(3) Echipajul se afla in subordinea comandantului de aeronava civila.
(4) Comandantul aeronavei civile este desemnat de operatorul aerian, pentru fiecare zbor, cu exceptia cazului cand prin reglementari specifice se prevede altfel.
Articolul 42
(1) Functia de comandant de aeronava civila este indeplinita de pilotul comandant, certificat pentru categoria, clasa sau tipul aeronavei civile respective si avand licenta si calificarea corespunzatoare in termen de valabilitate.
(2) Persoana care indeplineste conditiile prevazute la alin. (1) are functia de comandant de aeronava din momentul inceperii misiunii si pana in momentul terminarii acesteia.
(3) Comandantul aeronavei civile care remorcheaza alte aeronave este comandantul acestora pana la declansarea lor.
Articolul 43
(1) Comandantul aeronavei civile raspunde de pregatirea si executarea in siguranta a fiecarui zbor, precum si de comportamentul si disciplina echipajului la bord si la sol, cu respectarea prevederilor prezentului cod aerian si ale reglementarilor specifice aplicabile.
(2) Acesta va refuza decolarea atunci cand constata nereguli cu ocazia indeplinirii sarcinilor ce ii revin, in conformitate cu reglementarile specifice in vigoare.
Articolul 44
(1) In timpul misiunii sale comandantul de aeronava civila poate delega atributii, dar nu poate sa isi delege responsabilitatile.
(2) In cazul in care acesta este impiedicat din orice cauza, in cursul zborului sau la sol, sa isi indeplineasca functia, in lipsa desemnarii prealabile a unei alte persoane pentru a-l inlocui, functia de comandant de aeronava civila va fi exercitata de unul dintre ceilalti membri ai echipajului de conducere, in ordinea stabilita prin reglementarile specifice aplicabile.
Articolul 45
(1) Comandantul unei aeronave civile aflate in zbor are jurisdictie asupra intregului personal aeronautic civil aflat la bord.
(2) Dispozitiile date de comandantul de aeronava civila in timpul zborului, in scopul asigurarii sigurantei zborului, sunt obligatorii pentru toate persoanele aflate la bord.
(3) Comandantul de aeronava civila poate debarca orice membru al echipajului si orice pasager la o escala intermediara, pentru motive determinate de siguranta zborului si de pastrarea ordinii in aeronava civila.
Articolul 46
(1) In caz de pericol, comandantul de aeronava civila va lua masurile necesare pentru salvarea pasagerilor, a echipajului, a incarcaturii, precum si a aeronavei, dupa caz.
(2) In cazul unui accident, comandantul de aeronava civila isi mentine toate prerogativele pana in momentul cand autoritatea in drept il elibereaza de atributiile ce ii revin in legatura cu operarea aeronavei.
Articolul 47
In cazul aeronavelor fara pilot la bord, personalul care asigura programarea si/sau controlul de la distanta al acestora raspunde pentru realizarea in siguranta a zborului, de la inceperea si pana la terminarea operatiunii de zbor, putand lua orice masuri in acest scop.
CAPITOLUL VII
Operatiuni aeriene civile
SECTIUNEA 1
Generalitati
Articolul 48
Operatiunile aeriene civile se clasifica astfel:
a) operatiuni de transport aerian comercial;
b) operatiuni de aviatie generala;
c) zboruri scoala;
d) operatiuni de lucru aerian.
SECTIUNEA a 2-a
Operatiuni de transport aerian comercial
Articolul 49
Operatiunile de transport aerian comercial sunt operatiunile aeriene comerciale care constau in efectuarea transportului de pasageri, bagaje, marfuri si/sau posta, prin curse regulate sau neregulate, pe baza de contract de transport incheiat intre transportatorul aerian si beneficiarul transportului. Transporturile aeriene comerciale executate in spatiul aerian national sunt supuse Legii nr. 287/2009 privind Codul civil, republicata, cu modificarile ulterioare, reglementarilor europene si tratatelor internationale la care Romania este parte .
Articolul 50
(1) Transportatorul aerian raspunde pentru orice prejudiciu produs prin decesul sau vatamarea sanatatii pasagerilor ori avarierea sau pierderea bagajelor, a marfii si/sau a postei transportate.
(2) Regimul raspunderii transportatorului aerian este reglementat in conformitate cu prevederile dreptului comun, in masura in care nu s-a stabilit altfel prin reglementari europene sau prin tratatele internationale la care Romania este parte .
Articolul 51
Transporturile aeriene comerciale efectuate prin curse regulate sunt transporturile aeriene executate dupa orare publicate si rute prestabilite, destinate sa asigure legatura intre doua sau mai multe aeroporturi si in care capacitatea comerciala disponibila este pusa la dispozitie publicului contra cost.
Articolul 52
(1) Transporturile aeriene comerciale, altele decat cele prevazute la art. 51, se efectueaza prin curse neregulate.
(2) Transporturile aeriene comerciale prin curse neregulate includ si zborurile care nu implica transportul pasagerilor intre aerodromuri diferite, efectuate contra cost sau in schimbul altor compensatii, cu unul sau mai multi pasageri la bord.
Articolul 53
(1) Transportatorii aerieni romani pot efectua transporturi aeriene comerciale pe rute interne sau internationale, prin curse regulate sau neregulate, numai in conditiile detinerii unui certificat de operator aerian in termen de valabilitate si a unei licente de operare eliberata de Ministerul Transporturilor, Infrastructurii si Comunicatiilor in conformitate cu prevederile reglementarilor europene si cu cele nationale specifice.
(2) Exceptii de la prevederile alin. (1) se pot stabili prin reglementari nationale specifice emise de Ministerul Transporturilor, Infrastructurii si Comunicatiilor sau prin reglementari europene.
(3) Transportatorii aerieni straini pot efectua transporturi aeriene comerciale spre/dinspre Romania sau in interiorul Romaniei, in conformitate cu prevederile reglementarilor europene si ale tratatelor internationale la care Romania este parte, precum si, dupa caz, in baza drepturilor de trafic acordate de Ministerul Transporturilor, Infrastructurii si Comunicatiilor, in conditiile legii.
Articolul 54
Aeronavele, precum si persoanele si bunurile de la bordul acestora, care inainte de/dupa operarea pe o ruta internationala au fost/urmeaza sa fie utilizate in operarea cu drepturi de trafic pe rute interne, se supun controlului vamal si de frontiera la intrarea in/iesirea din Romania.
SECTIUNEA a 3-a