea juridica catre unitatea/unitatile dobanditoare, conform procedurilor stabilite prin Metodologia-cadru privind mobilitatea personalului didactic de predare din invatamantul preuniversitar, in vigoare, pentru anul scolar 2020-2021;e) avizarea statelor de personal ale unitatilor de invatamant dobanditoare, avandu-se in vedere functiile didactice si nedidactice rezultate prin transferul personalului unitatii care isi pierde personalitatea juridica;f) verificarea modului in care unitatea/unitatile de invatamant dobanditoare a/au procedat la incheierea contractelor individuale de munca ale personalului transferat de la unitatea de invatamant care si-a pierdut personalitatea juridica si la inregistrarea acestora in registrul general de evidenta a salariatilor;g) verificarea finalizarii procedurilor de radiere din evidentele autoritatilor fiscale (retragerea CIF-ului) si de casare/returnare a sigiliilor la inspectoratul scolar, de catre unitatile de invatamant care isi pierd personalitatea juridica prin reorganizare;h) verificarea preluarii de catre unitatea/unitatile dobanditoare a arhivei unitatii/unitatilor care isi pierde/pierd personalitatea juridica prin reorganizare;i) desfasurarea oricaror altor operatiuni necesare pentru finalizarea procesului de reorganizare a unitatilor de invatamant.(12) Deciziile/Hotararile inspectoratelor scolare judetene/Inspectoratului Scolar al Municipiului Bucuresti privind operatiunile de la alin. (10) si (11) se comunica unitatilor scolare implicate in procesul de reorganizare in cel mult 10 zile de la comunicarea de catre ARACIP a ordinului de ministru emis la finalizarea operatiunilor specifice procesului de reorganizare, dar nu mai tarziu de 31 august 2020.(13) Procedura de transfer al personalului didactic auxiliar si al personalului nedidactic de la unitatea de invatamant care isi pierde personalitatea juridica la unitatea dobanditoare este urmatoarea: anterior incetarii personalitatii juridice, directorul unitatii de invatamant care se reorganizeaza emite decizia de transfer, ca urmare a reorganizarii, al personalului didactic auxiliar si al personalului nedidactic si dispune incetarea contractului individual de munca al fiecarui salariat, in conformitate cu dispozitiile art. 65 alin. (1) din Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, inregistrand incetarea contractului individual de munca in registrul general de evidenta a salariatilor, in conformitate cu dispozitiile art. 3 alin. (2) lit. k) din Hotararea Guvernului nr. 905/2017 privind registrul general de evidenta a salariatilor; in baza deciziei de transfer, transmisa unitatii la care se realizeaza transferul (unitatea dobanditoare), directorul acesteia emite decizia de angajare pe post a fiecarui salariat transferat si incheie contractul individual de munca, cu cel putin o zi lucratoare anterior inceperii activitatii. Contractul individual de munca se inregistreaza in registrul general de evidenta a salariatilor unitatii dobanditoare, cu respectarea dispozitiilor art. 4 alin. (1) lit. b) din Hotararea Guvernului nr. 905/2017.
SECTIUNEA a 3-aOrganizarea retelei scolare
Articolul 24(1) Organizarea retelei scolare a unitatilor de invatamant preuniversitar de stat si particular se realizeaza prin hotarare a consiliului local sau, dupa caz, a consiliului judetean, cu avizul conform al inspectoratului scolar/Ministerului Educatiei Nationale, dupa caz.(2) Obtinerea avizului conform este obligatorie, lipsa acestuia atragand nulitatea hotararii consiliului local sau, dupa caz, a consiliului judetean prin care este organizata reteaua scolara.(3) Organizarea retelei scolare se realizeaza, in ordine, cu respectarea urmatoarelor etape:a) realizarea proiectului de retea scolara de catre consiliul local/consiliul judetean;b) transmiterea proiectului de retea scolara, insotit de un raport argumentativ privind structura retelei scolare propuse sa functioneze in anul scolar urmator, realizat de catre consiliul local/consiliul judetean, de catre primar/presedintele consiliului judetean, catre inspectoratul scolar/Ministerul Educatiei Nationale, cu solicitarea de emitere a avizului conform, potrivit prevederilor legale;
Admiterea cererii de inscriere la concurs nu putea avea semnificatia unui acord tacit din partea angajatorului pentru incheierea contractului de munca in conditiile vizate de candidat Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti - Decizia civila nr. 227 din data de 4 Februarie 2020