din anul 2007, atuul tau de DREPT!
2846 de useri online



Prima pagină » Legislaţie » Legislatie pentru desfasurarea activitatilor profesionale. Statute » Legea 80/1995, Actualizata 2020, privind statutul cadrelor militare

Legea 80/1995, Actualizata 2020, privind statutul cadrelor militare

  Publicat: 29 Dec 2019       80482 citiri        Secţiunea: Legislatie pentru desfasurarea activitatilor profesionale. Statute  


LEGEA nr. 80/1995 privind statutul cadrelor militare, Actualizata 2020

Actualizata prin:
- Legea 101/2019 pentru modificarea si completarea Legii nr. 80/1995 privind statutul cadrelor militare


Act procedural in care procurorul sau organul de urmarire penala consemneaza o dispozitie asupra unor acte sau masuri de urmarire penala.
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Ca si componenta a structurii organizatorice, totalitate a posturilor care au aceleasi caracteristici principale referitoare la obiective, sarcini, autoritate si responsabilitate.
Act adoptat de organele de stat,
Legatura politica si juridica permanenta dintre persoana fizica si stat,
Ca si componenta a structurii organizatorice, totalitate a posturilor care au aceleasi caracteristici principale referitoare la obiective, sarcini, autoritate si responsabilitate.
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Act adoptat de organele de stat,
Act procedural in care procurorul sau organul de urmarire penala consemneaza o dispozitie asupra unor acte sau masuri de urmarire penala.
Una din conditiile pentru a fi parte in procesul civil sau pentru exercitarea actiunii civile,
Totalitatea atributelor si calitatilor prin care o presoana este individualizata in societate si familie, din punct de vedere al normelor de drept; stare juridica a persoanei.
Prevazuta in cap. IV, t. III, art. 64, C. pen., partea generala,
Persoana pusa sub interdictie judecatoreasca sau careia i s-a aplicat pedeapsa complementara a interzicerii unor drepturi prevazuta de legea penala.
Una din institutiile fundamentale ale dreptului penal, alaturi de institutia infractiunii si a pedepsei, reglementata in diferite dispozitii din Codul penal (ex. infractiunea este singurul temei al raspunderii penale, cap. I, t. II, C. pen., partea generala etc).

B. Ofiteri:

a) ofiteri cu grade inferioare:

- sublocotenent, respectiv aspirant, pentru cei din arma marina;

- locotenent;

- capitan;

b) ofiteri cu grade superioare:

- maior, respectiv locotenent-comandor, pentru cei din arma aviatie si arma marina;

- locotenent-colonel, respectiv capitan-comandor, pentru cei din arma aviatie si arma marina;

- colonel, respectiv comandor, pentru cei din arma aviatie si arma marina;

c) generali si amirali:

- general de brigada - cu o stea, respectiv general de flotila aeriana - cu o stea, pentru cei din arma aviatie si contraamiral de flotila - cu o stea, pentru cei din arma marina;

- general-maior - cu doua stele, respectiv contra-amiral - cu doua stele, pentru cei din arma marina;

- general-locotenent - cu trei stele, respectiv viceamiral - cu trei stele, pentru cei din arma marina;

- general - cu patru stele, respectiv amiral - cu patru stele, pentru cei din arma marina.

(Din 30-iul-2001 Art. 2, alin. (2) din capitolul I completat de Art. I, punctul 1. din Ordonanta urgenta 90/2001)

(3) In afara acestor grade, pentru merite militare exceptionale, in timp de razboi, Presedintele Romaniei poate acorda generalilor/amiralilor - cu patru stele - gradul de maresal, care este cel mai inalt grad militar.

(Din 16-mai-2019 Art. 2, alin. (3) din capitolul I modificat de Art. I, punctul 3. din Legea 101/2019)

Articolul 3

(1) Gradul militar este un drept al titularului si reprezinta recunoasterea in plan social a calitatii de cadru militar.

(2) Gradul de ofiter, maistru militar si subofiter nu se poate pierde decat in cazurile si in conditiile prevazute de lege.

Articolul 4

(Din 28-iun-2018 Art. 4 din capitolul I a se vedea referinte de aplicare din Decizia 10/2018)

(1) Cadrele militare se pot afla in una dintre urmatoarele situatii:

a) in activitate, cand ocupa o functie militara. Calitatea de cadru militar in activitate se mentine si pe timpul cat acestea sunt eliberate din functii pentru a urma diferite forme de pregatire in interesul serviciului, sunt suspendate din functii, precum si atunci cand sunt puse la dispozitie: in vederea incadrarii sau trecerii in rezerva ori in retragere; pentru cazurile de boala stabilite prin hotarare a Guvernului; pe timpul cat sunt in captivitate.

Pot fi ofiteri, maistri militari sau subofiteri in activitate persoanele care au cetatenie romana si domiciliul in tara;

(Din 16-mai-2019 Art. 4, alin. (1) , litera A. din capitolul I modificat de Art. I, punctul 4. din Legea 101/2019)

b) in rezerva, cand nu ocupa o functie militara, dar intrunesc conditiile prevazute de lege pentru a fi chemate sa indeplineasca serviciul militar ca rezervisti concentrati sau mobilizati, iar la nevoie, in calitate de cadre militare in activitate;

c) in retragere, cand, potrivit legii, nu mai pot fi chemate pentru indeplinirea serviciului militar.

Articolul 5

(Din 28-iun-2018 Art. 5 din capitolul I a se vedea referinte de aplicare din Decizia 10/2018)

(1) Ofiterii, maistrii militari si subofiterii in activitate sunt militari profesionisti. Profesia de cadru militar este menita sa asigure functionarea, perfectionarea si conducerea organismului militar in timp de pace si de razboi.

(Din 16-mai-2019 Art. 5, alin. (1) din capitolul I modificat de Art. I, punctul 5. din Legea 101/2019)

(2) Accesul in profesie, precum si evolutia ulterioara pe treptele ierarhiei militare au la baza principiile si normele cuprinse in prezenta lege. In aplicarea acestora, pentru cadrele militare ale Ministerului Apararii Nationale se elaboreaza Ghidul carierei militare, aprobat prin hotarare a Guvernului.

(Din 30-iul-2001 Art. 5, alin. (1) din capitolul I completat de Art. I, punctul 2. din Ordonanta urgenta 90/2001)

Articolul 6

(Din 28-iun-2018 Art. 6 din capitolul I a se vedea referinte de aplicare din Decizia 10/2018)

(1) In exercitarea atributiilor ce le revin potrivit legii si prevederilor regulamentelor militare, ofiterii, maistrii militari si subofiterii sunt investiti cu exercitiul autoritatii publice, bucurandu-se de protectie potrivit legii penale.

(2) Cadrele militare prevazute la art. 2 alin. 2 paragraful C lit. c) si alin. 21 paragraful B lit. c) au rangul de demnitari ai statului roman in exercitarea functiilor prevazute cu grad de general/similar, fara a beneficia de drepturi suplimentare conferite de aceasta calitate .

(Din 29-apr-2011 Art. 6, alin. (1) din capitolul I completat de Art. I, punctul 1. din Legea 53/2011)

CAPITOLUL II: Indatoririle si drepturile cadrelor militare

Articolul 7

(1) Indatoririle, drepturile si libertatile cadrelor militare sunt cele stabilite de Constitutia Romaniei, de legile tarii si de prezentul statut .

(2) Profesia de ofiter, maistru militar sau subofiter in activitate incumba indatoriri suplimentare, precum si interzicerea ori restrangerea exercitarii unor drepturi si libertati, potrivit legii.

Sectiunea 1: Indatoriri

Articolul 8

(1) Cadrele militare au urmatoarele indatoriri principale:

a) sa fie loiale si devotate statului roman si fortelor sale armate, sa lupte pentru apararea Romaniei, la nevoie pana la sacrificiul vietii, sa respecte si sa apere valorile democratiei constitutionale;

b) sa respecte juramantul militar si prevederile regulamentelor militare, sa execute intocmai si la timp ordinele comandantilor si ale sefilor, fiind responsabile de modul in care indeplinesc misiunile ce le sunt incredintate. Cadrelor militare nu li se poate ordona si le este interzis sa execute acte contrare legii, obiceiurilor razboiului si conventiilor internationale la care Romania este parte; neexecutarea ordinelor in aceste conditii nu atrage raspunderea penala si civila a subordonatilor;

c) sa pretuiasca onoarea si gloria de lupta ale fortelor armate ale Romaniei, ale armei si unitatii din care fac parte, precum si demnitatea gradului si a uniformei militare pe care le poarta;





Afişează Legea 80/1995, Actualizata 2020, privind statutul cadrelor militare pe o singură pagină



Citeşte mai multe despre:    Legea 80/1995    Legea 80/1995 actualizata    Legea 80/1995 actualizata 2020    Legea 101/2019

Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Jurisprudenţă

Decizia CCR nr. 323/2019 referitoare la admiterea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 15 alin. 2 din Legea nr. 80/1995
Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei

Decizia CCR nr. 71/2019 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a unor dispozitii din Statutul cadrelor militare
Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei

Anulare act administrativ. Ordin privind sanctiunea trecerii in rezerva
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Craiova, Sentinta nr. 65 din 25.02.2008

Contestatie privind pierderea gradului militar
Pronuntaţă de: Tribunalul Ialomita - Sectia Civila, Sentinta civila nr. 1219F din 15.05.2012

Ordin trecere in rezerva. Lipsa caracteristicilor specifice unui act de comandament militar. Posibilitatea cenzurarii legalitatii lui pe calea contenc
Pronuntaţă de: Decizia nr. 532 din 15 februarie 2006, Inalta Curte de Casatie si Justitie , Sectia de contencios administrativ si fiscal



Articole Juridice

Neconstitutionalitatea reglementarii cadrului legal cu privire la recompensele si sanctiunile aplicate cadrelor militare prin acte administrative
Sursa: Irina Maria Diculescu