din anul 2007, atuul tau de DREPT!
1826 de useri online



Prima pagină » Legislaţie » Legislatia Muncii si Asigurarilor sociale » Legea nr. 200/2006, privind constituirea si utilizarea Fondului de garantare pentru plata creantelor salariale

Legea nr. 200/2006, privind constituirea si utilizarea Fondului de garantare pentru plata creantelor salariale

  Publicat: 18 Mar 2009       15800 citiri        Secţiunea: Legislatia Muncii si Asigurarilor sociale  


Legea nr. 200/2006, privind constituirea si utilizarea Fondului de garantare pentru plata creantelor salariale

Ultimele acte modificatoare
- Rectificarea publicata in MOF nr. 532 din 20/06/2006.
- O.U.G. nr. 91/2007 publicata in MOF nr. 671 din 01/10/2007

Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Este acea stare a patrimoniului debitorului care se caracterizeaza prin insuficienta fondurilor banesti disponibile pentru plata datoriilor exigibile:
Desemneaza orice persoana care este asigurata, in baza unei asigurari obligatorii sau facultative continue, impotriva unuia sau mai multor riscuri ce corespund ramurilor unui regim de securitate sociala care se aplica salariatilor.
Ansamblu de conditii si elemente naturale qle Terrei: aerul, apa, solul si subsolul, toate straturile atmosferice, toate materiile organice si anorganice, precum si fiintele vii, sistemele naturale �n interactiune cuprinzand elementele enumerate anterior, inclusiv valorile materiale si spirituale.
Sistem de protectie a depunerilor populatiei sub forma depozitelor la societatile bancare, in cazul in care acestea se afla in imposibilitatea de a onora obligatiile fata de deponenti.
Totalitatea mijloacelor juridice, adica a drepturilor si actiunilor recunoscute direct de lege sau nascute din acordul de vointa al partilor raportului obligational, prin a caror exercitare se asigura realizarea drepturilor de creanta.
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
1. Locuinta care, spre deosebire de domiciliu, nu este statornica sau principala. O persoana poate avea, in dreptul nostru, un singur domiciliu si mai multe resedinte.
Este acea stare a patrimoniului debitorului care se caracterizeaza prin insuficienta fondurilor banesti disponibile pentru plata datoriilor exigibile:
Este acea stare a patrimoniului debitorului care se caracterizeaza prin insuficienta fondurilor banesti disponibile pentru plata datoriilor exigibile:
Este actul juridic procesual, final si de dispozitie prin care se solutioneaza cauza penala de catre instanta de judecata, punandu-se, astfel, capat judecatii.
1. Indicatie pe scrisori, colete, etc., ce contine numele si domiciliul destinatarului.
Este acea stare a patrimoniului debitorului care se caracterizeaza prin insuficienta fondurilor banesti disponibile pentru plata datoriilor exigibile:
Lucruri utile omului, cu valoare economica si susceptibile de apropiere.
Este acea stare a patrimoniului debitorului care se caracterizeaza prin insuficienta fondurilor banesti disponibile pentru plata datoriilor exigibile:
Este acea stare a patrimoniului debitorului care se caracterizeaza prin insuficienta fondurilor banesti disponibile pentru plata datoriilor exigibile:
Inscris intocmit de organul competent si in conditiile prevazute de lege, in baza caruia se poate efectua executarea silita.
Ansamblu de masuri prevazute de lege prin care creditorul realizeaza, cu ajutorul constrangerii de stat, drepturi patrimoniale recunoscute prin hotararea unui organ de jurisdictie sau prin alt titlu, daca debitorul nu-si indeplineste de buna voie obligatiile.
Sanctiune administrativa, contraventionala, fiscala sau civila,
Sanctiune administrativa, contraventionala, fiscala sau civila,

Art. 11. - In gestionarea Fondului de garantare agentiile teritoriale au urmatoarele atributii:

a) primesc, examineaza si solutioneaza cererile privind plata creantelor salariale ce rezulta din contractele individuale de munca si/sau contractele colective de munca;

b) stabilesc cuantumul creantelor salariale cuvenite salariatilor si efectueaza plata acestora;

c) recupereaza debitele create in conditiile prezentei legi, altele decat cele provenind din contributiile la Fondul de garantare;

d) reprezinta interesele Fondului de garantare in relatiile cu institutiile administratiei publice centrale si locale, instantele judecatoresti, societati sau organizatii;

e) efectueaza schimbul de informatii cu institutiile competente din statele membre ale Uniunii Europene sau ale Spatiului Economic European.

Art. 12. - Cheltuielile de gestionare se suporta din resursele Fondului de garantare, in limita a 5% din venituri, in conditiile stabilite prin normele metodologice de aplicare a prezentei legi.

CAPITOLUL IV
Utilizarea Fondului de garantare

Art. 13. - (1) Din resursele Fondului de garantare se suporta, in limitele si in conditiile prevazute in prezentul capitol, urmatoarele categorii de creante salariale:

a) salariile restante;

b) compensatiile banesti restante, datorate de angajatori pentru concediul de odihna neefectuat de salariati, dar numai pentru maximum un an de munca;

c) platile compensatorii restante, in cuantumul stabilit in contractul colectiv de munca si/sau in contractul individual de munca, in cazul incetarii raporturilor de munca;

d) compensatiile restante pe care angajatorii au obligatia de a le plati, potrivit contractului colectiv de munca si/sau contractului individual de munca, in cazul accidentelor de munca sau al bolilor profesionale;

e) indemnizatiile restante, pe care angajatorii au obligatia, potrivit legii, de a le plati pe durata intreruperii temporare a activitatii.

(2) Din Fondul de garantare nu se suporta contributiile sociale datorate de angajatorii in stare de insolventa.

Art. 14. - (1) Suma totala a creantelor salariale suportate din Fondul de garantare nu poate depasi cuantumul a 3 salarii medii brute pe economie pentru fiecare salariat .

(2) Salariul avut in vedere la alin. (1) este salariul mediu brut pe economie comunicat de Institutul National de Statistica in luna in care s-a deschis procedura insolventei.

Art. 15. - (1) Creantele salariale prevazute la art. 13 alin. (1) lit. a), c), d) si e) se suporta pentru o perioada de 3 luni calendaristice.

(2) Perioada prevazuta la alin. (1) este perioada anterioara datei la care se solicita acordarea drepturilor si preceda sau succeda datei deschiderii procedurii insolventei.

(3) O alta solicitare privind plata creantelor salariale poate fi facuta numai daca perioada prevazuta la alin. (2) este mai mica de 3 luni.

Art. 16. - Creantele izvorate din raporturi de munca, platite in cazul falimentului, potrivit legislatiei in vigoare, se diminueaza cu sumele achitate din Fondul de garantare .

Art. 17. - In situatia in care se pronunta inchiderea procedurii de insolventa, ca urmare a redresarii angajatorilor, acestia sunt obligati sa restituie sumele suportate din Fondul de garantare, in termen de 6 luni de la pronuntarea hotararii de inchidere a procedurii.

Art. 18. - Hotararea de inchidere a procedurii va fi notificata de indata de judecatorul-sindic agentiei teritoriale de ocupare a fortei de munca in a carei raza se afla sediul, domiciliul sau resedinta angajatorului.

Art. 19. - (1) Stabilirea cuantumului creantelor salariale cuvenite salariatilor si efectuarea platii acestora se realizeaza de agentiile teritoriale, la cererea scrisa a administratorului sau lichidatorului angajatorului in stare de insolventa.

(2) Agentia teritoriala poate proceda la stabilirea cuantumului creantelor salariale cuvenite salariatilor si la efectuarea platii acestora si in baza cererii formulate de catre salariatii angajatorului in stare de insolventa sau de organizatiile legal constituite ce reprezinta interesele acestora.

(3) Cererile prevazute la alin. (1) si (2) vor fi insotite de documente care sa ateste ca impotriva angajatorului a fost pronuntata o hotarare judecatoreasca definitiva de deschidere a procedurii insolventei si a fost dispusa masura ridicarii totale sau partiale a dreptului de administrare.

(4) Inainte de a se adresa agentiei teritoriale, salariatii sau organizatiile legal constituite ce reprezinta interesele acestora trebuie sa notifice in scris administratorul sau lichidatorul angajatorului in stare de insolventa, in vederea efectuarii demersurilor necesare pentru plata creantelor salariale potrivit alin. (1). O copie a notificarii se va atasa la cererea adresata agentiei teritoriale, potrivit alin. (2).

Art. 20. - (1) In cazul angajatorului transnational in stare de insolventa, stabilirea cuantumului creantelor salariale cuvenite salariatilor care presteaza in mod obisnuit munca pe teritoriul Romaniei si efectuarea platii acestora se realizeaza de agentia teritoriala in a carei raza isi desfasoara activitatea salariatii.

(2) La stabilirea starii de insolventa se ia in considerare hotararea pronuntata de autoritatea competenta dintr-un stat membru al Uniunii Europene sau al Spatiului Economic European, prin care se deschide procedura sau, dupa caz, prin care se constata ca nu exista bunuri in averea debitorului sau ca sunt insuficiente pentru a justifica deschiderea procedurii insolventei si se pronunta radierea acestuia din registrul in care este inmatriculat.

Art. 21. - (1) In situatia in care, in urma examinarii documentelor prevazute la art. 19 alin. (1) si (3), se constata indeplinirea conditiilor prevazute la art. 2, agentia teritoriala emite dispozitia privind stabilirea cuantumului creantelor salariale suportate din Fondul de garantare pentru salariatii angajatorului in stare de insolventa.

(2) Dispozitia prevazuta la alin. (1) se comunica administratorului sau lichidatorului angajatorului in stare de insolventa si constituie titlu de creanta, care devine titlu executoriu la data la care expira termenul de plata, in situatia prevazuta la art. 17.

(3) In cazul in care se constata ca angajatorul nu indeplineste conditiile prevazute la art. 2, cererea prevazuta la art. 19 alin. (1) se respinge, prin dispozitia motivata a agentiei teritoriale, care se comunica persoanelor prevazute la art. 19.

Art. 22. - (1) In cazul in care angajatorii aflati in situatia prevazuta la art. 17 nu restituie de bunavoie sumele suportate din Fondul de garantare, agentiile teritoriale vor proceda la actiuni de executare silita.

(2) Debitele create prin nerespectarea de catre angajatorii prevazuti la art. 17 a obligatiei de restituire a sumelor suportate din Fondul de garantare se recupereaza de la acestia in temeiul dispozitiei prevazute la art. 21 alin. (1).

(3) Activitatea de indeplinire a masurilor asiguratorii, precum si de efectuare a executarii silite a debitelor prevazute la alin. (2) se realizeaza potrivit prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 92/2003, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, de catre personalul de specialitate din cadrul agentiilor pentru ocuparea fortei de munca, desemnat prin dispozitii ale directorilor executivi.

CAPITOLUL V
Sanctiuni

Art. 23. - (1) Constituie contraventii urmatoarele fapte:

a) necomunicarea datelor si informatiilor solicitate in scris de agentiile teritoriale, pentru indeplinirea atributiilor prevazute de prezenta lege;

b) comunicarea de date si informatii incomplete sau eronate.

(2) Prevederile alin. (1) se completeaza cu dispozitiile Ordonantei Guvernului nr. 92/2003, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.

Art. 24. - Contraventiile prevazute la art. 23 alin. (1) se sanctioneaza dupa cum urmeaza:

a) cu amenda de la 1.000 lei (RON) la 3.000 lei (RON), cea prevazuta la lit. a);

b) cu amenda de la 5.000 lei (RON) la 10.000 lei (RON), cea prevazuta la lit. b).

Art. 25. - Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor prevazute la art. 23 alin. (1) si, respectiv, la art. 24 se realizeaza de organele de control ale agentiilor teritoriale.





Afişează Legea nr. 200/2006, privind constituirea si utilizarea Fondului de garantare pentru plata creantelor salariale pe o singură pagină



Citeşte mai multe despre:   

Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Articole Juridice

Aspecte practice privind Cercetarea disciplinara a salariatilor
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor de masa in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor cadou in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati



Jurisprudenţă

In cat timp poate fi aplicata o sanctiune disciplinara unui salariat?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Concursul si perioada de proba. Modalitati diferite de verificare a aptitudinilor profesionale ale salariatului
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Executarea catre salariati a obligatiilor de plata ale institutiilor publice. Care sume pot fi esalonate?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Ştiri Juridice