din anul 2007, atuul tau de DREPT!
1944 de useri online



Prima pagină » Legislaţie » Legislatie pentru desfasurarea activitatilor profesionale. Statute » Legea 80/1995, Actualizata 2020, privind statutul cadrelor militare

Legea 80/1995, Actualizata 2020, privind statutul cadrelor militare

  Publicat: 29 Dec 2019       80498 citiri        Secţiunea: Legislatie pentru desfasurarea activitatilor profesionale. Statute  


LEGEA nr. 80/1995 privind statutul cadrelor militare, Actualizata 2020

Actualizata prin:
- Legea 101/2019 pentru modificarea si completarea Legii nr. 80/1995 privind statutul cadrelor militare


Totalitate a actiunilor: primire, pastrare, evidenta, manuire, eliberare, care compun activitatea de administrare,
Ca si componenta a structurii organizatorice, totalitate a posturilor care au aceleasi caracteristici principale referitoare la obiective, sarcini, autoritate si responsabilitate.
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
Plata efectuata din eroare de catre o persoana pentru o datorie inexistenta sau de care nu era tinuta sa raspunda, avand ca urmare obligatia beneficiarului de a restitui cee ce a primit in mod necuvenit.
Plata efectuata din eroare de catre o persoana pentru o datorie inexistenta sau de care nu era tinuta sa raspunda, avand ca urmare obligatia beneficiarului de a restitui cee ce a primit in mod necuvenit.
Distanta dintre rude, masurata prin numarul nasterilor intervenite intre rudele in linie dreapta (tatal si fiul sunt rude de gradul I, bunicul si nepotul - de gradul II etc.)
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Ca si componenta a structurii organizatorice, totalitate a posturilor care au aceleasi caracteristici principale referitoare la obiective, sarcini, autoritate si responsabilitate.
1. Din punctul de vedere al drepului civil, dreptul de dispozitie este alcatuit din dreptul de dispozitie materiala si dreptul de dispizitie juridica.
Orice forma de educatie care pregateste calificarea pentru o anumita profesie, sau pentru un anumit loc de munca, competentele necesare exercitarii profesiei respective sau ocuparii unui loc de munca adecvat acesteia.
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Interval de timp in care un angajat este scutit conform legii sa lucreze si sa vina la lucru in cadrul unitatii cu care aceasta are incheiat un contract de munca.
Orice forma de educatie care pregateste calificarea pentru o anumita profesie, sau pentru un anumit loc de munca, competentele necesare exercitarii profesiei respective sau ocuparii unui loc de munca adecvat acesteia.
Interval de timp in care un angajat este scutit conform legii sa lucreze si sa vina la lucru in cadrul unitatii cu care aceasta are incheiat un contract de munca.
Interval de timp in care un angajat este scutit conform legii sa lucreze si sa vina la lucru in cadrul unitatii cu care aceasta are incheiat un contract de munca.
Stare a unei persoane de a fi lipsita de capacitate juridica. Nepricepere, nepregatire, lipsa de aptitudini pentru indeplinirea unei activitati,functii, meserii, profesii sau ocupatii.
Interval de timp in care un angajat este scutit conform legii sa lucreze si sa vina la lucru in cadrul unitatii cu care aceasta are incheiat un contract de munca.
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Totalitatea activitatilor desfasurate, in regim de putere publica,
Act procedural in care procurorul sau organul de urmarire penala consemneaza o dispozitie asupra unor acte sau masuri de urmarire penala.
Relatie sociala care ia nastere in legatura cu insusirea de catre oameni a buburilor materiale, in primul rand a mijloacelor de productie.
Operatiune prin care se sting fara plata in numerar, unele datorii reciproce intre doua sau mai multe persoane fizice sau juridice, ramanand sa se achite eventualele diferente de sume, nu in bani, ci prin simpla lor inregistrare.
In cadrul unui contract de inchiriere a suprafetelor locative,
Relatie sociala care ia nastere in legatura cu insusirea de catre oameni a buburilor materiale, in primul rand a mijloacelor de productie.
1. Grup comstituit de catre o autoritate cu scopul desfasurarii, coordonarii, supravegherii, controlului unei activitati din diferite domenii ale vietii sociale

(2) Pentru alte cazuri, temeinic motivate, cadrele militare in activitate au dreptul la concedii fara plata, pe durata determinata, de cel mult un an.

(3) Concediile fara plata prevazute la alin. 1 si 2 se aproba de catre ministrul apararii nationale sau de catre comandantii stabiliti de acesta.

(4) Ministrul apararii nationale poate prelungi durata concediilor fara plata prevazute la alin. 1 si 2 cu cel mult un an.

(41) In Ministerul Afacerilor Interne, prelungirea concediilor fara plata prevazute la alin. 1 si 2 se aproba potrivit competentelor de gestiune a resurselor umane.

(Din 16-mai-2019 Art. 14^1, alin. (4) din capitolul II, sectiunea 2 completat de Art. I, punctul 10. din Legea 101/2019)

(5) In perioada concediului fara plata, acordat potrivit prevederilor alin. 1 sau 2, cadrele militare sunt suspendate din functie si nu beneficiaza de niciun drept din partea Ministerului Apararii Nationale, cu exceptia celui privind folosirea locuintei de serviciu, in cazul cand se dispune de aceasta.

(6) Perioada concediului fara plata nu constituie vechime in serviciu pentru stabilirea pensiei, vechime in activitate pentru acordarea Semnului onorific in Serviciul Patriei si/sau pentru acordarea gradatiei urmatoare in conditiile legii.

(7) In situatia prevazuta la alin. 1 lit. a) , la stabilirea stagiului in gradul pe care il au cadrele militare se ia in calcul o perioada egala cu trei patrimi din durata concediului fara plata .

(Din 16-mai-2019 Art. 14^1, alin. (7) din capitolul II, sectiunea 2 modificat de Art. I, punctul 11. din Legea 101/2019)

(Din 16-mai-2019 Art. 14^1, alin. (7) din capitolul II, sectiunea 2 a se vedea referinte de aplicare din Art. II din Legea 101/2019)

(8) In situatia prevazuta la alin. 1 lit. b) , la stabilirea stagiului in gradul pe care il au cadrele militare se ia in calcul intreaga durata a concediului fara plata .

(81) In situatia prevazuta la alin. 2, durata concediului fara plata nu se ia in calcul la stabilirea stagiului in grad .

(Din 16-mai-2019 Art. 14^1, alin. (8) din capitolul II, sectiunea 2 completat de Art. I, punctul 12. din Legea 101/2019)

(Din 16-mai-2019 Art. 14^1, alin. (8^1) din capitolul II, sectiunea 2 a se vedea referinte de aplicare din Art. II din Legea 101/2019)

(9) La incetarea concediului fara plata, institutia are obligatia de a numi cadrul militar pe o functie vacanta sau sa il puna la dispozitie in vederea incadrarii.

(Din 29-apr-2011 Art. 14 din capitolul II, sectiunea 2 completat de Art. I, punctul 4. din Legea 53/2011)

Articolul 142

(1) In timp de pace, cadrele militare in activitate confirmate in serviciul medical pot beneficia, pe langa drepturile prevazute la art. 141, de concedii fara plata, pe o durata de cel mult 4 ani, pentru formare profesionala .

(2) La incetarea concediului fara plata acordat potrivit alin. 1, institutia are obligatia de a reincadra cadrul militar, din oficiu, pe functia de pe care a fost suspendat, prin rezervarea acesteia, cu exceptia situatiei in care unitatea este supusa procesului de reorganizare sau restructurare, iar postul se desfiinteaza.

Articolul 143

(1) Cadrele militare in activitate au dreptul, anual, la un concediu pentru formare profesionala, platit, de pana la 15 zile lucratoare, cu aprobarea comandantului unitatii militare, in conditiile stabilite prin ordin al ministrului apararii nationale.

(2) Durata concediului pentru formare profesionala nu poate fi dedusa din durata concediului de odihna anual si este asimilata unei perioade de munca efectiva in ceea ce priveste drepturile cuvenite personalului militar.

Articolul 144

Cadrele militare in activitate, din cadrul Ministerului Apararii Nationale, pe timpul cat se afla in concediu de odihna, concediu paternal, incapacitate temporara de munca si in permisie beneficiaza de solda de functie, solda de grad, gradatii si, dupa caz, solda de comanda, indemnizatiile, compensatiile, sporurile, primele, majorarile si alte drepturi salariale cu caracter permanent cuvenite pentru perioada respectiva.

(Din 16-mai-2019 Art. 14^1 din capitolul II, sectiunea 2 completat de Art. I, punctul 13. din Legea 101/2019)

Articolul 15

(1) Femeile, cadre militare in activitate, au dreptul la concediu de maternitate si beneficiaza de pauze pentru alimentarea si ingrijirea copilului, precum si de alte drepturi prevazute de lege pentru femeile salariate din administratia publica.

(2)

(Din 19-iul-2019 Art. 15, alin. (2) din capitolul II, sectiunea 2 a fost atacat de (exceptie admisa) Decizia 323/2019)

[Art. 15, alin. (2) din capitolul II, sectiunea 2 a fost abrogat la 02-sep-2019 de Actul din Decizia 323/2019]

(3) La stabilirea stagiului in gradul pe care il au cadrele militare se ia in calcul intreaga durata a concediului prevazut la alin. 2.

(Din 16-mai-2019 Art. 15, alin. (2) din capitolul II, sectiunea 2 completat de Art. I, punctul 15. din Legea 101/2019)

Articolul 16

(1) Cadrele militare in activitate care urmeaza cursurile de zi ale institutiilor de invatamant superior beneficiaza, in locul concediilor de odihna, de vacante, conform programelor de invatamant ale institutiilor respective si ordinului ministrului apararii nationale.

Articolul 17

(1) Pentru rezolvarea unor situatii personale sau familiale deosebite, cadrelor militare in activitate, precum si celor in rezerva, pe timpul cat sunt concentrate sau mobilizate in unitati militare, li se pot acorda permisii.

(2) Durata permisiilor si comandantii care au dreptul sa le aprobe se stabilesc prin regulamentele militare.

Articolul 18

(1) Timpul acordat pentru permisii, scutiri si concedii medicale nu se scade din durata concediului anual de odihna sau a concediului de odihna suplimentar.

Articolul 19

(1) La declararea starii de razboi sau a mobilizarii, precum si in situatii deosebite stabilite de ministrul apararii nationale, concediile de odihna, fara plata, paternal, de acomodare, pentru cresterea copilului, de studii, vacantele si permisiile se suspenda, cadrele militare in activitate fiind obligate sa se prezinte la unitatile militare de care apartin, in cel mai scurt timp posibil.

(Din 16-mai-2019 Art. 19, alin. (1) din capitolul II, sectiunea 2 modificat de Art. I, punctul 16. din Legea 101/2019)

(2) Pe timpul cat dureaza starile de razboi sau de mobilizare, cadrelor militare in activitate si celor in rezerva, concentrate sau mobilizate, li se pot acorda permisii si concedii potrivit ordinului ministrului apararii nationale.

Articolul 20

[Art. 20 din capitolul II, sectiunea 2 a fost abrogat la 12-mar-2004 de Art. I, punctul 2. din Ordonanta urgenta 4/2004]

Articolul 201

(1) Cadrele militare in activitate numite in prima functie, mutate in interesul serviciului, detasate si/sau imputernicite intr-o alta garnizoana decat cea in care isi au domiciliul si care nu detin locuinta proprietate personala in acea garnizoana, nici ei si nici sotiile sau sotii acestora, in situatia in care nu li se poate asigura spatiu de locuit corespunzator, au dreptul la o compensatie lunara pentru chirie de pana la 50% din solda lunara.

(Din 16-mai-2019 Art. 20^1, alin. (1) din capitolul II, sectiunea 2 modificat de Art. I, punctul 17. din Legea 101/2019)

(2) Cadrele militare in activitate numite in prima functie, mutate in interesul serviciului, detasate si/sau imputernicite intr-o garnizoana in care isi au domiciliul, dar care nu detin locuinta proprietate personala, nici ei si nici sotiile sau sotii acestora, in situatia in care nu li se poate asigura spatiu de locuit corespunzator, pot beneficia, in cazuri justificate, pe baza rezultatelor anchetei sociale efectuate de o comisie constituita prin ordin al ministrului apararii nationale, de compensatia lunara pentru chirie, prevazuta la alin. 1, la propunerea comandantilor sau a sefilor cadrelor militare respective.

(Din 16-mai-2019 Art. 20^1, alin. (2) din capitolul II, sectiunea 2 modificat de Art. I, punctul 17. din Legea 101/2019)





Afişează Legea 80/1995, Actualizata 2020, privind statutul cadrelor militare pe o singură pagină



Citeşte mai multe despre:    Legea 80/1995    Legea 80/1995 actualizata    Legea 80/1995 actualizata 2020    Legea 101/2019

Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Jurisprudenţă

Decizia CCR nr. 323/2019 referitoare la admiterea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 15 alin. 2 din Legea nr. 80/1995
Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei

Decizia CCR nr. 71/2019 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a unor dispozitii din Statutul cadrelor militare
Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei

Anulare act administrativ. Ordin privind sanctiunea trecerii in rezerva
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Craiova, Sentinta nr. 65 din 25.02.2008

Contestatie privind pierderea gradului militar
Pronuntaţă de: Tribunalul Ialomita - Sectia Civila, Sentinta civila nr. 1219F din 15.05.2012

Ordin trecere in rezerva. Lipsa caracteristicilor specifice unui act de comandament militar. Posibilitatea cenzurarii legalitatii lui pe calea contenc
Pronuntaţă de: Decizia nr. 532 din 15 februarie 2006, Inalta Curte de Casatie si Justitie , Sectia de contencios administrativ si fiscal



Articole Juridice

Neconstitutionalitatea reglementarii cadrului legal cu privire la recompensele si sanctiunile aplicate cadrelor militare prin acte administrative
Sursa: Irina Maria Diculescu