CAPITOLUL VMecanismul de finantare a obligatiilor de serviciu universal
Articolul 14(1) Daca, in urma calcularii de catre furnizorul de serviciu universal a costului net al furnizarii serviciilor din sfera serviciului universal, ANCOM constata ca furnizarea serviciilor din sfera serviciului universal constituie o sarcina injusta pentru furnizorul de serviciu universal, autoritatea de reglementare va decide, la cererea acestuia, compensarea costului net determinat de furnizarea serviciilor pentru care a fost desemnat.(2) Costul net al obligatiilor de serviciu universal se calculeaza ca diferenta dintre costul net suportat de furnizorul de serviciu universal ca urmare a indeplinirii obligatiilor de serviciu universal si costul net al aceluiasi furnizor de servicii postale, in cazul in care si-ar desfasura activitatea fara a avea obligatiile de serviciu universal.(3) Costul net aferent furnizarii serviciilor postale din sfera serviciului universal constituie o sarcina injusta daca nivelul rentabilitatii capitalului mediu angajat inregistrat din furnizarea serviciilor din sfera serviciului universal ca urmare a indeplinirii obligatiilor legale se afla sub valoarea costului mediu ponderat al capitalului stabilit de ANCOM.(4) Calculul costului net va lua in considerare toti factorii relevanti, inclusiv beneficiile intangibile si avantajele comerciale de care furnizorul de servicii postale se bucura ca urmare a desemnarii ca furnizor de serviciu universal, existenta unei marje rezonabile de profit si stimularea eficientei costurilor.(5) Pierderile datorate practicarii unor tarife aferente serviciilor din sfera serviciului universal nefundamentate in functie de costuri nu vor fi compensate, cu exceptia pierderilor aferente urmatoarelor categorii de trimiteri postale:a) trimiteri postale pentru care autoritatea de reglementare a impus furnizorului de serviciu universal, potrivit art. 16 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 13/2013, practicarea unor tarife nefundamentate in functie de costuri;b) cecograme interne si internationale care sunt furnizate cu titlu gratuit;c) alte categorii de trimiteri postale a caror gratuitate sau modalitate de tarifare este prevazuta in acordurile internationale la care Romania este parte sau este stabilita prin hotarare a Guvernului.(6) Determinarea costului net se bazeaza pe urmatoarele:a) elementele serviciilor din sfera serviciului universal care pot fi furnizate doar in pierdere sau in afara conditiilor comerciale normale;b) costuri determinate de anumiti utilizatori sau grupuri de utilizatori carora, avand in vedere costurile de furnizare ale unui anumit serviciu, veniturile generate si tarifele practicate de furnizorul de serviciu universal, nu le poate fi asigurat accesul la serviciile din sfera serviciului universal decat in pierdere sau in alte conditii decat practicile comerciale normale.(7) Furnizorul de serviciu universal calculeaza costul net aferent furnizarii serviciilor din sfera serviciului universal conform unei metodologii stabilite prin decizia presedintelui ANCOM de desemnare a furnizorului de serviciu universal.(8) Cererea prevazuta la alin. (1) se transmite anual, pana la data de 14 august a exercitiului financiar ulterior celui pentru care se solicita compensarea, impreuna cu situatia privind costurile, veniturile si capitalul angajat aferente furnizarii serviciilor din sfera serviciului universal, in conditiile stabilite de ANCOM.(9) ANCOM decide cu privire la compensarea costului net si, daca este cazul, cu privire la suma ce urmeaza a fi compensata pentru fiecare furnizor de serviciu universal, in termen de 160 de zile de la primirea unei cereri de compensare a costului net corecte si complete, in conditiile prezentului articol .(10) In cazul in care furnizorul de serviciu universal nu transmite toate documentele si informatiile in conditiile prevazute la alin. (8), ANCOM informeaza furnizorul de serviciu universal cu privire la acest aspect, termenul prevazut la alin. (9) fiind suspendat de la data comunicarii solicitarii de completare catre furnizorul de serviciu universal pana la data primirii acestor completari de catre ANCOM.(11) Furnizorul de serviciu universal are obligatia de a raspunde solicitarii de completare prevazute la alin. (10) in termen de maximum 5 zile de la data comunicarii acesteia.(12) In cazul desemnarii furnizorului de serviciu universal la cerere, suma maxima ce poate fi compensata va fi stabilita ca minimul dintre valoarea costului net ce ar putea fi compensat pana la atingerea nivelului rezonabil al rentabilitatii capitalului angajat (CMPC) inregistrat din furnizarea serviciilor din sfera serviciului universal, suma solicitata de furnizorul de serviciu universal prin cererea de compensare si suma prezentata in propunerea financiara care a insotit cererea de desemnare ca furnizor de serviciu universal.13) In cazul desemnarii furnizorului de serviciu universal din oficiu, suma maxima ce poate fi compensata va fi stabilita ca minimul dintre valoarea costului net ce ar putea fi compensat pana la atingerea nivelului rezonabil al rentabilitatii capitalului angajat (CMPC) inregistrat din furnizarea serviciilor din sfera serviciului universal si suma solicitata de furnizorul de serviciu universal prin cererea de compensare.
Articolul 15(1) Compensarea costului net al furnizarii serviciilor din sfera serviciului universal se realizeaza din sursele si in conditiile stabilite de prevederile art. 23 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 13/2013, cu respectarea procedurii si termenelor stabilite de aceste dispozitii.(2) In cazul in care vor fi desemnati doi sau mai multi furnizori de serviciu universal, necesarul total de finantare a serviciului universal se stabileste anual prin insumarea valorilor ce urmeaza a fi compensate pentru toti furnizorii de serviciu universal, calculate conform dispozitiilor prezentei decizii.(3) Persoanele obligate la plata contributiei prevazute la art. 23 alin. (6) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 13/2013 sunt cele care au avut calitatea de furnizor de servicii postale in cursul anului pentru care se datoreaza contributia, calitate care subzista si la data stabilirii acesteia.(4) In vederea determinarii cuantumului contributiilor individuale, ANCOM va utiliza informatiile din anexa nr. 2 "Date financiare corespunzatoare activitatii furnizorului de servicii postale" depusa de fiecare furnizor conform prevederilor Deciziei presedintelui Autoritatii Nationale pentru Administrare si Reglementare in Comunicatii nr. 314/2017 privind raportarea unor date statistice de catre furnizorii de servicii postale.(5) In situatia in care furnizorii prevazuti la alin. (3) nu transmit informatiile prevazute la alin. (4), la determinarea cuantumului contributiilor individuale se va lua in calcul intreaga cifra de afaceri a acestora inregistrata in cursul anului pentru care se datoreaza contributia.(6) In cazul furnizorilor carora le-a incetat calitatea ca urmare a fuziunii, contributia va fi stabilita in sarcina societatilor absorbante sau nou-constituite, dupa caz.(7) In situatia desemnarii mai multor furnizori de serviciu universal, cuantumul contributiei pe care este obligat sa o plateasca fiecare furnizor de serviciu universal este calculat ca fiind diferenta pozitiva dintre contravaloarea contributiei care ii revine fiecaruia in conformitate cu prevederile art. 23 alin. (6) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 13/2013 si contravaloarea sumei care urmeaza sa fie compensata acestuia potrivit art. 14, aferenta aceleiasi perioade . Daca valoarea sumei care urmeaza sa fie compensata este mai mare decat sau cel putin egala cu valoarea contributiei care ii revine furnizorului de serviciu universal in conformitate cu prevederile art. 23 alin. (6) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 13/2013, contravaloarea sumei care urmeaza a fi compensata va fi diminuata cu valoarea contributiei datorate de furnizorul de serviciu universal.
CAPITOLUL VIDispozitii speciale
Articolul 16Calitatea de furnizor de serviciu universal poate fi retrasa, prin decizie a presedintelui ANCOM, daca furnizorului de serviciu universal i s-a retras sau suspendat dreptul de a furniza servicii postale incluse in sfera serviciului universal in conditiile prevazute de autorizatia generala.
Articolul 17
Transmitere fictiva a partilor sociale in scopul sustragerii de la urmarirea penala Pronuntaţă de: R O M A N I A INALTA CURTE DE CASATIE SI JUSTITIE Sectia Penala Decizia nr. 433/RC/2021
Daunele morale in litigiile de munca. Salariatul trebuie sa faca dovada unor consecinte negative pe plan social si psihic, argumentarea acestora nefiind suficienta. Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti - Decizia civila nr. 255/2014 din 07.03.2014
Accesul, fara drept, la un sistem informatic prin incalcarea masurilor de securitate. Falsificarea instrumentelor de plata electronica. Punerea in cir Pronuntaţă de: I.C.C.J., sectia penala, decizia nr. 5288 din 15 septembrie 2006
Masuri de siguranta. Expulzarea Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie - Sectia penala, decizia nr. 2764 din 11 septembrie 2012
Accesul, fara drept, la un sistem informatic prin incalcarea masurilor de securitate Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie , sectia penala, decizia nr. 5288 din 15 septembrie 2006
Accesul, fara drept, la un sistem informatic prin incalcarea masurilor de securitate. Falsificarea instrumentelor de plata electronica. Punerea in cir Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie , sectia penala, decizia nr. 5288 din 15 septembrie 2006
Criminalitatea fara violenta � fraudele informatice Sursa: Inspectoratul General al Politiei si DIICOT