din anul 2007, atuul tau de DREPT!
1812 de useri online



Prima pagină » Legislaţie » Legislatie pentru desfasurarea activitatilor profesionale. Statute » Legea 80/1995, Actualizata 2020, privind statutul cadrelor militare

Legea 80/1995, Actualizata 2020, privind statutul cadrelor militare

  Publicat: 29 Dec 2019       80503 citiri        Secţiunea: Legislatie pentru desfasurarea activitatilor profesionale. Statute  


LEGEA nr. 80/1995 privind statutul cadrelor militare, Actualizata 2020

Actualizata prin:
- Legea 101/2019 pentru modificarea si completarea Legii nr. 80/1995 privind statutul cadrelor militare


Prevazuta in cap. IV, t. III, art. 64, C. pen., partea generala,
Candidat - persoana care participa la alegeri in urma propunerilor inaintate de competitori electorali sau in nume propriu pentru a obtine un mandat de deputat sau de senator,
Totalitatea activitatilor desfasurate, in regim de putere publica,
Reprezinta incetarea voluntara si colectiva a lucrului de catre salariati.
Termen folosit in t. VIII, art. 145, C. pen., partea generala, prin el intelegandu-se tot ce priveste autoritatile publice,
Termen folosit in t. VIII, art. 145, C. pen., partea generala, prin el intelegandu-se tot ce priveste autoritatile publice,
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
1. Persoana fizica membra a unei societati comerciale care, pe baza unui contract, convine sa contribuie cu bunuri,
Concept utilizate de stiintele comportamentale (psihologie, sociologie, psihologie judiciara), prin el intelegandu-se ansamblul actelor, reactiilor (glandulare, motorii, afective, verbale) prin care o persoana raspunde intr-o imprejurare data la solicitarile mediului inconjurator.
1. Atributie exclusiva acordata unei persoane, unei functii sau unui organ.
Ansamblul atributiilor stabilite de lege, care confera autoritatilor si institutiilor administratiei publice drepturi si obligatii de a desfasura,
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.

La trecerea in rezerva sau direct in retragere, cadrelor militare care au cel putin 20 de ani de serviciu militar si s-au distins prin activitatea desfasurata, precum si celor care au adus patriei servicii deosebite, chiar daca nu au o vechime de 20 de ani de serviciu militar, li se poate acorda dreptul de a purta uniforma militara.

Criteriile de acordare si de retragere a acestui drept, precum si situatiile in care cadrele militare prevazute la alin. 1 pot purta uniforma militara se stabilesc prin regulamente militare.

(Din 29-apr-2011 Art. 27 din capitolul II, sectiunea 2 modificat de Art. I, punctul 7. din Legea 53/2011)

Sectiunea 3: Interzicerea sau restrangerea exercitiului unor drepturi si libertati

Articolul 28

(1) Cadrelor militare in activitate le este interzisa exercitarea urmatoarelor drepturi:

a) sa faca parte din partide, formatiuni sau organizatii politice ori sa desfasoare propaganda prin orice mijloace sau alte activitati in favoarea acestora ori a unui candidat independent pentru functii publice;

b) sa candideze pentru a fi alese in administratia publica locala, in Parlamentul Romaniei si in Parlamentul European, precum si in functia de Presedinte al Romaniei;

(Din 16-mai-2019 Art. 28, alin. (1) , litera B. din capitolul II, sectiunea 3 modificat de Art. I, punctul 21. din Legea 101/2019)

c) sa declare sau sa participe la greva.

Articolul 29

(1) Cadrelor militare in activitate le este restransa exercitarea unor drepturi si libertati, astfel:

a) exprimarea in public a opiniilor politice nu este permisa;

(Din 16-mai-2019 Art. 29, alin. (1) , litera A. din capitolul II, sectiunea 3 modificat de Art. I, punctul 22. din Legea 101/2019)

b) exprimarea in public a unor opinii contrare intereselor Romaniei si fortelor armate nu este permisa;

c) prezentarea, in public, de informatii cu caracter militar de catre cadrele militare nu este permisa, cu exceptia celor care au atributii in acest sens, potrivit normelor stabilite prin ordin al ministrului apararii nationale;

(Din 16-mai-2019 Art. 29, alin. (1) , litera C. din capitolul II, sectiunea 3 modificat de Art. I, punctul 22. din Legea 101/2019)

d) aderarea la culte religioase este libera, mai putin la cele care, potrivit legii, contravin normelor de pastrare a ordinii publice, precum si la cele care incalca bunele moravuri sau afecteaza exercitarea profesiei;

e) constituirea in diferite forme de asociere cu caracter profesional, tehnico-stiintific, cultural, sportiv-recreativ sau caritabil, cu exceptia celor sindicale ori care contravin comenzii unice, ordinii si disciplinei specifice institutiei armatei, este permisa in conditiile stabilite prin regulamentele militare.

(Din 23-iul-2002 Art. 29, alin. (1) , litera E. din capitolul II, sectiunea 3 modificat de Art. 1, punctul 1. din Legea 478/2002)

f) [textul din Art. 29, alin. (1) , litera F. din capitolul II, sectiunea 3 a fost abrogat la 08-apr-2007 de Art. 1, punctul 1. din Legea 81/2007]

g) participarea la mitinguri, demonstratii, procesiuni sau intruniri cu caracter politic ori sindical este interzisa, cu exceptia activitatilor la care se participa in misiune;

h) cadrele militare in activitate se pot deplasa in strainatate in conditiile ce se stabilesc prin ordin al ministrului apararii nationale.

Articolul 30

(1) Ofiterii, maistrii militari si subofiterii in activitate au obligatia de a nu efectua activitati care contravin demnitatii, prestigiului si normelor de comportare ce decurg din calitatea lor de cadre militare.

(2) Cadrelor militare in activitate le este interzis:

a) sa indeplineasca alte functii decat cele in care sunt incadrate, cu exceptia cumulului prevazut de lege, in conditiile stabilite prin ordin al ministrului apararii nationale;

b) sa fie asociat unic ori sa participe direct la administrarea sau conducerea unor organizatii ori societati comerciale, cu exceptia celor numite in consiliile de administratie ale regiilor autonome si societatilor comerciale din subordinea, coordonarea sau sub autoritatea Ministerului Apararii Nationale si ale filialelor acestora, din cadrul industriei de aparare sau in legatura cu aceasta.

(Din 16-mai-2019 Art. 30, alin. (2) , litera B. din capitolul II, sectiunea 3 modificat de Art. I, punctul 23. din Legea 101/2019)

Articolul 31

(1) Ofiterii, maistrii militari si subofiterii in rezerva, pe timpul cat sunt concentrati sau mobilizati in unitati militare, pot ramane membri ai partidelor, formatiunilor sau organizatiilor politice, precum si ai sindicatelor din care fac parte, dar le este interzisa desfasurarea oricaror activitati cu caracter politic sau sindical, in unitati militare.

Sectiunea 4: Disciplina militara

(Din 16-mai-2019 capitolul II, sectiunea 4 modificat de Art. I, punctul 24. din Legea 101/2019)

Articolul 32

(1) Disciplina militara constituie unul dintre factorii determinanti ai capacitatii operationale a fortelor armate si se bazeaza atat pe acceptarea constienta a normelor de comportament stabilite, cat si pe acordarea recompenselor si aplicarea sanctiunilor disciplinare.

(2) Disciplina militara asigura respectarea de catre militari a normelor legale, a ordinelor comandantilor/sefilor date cu respectarea normelor de drept, regulilor de angajare ori obiceiurilor razboiului, pentru mentinerea capacitatii operationale a unitatii, indeplinirea misiunilor specifice si buna desfasurare a activitatilor din armata.

(3) Comandantul/Seful dispune de prerogativa disciplinara, avand competenta de a acorda recompense si de a aplica sanctiuni disciplinare cadrelor militare, potrivit prezentei legi.

(Din 16-mai-2019 Art. 32 din capitolul II, sectiunea 4 modificat de Art. I, punctul 25. din Legea 101/2019)

Articolul 33

(1) Cadrelor militare li se pot acorda urmatoarele recompense:

a) inaintarea in gradul urmator, in mod exceptional, in conditiile prevazute la art. 64;

b) inaintarea in gradul urmator, inainte de termen, in conditiile prevazute la art. 63;

c) conferirea de decoratii si titluri de onoare;

d) conferirea de medalii, ordine si semne onorifice;

e) alte recompense morale, financiare sau materiale, in conditii stabilite prin ordin al conducatorului institutiei militare; recompensele financiare se acorda in conditiile prevazute de lege pentru premierea personalului platit din fonduri publice.

(Din 16-mai-2019 Art. 33 din capitolul II, sectiunea 4 modificat de Art. I, punctul 25. din Legea 101/2019)

(Din 07-mai-2019 Art. 34 din capitolul II, sectiunea 4 a fost atacat de (exceptie admisa) Decizia 71/2019)

Articolul 34

(1) Incalcarea de catre cadrele militare, cu vinovatie, a indatoririlor de serviciu angajeaza raspunderea acestora disciplinara, materiala, civila sau penala, dupa caz.

(2) Cadrele militare raspund individual pentru faptele si actele proprii sanctionate de lege, savarsite atat in exercitarea atributiilor de serviciu ori in legatura cu acesta, cat si in afara serviciului.





Afişează Legea 80/1995, Actualizata 2020, privind statutul cadrelor militare pe o singură pagină



Citeşte mai multe despre:    Legea 80/1995    Legea 80/1995 actualizata    Legea 80/1995 actualizata 2020    Legea 101/2019

Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Jurisprudenţă

Decizia CCR nr. 323/2019 referitoare la admiterea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 15 alin. 2 din Legea nr. 80/1995
Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei

Decizia CCR nr. 71/2019 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a unor dispozitii din Statutul cadrelor militare
Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei

Anulare act administrativ. Ordin privind sanctiunea trecerii in rezerva
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Craiova, Sentinta nr. 65 din 25.02.2008

Contestatie privind pierderea gradului militar
Pronuntaţă de: Tribunalul Ialomita - Sectia Civila, Sentinta civila nr. 1219F din 15.05.2012

Ordin trecere in rezerva. Lipsa caracteristicilor specifice unui act de comandament militar. Posibilitatea cenzurarii legalitatii lui pe calea contenc
Pronuntaţă de: Decizia nr. 532 din 15 februarie 2006, Inalta Curte de Casatie si Justitie , Sectia de contencios administrativ si fiscal



Articole Juridice

Neconstitutionalitatea reglementarii cadrului legal cu privire la recompensele si sanctiunile aplicate cadrelor militare prin acte administrative
Sursa: Irina Maria Diculescu