g) aeronavele care efectueaza zboruri umanitare, autorizate in conformitate cu procedura prevazuta la art. 13 alin. (1);
h) aeronavele care sunt nevoite sa aterizeze din cauza unor situatii de forta majora;
i) aeronavele care aterizeaza pentru verificarea incarcaturii din dispozitia unei autoritati romane;
j) zborurile efectuate cu aeronave civile cu masa maxima autorizata la decolare mai mica de 2.000 kg pentru aerodromurile cu mai putin de 300.000 de pasageri pe an;
k) zborurile efectuate cu aeronavele care decoleaza si se intorc pe acelasi aerodrom.
(3) Administratorul unui aerodrom civil deschis utilizarii publice poate acorda, in mod transparent si nediscriminatoriu, scutiri de la plata tarifelor prevazute la alin. (1) si altor categorii de aeronave, cu respectarea legislatiei in domeniul concurentei si ajutorului de stat .
(4) Scutirile prevazute la alin. (2) lit. a) -d) se aplica numai pe aerodromurile civile administrate de o entitate juridica la care statul roman sau o unitate administrativ-teritoriala este actionar majoritar sau care functioneaza sub autoritatea unei autoritati publice locale sau judetene.
Articolul 33
Administratorul unui aerodrom civil deschis utilizarii publice are obligatia incheierii unei asigurari de raspundere civila pentru acoperirea eventualelor prejudicii produse unei terte persoane care utilizeaza infrastructura aerodromului, ca urmare a unei actiuni ori inactiuni culpabile a administratorului aerodromului sau a prepusilor ori a mandatarilor acestuia.
Articolul 34
Aterizarea unei aeronave civile pe un aerodrom civil certificat, deschis utilizarii publice, echivaleaza cu acceptarea de catre operatorul acesteia a termenilor, conditiilor si tarifelor de utilizare a aerodromului si a serviciilor de navigatie aeriana terminala si genereaza obligatia de plata din partea operatorului aeronavei a respectivelor tarife.
Articolul 35
(1) Fara a aduce atingere obligatiilor rezultate pentru statul roman din tratatele internationale la care este parte, administratorul aerodromului civil, direct sau la solicitarea furnizorului serviciilor de navigatie aeriana, are dreptul de a retine la sol o aeronava civila, in situatia in care operatorul aeronavei, direct sau prin reprezentant, nu a platit, respectiv, nu a garantat plata contravalorii tarifelor de utilizare a aerodromului si a serviciilor de navigatie aeriana terminala, conform modalitatilor de plata, respectiv, garantare publicate in Publicatia de Informare Aeronautica - AIP Romania. Raspunderea pentru orice dauna cauzata pasagerilor sau incarcaturii comerciale ca urmare a retinerii la sol a aeronavei, revine operatorului aeronavei, cu exceptia cazului in care acesta face dovada ca retinerea la sol a aeronavei s-a prelungit, in mod nejustificat, dupa efectuarea platii, respectiv garantarea platii contravalorii tarifelor de utilizare a aerodromului si/sau a serviciilor de navigatie aeriana terminala.
(2) Dreptul de retentie prevazut la alin. (1) opereaza in favoarea administratorului aerodromului civil sau, dupa caz, a furnizorului de servicii de navigatie aeriana, pana la stingerea debitelor sau pana se face dovada constituirii unor garantii suficiente in raport cu creanta invocata, dovada acceptata de administratorul aerodromului civil sau, dupa caz, de furnizorul de servicii de navigatie aeriana, cu respectarea reglementarilor in vigoare.
(3) In functie de facilitatile utilizate si serviciile furnizate dupa momentul retentiei, tarifele mentionate la alin. (1) curg in continuare fata de operatorul aeronavei civile pana la momentul achitarii in intregime a creantei datorate.
(4) In scopul mentinerii capacitatilor operationale ale aerodromului, in situatia in care perioada de retinere la sol a unei aeronave depaseste 30 de zile calendaristice, administratorul aerodromului are dreptul sa repozitioneze aeronava in cauza, cu un preaviz de 5 zile lucratoare transmis operatorului aeronavei.
(5) Administratorul aerodromului este exonerat de orice raspundere pentru daunele produse operatorului si/sau proprietarului aeronavei ca urmare a retinerii la sol a acesteia, inclusiv ca urmare a repozitionarii sau deprecierii fizice si morale a aeronavei retinute.
CAPITOLUL VI
Personalul aeronautic
SECTIUNEA 1
Prevederi generale
Articolul 36
In aeronautica civila si, respectiv, militara functioneaza personal aeronautic civil, respectiv, militar, precum si alte categorii de personal.
Articolul 37
(1) Personalul aeronautic civil cuprinde:
a) personal aeronautic navigant;
b) personal aeronautic nenavigant.
(2) Drepturile si obligatiile personalului aeronautic civil se stabilesc prin reglementari specifice, in conditiile legii.
Articolul 38
Personalul aeronautic civil navigant cuprinde:
a) personalul care constituie echipajul de conducere de la bordul aeronavelor civile: piloti, navigatori, mecanici si/sau ingineri de bord si operatori radionaviganti;
b) personalul de cabina, tehnic sau care indeplineste alte functii la bordul aeronavelor civile, calificat pentru categoria respectiva de aeronava civila, care, neparticipand la conducerea acestora, exercita la bord activitati cu privire la pasageri si marfuri, activitati de control tehnic in vederea constatarii starii de navigabilitate, activitati de verificare in zbor a functionarii mijloacelor de comunicatii electronice, navigatie si supraveghere, precum si alte activitati aeronautice civile, potrivit reglementarilor specifice aplicabile;
c) personalul de inspectie in zbor a operatiunilor aeriene;
d) parasutistii detinatori a unui document de certificare in conformitate cu reglementarile specifice aplicabile.
Articolul 39
Personalul aeronautic civil nenavigant cuprinde:
a) personalul tehnic certificat care lucreaza direct la planificarea si pregatirea operationala a zborurilor, la proiectarea, certificarea, fabricatia, inspectia, intretinerea, reparatia si operarea tehnicii aeronautice;
b) personalul certificat care furnizeaza si/sau asigura serviciile de navigatie aeriana;
c) inspectorii aeronautici, calificati corespunzator, cu exceptia celor prevazuti la art. 38 lit. c);
d) personalul certificat de aerodrom care executa activitati specifice, cu impact asupra sigurantei sau securitatii aviatiei civile;
e) auditorii de securitate a aviatiei civile;
f) personalul certificat care asigura programarea si/sau controlul de la distanta al aeronavelor civile fara pilot la bord.
Articolul 40
(1) Categoriile de personal aeronautic militar sunt reglementate prin lege speciala.
(2) Fara a aduce atingere reglementarilor europene specifice, Ministerul Transporturilor, Infrastructurii si Comunicatiilor si Ministerul Apararii Nationale pot stabili prin reglementari comune, la propunerea Autoritatii Aeronautice Civile Romane si a Autoritatii Aeronautice Militare Nationale, modalitatea de echivalare sau recunoastere a programelor de pregatire a unor categorii de personal aeronautic.
SECTIUNEA a 2-a
Comandantul si echipajul aeronavei civile
Articolul 41
(1) Echipajul aeronavei civile este constituit din personal aeronautic certificat in mod corespunzator, care desfasoara activitati la bord in conformitate cu reglementarile specifice aplicabile.
(2) Membrii echipajului aeronavei au obligatia ca, pe intreaga perioada a misiunii, sa aiba asupra lor documentele de certificare individuale obligatorii prevazute de reglementarile specifice aplicabile.