Operatiuni de aviatie generala si lucru aerian. Zboruri scoala
Articolul 55
(1) Operatiunile de aviatie generala sunt operatiuni aeriene necomerciale si cuprind:
a) transporturile aeriene in interes propriu;
b) zborurile in interes propriu;
c) zborurile particulare.
(2) Transporturile aeriene in interes propriu reprezinta operatiunile de aviatie generala executate de o persoana juridica, fara perceperea unui tarif sau a echivalentului acestuia in bunuri ori servicii, utilizandu-se aeronave civile proprii sau inchiriate, care constituie accesoriul unei alte activitati economice executate de persoana respectiva, beneficiarul transportului.
(3) Zborurile in interes propriu reprezinta operatiunile de aviatie generala, altele decat transporturile aeriene in interes propriu, efectuate de persoane fizice sau juridice, cu aeronave civile proprii sau inchiriate, pentru si in sustinerea nevoilor activitatilor proprii, fara perceperea unui tarif sau a echivalentului acestuia in bunuri ori servicii . Zborurile in interes propriu includ si zborurile efectuate exclusiv in scop sportiv.
(4) Zborurile particulare reprezinta operatiunile de aviatie generala efectuate de detinatorii de aeronave civile, persoane fizice, exclusiv in scop necomercial.
(5) Operatiunile de aviatie generala se efectueaza cu respectarea reglementarilor nationale si/sau europene specifice.
Articolul 56
(1) Operatiunile de lucru aerian sunt operatiunile aeriene comerciale specializate efectuate pentru constructii, agricultura, protectia mediului, fotografiere, supraveghere, observare si patrulare, publicitate, cercetare stiintifica, precum si in alte scopuri, de catre operatori de aeronave civile care indeplinesc cerintele prevazute in reglementari nationale si/sau europene specifice.
(2) Operatiunile de lucru aerian in spatiul aerian national pot fi efectuate si de catre operatori de aeronave din alte state numai in conditiile stabilite prin reglementari specifice nationale sau, dupa caz, europene.
Articolul 57
Zborurile scoala sunt zboruri efectuate pentru derularea cursurilor de pregatire practica in zbor, in cadrul organizatiilor de pregatire certificate sau de catre persoane fizice certificate ca instructor, cu respectarea reglementarilor nationale si/sau europene specifice, pe baze comerciale sau necomerciale.
Articolul 58
Regimul raspunderii operatorilor de aeronave care efectueaza operatiuni de aviatie generala, operatiuni de lucru aerian sau zboruri scoala in spatiul aerian national este reglementat in conformitate cu prevederile dreptului comun, in masura in care nu s-a stabilit altfel prin reglementari europene sau printr-un tratat international la care Romania este parte .
CAPITOLUL VIII
Protectia mediului
Articolul 59
In sensul prezentului cod aerian, protectia mediului reuneste toate activitatile care au ca scop reducerea impactului negativ al aviatiei civile asupra mediului si sanatatii populatiei, datorat zgomotului produs de miscarile aeronavelor civile pe aerodromurile civile certificate si in vecinatatile acestora, emisiilor motoarelor aeronavelor civile si ale echipamentelor cu motoare cu ardere interna, substantelor folosite in cadrul activitatilor aeronautice civile si deseurilor rezultate in urma desfasurarii acestor activitati, precum si prevenirea, reducerea si inlaturarea poluarilor si/sau contaminarilor rezultate in perimetrul aerodromurilor civile ca urmare a unor evenimente de aviatie in care sunt implicate bunuri periculoase transportate sau care urmeaza sa fie transportate aerian.
Articolul 60
Autoritatea publica centrala pentru protectia mediului, prin autoritatile publice din subordine, este autoritatea competenta responsabila cu monitorizarea implementarii la nivelul unitatilor de aviatie civila a dispozitiilor reglementarilor nationale si europene din domeniul protectiei mediului, inclusiv a reglementarilor referitoare la evaluarea si gestionarea zgomotului ambiant pentru aerodromurile civile certificate din Romania.
Articolul 61
Restrictiile de operare a unor categorii de aeronave civile pe toate aerodromurile civile certificate din Romania sau in spatiul aerian national, precum si de inmatriculare a acestora in Romania in functie de standardul de emitere a certificatului de zgomot, se aproba prin hotarare a Guvernului, la initiativa Ministerului Transporturilor, Infrastructurii si Comunicatiilor, in conditiile in care nu sunt stabilite prin reglementari europene direct aplicabile.
Articolul 62
Furnizorul de servicii de navigatie aeriana are ca prioritate obligatia indeplinirii obiectivelor de siguranta a traficului aerian, fluidizarea fluxurilor de trafic aerian si aplicarea, ori de cate ori este posibil, a unor masuri de limitare a impactului traficului aerian asupra mediului, atunci cand astfel de masuri nu contravin obiectivelor de siguranta sus mentionate.
Articolul 63
(1) Aerodromurile civile certificate din Romania pentru care exista obligatia realizarii hartilor strategice de zgomot si a planurilor de actiune aferente, precum si criteriile care stau la baza realizarii acestora, sunt stabilite prin hotarare a Guvernului, la initiativa autoritatii publice centrale pentru protectia mediului.
(2) Administratorii aerodromurilor civile certificate din Romania prevazute la alin. (1) au obligatia ca, atunci cand elaboreaza programe de dezvoltare a infrastructurii de aerodrom, sa utilizeze cartarea zgomotului in vederea previzionarii impactului activitatilor viitoare asupra vecinatatilor aerodromurilor.
(3) Autoritatile administratiei publice locale au obligatia integrarii in documentatiile de urbanism si de amenajare a teritoriului a hartilor strategice de zgomot prevazute la alin. (1), precum si a programelor de dezvoltare specificate la alin. (2), impreuna cu rezultatele cartarii zgomotului.
(4) Metodologia de cartare a zgomotului in vederea previzionarii impactului activitatilor existente si viitoare de pe un aerodrom asupra vecinatatilor acestuia, se aproba prin hotarare a Guvernului, la initiativa autoritatii publice centrale pentru protectia mediului.
Articolul 64
(1) Autoritatile administratiei publice locale care administreaza teritoriile aflate in vecinatatea aerodromurilor au obligatia realizarii unei zonari acustice a vecinatatilor aerodromurilor civile prin utilizarea metodologiei de cartare a zgomotului prevazuta la art. 63 alin. (4).
(2) Zonele de protectie acustica a vecinatatilor fiecarui aerodrom civil certificat din Romania se integreaza, impreuna cu restrictiile asociate, prin grija autoritatilor administratiei publice locale, in documentatiile de urbanism si amenajare a teritoriului, cu respectarea reglementarilor europene si nationale din domeniul evaluarii impactului asupra mediului.
(3) Autoritatile administratiei publice locale au obligatia realizarii unor politici de dezvoltare si amenajare a teritoriilor aflate in vecinatatea aerodromurilor civile certificate din Romania, luand in considerare restrictiile asociate zonelor de protectie acustica.
Articolul 65
(1) Administratorul fiecarui aerodrom civil certificat, deschis sau inchis utilizarii publice, are obligatia elaborarii si implementarii unui plan operational de interventie pentru inlaturarea contaminarilor rezultate in perimetrul aerodromului, ca urmare a unor evenimente de aviatie in care sunt implicate substante periculoase transportate sau care urmeaza sa fie transportate aerian. Planul se avizeaza de autoritatile competente in domeniul protectiei mediului si al sanatatii publice, precum si de Comisia Nationala pentru Controlul Activitatii Nucleare, in cazul transportului de materiale radioactive.
(2) Orice contaminare cu substante periculoase in perimetrul unui aerodrom civil certificat se notifica inspectoratului pentru situatii de urgenta judetean sau Inspectoratul pentru Situatii de Urgenta "Dealul Spirii" Bucuresti - Ilfov, dupa caz, precum si structurilor teritoriale ale autoritatilor competente in domeniile protectiei mediului si sanatatii publice din judetul pe teritoriul caruia este amplasat aerodromul. Contaminarile cu materiale radioactive se notifica si Comisiei Nationale pentru Controlul Activitatilor Nucleare.
(3) Administratorul unui aerodrom civil certificat are obligatia inlaturarii, cu respectarea reglementarilor si procedurilor legale aplicabile, a contaminarilor rezultate in perimetrul aerodromului ca urmare a unor evenimente de aviatie civila in care sunt implicate substante periculoase transportate sau care urmeaza sa fie transportate aerian. In functie de amploarea contaminarii, entitatile mentionate la alin. (2) au obligatia acordarii asistentei si sprijinului necesar pentru inlaturarea contaminarii.
(4) In cazul in care operatiunile aeriene se desfasoara pe un teren dintre cele prevazute la art. 14 alin. (2) sau (5), operatorul aeronavei are obligatia inlaturarii, cu respectarea reglementarilor si procedurilor legale aplicabile, a oricarei contaminari rezultate pe terenul respectiv ca urmare a unor evenimente de aviatie civila in care sunt implicate substante periculoase transportate sau care urmeaza sa fie transportate aerian, cu suportarea integrala a costurilor aferente, conform principiului "poluatorul plateste".
Articolul 66
Ministerul Transporturilor, Infrastructurii si Comunicatiilor impreuna cu autoritatea publica centrala pentru protectia mediului elaboreaza si actualizeaza planul national de actiune pentru reducerea emisiilor de gaze cu efect de sera rezultate ca urmare a activitatilor specifice aviatiei civile, care se aproba prin ordin comun al celor doua autoritati.
CAPITOLUL IX
Siguranta
SECTIUNEA 1
Generalitati
Articolul 67
(1) Siguranta reprezinta o cerinta obligatorie si, totodata, un criteriu de performanta fundamental pentru orice activitate aeronautica civila sau cu aeronave de stat .
(2) Siguranta in aviatie se realizeaza prin: