c) celeritatea procedurilor, care presupune obligatia de solutionare fara intarziere a cauzei;
d) contradictorialitatea, care presupune asigurarea posibilitatii persoanelor aflate pe pozitii divergente de a se exprima cu privire la orice act sau fapt care are legatura cu abaterea de la disciplina militara ce face obiectul sesizarii;
e) proportionalitatea, conform careia trebuie respectat un raport corect intre gravitatea abaterii de la disciplina militara, circumstantele savarsirii acesteia si sanctiunea disciplinara propusa a fi aplicata;
f) legalitatea, conform careia intreaga procedura se desfasoara potrivit normelor legale;
g) unicitatea, conform careia pentru o abatere de la disciplina militara nu se poate aplica decat o singura sanctiune disciplinara.
(3) Procedura disciplinara nu este publica.
(4) Comunicarea actelor in procedura disciplinara se poate efectua in oricare dintre modalitatile prevazute de lege.
Articolul 355
(1) Comandantul/Seful unitatii militare unde isi desfasoara activitatea cadrul militar care a savarsit fapta dispune efectuarea cercetarii disciplinare prealabile de catre un ofiter sau o comisie, in functie de complexitatea faptelor.
(2) Cadrele militare desemnate conform alin. 1 nu se pot afla in una dintre urmatoarele situatii:
a) este persoana care a sesizat comiterea faptei sau parte vatamata prin comiterea faptei;
b) este sot/sotie, ruda sau afin pana la gradul al patrulea inclusiv al/a cadrului militar ale carui fapte sunt cercetate, ale persoanei care a sesizat comiterea faptei sau ale partii vatamate prin comiterea faptei;
c) este subordonat nemijlocit sau direct fata de oricare dintre persoanele prevazute la lit. a) si b) ;
d) are grad inferior cadrului militar ale carui fapte sunt cercetate;
e) se gaseste in alte situatii de conflict de interese prevazute de lege.
(3) In situatia in care, la nivelul unitatii militare in care isi desfasoara activitatea cadrul militar ale carui fapte sunt cercetate, nu sunt identificate cadre militare care sa corespunda criteriilor prevazute la alin. 2, comandantul/seful unitatii militare solicita sprijin esalonului ierarhic superior.
Articolul 356
Cadrului militar ale carui fapte sunt cercetate i se aduce la cunostinta, de indata, in scris, despre efectuarea cercetarii disciplinare prealabile, despre obiectul acesteia, precum si despre drepturile si obligatiile pe care le are.
Articolul 357
(1) Ofiterul sau comisia prevazut/prevazuta la art. 355 alin. 1 intocmeste un raport, pe care il prezinta comandantului/sefului ierarhic care a dispus efectuarea cercetarii, in termen de cel mult 20 de zile lucratoare de la data desemnarii.
(2) Raportul prevazut la alin. 1 contine concluziile cercetarii si propuneri privind aplicarea/neaplicarea unei sanctiuni disciplinare cadrului militar a carui fapte au fost cercetate sau trimiterea acestuia in fata consiliului de onoare, dupa caz.
(3) Comandantul/Seful ierarhic analizeaza raportul cercetarii prealabile si poate adopta una dintre urmatoarele decizii:
a) clasarea dosarului de cercetare prealabila, in cazul inexistentei faptei, prescrierii faptei, constatarii nevinovatiei cadrului militar sau in cazul incetarii raportului de serviciu al acestuia;
b) aplicarea uneia dintre sanctiunile prevazute de art. 35 alin. 1 lit. a) -d) ;
c) trimiterea in fata consiliului de onoare, pe baza propunerilor cuprinse in raportul de cercetare, cand gravitatea faptelor savarsite impune aplicarea unei sanctiuni mai aspre.
(4) In termen de 5 zile lucratoare de la data primirii raportului, comandantul/seful ierarhic aduce la cunostinta cadrului militar in cauza decizia prevazuta la alin. 3, in forma scrisa.
Articolul 358
(1) Pentru apararea onoarei cadrelor militare in activitate, precum si pentru cercetarea faptelor sesizate ca abateri disciplinare, in cadrul institutiilor militare se constituie consilii de onoare.
(2) Consiliul de onoare are in componenta 3 sau 5 membri titulari, ofiteri in activitate, care se aleg pe o perioada de 2 ani; ofiterul cu gradul si functia cele mai mari este si presedintele consiliului.
(3) Pentru fiecare membru titular al consiliului de onoare se desemneaza, in conditiile prevazute la alin. 2, cate un membru supleant.
(4) Nivelul structurilor la care se constituie consiliile de onoare, modul de constituire si procedurile de lucru ale acestora se stabilesc prin ordin al conducatorului institutiei militare.
(Din 29-nov-2019 Art. 35^8, alin. (4) din capitolul II, sectiunea 4 a se vedea referinte de aplicare din Ordinul 135/2019)
Articolul 359
(1) Hotararea consiliului de onoare se adopta cu majoritatea voturilor exprimate de membrii acestuia si se aduce la cunostinta cadrelor militare, pe baza de semnatura .
(2) Consiliul de onoare poate adopta una dintre urmatoarele hotarari:
a) constatarea inexistentei faptei, a nevinovatiei sau a prescrierii faptei;
b) declararea vinovatiei cadrului militar, cu propunerea aplicarii uneia dintre sanctiunile prevazute de art. 35 alin. 1.
Articolul 3510
(1) In situatia aplicarii sanctiunii disciplinare in baza unei hotarari a consiliului de onoare, actul administrativ de sanctionare se emite si se comunica cadrului militar in termen de 20 de zile lucratoare de la data inregistrarii hotararii consiliului de onoare la unitatea/structura al carei comandant/sef are competenta de aplicare a sanctiunii disciplinare.
(2) Actul administrativ de aplicare a sanctiunii disciplinare se emite, in forma scrisa, de comandantul/seful care are competente de aplicare a acesteia si se comunica in scris celui sanctionat.
(3) Sub sanctiunea nulitatii absolute, in actul administrativ de aplicare a sanctiunii disciplinare se inscriu in mod obligatoriu:
a) descrierea faptei care constituie abatere disciplinara;
b) precizarea prevederilor care au fost incalcate;
c) motivele pentru care au fost inlaturate apararile formulate in timpul cercetarii disciplinare prealabile, cu exceptia aplicarii sanctiunilor prevazute la art. 35 alin. 1 lit. a) si b) ;
d) temeiul de drept in baza caruia sanctiunea disciplinara se aplica;
e) termenul in care sanctiunea disciplinara poate fi contestata;
f) organul competent la care sanctiunea disciplinara poate fi contestata.
Articolul 3511
(1) Cadrele militare au dreptul sa conteste aplicarea sanctiunilor prevazute la art. 35 alin. 1 lit. a) -d) in termen de 5 zile lucratoare de la comunicarea deciziei de sanctionare, prin raport adresat in scris comandantului/sefului ierarhic superior celui care a emis decizia.
(2) Comandantul/Seful ierarhic prevazut la alin. 1 se pronunta prin decizie motivata, in termen de 30 de zile lucratoare de la data inregistrarii contestatiei, pe baza unei cercetari efectuate in conditiile prevazute la art. 355-357, astfel:
Decizia CCR nr. 323/2019 referitoare la admiterea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 15 alin. 2 din Legea nr. 80/1995 Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei
Decizia CCR nr. 71/2019 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a unor dispozitii din Statutul cadrelor militare Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei
Anulare act administrativ. Ordin privind sanctiunea trecerii in rezerva Pronuntaţă de: Curtea de Apel Craiova, Sentinta nr. 65 din 25.02.2008
Contestatie privind pierderea gradului militar Pronuntaţă de: Tribunalul Ialomita - Sectia Civila, Sentinta civila nr. 1219F din 15.05.2012
Ordin trecere in rezerva. Lipsa caracteristicilor specifice unui act de comandament militar. Posibilitatea cenzurarii legalitatii lui pe calea contenc Pronuntaţă de: Decizia nr. 532 din 15 februarie 2006, Inalta Curte de Casatie si Justitie , Sectia de contencios administrativ si fiscal
Neconstitutionalitatea reglementarii cadrului legal cu privire la recompensele si sanctiunile aplicate cadrelor militare prin acte administrative Sursa: Irina Maria Diculescu